پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

راههای تقویت درخت گردو – [تقویت باردهی درخت گردو]

درخت گردو از جمله درختانی است که دارای طول عمر بالایی است و به جهت داشتن مغز گردویی مفید و چوب با کیفیتش صرفه اقتصادی بالایی برای باغداران به همراه دارد، از همین رو اکثر باغداران در مناطق مختلفی از ایران انواع ارقام گردوها را پرورش داده و هر ساله میزان زیادی گردو برداشت می کنند. در زمان کاشت نهال، برای داشتن درخت گردویی پر بار و باکیفیت بایستی فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار داد که از آن جمله می توان به مطابقت شرایط آب و هوایی منطقه با نوع نهال کاشته شده، سالم و بدون آفت بودن نهال و … اشاره نمود. بعد از کشت نیز تقویت درخت گردو به نحوه کوددهی و آبیاری مناسب آنها بستگی دارد.

راهکارهایی برای تقویت درخت گردو و افزایش باردهی

همه نژادهای گردو نحوه کاشت و مراقبت های بعد از کشت مشابهی دارند. برای تقویت درخت گردو و باردهی مناسب آن تنها استفاده از کودهای دامی نمی توانند میزان باردهی و گلدهی درخت را در همان سال افزایش دهند، بلکه تقویت درختان گردو برنامه ریزی بلند مدت را می طلبد. برخلاف گیاهان و صیفی جات که بلافاصله بعد از استفاده از کودها و یا عنصر خاص، واکنش سریعی نشان می دهند، درختان نیازمند زمان بیشتری هستند. درختان گردو اگر به طور مرتب و علمی به مدت سه الی چهار سال برنامه غذایی و کوددهی مناسبی داشته باشند، می توان بالاترین میزان برداشت را در منطقه و با کیفیت ترین گردو ها را از آنها انتظار داشت، که نه تنها از بابت بازار پسندی بلکه در اندازه و طعم بالاترین کیفیت را دارا خواهند بود. این همان راهکاری است که کشاورزان نمونه هر استان آن را انجام می دهند.

عوامل مختلفی بر روی تقویت درخت گردو و افزایش باردهی

تنها کودی که قادر است باردهی و افزایش عملکرد درختان گردو را در همان سال افزایش دهد، کودی مایع بنام اسید هیومیک شوک مایع است. اسید هیومیک شوک با فرمولاسیون ویژه خود جواب دهی فوری داشته و تنها در همان سال می تواند عملکرد درختان گردو را 30 الی 40 درصد افزایش دهد.

عوامل مختلفی بر روی تقویت درخت گردو و افزایش باردهی و کیفیت محصولات آن تاثیر گذارند که در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت.

خاک مناسب برای تقویت درخت گردو

قبل از کاشت درختان گردو در باغ خاک را مورد بررسی و آنالیز های متعدد قرار می دهند تا نوع خاک را بشناسند. قبل از کاشت نهال گردو باید خاک را به خوبی تقویت نمایید. دلیل این تقویت خاک این است که نهال مورد نظر از همان ابتدای کاشت کودهای آلی و کود های شیمیایی را دریافت نموده و بتواند انرژی مصرفی خود را برای ریشه دهی و رشد از این کودها تامین کند تا در آینده بتواند باردهی مناسبی داشته باشد.

برای اینکه درخت گردو در بهترین حالت خود رشد کند، باید آن را درون چاله ای با انواع کود های آلی و شیمیایی بکارید. برای این منظور چاله ای به قطر 1 الی 2 متر حفر کنید. آن را از خاک غنی و انواع کودهای آلی و شیمیایی پر کنید.

بهترین خاک برای کاشت گردو

در فصول بهار و تابستان برای جلوگیری از تبخیر آب موجود در کناره های ریشه، اطراف نهال را برگ های خشک و پوسیده بپوشانید.

درخت گردو نسبت به سایر درختان میوه به رسیدگی و تغذیه بیشتری نیاز دارد و هر چه تغذیه و رسیدگی به درخت بیشتر باشد میوه و مغز بهتری خواهد داد.

کود مناسب برای تقویت درخت گردو

بهترین کود برای تقویت فوری درختان گردو کود اسید هیومیک شوک است. برای استفاده از این کود بایستی بدانید که چه مقدار و به چه نحوی آن را باید به درختان بدهید. انواع کودهای مفید دیگر برای درختان گردو به 3 بخش کود نیتروژنی، کود فسفر و کود پتاسیم تقسیم بندی می شوند.

بهترین کود برای تقویت فوری درختان گردو

کود نیتروژنی

کود نیتروژنی مهم ترین و بیشترین کود مورد نیاز درختان گردو است. این کود برای بارور کردن درختان گردو مورد نیاز است تا گردوها به سرعت رشد کنند. بسیاری از فرآیند های متابولیک در گیاهان و حیوانات وابسته به نیتروژن است. مهم ترین نقش نیتروژن در تشکیل اسید آمینه هایی است که در ساختمان پروتئین ها به کار رفته اند.

کود فسفر

کود فسفاته یکی از سه عنصر مهم برای رشد گیاهان و بهبود سلامتی آنهاست. عنصر فسفر در رشد درخت گردو و روند فتوسنتز نقش اساسی دارد.

کود فسفاته یکی از سه عنصر مهم برای رشد

کود پتاسیم

از کود پتاسه برای محافظت از درختان در برابر خشکسالی و بیماری استفاده می کنند. کود پتاسیم در ترکیب با کود های نیتروژنی و فسفاته مورد استفاده قرار می گیرد.

برای حصول نتیجه بهتر از کود های مخلوط با دو برابر نیتروژن مانند 20-10-10 استفاده می کنند. بهترین کود مخصوص گردو کود دانه ای است.

نحوه کود دهی به درختان گردو

مقدار کود مورد نیاز درخت گردو به اندازه تنه آن بستگی دارد. برای اندازه گیری میزان کود مورد نیاز درخت گردو قطر درخت را در ارتفاع سینه درخت اندازه بگیرید. اگر قطر درخت از 15 سانتی متر کمتر است 500 گرم از کود استفاده کنید.

در مورد درختان جوان گردو، در بیشتر موارد حداقل کوددهی لازم است. بسیاری از کشاورزان از 115 گرم کود N-P-K 15-15-15 برای کوددهی نهال درخت گردو استفاده می کنند. درختان جوان گردو را در دو نوبت یکی در اواخر بهار و دیگری در تابستان کوددهی می کنند. پس از اعمال کودهای خاکی، درختان باید آبیاری عمیق شوند. از طرف دیگر، کوددهی (تزریق کودهای محلول در آب در سیستم آبیاری) ممکن است مناسب باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا برای درختان تثبیت شده در اوایل بهار 3.5 الی 4.5 کیلوگرم کود حاوی سولفات آمونیوم جهت افزایش نیتروژن به درخت خود بدهید. کود را در زیر شاخه ها بپاشید و مواد را حداقل 30 سانتی متر دور تر از تنه درخت به طور کامل پخش نموده بلافاصله درختان را بعد از کوددهی آبیاری عمیق کنید.

علاوه بر میزان کوددهی، زمان دقیق کوددهی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه در زمان مناسبی درخت گردو را کوددهی نکنید، نه تنها درخت پر باری را نخواهید داشت، بلکه ممکن است موجب از بین رفتن درخت شوید. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، بهترین زمان کود دهی اوایل بهار و قبل از اینکه شاخه های جدید شروع به رشد کنند، می باشد.

زمان دقیق کوددهی درخت گردو

اطراف تنه درخت گردو را عاری از علف هرز نگه دارید. علف های هرز با درخت گردو از نظر رطوبت و مواد مغذی خاک رقابت می کنند و علف های هرز اغلب آفات و حشرات مانند شته ها، کرم ها و کنه های عنکبوتی را جذب می کنند. جمع بندی

در این مقاله با کود های مناسب درخت گردو و تاثیر آنها بر تقویت درخت گردو آشنا شدید، اما برای رساندن درختان به حداکثر باردهی بایستی برنامه غذایی و کوددهی منظم، علمی و ممتد برای درختان گردو در نظر گرفت. کارشناسان خبره در موسسات گیاهپزشکی این وظیفه را برعهده دارند. باغدارانی که تمایل به افزایش کیفیت و باردهی محصولات خود را دارند، می توانند با این کارشناسان تماس گرفته و مشاوره و پشتیبانی این افراد بهره ببرند.

با خرید نهال از نهالستان گردوی پالیز کیفیت محصولات خود را تضمین کنید

نهالستان پالیز به عنوان مرکز تخصصی تهیه و فروش نهال گردو در شمال غرب کشور، بهترین ارقام نهال گردو را ارائه کرده و آماده است مشاورات لازم برای احداث باغ، نحوه کاشت و نگهداری از درختان گردو را به باغدارن محترم ارائه کند. کیفیت نهال ها در این مجموعه به تایید سازمان های مربوطه رسیده و با قیمتی مناسب و با کیفیتی تضمین شده به دست مشتریان می رسند. این مرکز خدمات خود را به صورت حضوری و غیرحضوری (آنلاین) ارائه می کند.

کارشناسان مجرب در مجموعه پالیز آماده ارائه خدمات مشاوره ای در خصوص انتخاب و تهیه نوع نهال مناسب برای شرایط اقلیمی مختلف بوده و باغداران محترم می توانند برای گرفتن مشاوره در زمینه خرید کاشت، نگهداری، آبیاری و … نهال گردو با این مرکز در تماس باشند.

تماس با پالیز گردو