پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

با روش های اصلاح خاک های رسی آشنا شوید.

اصلاح خاک های رسی،خاکی که از ذرات معدنی بسیار ریز و مواد آلی زیاد تشکیل نشده باشد را خاک رس می گویند. این نوع خاک به دلیل اینکه فاصله زیادی بین ذرات معدنی وجود ندارد ، بسیار چسبناک است و به خوبی تخلیه نمی شود. خاک رس بستر عالی برای رشد گیاهان سالم است.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده یکی از بهترین انواع خاک برای رشد ارقام و ژنوتیپ های مقاوم گردو، به سبب خواص بی نظیر، خاک رس می باشد زیرا ذرات منفردی که در خاک رس وجود دارد در مقایسه با دیگرخاک ها مانند ماسه ، سیلت یا لوم بسیار کوچک هستند و همین عامل سبب می شود خاک رس دارای ظرفیت بیشتری برای نگهداری آب و مواد مغذی باشد. مدیریت بستر باغ هایی که با خاک رس پوشیده شده اند به صورتی می باشد که معمولاً به آبیاری و کود کمتری احتیاج دارند و در عین حال منجر به رویش گیاهان سالم تری در اطراف می شوند.

مواد معدنی خاک رس

مواد معدنی موجود در خاک رس چه ویژگی هایی دارند؟

در خاک رس مواد معدنی طبیعی وجود دارد  و به همین دلیل  ای نوع خاک در حفظ و تداوم ترکیبات آلی و معدنی شناخته شده است. مواد معدنی خاک رس طی فرایندهای مختلف دچار تحول می شوند تا شرایط و ویژگی های سطحی آنها برای رشد و پرورش درخت گردو تغییر کند. رس های اصلاح شده به طور کلی شامل رسهای لایه ای ستونی، ارگانیک ها و نانوکامپوزیت ها می باشند و شایان ذکر است که اصلاح خاک های رسی به سبب وجود برخی اسید ها، نمک ها، ویژگی های حرارتی و مکانیکی صورت می گیرد.

عوامل که تغییر در گسترش مواد معدنی خاک رس را شامل می شوند ارگانوس های ستون دار و نانوکامپوزیتها، که طبقه جدیدی از مواد هستند، می باشند.

اصلاح خاک های رسی باعث کاهش سرعت انتشار خاصیت کودها می شود و از طرفی ظرفیت نگهداری آب را افزایش می دهد. بنابراین ، روش های اصلاح خاک و خواص رس های اصلاح شده توسعه سیستم های مدیریت کشاورزی را سهولت بخشیده که این عامل سبب پایداری طولانی مدت منابع خاک می شود.

معایب خاک رس برای رشد و پرورش درخت گردو چیست؟

بزرگترین مشکل خاک رس را ، می توان متراکم بودنش بیان کرد. این نوع خاک، رشد سالم برای برخی گیاهان را محدود می کند. نزدیکی ذرات خاک رس به یکدیگر، به دلیل کوچک بودن ذرات می باشد و همین عامل باعث می شود فضای کمتری برای حرکت هوا ، آب و مواد مغذی باقی بماند به ویژه وقتی فشار ناشی از اجسام آنها را متراکم می کند. شکل ذرات خاک رس نیز احتمال تراکم را افزایش می دهد؛ ذرات خاک رس به جای گرد شدن مانند دانه های ماسه، صاف هستند و این از دیگر دلایلی است که اصلاح خاک های رسی را ضروری می سازد تا شرایط کاشت و رشد درختان گردو فراهم شود.

دلایل زیادی تراکم خاک های رسی را به دنبال دارند که از بارز ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شایع ترین علت آن، قدم زدن در چمنزار یا باغچه، زمانی که خاک مکان مرطوب است، می باشد.
  • بارش باران های شدید ذرات رس را به هم نزدیک می کند و هنگامی که خاک فشرده شد، حرکت آب، مواد مغذی و هوا را محدود شده و در پی آن بیماری های ریشه ای و کمبود مواد مغذی گیاهان اتفاق می افتد.
  • کود دهی در فصل های سرد را نیز می توان از عوامل تراکم خاک در نظر گرفت که باعث می شود نمک های حاصل از کودها و محلول های یخ زدایی در خاک رس تجمع یابند.

رشد درخت گردو در خاک های رسی

آیا رشد درخت گردو در خاک های رسی رشد ممکن است؟

خاک خوب،  برای درختان سالم و محصول فراوان ضروری است. درختان گردو می توانند در شرایط مختلفی رشد کنند اما عمق خاک، برای درختان گردو عاملی مهم محسوب می شود.

درختان گردو ریشه بلند دارند و باید در مکانی با عمق خاک حداقل 5 متر کاشته می شوند و رشد و پرورش آن ها در خاک های غنی و لومی با بافت متوسط، ایده آل است. از کاشت آن ها در بالای سازه های زیرزمینی مانند مخازن سپتیک و خطوط آب و خاک هایی که بیشتر ماسه یا بیشتر خاک رس هستند اجتناب کنید و اگر تحت شرایطی این عمل را ضروری می دانید، اصلاح خاک های رسی را از سر بگیرید.

خاک مناسب کاشت درخت گردو چه ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که درختان گردو بیشتر در نزدیکی رودخانه ها کاشته می شوند، این نوع درختان به آب نسبتاً زیاد و خاک مرطوب، بعلاوه زهکشی خوب نیاز دارند. کاشت درخت گردو نباید در مکان هایی که در معرض سیل هستند و یا جایی که در آن آب باران جمع می شود و همچنین خاک های رسی صورت بگیرد اما چون خاک های شنی بیش از حد خشک هستند، می توانند گزینه مناسبی برای سپری شدن دوران خشکسالی درخت گردو به صورت ایده آل باشند.

اگرچه کاشت و پرورش درختان گردو با محدودیت زیادی در زمینه میزان اسیدیته مواجه نیست اما این گیاهان با توجه به توانایی تحمل خاکهای اسیدی یا قلیایی، خاک تقریباً خنثی را با pH ایده آل  ترجیح می دهند.

بهترین خاک برای کاشت گردو

برای رسیدن به خاک ایده آل برای رشد درختان گردو باید اصلاح خاک های رسی صورت گیرد؛ به این طریق که باید یک کیت آزمایش خاک را خریداری کرد و با آزمایش مکان مورد نظر، از ترکیباتی موجود در خاک مطلع شد و با ترکیب آهک در خاک خود pH را افزایش داد یا با افزودن گوگرد عنصری pH را کاهش داد.

اضافه کردن یک لایه مالچ درقسمت بالای ریشه درختان نیز برای اصلاح خاک های رسی مفید است. مالچ به درختان گردو کمک می کند تا از علف های هرز در امان بمانند؛ از رطوبت در خاک و ریشه درختان  در برابر سرما محافظت کرده و مواد مغذی ویژه ای را به خاک می افزاید .

کاشت درختان گردو بهتر است در گودال گسترده تر و عمیق تر از گلوله ریشه صورت بگیرد. در اولین فصل رویش، باید درخت را در مرکز قرار داده  و ریشه ها به طور مساوی در گودال نهادینه شوند تا تولید محصولات فروان و با کیفیت اتفاق افتد.

بهترین خاک برای کاشت گردو از سطحی مملو از خاک رس لوم ، لوم یا لوم سیلتی بر روی بافت های مشابه زیر خاک، یا خاک رس شنی تشکیل شده است؛ همچنین برای اصلاح خاک های رسی در مورد کاشت درختان گردو، خاک های آهکی با لوم سیلتی در زیر خاک های رسی مناسب هستند.

روش های اصلاح خاک های رسی برای رشد مطلوب درختان گردو کدام اند؟

در سالهای اخیر ، پیشرفت هایی در زمینه اصلاح  خاک های رسی برای رشد درختان گردو ، ایجاد شده است. ارگانیسم های ستون دار و نانوکامپوزیت ها یک دسته  از مواد را تشکیل می دهند که با جدا کردن لایه های رس تهیه می شوند؛  بنابراین خواص مواد مذکور به آبگریز تغییر کرده و با پیوند بین لایه ها با اندازه منافذ، یک هیبرید معدنی که منجر به اصلاح خواص کاتالیزوری خاک رس می شود، ایجاد می شود.

یکی دیگر از روش های اصلاح خاک های رسی برای رشد درختان گردو، افزایش احتباس ، ریز آلاینده ها و جلوگیری از انتقال آن ها به آب های زیرزمینی است. این تجزیه و تحلیل منجر به این نتیجه می شود که مطالعات بنیادی در سطح مولکولی باید مبنایی برای پیشرفت های آینده در تولید مواد رس نانوکامپوزیت جدید باشند؛ به این صورت که ترکیبات چند منظوره قادر به حفظ تجزیه آلاینده های آلی به طور همزمان هستند.

بهترین خاک برای کاشت نهال گردو

کلام آخر

احداث باغ گردو به سبب توسعه اقتصاد داخلی و همچنین سرمایه گذاری بهینه بسیار مورد توجه واقع شده است. همانند سایر موارد، این عمل نیز ملزوم رعایت نکاتی است که نهالستان پالیز به عنوان معتبر ترین مرکز اصلاح خاک های رسی به آن پرداخته است.

نهالستان پالیز گردو با ارائه سایر خدمات مرتبط با باغداری و احداث باغ همچون فروش و پیش فروش انواع نژاد نهال گردو به صورت مستقیم و غیر مستقیم، آبیاری، هرس، کوددهی، کاشت، برداشت، آفت زدایی،  اصلاح خاک های رسی و…، با بیش از نیم قرن تجربه و همچنین مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، آماده خدمات رسانی و پاسخگویی به مخاطبان می باشد؛ به همین جهت، به منظور کسب آگاهی بیشتر، با مشاوران این مرکز تماس حاصل فرمایید.

تماس با پالیز گردو