پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بیماری سیتوسپورایی گردو – [درمان فتیله نارنجی گردو]

به طور کلی بیماری ها، یکی از مهم ترین و خطرناک ترین دشمنان باغ ما هستند. آنها به درخت حمله کرده و در ابتدا با علائم خفیفی نمایان میشوند. رفته رفته علائم آنها شدیدتر و تخریب آنها گسترده تر خواهد شد. لازم است بدانید هرچه دیرتر به فکر درمان بیماری در درختان باشیم؛ آسیبی که بیماری به درخت و محصولات و باغ ما میزند بیشتر خواهد بود. این تمام ماجرا نیست. بیماری به وسیله آبیاری و باد و بارندگی و… در سرتاسر باغ منتشر میشود و تمامی درختان را درگیر خواهد نمود. پس به محض مشاهده علائم اولیه بیماری در درختان باید به فکر درمان آن باشیم. در این مطلب قصد داریم تا درباره بیماری سیتوسپورایی گردو؛ که یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری های درخت گردو به حساب میاید، بیشتر بدانیم.

بیماری سیتوسپورایی گردو چیست؟

بیماری سیتوسپورایی یا همان فتیله نارنجی؛ یک بیماری قارچی است. فرم غیر جنسی قارچ اسکومیستی که عامل اصلی این بیماری محسوب میشود، قادر است به بیش از 70 گونه از درختان میوه دار و غیر میوه دار حمله ور شود. بیماری سیتوسپورایی در اکثر مناطق باغ های گردو دیده میشود. و قادر است بین 5 الی 30 درصد به درختان آسیب بزند. آسیب به درختان به سن و سلامت عمومی درخت وابسته است.

درمان بیماری سیتوسپورایی درخت گردو

 

بیشترین درختانی که در خطر این بیماری هستند: سیب؛ زردآلو؛ گیلاس، آلبالو؛ گردو؛ پسته؛ فندق, توت؛ چنار تبریزی؛ افرا، صنوبر؛ بید، زبان گنجشک کوهی و مخروطیان هستند.

بیشترین شهرهایی که مستعد این بیماری هستند: شیراز؛ اقلید؛ بوانات؛ استهبان؛ خفر؛ استان یزد؛ استان تهران؛ بیدخوان؛ بردسیروراین؛ یاسوج, سی سخت؛ سپیدار؛ نره گاه؛ دشت روم و استان زنجان، شبستر؛ اشنویه، شهریار؛ ورامین؛ استان اصفهان و همدان؛ کردستان, استان فارس؛ استان کهکلویه و بویر احمد؛ استان چهارمحال و بختیاری؛ استان لرستان؛ استان مرکزی؛ استان آذربایجان غربی؛ ایلام؛ کرمانشاه هستند.

علائم ظاهری بیماری سیتوسپورایی چیست؟

همانطور که میدانید عامل این بیماری قارچ نکروتروف است. این قارچ اغلب در شاخه های خشکیده و یا ضعیف دیده میشود. در صورت تشدید بیماری، شاخه های سالم را نیز درگیر میکند. این بیماری اغلب در فصل پاییز درخت را آلوده کرده که علائم اولیه آن در بهار سال بعد دیده میشود. از مهم ترین علائم آن، خشک شدن و عصایی شدن شاخه های خشک است. درختی که به این بیماری مبتلا باشد میوه و برگ نمیدهد. روی شاخه های آلوده عدسکهایی ایجاد شده که با مرور زمان بزرگتر و برجسته تر خواهند شد. و از آنها صمغ فتیله ای خارج میشود. رنگ ترشحات آن زرد عسلی و قرمز است. البته برخی از انواع آنها بدون فتیله بوده که با کنار زدن پوسته ی رویی؛ پیکنیدیم های قهوه و خاکستری رنگی خواهیم دید.

روش های پیشگیری بیماری سیتوسپورایی

این قارچ خطرناک در طول فصل زمستان در شاخه های خشکیده و شاخه های آلوده بریده شده زندگی میکند. محل اصلی رشد کونیدیها، شانکرهای روی درخت هستند. آنها به صورت رشته های مارپیچ از عدسکها خارج میشوند. با بارندگی، کونیدیها از پیکنیدیم آزاد میشوند. آن ها با استفاده از آب باران؛ حشرات و یا انسان ها در سراسر باغ انتشار میابند. دوره حیات این قارچ روی درختان بسیار زیاد است. رفته رفته درخت را ضعیف کرده و مستعد هرنوع بیماری مینماید. مهم ترین راه نفوذ قارچ سیتوسپورایی، هر نوع زخم روی درخت است. زخم هایی که در اثر بریدگی و هرس، سرمازدگی؛ آفتاب سوختگی و… روی درخت ایجاد میشوند. در شاخه های کوچکتر نیز هنگامی که برگها در اثر بارندگی میریزند، محل اتصال برگ ها با شاخه؛ بهترین راه نفوذ این قارچ به درخت به حساب میایند. حتی بعضی قارچ های مهاجم قادرند از طریق منافذ طبیعی به درخت نفود کنند. درختان ضعیف و کهنسال بیشتر در معرض این بیماری خطرناک هستند. در این نوع درختان فصل تابستان بهترین زمان رشد قارچ است. اما در درختان جوان و قوی تر؛ بهترین زمان فعالیت سیتوسپورایی فصل خواب درخت است.

مبارزه با قارچ سیتوسپورایی چگونه است؟

بهترین راه مبارزه، جلوگیری از انتشار بیماری است. همانطور که اشاره شد بهترین راه نفوذ این بیماری هرگونه بریدگی و شکستگی در شاخه درختان است. توصیه میکنیم. در صورت هرس درختان آن را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانید. همچنین به تنه درختان و شاخه های آن آسیب نزنید. اگر قصد هرس درختان را دارید؛ باید این کار را در روزهای خشک (بدون بارندگی) در فصل بهار انجام دهید. سپس از محلول بردو برای مبارزه با قارچ روی آن ها را محلول پاشی نمایید.

 

روش های درمان بیماری سیتوسپورایی درخت گردو

  • استفاده از روش آبیاری تحت فشار، مانع از گسترش بیماری در سرتاسر باغ میشود. در این روش برخلاف روش آبیاری غرقابی آب آلوده به بیماری؛ در سرتاسر باغ منتشر نمیشود.
  • اولین قدم برای مبارزه با این بیماری جمع آوری شاخه و برگ های آلوده و خارج نمودن از فضای باغ و سوزاندن آنهاست. محلول پاشی یکی از روش های مبارزه با این بیماری محسوب میشود. محلول پاشی باید در فصل پاییز و بعداز ریزش برگها انجام شود. در صورت شدت بیماری نوبت دوم محلول پاشی در اواخر فصل بهار است.
  • ترکیبات محلول شامل: محلول بردو 2 درصد. اکسی کلرور مس 3 تا 5 در هزار. تیوفانات متیل 0.5 تا 0.6 در هزار به همراه بنومیل 1 در هزار.

نتیجه گیری

در این مطلب با بیماری سیتوسپورایی گردو بیشتر آشنا شدید. و راه های مبارزه با آن را دانستید. توصیه میکنیم به محض مشاهده علائم اولیه درمان را آغاز کنید. کارهای لازم برای عدم انتشار بیماری در باغ را به درستی انجام دهید. بهتر آن است که از روش آبیاری تحت فشار به جای آبیاری غرقابی استفاده کنید. آبیاری غرقابی بهترین راه برای انتشار بیماری در سراسر باغ محسوب میشود. اگر شدت بیماری افزایش یافت حتما با متخصصین بیماری شناسی و آفات ما در پالیزگردو تماس بگیرید. ما در دفتر مرکزی پالیزگردو تیمی حرفه ای متشکل از متخصصین بیماری شناسی و آفات مستقر نموده ایم. تا شما باغداران عزیز بتوانید همه روزه به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری، کلیه سوالات خود را در این حوزه با ما درمیان بگذارید. همچنین کارشناسان ما بهترین راهکار مبارزه با هرنوع بیماری را به شما معرفی مینمایند.

پالیزگردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، بزرگترین نهالستان در سراسر شمال غربی ایران است. فعالیت اصلی این نهالستان در حوزه فروش انواع ارقام نهال از جمله فروش نهال گردو به صورت عمده و خرده و ارسال به سراسر کشور میباشد. نهال فروشی پالیزگردو دارای کلیه مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی از جمله گواهینامه و شناسنامه معتبر و رسمی و گواهی ثبت اختراع میباشد. کلیه نهال ها در این نهالستان با استفاده از به روز ترین تکنولوژی و دانش در دنیا تولید و پرورش میابند. انواع ارقام نهال، ارقام اصلاحی؛ ژنوتیپ ها، مناسب برای کاشت و پرورش در شرایط اقلیمی و آب و هوایی در اکثر نقاط کشور تولید میشوند. همچنین برای جلوگیری از ریسک های ناشی از خرید نهال گردو؛ به همراه تمامی نهال ها، ضمانتامه کتبی و گواهی سلامت ارائه میشود. به این ترتیب، باغداران از خریدی مطمئن آسوده خاطر خواهند شد. جهت دریافت مشاوره و یا ارتباط با کارشناسان فروش و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو، شما میتوانید به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری با ما در ارتباط باشید.

تماس با پالیز گردو