پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

علت ریزش گل، برگ و میوه درختان گردو چیست؟

ریزش برگ و میوه ی درختان گردو ممکن است ناشی از بروز بیماری؛ کمبود عناصر خاص و یا حمله ی آفات، سرمازدگی بهاره؛ آبیاری نامنظم، ماندگاری آب و خفگی ریشه؛ کاهش رطوبت و خشکی خاک و… باشد. برای تشخیص دقیق علت ریزش برگ و میوه های درختان گردو، توصیه میکنیم حتما به یک مشاور و متخصص بیماری شناسی و آفات و گیاه شناسی مراجعه نمایید. ما در این مطلب قصد داریم تا برخی از دلایل اصلی ریزش برگ و میوه درخت گردو را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

ریزش برگ و میوه ی درختان گردو ممکن است ناشی از بروز بیماری؛ کمبود عناصر خاص

علت ریزش گل درختان گردو چیست؟

درختان برای گرده افشانی نیاز به دو گونه نر و ماده دارند. که با عملیات گرده افشانی بتوانند محصول تولید کنند. گلهای ماده وظیفه تولید دانه گردو در طول فصل رشد گردو را بر عهده دارند. اما این کار توسط گلها هرساله اتفاق نمیوفتد. یعنی گلها هرسال، دانه تولید نمیکنند. از طرفی، دانه های درخت گردو در اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ممکن است بریزند. به این ترتیب کاهش دانه ها، کاهش محصول دهی درخت را به همراه خواهد داشت.

درختان برای گرده افشانی نیاز به دو گونه نر و ماده دارند. که با عملیات گرده افشانی بتوانند محصول تولید کنند.

علت ریزش میوه های درختان گردو چیست؟

اصلی ترین دلیل ریزش میوه ها؛ ضعیف بودن درختان است. درختانی که در خاک های فقیر رشد میکنند و یا آبیاری کافی ندارند؛ ضعیف میشوند. از این رو بستر مناسب برای رشد بیماری ها و حمله آفات را فراهم مینمایند. این دسته از درختان برای حفظ انرژی خود برای رشد محصولات؛ ابتدا برگ ها را رها نموده و رفته رفته؛ محصولات خود را نارس رها میکند. درصورت عدم گرده افشانی مناسب؛ یا کمبود پتاسیم در درختان؛ ممکن است میوه ها قبل از رسیدن به طور کامل بریزند. درخت این میوه ها را رها میکند تا انرژی کافی برای رشد سایر میوه ها داشته باشد.

اصلی ترین دلیل ریزش میوه ها؛ ضعیف بودن درختان است. درختانی که در خاک های فقیر رشد میکنند و یا آبیاری کافی ندارند؛ ضعیف میشوند.

البته ممکن است علت ریزش میوه های گردو سرمازدگی ناگهانی درختان باشد. در درختانی که قادر به تحمل سرمای بیش از حد نیستند؛ در صورت بروز سرمای شدید در فصل زمستان و یا ادامه یافتن و سرمازدگی ناگهانی در فصل بهار باعث آسیب دیدن درختان و ریزش میوه ها و شکوفه ها خواهد شد.

  • ریزش باران در فصل گرده افشانی باعث اختلال در روند گرده افشانی و ریزش شکوفه ها خواهد شد. گلهایی که به طور ناقص گرده افشانی میشوند، نمیتوانند دانه های خود را نگهدارند. و یا میوه های آنها مغز ندارد.
  • در مواردی به علت شرایط خاص آب وهوایی دیده میشود که گلهای نر قبل از گرده افشانی بالغ میشوند. که باعث ریزش میوه ها خواهد شد.
  • خشکسالی نیز یکی از دلایل بسیار مهم در ریزش میوه ها به حساب میاید. نوع خاک در میزان خشکی تاثیرگذار است. (برای مثال خاک های ماسه ای سریعتر خشک میشوند.)
  • بروز آسیب در درختان توسط ابزارآلات مکانیکی کشاورزی، تگرگ و یا باد و… یکی دیگر از دلایل ریزش میوه های درختان است.
  • حشرات نیز یکی از دلایل مهم در ریزش دانه ها هستند. حشرات هم میتوانند با تغذیه از میوه ها باعث ریزش آنها شده و هم میتوانند با آسیب به درخت و ضعیف کردن آن باعث ریزش میوه ها شوند. مثل شته سیاه گردو, کرم گردو؛ شپشک؛ کرم شاخدار و…
  • بیماری آنتراکتور یکی از بیماری های مهم درختان گردو است که باعث ریزش میوه ها میشود.

میوه های درخت گردو چه زمانی میریزند؟

همواره مشاهده میکنیم که در فصل بهار روی درخت شکوفه های زیبا و بسیار زیادی وجود دارد. اما درصد کمی از آن شکوفه ها تبدیل به میوه میشوند. و یا حتی دیده میشود که میوه های نارس قبل از رسیدن به طور کامل میریزند. به طور کلی میوه ها در 2 موج اصلی دچار ریزش میشوند.

فصل بهار روی درخت شکوفه های زیبا و بسیار زیادی وجود دارد. اما درصد کمی از آن شکوفه ها تبدیل به میوه میشوند.

  • ریزش اول: در این موج ریزش؛ پس از گلدهی درخت و به علت عدم لقاح انجام میشود. مدت زمان ریزش میتواند 3 تا 4 هفته ادامه بیابد. و در این زمان درخت دچار ریزش های جزیی میشود.

جلوگیری: برای جلوگیری از این موج میتوانیم تعداد رقم گرده افشان مناسب در باغ را بیافزاییم. و همچنین با رها سازی زنبور عسل در باغ، عملیات گرده افشانی را سرعت بخشیم.

  • ریزش دوم: این ریزش زمانی است که میوه ها هنوز کوچک و نارس هستند. ریزش در این مرحله بیشتر است.

جلوگیری: آبیاری مناسب و تامین رطوبت کافی یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از ریزش موج دوم است. باید توجه داشته باشید که خاک دارای زهکشی مناسب باشد. تا با تخلیه آب، از بروز بیماری و حمله قارچ ها به ریشه جلوگیری شود.

همواره باید به وجود عناصر در خاک توجه کنید. عناصر مورد نیاز درخت گردو را میتوانید از سایت پالیزگردو بدست آورده و با توجه به مقدار هریک در خاک، با استفاده از کودهای شیمیایی؛ خاک را غنی سازی کنید. عنصر ازت در جلوگیری از ریزش میوه ها نقش جدی دارد. البته باید توجه داشته باشید که زیاده روی در کوددهی به درختان؛ خود عاملی برای بروز بیماری و آسیب به درختان خواهد بود.

نتیجه گیری

طبیعتا ریزش میوه ها و کاهش محصولات؛ کاهش درآمد زایی از درخت را به همراه دارد. به همین دلیل، باغداران همواره محصول دهی درختان خود را ارزیابی مینمایند. از طرفی اگر درخت در شرایط مطلوب رشدی قرار بگیرید میتواند بهترین باردهی و عمر طولانی داشته باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم؛ به تغذیه و غنی سازی خاک توسط کودهای شیمیایی همواره توجه داشته باشید. آبیاری مناسب میتواند محصول دهی باغ شما را افزایش داده و در جلوگیری از بروز بیماری ها و حمله آفات موثر است. هنگام کاشت نیز به نورگیر بودن محل درخت برای انجام بهتر عملیات فتوسنتز و تولید محصول توجه کافی داشته باشید.

درصورت مشاهده هرگونه ریزش و یا خشکی و تغییر حالت در درختان گردو، حتما با مشاوران متخصص بیماری شناسی و آفات و متخصصین گیاه شناسی در پالیزگردو تماس بگیرید.

نهالستان پالیزگردو؛ بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان در شمال غربی ایران شناخته میشود. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای لازم و معتبر از جهاد کشاورزی از جمله؛ شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی ثبت اختراع و گواهینامه معتبر میباشد. فعالیت اصلی این مرکز در حوزه فروش انواع ارقام نهال به خصوص فروش نهال گردو میباشد. این مرکز موفق به تولید انواع ارقام نهال از جمله ژنوتیپ ها؛ ارقام اصلاح شده و سایر نهال ها شده است. و به همراه تمامی محصولات خود گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین مشاوره در حوزه راه اندازی باغ گردو و… از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو