پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

نشانه های کمبود ازت در درخت گردو چیست؟

به طور کلی درختان گردو، برای فعالیت های حیاتی خود و رشد و محصول دهی بهتر نیازمند به 3 عنصر از هوا و 14 عنصر از خاک هستند. در این بین عنصر ازت یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز در درختان گردو است. که کمبود آن با اختلال در محصول دهی و کوچک شدن مغز میوه و کاهش کیفیت آن و از طرفی رنگ پریدگی و سوختگی حاشیه برگ ها همراه است. همه ی باغداران حرفه ای پیش از راه اندازی باغ گردوی خود؛ با نمونه برداری و آزمایش خاک از شرایط خاک باغ خود آگاه میشوند. در این آزمایش عناصر موجود در خاک؛ ph و میزان شوری خاک و… مشخص میشود. و باغداران؛ پیش از خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ؛ کمبودهای عناصر خاک خود را با استفاده از کودشیمیایی و آلی جبران نموده و خاک را به خوبی با یکدیگر مخلوط میکنند. تا خاک یکدست به دست بیاید. همانطور که میدانید درختان گردو از ازت خاک تغذیه میکند. بنابراین لازم است هرساله براساس مصرف درخت و نیاز آن، به خاک کود ازته اضافه نماییم. در این مطلب میخواهیم نشانه های کاهش سطح ازت در خاک را بدانیم و کودهای ازته مناسب را معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

نشانه های کمبود ازت در درخت گردو چیست؟

کمبود این ماده ی معدنی ابتدا در برگهای پیرتر ظاهر میشود. برگ های مسن تر رنگ پریده میشوند و از نوک تیز برگ شروع به زرد شدن میکنند. رفته رفته برگ ها بافت مرده شده و میمیرند. در برخی از برگ ها مواد قرمز رنگی دیده میشود. فرآیند رشد درختان کندتر شده و تاج درخت تنک میشود. ریشه ها رشد کمتری داشته و پنجه زنی آنها کم میشود. درختان گردوی دچار کمبود ازت در فصل پاییز زودتر از سایر درختان برگ هایشان زرد شده و دچار خزان زودرس میشوند. همچنین در فصل تابستان نیز زودتر از سایر درختان شکوفه زنی را آغاز میکنند. ازت یکی از مهم ترین عناصر در فرآیند رشد میوه است. به همین دلیل کمبود آن باعث کاهش کیفیت میوه ها و کوچک شدن مغز میوه شده و همچنین حجم محصول دهی درخت با افت چشمگیری همراه خواهد بود. افزایش بیش از حد ازت در خاک نیز باعث بافت مردگی حاشیه برگ ها شده و با گسترش آن، تمام برگ را در برمیگیرد. همچنین باعث تشدید بیماری های برگ و شاخه خواهد شد.

کمبود این ماده ی معدنی ابتدا در برگهای پیرتر ظاهر میشود.

پس از کاشت نهال؛ نمونه برداری و آنالیز خاک دیگر نمیتواند یک راه مناسب برای آگاهی از وضعیت عناصر موجود در خاک باشد. چرا که در هر بخش از خاک درختان از عناصر موجود در خاک استفاده نموده و امکان شخم زنی و ترکیب خاک ها با یکدیگر وجود ندارد. بنابراین پس از کاشت نهال؛ یکی از بهترین روش های آگاهی از وضعیت عناصر موجود در درختان “آنالیز برگ درختان” است. بهترین زمان برای آنالیزبرگ درختان در اواسط فصل تابستان است. پس از نمونه برداری و مراجعه به آزمایشگاه های مخصوص و آگاهی از نتایج آنالیز برگ درختان؛ باید گفت:

  • اگر غلظت ازت در برگ درختان از 2.3% بیشتر باشد. و این روند در طی سالیان مختلف روند صعودی داشته باشد. باید بدانید که غلظت ازت در خاک شما بیش از حد است. به این ترتیب باید مصرف کودهای ازته را به نصف کاهش دهید. و هرسال آنالیز برگ را تا رسیدن به حد نرمال (2.3%) ادامه دهید.
  • اگر غلظت ازت در برگ درختان بین 2.1 –3% باشد. و این روند در طی سالیان مختلف روند نزولی داشته باشد. باید بدانید که غلظت ازت در خاک شما کمتر از حد است. و به این ترتیب باید مصرف کودهای ازته را افزایش دهید. و هرسال آنالیز برگ را تا رسیدن به حد نرمال (2.3%) ادامه دهید.

کودهای ازته مورد نیاز درختان گردو چیست؟

شما میتوانید به راحتی و با استفاده از کودهای ازته، کمبود ازت در خاک خود را جبران نمایید. پس از اصلاح ازت؛ در همان سال سطح ازت در برگ متعادل میشود. و 2 سال زمان لازم است تا عملکرد درخت به حالت نرمال برگردد. کودهای ازته زمانی به خاک اضافه میشوند که ریشه درختان فعال است.

شما میتوانید به راحتی و با استفاده از کودهای ازته

کودهای ازته شامل:

  • کود سرک ازت بین 20 تا 50 کیلوگرم به ازای هر هکتار
  • کود نیترات آمونیوم
  • فسفات آمونیوم
  • محلول پاشی اوره به میزان 200 تا 500 گرم به ازای هر 100 لیتر آب و هر 2 هفته یکبار و در هنگام غرب خورشید
  • کودهای دامی مثل پودر استخوان

نحوه ی کوددهی به درختانی که با کمبود ازت مواجه اند، چگونه است؟

کود ازت مورد نیاز سالیانه برای هر هکتار از باغ گردو براساس نیاز درختان و کمبود یا زیاد بود ازت در خاک؛ بین 50 تا 200 کیلوگرم است. این رقم به طور میانگین بین 75 الی 100 کیلوگرم است. تمامی کودهای ازته تقریبا نحوه ی مصرف یکسانی دارند.

کود ازت مورد نیاز سالیانه برای هر هکتار از باغ گردو براساس نیاز درختان

به طور کلی کود ازته آمونیومی را باید قبل از شروع فصل رشد درختان به خاک اضافه نمایید. کوددهی به درختان با محلول پاشی اوره به شاخه و برگ ها کامل میشود.

همانطور که میدانید؛ آب وهوا؛ آبیاری؛ جنس خاک؛ PH، شوری خاک و… در میزان و نحوه ی کوددهی تاثیر گذار است. برای مثال اگر باغ شما دارای خاک شنی و با عمق کم است. و یا آبیاری در خاک شما کم است. باید به جای اضافه نمودن در 1 تا 2 نوبت ازت به خاک؛ آن را در مقدار کمتر و در 6 تا 8 نوبت به خاک اضافه کنید. یعنی:

  • اگر شما 100 کیلوگرم کود ازته را در 2 نوبت و در هر نوبت 50 کیلوگرم به خاک اضافه میکردید.
  • حال باید 100 کیلوگرم کود ازته را در 8 نوبت و در هر نوبت 12.5 کیلوگرم به خاک اضافه نمایید.
  • (توجه داشته باشید که مقدار در این فرمول ثابت است.)
  • علت آن، شسته شدن سریعتر کودهای ازته از خاک های شنی است.

عواملی که نیاز درختان گردو را به کودهای ازته می افزاید چیست؟

  • آبیاری زیاد
  • باردهی زیاد درختان گردو
  • بارندگی شدید
  • ویگور پایین درختان
  • استفاده از کود ازته در فصل زمستان
  • عدم مصرف آمونیوم
  • وجود غلظت در برگ کمتر از 2.3%
  • خاک شنی و سطحی

عواملی که نیاز درختان گردو را به کودهای ازته میکاهد چیست؟

  • وجود نیترات بالا در خاک
  • باردهی زیاد درختان گردو
  • خاک های عمیق با بافت ریز
  • ویگور بیش از حد درختان
  • استفاده از روش آبیاری قطره ای
  • افزایش سطح ازت در برگ ها بیشتر از 2.3%
  • وجود نیترات در آب آبیاری

عواملی که نیاز درختان گردو را به کودهای ازته میکاهد

نتیجه گیری

همانطور که خواندید؛ عنصر ازت یکی از مهم ترین عناصر برای تولید محصول و افزایش کیفیت محصولات درختان است. کمبود و یا زیادبود ازت میتواند باعث بروز آسیب به درختان شود. بنابراین با آزمایش برگی و کنترل ازت درختان میتوانید محصولاتی بهتر و با کیفیت تر داشته باشید.

نهالستان پالیزگردو؛ بزرگترین و مجهزترین نهالستان در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با دارا بودن کلیه مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی اقدام به تولید و فروش انواع ارقم نهال و در راس آنها فروش نهال گردو نموده است. نهال های تولیدی این نهال فروشی همگی دارای گواهی سلامت و ضمانتنامه کتبی و معتبر هستند. جهت کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و یا خرید نهال گردو میتوانید با مشاوران ما در پالیزگردو در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو