پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

نشانه های کمبود روی در درخت گردو چیست؟

درختان گردو یکی از مقاوم ترین ارقام درختان میوه هستند. این درختان قادرند در بیشتر شرایط آب و هوایی و اقلیمی به خوبی رشد نموده و محصول دهی داشته باشند. درختان همانند تمامی موجودات زنده ی دیگر نیاز به تغذیه مناسب دارند. تغذیه درختان علاوه بر دریافت اکسیژن و نور خورشید و آبیاری مناسب؛ کوددهی صحیح نیز میباشد. درختان گردو نیاز به 14 عنصر از خاک و 3 عنصر از هوا دارند. در این بین عنصر روی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عناصر برای تولید محصولات و حفظ سلامتی درخت محسوب میشود. روی در افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها موثر است. بیشترین تاثیر کمبود  عنصر روی، روی کیفیت میوه ها؛ اختلال در رشد درختان؛ فاصله میانرگ ها و شکنندگی ساقه ها؛ لک و موج دار شدن حاشیه برگ ها و کم پشتی آن ها است.

نشانه های کمبود روی در درخت گردو چیست؟

عنصر

اولین نشانه

تعداد برگچه به برگ

اندازه برگ یا برگچه

رنگ رگبرگ

رنگ بافت میان رگبرگی

روی

جوان ترین برگ

کاهش

عادی

سبز

سبزرد

عنصر روی درواقع یکی از مهم ترین عناصر در ساختار غشای سلولی و همچنین مواد اولیه برای تولید آنزیم به شمار میرود. روی در فرآیند ساخت و سنتز هورمون های گیاهی نقش مهمی ایفا میکند. و یکی از عناصر موثر در کیفیت میوه است. اگر درختی با فقدان روی مواجه شود؛ اکسیداتیو در آن با خطر تخریب مواجه خواهد شد. کمبود روی بیشتر در مناطقی با خاک های شنی و سنگی و یا مناطقی است که از کودهای حیوانی به وفور استفاده مینمایند. در ابتدا اثرات کمبود روی را میتوان در چند شاخه ی محدود دید. بیشترین زمان بروز علائم؛ ابتدای فصل بهار است. در درختانی که دچار کمبود روی هستند، شکوفه ها دیرتر از سایر درختان رشد نموده و جوانه میزنند. این تاخیر میتواند تا 1 ماه عقب بیوفتد. سپس شاخه های کوچک تحت تاثیر قرار گرفته و برگ های نوک شاخه ها؛ سبز زرد میشوند. در این برگ ها حاشیه ی برگ ها موج دار شده و تا میخورد. سرشاخه هایی که با کمبود روی مواجه اند؛ خشک شده و اندازه ی میوه ها کوچکتر میشوند.

عنصر روی درواقع یکی از مهم ترین عناصر در ساختار غشای سلولی و همچنین مواد اولیه برای تولید آنزیم

کودهای روی مورد نیاز درختان گردو چیست؟

یکی از بهترین روش ها برای تشخیص کمبود عناصر در درختان آزمایش برگ است. در این آزمایش، در فصل زمستان 100 برگ از درختان مختلف جمع آوری نموده و با مراجعه به آزمایش آن را  مورد آزمایش قرار میدهیم. در این آزمایش کلیه عناصر موجود در درخت و میزان هریک به طور دقیق مشخص میشود. میزان روی مورد نیاز در برگ درختان 20 PPM است.

بهترین روش ها برای تشخیص کمبود عناصر

مهم ترین کودهایی که برای اصلاح روی درختان موثر است:

  • محلول پاشی سولفات روی
  • محلول پاشی کلات روی
  • ورقه های روی
  • محلول پاشی روی
  • کود سولفات
  • کود کلات
  • سولفات روی به همراه گوگرد

محلول پاشی درختان گردو

 

نحوه ی کوددهی به درختانی که با کمبود روی مواجه اند، چگونه است؟

  • کمبود روی را به راحتی و با اصلاح خاک و کوددهی قابل جبران است.
  • کود سولفات روی بین 2.5 الی 5 کیلوگرم به ازای هر درخت به صورت چالکود یکی از روش های کوددهی به درختان است.
  • همچنین با تزریق تحت فشار محلول سولفات روی در خاک اطراف درختان، میتوان کمبود روی را در درختان اصلاح نمود.
  • اضافه نمودن کود کلات روی بین 0.5 تا 2.5 کیلوگرم قبل از آبیاری درختان به خاک یکی دیگر از روش های کنترل کمبود روی در درختان است.
  • اگر خاک شما قلیایی و بسیار نرم است. استفاده از سولفات روی با 2.5 کیلوگرم گوگرد به صورت چالکود در خاک میتواند موثر باشد.
  • یکی دیگر از روش های اصلاح روی در درختان، محلول پاشی 1-2 کیلوگرم روی در هرهکتار روی تاج درختان است. اولین بار بعد از شکوفه زنی درختان (در این زمان رشد انتهایی بین 2-4 سانتیمتر است.) در صورت کمبود شدید روی؛ در نوبت دوم و سوم 2 الی 3 هفته بعد محلول پاشی را تکرار میکنیم.
  • یکی از روش های سنتی افزودن روی به درختان، قراردهی ورقه های روی در تنه و شاخه های قطورتر است.

بهترین روش کوددهی

نکته: محلول پاشی سولفات روی یا کلات روی یکی از بهترین روش های اصلاح روی در درختان است.  در این روش محلول پاشی با سولفات روی 500 گرم در 100 لیتر آب انجام میشود.

توجه داشته باشید که کوددهی روی به درختان باید هرسال انجام شود.

نتیجه گیری

در این بخش با مضرات کمبود روی و نحوه ی تغذیه و کوددهی روی به درختان آشنا شدیم. برخی از علائم ظاهری کمبود عناصر در درختان با علائم ظهور بیماری و حمله آفات در درختان مشابه است. به همین دلیل با مشاهده ی علائم ظاهری اولیه؛ پیش از اقدام به درمان خود سرانه لازم است با افراد خبره و متخصص مشورت نماییم. تیم تخصصی گیاه شناسی و بیماری شناسی و آفات در پالیزگردو، همه روزه آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما باغداران محترم در حوزه بیماری و آفات درختان است.

نهالستان پالیزگردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، بزرگترین نهالستان گردو در سرتاسر شمال غربی کشور میباشد. این نهال فروشی علاوه بر تولید و پرورش و فروش انواع ارقام میوه مثل فروش نهال گردو، اقدام به تولید ارقام اصلاحی و ژنوتیپ ها نموده است. از سایر خدمات پالیزگردو؛ ارائه مشاوره 100 در 100 رایگان در حوزه نحوه راه اندازی باغ گردو؛ آبیاری؛ کوددهی و سمپاشی و… است. همچنین تیم تخصصی راه اندازی باغ گردو آماده ی حضور در محل باغ شما و انجام کلیه خدمات مرتبط با احداث باغ گردو میباشد. تیم بیماری شناسی و آفات پالیزگردو متشکل از متخصصین بیماری شناسی و آفات و گیاه شناسی همه روزه مستقر در دفتر مرکزی نهالستان (واقع در شهر میاندوآب) آماده ارائه مشاوره و راهکار به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری به شما باغداران محترم میباشند.

تماس با پالیز گردو