پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

چرا باید پای درختان گردو نمک بریزیم؟

یکی از عجیب ترین و درعین حال کاربردی ترین توصیه های کشاورزان قدیمی، ریختن نمک پای درختان گردو است. درخت گردو برای رشد و باروری خود نیازمند به کودهای شیمیایی خاصی است. که باید به میزان مشخص شده و سالیانه به خاک اضافه شود. ممکن است برای شما هم سوال شده باشد، که اگر نمک برای درختان گردو مفید است، چرا نام آن در لیست کودهای سالیانه درخت گردو دیده نمیشود؟ این یک تقابل بین محققان و کارشناسان حوزه کشاورزی و باغداران قدیمی است. در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را به دقت بررسی کنیم و از مزایا و معایب اضافه کردن نمک به خاک درختان گردو آگاه شویم.

شرایط محیطی مطلوب برای رشد درختان گردو چیست؟

پاسخ صحیح به این سوال، نیازمند آگاهی از شرایط خاک و عناصر موجود در آن است. اگر عناصر اعلام شده در خاک به مقدار کافی وجود داشته باشد؛ درخت سالم و پرمحصول و میوه ها سالم و با کیفیت خواهند بود. به این ترتیب هرچه عناصر در خاک کمتر و یا حتی بیشتر از حد نیاز باشند؛ میتوانند به سلامتی درخت و میوه آسیب برسانند.

چرا باید پای درختان گردو نمک بریزیم؟

در نتیجه ابتدا باید یک نمونه خاک از قسمت های مختلف زمین و از لایه های رویی و زیرین خاک برداشته و با مراجعه به لابراتوارهای مخصوص، آن را مورد آزمایش قرار داده، تا بدانیم با چه خاکی رودرو هستیم. به این ترتیب است که میتوانیم با آگاهی از عناصر مورد نیاز درخت گردو و با توجه به شرایط خاک، آنها را با استفاده از کود شیمیایی جبران نماییم. در این آزمایش میزان شوری خاک نیز مشخص میشود؛ تنها در صورتی که شوری خاک، کمتر از 1.5 ds/m باشد و شوری آب آبیاری کمتر از 1.1 دسی متر؛ باید با اضافه نمودن نمک، شوری خاک خود را کنترل کنید.

نکته ی حائز اهمیت در کیفیت میوه درخت گردو؛ محل کاشت آن است. باید درخت گردو در محلی با نورگیری مناسب کاشته شود. هرچه نور دریافتی توسط درخت بهتر باشد، درخت رشد بهتری داشته و محصول دهی آن بیشتر و با کیفیت تر میشود.

چرا باید پای درختان گردو نمک بریزیم؟

و اما تاثیرات ریختن نمک پای درختان گردو چیست؟ کشاورزان قدیمی معمولا مقداری سنگ نمک از درختان گردو آویزان میکردند. و یا در پای درختان نمک میریختند، و معتقد بودند این کار باعث افزایش کیفیت میوه و از بین رفتن کرم های درخت میشود. باید گفت که این کار نه تنها برای درختان گردو مفید نیست؛ بلکه آسیب هایی را نیز به درخت گردو وارد میکند.

چرا باید پای درختان گردو نمک بریزیم؟

آسیب اول: نمک حاوی 2 عنصر سدیم و کلر است. وجود نمک بیش از حد در خاک میتواند به درختان آسیب جدی وارد کند. و باعث برهم زدن تعادل سدیم و کلر در خاک میشود. درختان به خصوص درختان گردو، حساسیت بسیار بالایی در مقابل این موضوع از خود نشان داده و ممکن است درختان خود را در اثر مسمومیت از دست بدهید.

آسیب دوم: از طرفی در صورت شوری بیش از حد خاک، جذب عناصر مفید در درختان مثل مس و روی و… کاهش یافته و در نتیجه درخت آسیب دیگری در اثر کمبود سایر عناصر خواهد دید.

آسیب سوم: شوری و بافت شور خاک، باعث پیری زودرس و کاهش محصول دهی درخت خواهد شد.

آسیب چهارم: درختان در خاک های شور؛ ضعیف تر شده و در مقابل بیماری ها و حمله آفات آسیب پذیرترند.

آسیب پنجم: شور بودن بیش از حد خاک؛ از تولید هورمون گیاهی جلوگیری کرده و باعث بروز مشکلاتی در روند تولید مغز گردو میشود.

آسیب ششم: با جذب شوری خاک توسط ریشه؛ و انتقال آن به وسیله آوندها به سرتاسر درخت؛ باعث بروز آسیب در سلول های گیاهی خواهد شد.

نشانه های زیاد بودن دو عنصر سدیم و کلر

شوری بیش از حد خاک به بافتهای چوبی درخت منتقل شده و در زیر بافت چوبی جمع میشوند. رفته رفته با انتقال شوری توسط آوندها به برگ، باعث سوختگی حاشیه برگ ها خواهد شد. در موارد شدیدتر حتی میتواند باعث مرگ درختان بشود. در این قسمت به برخی از مضرات شوری بیش از حد خاک در درختان گردو اشاره مینماییم:

چرا باید پای درختان گردو نمک بریزیم؟

  • سوختگی نوک و حاشیه برگ ها
  • کاهش رشد شاخه ها
  • کاهش اندازه ی مغز گردو
  • افزایش آفتاب سوختگی
  • خرد شدن هسته
  • تنش آبی

راههای مقابله با افزایش سدیم و کلر

اگر نشانه های افزایش بیش از حد کلر را در درختان باغ خود میبینید. باید در فصل پاییز یک نمونه برگ از باغ برداشته و با مراجعه به متخصصین بیماری شناسی و گیاه شناسی، از وضعیت درخت خود آگاه شوید. (شما میتوانید با تیم مشاوران بیماری شناسی و آفات و متخصصین گیاه شناسی در پالیزگردو در ارتباط باشید.)

چرا باید پای درختان گردو نمک بریزیم؟

برای مقابله با شوری خاک، باید درختان را با آبیاری سنگین شستشو دهید. برای اینکار باید درختان را 15 درصد بیشتر از مقدار عادی آبیاری نمایید. به این ترتیب سدیم و کلر و سایر عناصر نیز از خاک شما شسته خواهد شد. در نتیجه باید به روش های گفته شده؛ و با استفاده از کودهای مخصوص خاک خود را غنی سازی کنید.

نکته: در هنگام آبیاری باید توجه کافی داشته باشید. چرا که این روش آبیاری ممکن است باعث خفگی ریشه و یا رشد قارچ و بیماری های متعددی در درخت بشود.

  • در صورت امکان میتوانید خاک بخش هایی را با خاک مناسب تعویض نمایید. مراقب باشید که ریشه درختان هوا نخورد.
  • روش دیگر برای مقابله با شوری خاک؛ کاشت نهال گردو با مقاومت بیشتر نسبت به شوری در خاک است.

نتیجه گیری:

همانطور که خواندید؛ ریختن نمک پای درختان گردو، نتنها برای آنها مفید نبوده، بلکه آسیب های جدی به درختان وارد میکند. قبل از اضافه نمودن هر عنصر به خاک، ابتدا باید خاک خود را آنالیز کرده و با توجه به نیاز درختان؛ به آن کودشیمیایی مناسب را اضافه نمایید.

نهالستان پالیزگردو؛ بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان در شمال غربی ایران شناخته میشود. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای لازم و معتبر از جهاد کشاورزی از جمله؛ شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی ثبت اختراع و گواهینامه معتبر میباشد. فعالیت اصلی این مرکز در حوزه فروش انواع ارقام نهال به خصوص فروش نهال گردو میباشد. این مرکز موفق به تولید انواع ارقام نهال از جمله ژنوتیپ ها؛ ارقام اصلاح شده و سایر نهال ها شده است. و به همراه تمامی محصولات خود گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. از دیگر خدمات پالیزگردو ارائه مشاوره و راهکار مناسب توسط متخصصین بیماری شناسی و آفات و گیاه شناسی به باغداران محترم میباشد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین مشاوره در حوزه راه اندازی باغ گردو و… از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو