پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

علت سوختن برگ گردو و سیاه شدن آن چیست؟

مقدمه‌ای بر علت سوختن برگ گردو

در این مقاله قصد داریم تا علت سوختن برگ گردو و راه‌های جلوگیری از آن را باهم بررسی نماییم. درخت گردو دارای سابقه کاشت طولانی‌مدتی است که هم چوب آن در صنعت نجاری کاربرد دارد و هم از برگ و میوه آن استفاده خوراکی و دارویی دارد. مغز میوه گردو از مهم‌ترین و محبوب‌ترین خشکبارهایی است که دارای فواید بسیار سودمندی برای بدن است.

کیفیت میوه گردو به نژاد گردو و نحوه رسیدگی به درخت آن دارد. زمانی که نهال گردو را خریداری می‌کنید، در قدم اول باید به سازگار بودن نهال با شرایط محیطی دقت نمایید تا نهالی پربازده و باکیفیت پرورش دهید. فصل بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای کاشت و پرورش نهال گردو است، در این فصل همة گیاهان از خواب زمستانی بلند می‌شوند.

اما با شروع فصل بهار، حضور آفات و رخ دادهای طبیعی مانند: تابش شدید خورشید، گرما و… سبب سوختن برگ درخت گردو و در نهایت سیاه شدن میوه و بی‌کیفیت شدن آن، می‌شود. سیاه شدن برگ درخت گردو دلایل متعددی دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. یکی از علت‌های نابودی برگ درخت گردو و کاهش کیفیت مغز گردو، رسیدگی نادرست و بی‌توجهی به تغذیه مناسب برای درخت گردو است.

نحوه درمان بیماری سیاه شدن درخت گردو

پس از کاشت نهال گردو باید به‌خوبی از آن مراقبت نماییم، این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا سبب بالارفتن میزان بار درخت و افزایش عملکرد کلی آن می‌شود. بنابراین تغذیه درست و اصولی درخت در کیفیت و میزان محصول آن مؤثر است. مجموعه پالیز گردو از طریق مشاوره رایگان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم (آنلاین) به باغداران، آماده ارائه کلیه خدمات و اقدامات مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه باغداری از جمله نحوه احداث باغ گردو، نگهداری کاشت، داشت و نحوه رسیدگی بیماری و آفات زدایی، کوددهی، هرس است.

عوامل مؤثر در سیاه شدن برگ درخت گردو| علت سوختن برگ گردو

همان‌طور که گفته شد علت‌های فراوانی موجب سوختن برگ درخت گردو می‌شوند؛ در ادامه با این عوامل آشنا خواهید شد. علت سوختن برگ گردو می‌تواند به دلیل: شوری، انواع بیماری و آفات، سرما و گرما و بالا بودن عناصری مانند بر باشد.

شوری آب

شور بودن آبی که با آن نهال یا درخت خود را آب می‌دهید، تأثیر فراوانی در سوختن برگ درخت گردو دارد. پس همیشه از شور نبودن آب مصرفی خود برای آبیاری گیاهان اطمینان حاصل نمایید. همچنین علت سوختن برگ گردو می‌تواند به‌خاطر مصرف بیش از حد کود و یا انواع تنش‌های موجود در آبیاری باشد.

درمان بیماری سیاهی برگ درخت گردو

بیماری آنتراکنوز

این بیماری یکی از علت‌های سوختن برگ گردو است و با نام بیماری لکه سیاه نیز شناخته شده است. بیماری آنتراکنوز از نوعی قارچ به وجود آمده است و بهتر است تا هرچه سریع‌تر برای نابودی این بیماری گیاهی اقدام کرد تا خسارت‌های بیشتری را ایجاد نکند. فصل پاییز جهت سوزاندن برگ‌های ریخته شده و بیمار بسیار فصل مناسبی است. در فصل زمستان نیز شخم زدن جهت نابودی بیماری مؤثر است. همچنین سم‌پاشی درختان گردو با کلرور مس به‌صورت چهارده روز مداوم سبب ازبین‌رفتن بیماری خواهد شد.

بیماری بلایت

علت سوختن برگ گردو می‌تواند بیماری بلیت باشد، این بیماری باعث سیاه شدن رنگ پوست گردو می‌شود و همه کناره‌های برگ و پوست سبز را آلوده می‌کند. کنترل به‌موقع این بیماری می‌تواند در رفع اثرات سو آن مؤثر باشد.

درمان بیماری انتراکنوز

سرمازدگی

سرمازدگی که معمولاً در فصل بهار با آغاز جوانه‌زنی و رشد برگ‌های کوچک شروع می‌شود، از دیگر علت‌های سوختن برگ گردو است. سرمایی که در ابتدای فصل بهار وجود دارد، آسیب‌های فراوانی به محصولات و برگ آن‌ها وارد می‌کند و به‌مرور سبب سیاهی رنگ برگ و پوست گردو می‌شود. یکی از کارهایی که می‌تواند آسیب‌های ناشی از سرمازدگی را به حداقل برساند، استفاده از کودهای اسیدآمینه و پتاس و فسفات است.

گرمازدگی

جدا از موضوع سرمازدگی باید به گرمازدگی و افزایش دما در تابستان نیز توجه کرد. زیرا گرما و نور شدید خورشید نیز از عوامل سوختن برگ گردو است.

غلظت عنصر بر| علت سوختن برگ گردو

هنگامی که غلظت عناصری نظیر: بر در خاک درخت گردو افزایش یابد، کنارهای برگ شروع به سوختن و سیاه شدن می‌کند و لکه‌های سیاه در روی برگ درخت نیز ایجاد می‌شود. به‌منظور کنترل این مشکل، لازم است تا از آبیاری با غلظت کم عنصر بر و یا آبیاری با آب شیرین استفاده کرد. جدا از این موضوع کمبود عناصری نظیر: فسفر و پتاسیم هم در سوختن برگ گردو مؤثر است.

جلوگیری از سوختن برگ درخت گردو

همان‌طور که گفته شد بیماری و عدم دقت در تغذیه نهال گردو، علت سوختن برگ گردو هستند. پس از کاشت نهال باغدار لازم است تا نهایت دقت خود را در مراقبت نهال جهت بهبود عملکرد آن و کنترل مشکلات و بیماری‌ها به کار ببرد. او باید هرگونه بیماری و آفتی که به درخت آسیب می‌رساند و موجب سوختن برگ گردو می‌شود را بررسی کند و جهت ازبین‌بردن آن راه‌حل مناسبی استفاده نماید.

تغذیه باکیفیت و مناسب نیز از فاکتورهای با اهمیتی است که لازم است تا در اولویت کار قرار گیرد، تغذیه درخت گردو شامل تأمین عناصر ضروری برای رشد و مقاومت گیاه، دقت در نوع آب مصرفی و میزان آبیاری و کوددهی طبیعی و شیمیایی گیاه است که در نهایت توجه به این مسائل، موجب بهترشدن میزان محصول و شکل ظاهری آن خواهد شد. هر زمان که مشاهده کردید باردهی درخت گردوی شما کاهش‌یافته است و میوه آن بی‌کیفیت و خراب است؛ باید بدانید که این مشکلات به دلیل فقیر بودن خاک و ریشه‌ی درخت است و نیاز شدید آن به عناصر معدنی سبب بروز چنین مشکلاتی شده است.

درمان انواع بیماری درختان گردو

یکی دیگر از راه‌های کنترل و جلوگیری از سیاهی برگ درختان گردو دقت به نژاد انتخاب شده جهت پرورش و سازگاری آن با شرایط اقلیمی شما است. یک باغدار باید حتماً پیش از آنکه خرید نهال گردو را انجام دهد اطلاعات کافی نظیر: نحوه مراقبت از آن و روش پرورش یک درخت سالم را دریافت کند. لازم است تا قبل از خرید نهال دقت نمود که درخت به سرما نیاز دارد یا گرما؟! اگر نهال انتخابی شما جز نژادهایی بود که به گرمای بالا نیازمند است، باید آن را در محیط‌های گرم با دمای بالا کاشت و اگر نهال شما نیازمند دمای پایین بود باید آن را در محیط‌های سردسیر کشت داد.

سخن آخر

شما عزیزان می‌توانید در منزل خود با رعایت اصول مراقبتی و دریافت راه‌حل‌های مناسب در رفع مشکلاتی نظیر: علت سوختن برگ گردو، به‌راحتی یک نهال گردو را پرورش دهید. جهت خرید نهال گردو با انواع نژادهای متنوع لازم نیست حتماً حضوری اقدام نمایید. باتوجه‌به شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود تا خریدهای خود را به‌صورت آنلاین از مراکز و مجموعه‌های معتبر انجام دهید. مجموعه پالیز گردو، مرکز فروش انواع نهال گردو، با بیش از نیم‌قرن تجربه در فروش انواع گیاهان و نهال‌های میوه، آماده ارائه خدمت به شما عزیزان است.

تماس با پالیز گردو