پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

روش های اصلاح خاک شور کدام اند؟

در این محتوا اثرات خاک شور  بر عملکرد درختان گردو بررسی شده است و مباحثی در باب اصلاح خاک شور مطرح شده است، نهالستان گردو پالیز با سالها تجربه در این زمینه از معتبرترین مراکز برای مشاوره در ایران می باشد.خاک های نمکی اکثرا شامل خاک خشن و شنی می شوند که برای پرورش گیاهان مناسب نیستند مهمترین مشکل این نوع خاک ها نگهداشت آب است که به شدت بر روی رشد گیاه تاثیر منفی می گذارد.

معمولا برای کاشت گیاهان در خاک شور، از گیاهان مقاوم به شوری مانند پنبه، جو، چغندر قند و.. استفاده می کنند و این گیاهان قادر هستند که یون های نمکی کمتری را جذب کنند از این رو از مضرات آن در امان خواهند بود یا اینکه سعی در اصلاح خاک شور برای کشت گیاهان خوب بازده مانند گردو می نمایند.

تاثیرات شوری خاک برای درخت

آیا خاک شور برای پرورش گردو مناسب است؟

گردو از آن دسته میوه جاتی است که اگر در هنگام رشد، با شوری خاک و یا آب مواجه شود به مرور زمان آثار و علامت های مسمومیت را در آن می توان دید.به خاطر وجود بیش از اندازه عناصر کلسیم و سدیم در خاک شور، اکثر گیاهان از جمله گردو دچار اختلال در تعادل یونی می شوند و در نتیجه کاهش رشد گیاه را شاهد خواهیم بود، میزان ثابت و پذیرفته شده بین المللی برای تعریف خاک های شور، عصاره اشباع  4 dS/m می باشد، خاک های شور دارای نمک های محلول بیش از اندازه مجاز هستند که بر رشد درختان گردو تاثیرات منفی می گذارند، این ترکیبات محلول عمدتا شامل کلرید و سولفات کلسیم، سدیم و منیزیم می باشد همچنین گچ و نیترات هم دیده می شود. اصلاح خاک شور برای تعدیل این عناصر جهت کشت گردو لازم است.

حجم بالای این یون ها در خاک شور، به وسیله درخت گردو جذب می شود و کم کم در بافت آن تجمع پیدا می کند تا جایی که باعث مسمومیت گیاه می شود و آثار جبران ناپذیری در کاهش باردهی درخت، سلامت آن و در نهایت موجب از بین رفتن آن می شود.

تاثیرات شوری خاک بر بهره وری درخت

تاثیرات شوری خاک اگر بیش از اندازه شود درخت یا نهال گردو را تحت تاثیر قرار می دهد، حالتی از سوختگی و نکروز را در برگ ها می بینیم که از گوشه ها شروع می شود و برگ ها را به یک حالت چروکیده و کوچک در میاورد، شدت این عوارض در فصول خشک و گرم به اوج خود می رسد، اثرات شوری خاک فقط بر روی تنه و برگ درخت نیست بلکه اثرات مخربی بر کل بافت درخت می گذارد.

میزان شوری خاک یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر بهبود عملکرد درختان گردو است، مقدار نمک موجود در خاک به هر اندازه ای که بالا می رود عملکرد و باردهی درختان افت می کند  و به اصلاح خاک شور نیاز پیدا می کند.

تاثیر شوری خاک بر پایداری کشاورزی

کاهش شدید بارش های جوی، از بین رفتن آب های زیر زمینی و گرم شدن بیش از اندازه هوا، تاثیرات نامطلوبی بر روی میزان شوری خاک و استعداد آن برای کشاورزی گذاشته است، در واقع شوری خاک در بسیاری از مناطق خشک و نیمه بیابانی، کشاورزی پایدار را تهدید می کند.

تاثیر شوری خاک بر پایداری کشاورزی

در سال های اخیر بسیاری از محققان حوزه کشاورزی به دنبال راه حل برای احیا و اصلاح خاک شور رفته اند و پیشنهاد های متعددی مطرح و به مرحله اجرا در آمده است که در ادامه با این روش ها تاحدودی آشنا می شویم.

چرا اصلاح خاک شور برای پرورش گردو لازم است؟

گردو از مستعد ترین و مقاوم ترین میوه ها برای باغداری هست که سالهاست کشت آن با آب و خاک نقاط مختلف کشور ما اجین شده است و با بازده خوب و بازار فروش عالی که به مقدار زیاد مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است.

یکی از مهمترین مزیت های گردو که افراد زیادی را ترغیب می کند که زمین های زیرکشت بیشتری را به پرورش درختان گردو اختصاص دهند، مقاومت بالای آن در مقابل فساد پذیری است یعنی با نگهداری صحیح تا مدت ها می توان گردو را سالم نگهداشت ضمن اینکه گردو از مهمترین آجیلات در آشپزی ایران و جهان است که به خاطر بافت و مزه عالی و همچنین خواص بی نظیر در اکثر سالاد ها، کیک ها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

یکی از مهمترین مشکلاتی که باغداران گردو در کشور با آن مواجه هستند، خاک متناسب با رشد درختان گردو است بخش قابل توجهی از ایران را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل داده اند و میزان شوری خاک در این مناطق از حالت استاندارد برای پرورش نرمال درخت گردو بیشتر است، به همین خاطر اصلاح خاک شور برای کاشت درختان گردو مورد توجه قرار گرفته است. کاشت نهال گردو در یک زمین زراعی نیاز به خاک حاصلخیر با ph مناسب و مواد معدنی و آلی کافی دارد و از مهمترین عوامل اختلال در رشد خوب نهال های گردو شوری خاک است.

نحوه تشخیص خاک شور

برای تشخیص خاک شور زیاد، مشکل زیادی وجود ندارد به طورچشمی می توان محصولات زراعی لک دار و یا غیر متعارف را دید و همچنین در موارد حاد تر پوسته نمکی و سفیدک بر روی سطوح خاک که نشانه غلظت بالای نمک است، دیده می شود.

البته تشخیص چشمی فقط در موارد شدید امکان پذیر است و در خاک های با شوری کمتر و متوسط، مشکلات موجود در رشد درخت و کاهش عملکرد آن، نشانه شوری خاک است.

روش های مختلف اصلاح خاک شور

خاک های شور  از ابتدا رشد گردو را با مشکل مواجه می کنند و برای جلوگیری از اختلال رشد و بهره وری ملزم به اصلاح خاک شور می باشد :

  • از جوانه زنی دانه جلوگیری می کنند
  • در رشد نهال گردو تاخیر زیاد ایجاد می کند
  • بافت درخت را چه از لحاظ ظاهری و چه از ریشه و مغز درخت، دچار نارسایی می کند.
  • کیفیت آبیاری را کاهش می دهد

روش های مختلف اصلاح خاک شور

سطح شوری خاک را در مراحل مختلف می توان تنظیم نمود ولی در هر حال این مراحل هزینه بر هستند و در شرایطی که با وجود هزینه های سنگین نتایج مطلوبی به دست نمی آید، بهترین کار کاشت محصولات مقاوم در برابر شوری است.

شوری خاک بر رشد درختان گردو تاثیر اجتناب ناپذیری دارد از اختلال در رشد نهال گردو تا کاهش روند باردهی و کیفیت مغز گردو را تحت تاثیر قرار می دهد برای همین نهالستان پالیز در این متن بنا دارد اطلاعات لازم درباره این مبحث و راهکارهای موجود جهت بهبود اصلاح خاک شور را در اختیار شما قرار دهند.

آبیاری قبل از کاشت

بیشتر گیاهان از جمله گردو در مرحله جوانه زنی به شوری خاک حساسیت زیادی دارد و در واقع پرتنش ترین مقابله با شوری در همین مرحله است، رشد گیاه در این مرحله با آب شیرین و مغذی باعث شستشوی کامل نمک از نواحی اطراف ریشه و ایجاد شرایط بهتر برای رشد نهال در مراحل آسیب پذیر بعدی خواهد بود.

مدیریت پسماند برای جلوگیری از تبخیر

در این روش با استفاده از باقیمانده محصول در سطح خاک، می توان جلوی تبخیر آب را از روی خاک گرفت و در نتیجه باعث محدود شدن حرکت نمک از عمق خاک به سطوح بالاتر شود.

  • تبخیر آب در خاک لخت و بدون پوشش چندین برابر است به همین خاطر باغاتی که در آن نهال گردو کاشت می شود باید با پوشش سطح خاک، رطوبت لازم آن حفظ شود.
  • این پوشش ها علاوه بر پسماند های طبیعی خود گیاه مثل برگ و شاخه ها می تواند شامل پوشش های پلاستیکی جهت جلوگیری از تبخیر اضافی باشد.

استفاده از سیستم آبیاری کارآمد

مهمترین روش شناخته شده برای اصلاح خاک شور جهت کاشت نهال گردو، کاهش شوری خاک از طرق مختلف آبیاری است.

بیشتر املاح اضافی در سطوح بالایی خاک قرار می گیرند و با شستشوی مداوم خاک، مقدار نمک آن کم می شود، آبیاری در خاک های شور به این صورت است که دفعات آبیاری را بیشتر می کنیم مثلا اگر در روز دو بار آبیاری انجام می دادیم آنرا به 4 بار در روز افزایش می دهیم

ولی زهکشی کردن و آبیاری قطره ای که در واقع آبیاری لحظه ای و مداوم در اندازه مناسب است بهترین شیوه اصلاح خاک شور است.

آبی که برای آبیاری جهت اصلاح خاک استفاده می شود باید شیرین باشد وگرنه وضعیت خاک را بهتر نخواهد کرد.

مراحل مختلف آبیاری

مطمئن ترین راه اصلاح خاک شور، حذف نمک اضافی از اطراف ریشه گیاهان در خاک است که در سه مرحله انجام می شود:

آبیاری بیش از نیاز

در مرحله اول با آبیاری بیش از نیاز گیاه، نمک را از نواحی ریشه دور کرده و به قسمت زیرین ریشه ها منتقل می شود.، این روش آبیاری مضراتی هم دارد از جمله جمع شدن نمک های اضافی در یک قسمت از بستر مزرعه، ضمن اینکه ممکن است باعث از بین رفتن مواد مغذی لازم برای گیاه و یا شستن آفت کش ها از سطح خاک شود.

بهترین زمان ممکن برای زمان بندی آبیاری بیش از نیاز، فصل پاییز است چونکه مواد مغذی خاک در سطوح پایین تری قرار دارند و امکان از بین رفتن آنها کمتر است.

زهکشی

در مرحله دوم جایی که آب های سطحی برای آبشویی بیش از نیاز کفایت نمی کنند از آبیاری مصنوعی به وسیله زهکشی استفاده می شود، مهمترین برتری آبیاری با زهکشی مصنوعی، امکان مدیریت کیفیت آب برای حذف کامل نمک خاک استفاده شده است،اصلاح خاک شور با سیستم زهکشی به روز و مناسب، باعث کاهش غلظت نمک، تعادل یونی خاک و خروج املاح اضافی می شود.

استفاده از گوگرد ارگانیک

امروزه از کود های مختلفی برای تغذیه خاک شور استفاده می شود، کود هایی که بر روی تنظیم املاح نمکی خاک موثر هستند، گوگرد ارگانیک یکی از تاثیرگذارترین این کود ها برای اصلاح خاک شور است، گوگرد ارگانیک باعث واکنش های شیمیایی مفید در خاک و کاهش ph خاک خواهد.

مراحل مختلف آبیاری

مدیریت انباشت نمک

در مرحله بعدی علاوه بر شستشوی نمک از اطراف ریشه گیاه، میتوان نمک ها را به مناطق دورتر از ریشه های گیاه منتقل کرد، هدف در این روش این است که تمام نمک های موجود را در موقع جوانه زنی بذر ها برای رشد بیشتر آن، دور نمود، آبیاری یکنواخت و قطره ای در تمام سطح مزرعه و باغ برای جلوگیری از تجمع نمک در یک نقطه خاص ضرورت دارد.

سیستم های آبیاری قطره ای نسبت به سیستم های آبیاری سیلابی و یا شیاربندی ، کنترل شوری موثرتری دارد.

تحقیقات و تجربه در نقاط مختلف دنیا و ایران نشان داده است که آبیاری قطره ای طی سال های متوالی، روشی مطمئن و کارامد برای اصلاح خاک شور در مناطق خشک بوده است.

سخن پایانی

افزایش شوری در خاک برخی از نواحی خشک و نیمه خشک کشور با توجه به نمک محلول در آب منطقه و نیز آب و هوای کم باران، گریز ناپذیر است، با تمام این شرایط می توان از طریت مدیریت به موقع و علمی خاک و آبیاری، با اصلاح خاک شور، باعث بهره وری نهالستان شد.

نهالستان پالیز در شمال غرب کشور با مدیریت آقای حمید قاسمی، بزرگترین نهالستان گردوی کشور می باشد و با توجه به نیم قرن تجربه باارزش در این حوزه و همراهی کارشناسان برتر کشاورزی و باغداری، در فروش انواع نهال گردو پیش قدم می باشد ضمنا پالیز به خدمات باغداری و مشاوره در ارتباط با ایجاد نهالستان و اصلاح خاک شور، نیز می پردازد.

جهت مشاوره در ارتباط با خرید عمده انواع نهال گردو  و یا خدمات دیگر با کارشناسان مجموعه پالیز گردو در ارتباط باشید.

تماس با پالیز گردو