پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

کلید تشخیص کمبود عناصر در درخت گردو!

درختان گردو برای رشد بهتر و تغذیه مناسب نیازمند به دریافت عناصر از 2 طریق خاک و هوا هستند. عناصری که از هوا دریافت میکنند؛ کربن، اکسیژن و نیتروژن است. و 14 عنصر نیز وجود دارد که از خاک دریافت میشود. که به دو صورت مایکرومغذی و میکرومغذی دسته بندی میشوند. مایکرومغذی ها شامل گوگرد؛ منیزیم؛ کلسیم؛ پتاسیم؛ فسفر؛ ازت و میکرومغذی هایی همچون روی؛ نیکل؛ مولبیدن؛ مس؛ بر؛ کلر؛ منگنز؛ آهن. هریک از این عناصر باید به میزان مشخصی در خاک موجود باشند. افزایش و یا کاهش هریک میتواند به سلامتی درختان آسیب جدی وارد کند. در این مطلب میخواهیم بدانیم کمبود هریک از عناصر با چه نشانه هایی در درخت ظاهر میشود. تا با استفاده از کودهای شیمیایی و آلی این کمبودها را جبران نماییم.

درختان گردو برای رشد بهتر و تغذیه مناسب نیازمند به دریافت عناصر از 2 طریق خاک و هوا هستند. عناصری که از هوا دریافت میکنند؛ کربن، اکسیژن و نیتروژن است. و 14 عنصر نیز وجود دارد که از خاک دریافت میشود. که به دو صورت مایکرومغذی و میکرومغذی دسته بندی میشوند

کمبود هریک از این عناصر با علائم ظاهری مشخصی بروز پیدا میکنند. اساسا فعالیت مایکرومغذی ها در تنظیم فعالیت بیولوژیکی و حیاتی در درخت مثل تنظیم ph، کنترل وضعیت آب در سلول ها و… است. اما میکرومغذی ها نقش موثر و حیاتی در عملیات فتوسنتز و آنزیم ها و غشای سلولی دارند. کمبود هریک میتواند باعث اختلال در عملکرد درختان؛ کاهش کیفیت محصولات؛ زردی و خشکی برگ ها؛ ضعیف شدن درختان؛ در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها و حمله آفات و… خواهد شد.

عناصر مورد نیاز درخت گردو چیست؟

پیش از هر چیزی باید بدانید، شرایط خاک مثل ph، شوری خاک و جنس و عمق خاک و گرمای هوا و رطوبت و خشکی خاک؛ در حرکت عناصر و جذب آنها توسط درختان تاثیرگذار است.

شرایط خاک مثل ph، شوری خاک و جنس و عمق خاک و گرمای هوا و رطوبت و خشکی خاک

 

در ادامه 14 عنصر مورد نیاز شاخه های درخت گردو را بیان مینماییم:

  1. عنصر نیکل NI به مقدار 1-0 PPM
  2. عنصر مولبیدن MO به مقدار 1-0 PPM
  3. عنصر مس CU به مقدار 6 PPM
  4. عنصر روی ZN به مقدار 20 PPM
  5. عنصر منگنز MN به مقدار 50 PPM
  6. عنصر آهن FE به مقدار 100 PPM
  7. عنصر بور B به مقدار 20 PPM
  8. عنصر کلر CL به مقدار 100 PPM
  9. عنصر گوگرد S به مقدار 1-0 درصد برحسب وزن خشک
  10. عنصر فسفر P به مقدار 2-0 درصد برحسب وزن خشک
  11. عنصر منیزیم MG به مقدار 2-0 درصد برحسب وزن خشک
  12. عنصر کلسیم CA به مقدار 5-0 درصد برحسب وزن خشک
  13. عنصر پتاسیم K به مقدار 1-0 درصد برحسب وزن خشک
  14. عنصر ازت N به مقدار 5-1 درصد برحسب وزن خشک

همه شما باغداران محترم پیش از خرید نهال گردو و راه اندازی باغ گردو، با نمونه برداری از خاک و مراجعه به لابراتوارهای مخصوص؛ از کیفیت خاک خود به طور دقیق آگاه شده اید. و سپس با شخم زدن و مخلوط سازی خاک و اضافه نمودن کودهای شیمیایی خاک را برای کاشت نهال گردو آماده میکنید. نهال گردو از منابع موجود در خاک تغذیه میکند. بنابراین هرساله باید این عناصر براساس مصرف درختان تجدید شوند. جنس خاک؛ شوری خاک؛ PH و گرمای هوا و… در میزان جذب عناصر خاک تاثیرگذار است.

برای تشخیص میزان عناصر موجود در خاک چکار کنیم؟

پس از کاشت نهال ها، به علت مصرف عناصر توسط درختان و تفاوت در بافت های خاک و عدم یکدست بودن بخش های مختلف خاک، نمیتوان با استفاده از آزمایش خاک به نتایج قابل اتکایی از وجود عناصر در خاک رسید. در این حالت با تحلیل برگ در اواسط فصل تابستان، از وضعیت موجود هر عنصر در خاک آگاه میشویم. میزان عناصر مورد نیاز برگ گردو پس از تحلیل برگ در اواسط تابستان به شرح زیر است:

پس از کاشت نهال ها، به علت مصرف عناصر توسط درختان و تفاوت در بافت های خاک و عدم یکدست بودن بخش های مختلف خاک، نمیتوان با استفاده از آزمایش خاک به نتایج قابل اتکایی از وجود عناصر در خاک رسید

  • عنصر ازت: غلظت بهینه بین 2.2- 3.2% است. غلظت کمتر از 2.1% با کمبود در درخت همراه است.
  • عنصر فسفر: غلظت بهینه بین 0.1 –2% است.
  • عنصر پتاسیم: غلظت بهینه بیش از 1.2% است. غلظت کمتر از 0.9% با کمبود در درخت همراه است.
  • عنصر کلسیم: غلظت بهینه بیش از 1% است.
  • عنصر منیزیم: غلظت بهینه بیش از 0.3% درصد است.
  • عنصر روی: غلظت کمتر از 18 ppm با کمبود در درخت همراه است.
  • عنصر سدیم: غلظت بیش از 0.1% با زیادبود در درخت همراه است.
  • عنصر کلر: غلظت بیش از 0.3% با زیادبود در درخت همراه است.
  • عنصر بر: غلظت بهینه بین 200 تا 36 ppm است. غلظت کمتر از 20 PPM و بیش از 300 PPM به ترتیب با کمبود و زیادبود در درخت همراه است.
  • عنصر مس: غلظت بهینه بیش از 4 PPM است.
  • عنصر منگنز: غلظت بهینه بیش از 20 PPM است.

PH  بهینه خاک باید کمتر از 5.5 باشد. اسیدی بودن خاک و PH بالای 7.5 موجب بروز اشکالاتی در جذب عناصر از جمله روی؛ آهن و کلسیم و مولبیدن خواهد شد.

نشانه های کمبود عناصر در درختان چگونه ظاهر میشود؟

همانطور که گفته شد، کاهش هریک از این عناصر در خاک با علائم ظاهری همراه است. برای مثال کمبود روی باعث ایجاد ابلقی روی برگ ها میشود. کمبود آهن باعث زرد و سفید شدن برگهای کوچک میشود. و کمبود پتاسیم باعث میشود برگ های کوچک پیچ خورده و حاشیه آنها خاکستری شود. کمبود ازت باعث رشد کمتر شاخه ها و کوچکی و رنگ پریدگی در برگ ها میشود. گویی درخت دچار خزان زودرس شده است. به طور کلی کمبود عناصر در درختان با علائم زیر بروز پیدا میکند:

کمبود روی باعث ایجاد ابلقی روی برگ ها میشود. کمبود آهن باعث زرد و سفید شدن برگهای کوچک میشود. و کمبود پتاسیم باعث میشود برگ های کوچک پیچ خورده و حاشیه آنها خاکستری شود.

اگر برگ های پیر و بالغ درختان شما دچار سبز زردی میشوند:

  • زردی یکدست نشانه های کمبود ازت؛ آهن و گوگرد است.
  • زردی بین رگبرگی نشانه کمبود منیزیم و منگنز است.

اگر برگ های جوان درختان شما دچار سبز زردی میشوند:

  • زردی یکدست نشانه کمبود آهن و گوگرد است.
  • زردی بین رگبرگی نشانه کمبود روی و منگنز و بر است.

اگر برگ های پیر و بالغ درختان شما دچار بافت مردگی میشوند:

  • بافت مردگی در نوک و حاشیه برگ ها نشانه کمبود پتاسیم و منیزیم است.
  • بافت مردگی در بین رگبرگی نشانه کمبود منیزیم و منگنز است.
  1. اگر برگ های جوان درختان شما دچار بافت مردگی میشوند: نشانه کمبود بور و مس و کلر است.
  2. اگر برگ های پیر و بالغ درختان شما دارای رنگ سبز تیره تر میشوند: نشانه کمبود فسفر است.
  3. اگر برگ های جوان درختان شما دچار تغییر شکل میشوند: نشانه های کمبود بر؛ مولبیدن؛ کلسیم؛ روی است.

نتیجه گیری

در این مطلب با نشانه های کمبود عناصر و میزان مورد نیاز هریک برای درختان گردو آشنا شدیم. هریک از این کمبودهای عناصر در درختان را میتوان با استفاده از کودهای شیمیایی خاصی جبران نمود. برخی از این نشانه ها با علائم بیماری درختان و آفت زدگی مشابه است از این رو ممکن است با تشخیص غلط و ارائه راهکار اشتباه؛ باعث خشکی و حتی مرگ درختانمان شویم. شما میتوانید سوالات خود را در خصوص هرگونه تغییر شکل و رنگ و بافت های درخت گردو، از تیم کارشناسان متخصص گیاه شناسی و بیماری شناسی و آفات ما در پالیزگردو به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری بپرسید. کوددهی به موقع، به درختان باعث افزایش سلامتی درخت؛ بهبود کیفیت میوه و جلوگیری از حمله آفات و بیماری ها به درخت خواهد شد.

نهالستان پالیزگردو؛ بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان در شمال غربی ایران شناخته میشود. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای لازم و معتبر از جهاد کشاورزی از جمله؛ شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی ثبت اختراع و گواهینامه معتبر میباشد. فعالیت اصلی این مرکز در حوزه فروش انواع ارقام نهال به خصوص فروش نهال گردو میباشد. این مرکز موفق به تولید انواع ارقام نهال از جمله ژنوتیپ ها؛ ارقام اصلاح شده و سایر نهال ها شده است. و به همراه تمامی محصولات خود گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین مشاوره در حوزه راه اندازی باغ گردو و… از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو