پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

راه های پربار شدن درخت گردو را بشناسید!

نقش مؤثر پرورش درختان گردو در اقتصاد داخلی، خارجی و موارد مرتبط با اقتصاد باغداری و باغبانی بین الملل سبب شده توجه بسیاری از اقتصاد دانان و متخصصان عرصه باغداری به پرورش درخت گردو جلب شده و به دنبال راه های پربار شدن درخت گردو باشند؛ از این روانواع مختلفی از نهال های گردو هر ساله در سرتاسر جهان به منظور باردهی و تولید محصولات متنوع خریداری و کاشته می شوند؛ شایان ذکر است که محصولات این درختان در مغز گردو خلاصه نشده و برگ، پوسته سبز و چوب آن ها نیز به طور گسترده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند که این مسئله به اهمیت افزایش باروری درختان گردو می افزاید. علاوه بر کاربرد مغز گردو برای مصارف درمانی، صنعت قنادی، محصولات آرایشی بهداشتی و مواردی از این قبیل، می توان چوب گردو را در صنعت مبلمان و سازه های چوبی، پوسته سبز آن را در رنگ سازی و برگ آن را نیز در داروسازی مورد استفاده قرار داد.

تقویت و پربار درختان گردو

طبیعتا با پربارشدن درخت گردو، افزایش محصولات و در پی آن رونق اقتصادی صنایع مذکور اتفاق می افتد و به همین سبب، با مورد توجه قرار دادن بحران اقتصادی کشور، پس از پرداختن به مکانیسم باروری، انواع مختلف درخت گردو و ملاک های ارزیابی محصولات آن،  نسبت به توصیف ترفند های افزایش باروری اقدام می کنیم. در این مقاله پس از کسب آگاهی لازم از مکانیسم باروری در انواع درختان گردو و همچنین سنجه های ارزیابی میزان محصول، به راه کار های لازم و مفید جهت افزایش باردهی درختان و نهالان گردو می پردازیم؛ از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مذکور، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پوسته سبز گیاه گردو حاوی مقداری رنگ دانه است که سبب شده در صنایع رنگسازی، به طور فراوان استفاده قرار گیرد.

مکانیسم باروری و پربارشدن درخت گردو

با گریزی بر گیاه شناسی و به عنوان پیش زمینه پرداختن به راه های پربارشدن درخت گردو، به مکانیسم باروری گیاه گردو می پردازیم. می توان فرایند باروری درخت گردو را همانند بسیاری از گیاهان با گرده افشانی توضیح داد؛ گرده افشانی اصلی ترین مرحله از تولید مثل گیاه گردو می باشد که در طی آن دانه گرده از پرچم یک گل به کلاله گل دیگر منتقل می گردد و در پی آن، لقاح و ایجاد میوه اتفاق می افتد. پرچم اندام تولید مثلی نر و کلاله اندام تولید مثلی ماده در درختان و نهال های گردو است.

طریقه باروری درخت گردو

با آگاهی از مکانیسم باروری گیاهان، می توان تولید مثل در درختان گردو را به دو دسته خودباروری و دگر باروری تقسیم کرد. در خودباروری گل های پرچم دار یک درخت، کلاله های همان درخت را بارور کرده و در دگرباروری این فرایند توسط درخت دیگری انجام می‌ شود.

گل درخت گردو؛ کلاله و پرچم در گل قرار دارند.

گرده افشانی غالبا توسط حشرات و یا جریان هوا انجام می شود و طبیعتا گرده افشانی بیشتر، میوه بیشتر و پربار شدن درخت گردو را در پی خواهد داشت. از موارد تاثیر گذار بر این فرایند حیاتی، می توان به شرایط  جوی  و تراکم درختان در محیط اشاره کرد که در ادامه به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرند.

تفاوت پربار شدن درخت گردو در گونه های مختلف چیست؟

در سرتاسر جهان و یا حتی در نقاط مختلف ایران، گونه های بسیاری از درخت گردو وجود دارند. باستان شناسان و متخصصان عرصه گیاه پزشکی، پیدایش اولین گونه از درخت گردو را متعلق به ایران دانسته و به همین سبب تا چندین سال پیش، تنها مغز گردوی درختان ایرانی قابلیت مصرف خوراکی داشت؛ با گذشت زمان، صادرات نهال های گردو از ایران به نقاط مختلف و پیوند های گیاهی، انواعی از گونه ها به وجود آمدند که  مکانیسم باروری آن ها و در نهایت فرایند پربار شدن درخت گردو، با توجه به ژنوتیپ نهال کاشته شده، اقلیم، نژاد و مواردی از این قبیل متفاوت است. در ادامه این مطلب به راه هایی می پردازیم که برای افزایش محصول انواع گونه ها موثر اند؛ بررسی موارد تخصصی، با توجه به نوع و گونه توسط کارشناسان صورت می گیرد.

انواع مدل درخت گردو

گردو اسرائیلی؛ این نوع گردو ها به صورت خوشه ای می رویند.

پربار شدن درخت گردو با چه سنجه هایی ارزیابی می شود؟

درخت گردو پس از طی دوران بلوغ به مرحله باروری می‌رسد. دوران بلوغ در انواع مختلف این درخت و همچنین برای یک نوع در شرایط گوناگون متفاوت است. پس از شروع دوره باروری، تولید محصول توسط درخت گردو، در چندین دوره و میزان های مختلف در هر دوره، قابل مشاهده است.

بالغ شدن درخت گردو در بعضی از نژاد ها ممکن است از ۳ تا ۲۰ سال به طول انجامد که این سن برای اغلب  درختان کاشته شده در خاک حاصلخیز ایرانی، ۱۰ تا ۱۲ سال می باشد. در برخی موارد باردهی از سال اول و به حداکثر رسیدن محصول در سال های آتی مشاهده شده است.  میانگین سن محصول دهی نیز در گونه های مختلف، متفاوت بوده و بین پنج و یا شش دوره، تا به اوج رسیدن عمر درخت متغیر است. با آگاهی از دوره ها و میزان تولید محصول در هر دوره، می توان پس از به کار گیری راه های پربارشدن درخت گردو، میزان اثرگذاری در تولید محصول را ملاحظه کرد.

  • ۱۶ تا ۲۵ سالگی، تولید سالانه ۷-۱۰ کیلوگرم به ازای هر درخت
  • ۲۶ تا ۳۵ سالگی، ۱۵ تا ۲۵ کیلو گرم توسط یک درخت گردو
  • ۳۶ تا ۶۰ سالگی، ۲۲-۴۵ کیلو گرمتثسط یک درخت گردو
  • ۶۱ تا ۸۰ سالگی، ۱۳- ۵۵ کیلوگرم به ازای هر درخت گردو
  • ۸۱ تا ۱۰۰ سالگی، ۱۳تا ۳۲ کیلو گرم برای هر درخت گردو

آمار مذکور به طور میانگین و توسط سرشماری به ثبت رسیده اند؛ از این رو مشاهده تفاوت میزان محصول و یا سن باروری و محصول دهی در یک یا چند درخت دور از انتظار نیست.

ارزیابی و تقویت درخت گردو

باروری درخت گردو از سن ۶۱ تا ۸۰ سالگی به اوج می رسد.

راه های پربارشدن درخت گردو

عوامل متعدد و متنوعی با  تاثیر بر مراحل مختلف تولید محصول، میزان میوه درخت گردو طی یک سال را تعیین می کنند. به جهت شناسایی علل کاهش تولید محصول و در نهایت پربارشدن درخت گردو، این عوامل را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهیم.

خرید نهال در میان راه های پربار شدن درخت گردو چه تاثیری دارد؟

اولین قدم در جلوگیری از کاهش محصول وپربارشدن درخت گردو ، انتخاب یک نهال با کیفیت است. در خرید نهال شایسته است نکاتی از جمله سازگاری گونه با محیط کشت و سلامت کامل نهال مورد توجه قرار گیرد. آفات و بیماری های گیاهی می توانند با تحت تاثیر قرار دادن ارگان های مختلف گیاه، زمان باروری را به تاخیر انداخته و سن باردهی را کوتاه کند؛ علاوه بر افزایش سن بلوغ و کاهش سن باروری، تولید محصولات به مراتب کمتر و بی کیفیت تر نسبت به حالت استاندارد قابل مشاهده است.

با توجه به موارد مذکور خرید نهال باید توسط افراد با تجربه و متخصص و از مراکز معتبر صورت گیرد؛ مجموعه نهالستان پالیز به یاری مخاطبان در این زمینه می پردازد.

پیش از خرید نهال گردو، نسبت به بررسی محیط کشت، شرایط محیطی و در نهایت سازگاری نهال با شرایط مذکور اقدام کنید.

خاک مرغوب چگونه در پربار شدن درخت گردو موثراست؟

کاشت نهال های گردو در خاکی مناسب و مرغوب از موثر ترین عوامل پربار شدن درخت گردو می باشد. متخصصان در نگاهی دقیق اندازه ذرات و میکرو ارگانیسم های خاک را مورد بررسی قرار می دهند؛ طبیعتا اندازه کوچک تر ذرات خاک، کمبود فضای میان ذره ای را به دنبال خواهد داشت و شایان ذکر است که این فضاها برای سلامت ریشه بسیار مهم هستند.

کاشت نهال های گردو در خاکی مناسب و مرغوب

ریشه ها همچون سایر اعضای یک گیاه به آب و اکسیژن نیاز دارند. این مواد ضروری در فضاهای میان ذره ای خاک ذخیره شده و تغذیه بهتر ریشه را میسر می سازند؛ نفوذ بیشتر ریشه و انشعابات  و  به دنبال آن جذب بهتر مواد مغذی خاک نیز بدین وسیله ممکن می گردد.

خاک مناسب برای کاشت گردو خاکیست که ریشه های ضخیم و پر انشعاب درخت را پس از چندین سال پذیرا باشد.

 آیا کاشت صحیح باردهی درخت گردو را تحت تاثیر قرار می دهد؟

علاوه بر کنترل کیفیت خاک، آماده سازی بستر مناسب کاشت پیش از تعبیه نهال ها در زمین، می تواند به پربار شدن درخت گردو کمک کند. زمین کشت باید از هر گونه کود غیر اضطراری، علف هرز و گیاهان دیگر پاک شده و با در نظر گرفتن رشد درخت تا سنین بالا، فاصله مناسب بین نهال های در حال کاشت لحاظ شود. تعیین فاصله مورد نظر و همچنین ارتفاع گودال حفر شده جهت قرارگیری ریشه درخت گردو، توسط متخصصان و با توجه به شبکه آبیاری صورت می گیرد. کاشت متراکم اگر چه امکان پرورش نهال های بیشتر و باروری بیشتر درختان به سبب افزایش دانه های گرده در هوا را به وجود می آورد اما از لحاظ کنترل بیماری ها و آفات، هرس و کود دهی با مشکلاتی رو به رو خواهد بود.

فاصله گذاری در هنگام کاشت نهال های گردو از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کود دهی در میان راه های پربار شدن درخت گردو چه جایگاهی دارد؟

از جمله عوامل مورد توجه در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت، کود دهی مناسب است که پربار شدن درخت گردو را تضمین می کند. غنی سازی خاک با کود به هنگام آماده سازی بستر کاشت توسط متخصصان گیاه شناسی توصیه می شود. مهم ترین کود های مورد نیاز هر گیاه، کودهای نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند که بسته به نوع و نیاز گیاه به نسبت های گوناگون ترکیب می شوند. بهترین کود برای درخت گردو بالغ، ترکیب دو واحد نیتروژن، یک واحد فسفر و یک واحد پتاسیم است.

کود دهی مناسب است که پربار شدن درخت گردو را تضمین می کند

کود حاوی نیتروژن با تامین آمینو اسیدهای لازم، به ساخت پروتئین در گردو کمک می کند. فسفر روند فتوسنتر را تسهیل کرده و پتاسیم نیز با تقویت سیستم ایمنی گیاه، مقاومت آن را در برابر خشکسالی میسر می سازد.

کود های دانه ای برای درخت گردو، مناسب تر از کود های مایع هستند.

اگرچه کود دهی از جمله عوامل موثر در پربار شدن درخت گردو است اما انجام این عمل به صورت غیر اصولی نتیجه ای معکوس را در بر خواهد داشت. زمان، میزان و نحوه انجام فرایند مورد نظر، ارکان تعیین کننده ای در نتیجه کود دهی هستند. بهترین زمان برای این کار فصل بهار و پیش از تشکیل میوه جدید است. میزان و نحوه کود دهی نیز بسته به سن و فعالیت درخت گردو توسط متخصصان تعیین می شوند.

علاوه بر کود های حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم، سایر کود های آلی و شیمیایی نیز می توانند پس از بررسی نیاز و بیماری های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

آبیاری چگونه بر پربارشدن درخت گردو موثر است؟

نیاز کمتر درخت گردو در میان گیاهان به آب سبب شده تا در بحران کمبود آب داخلی، بیشتر شاهد تمایل باغداران به کاشت گردو باشیم. میزان و نحوه آبیاری با توجه به میزان بارندگی منطقه، سن درخت و نوع خاک، با استفاده از ۳ روش کلی غرق آبی، قطره ای و جوی-پشته انجام می شود. روش قطره ای برای درختان گردوی ایرانی رایج تر است و به طور کلی، درختان جوان تر به نسبت درختان کهنسال نیازمند آب بیشتری هستند. آبیاری کم و یا بیش از حد، نتیجه ای متفاوت با پربار شدن درخت گردو را در بر خواهد داشت.

آبیاری کم و یا بیش از حد، نتیجه ای متفاوت با پربار شدن درخت گردو

چندی پیش به دنبال بحران کمبود آب، آبیاری قطره ای ابداع شد؛ از آنجا که درخت گردو به آب کمی نیار دارد، آبیاری قطره ای می تواند مناسب ترین روش برای تامین آب آن باشد.

آیا هرس کردن بر میزان محصولات درخت گردو موثر است؟

هرس کردن در درختان جوان و کهنسال با اهداف گوناگونی انجام می شود و در هر صورت منجر به پربار شدن درخت گردو خواهد شد. به هرس کردن درخت های جوان تربیت می گویند که به منظور تقویت و افزایش استحکام شاخه ها صورت می گیرد. هرس کردن درختان کهنسال نیز پیش از تراکم شاخه ها و با بریدن شاخه های پیرتر، جهت افزایش اندوخته غذایی در شاخه های جوان انجام می شود. بهترین زمان برای هرس کردن همانند کود دهی در بهار و پیش از تولید میوه های جدید است. علی رغم تصور عموم، هرس کردن امری کاملا تخصصی بوده و شایسته است پیش از انجام آن نسبت به  کسب آگاهی لازم اقدام شود.

هرس کردن در درختان جوان و کهنسال

در درختان کهنسال، شاخه های پیرتر در فرایند هرس کردن بریده می شوند.

آب و هوا در میان راه های پربارشدن درخت گردو چه جایگاهی دارد؟

آب و هوا تاثیر بسزایی در جلوگیری از تخریب گیاه و پربار شدن درخت گردو دارد. آب و هوای بسیار سرد و یخ بندان ها، با کاهش انرژی جنبشی دانه گرده، امکان تماس گرده با کلاله و در نهایت لقاح را به حداقل می رساند. بسیاری از گیاهان ساز و کارهایی دارند که مقاومت آن ها را در هوای گرم تضمین می کند اما آب و هوای بسیار گرم و خشک از مرز این ساز و کار ها عبور کرده و با کاهش آب گیاه، به تخریب برگ ها، ساقه ها و در نهایت ریشه ها می پردازند. برگ ها مراکز فتوسنتز و تولید میوه یک گیاه هستند؛ ساقه ها ترابری و ریشه ها جذب مواد را در درخت گردو بر عهده دارند؛ اولین تاثیرات سوختگی در اثر گرما بر برگ ها قابل مشاهده است بنابراین ممانعت از گسترش سوختگی به برگ های بیشتر و ساقه و ریشه توصیه می شود.

باروری مصنوعی چگونه سبب پربارشدن درخت گردو می شود؟

باروری مصنوعی راهی است که پربار شدن درخت گردو را صد در صد تضمین می کند. این فرایند برای نهال گردو و درختان میان سال و همچنین کهنسال بسیار ساده بوده و با جمع آوری دانه های گرده از پرچم گل های نر و تزریق آن ها به کلاله گل های ماده اتفاق می افتد. شناسایی کلاله های بارور و نازا پیش از انجام این فرایند، از عواملی است که توجه به آن جهت دستیابی به نتیجه ای بهتر و پسندیده تر ضروری است.

راه های پربار شدن درخت گردو می توانند به صورت انفرادی و یا با توجه به موقعیت، به صورت گروهی مورد استفاده قرار گیرند و تداخلی با یکدیگر ندارند؛ شایان ذکر است جزئیات هر یک از راه های یاد شده در نتیجه بسیار موثر بوده و قرار گیری فردی متخصص در جریان کار توصیه می شود.

کلام آخر

پربار شدن درخت گردو از مسائلی است که به سبب تاثیر شگرف محصولات درخت گردو در اقتصاد باغداران و باغبانان  ایران و سایر کشور ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به یکسان بودن مکانیسم باروری در انواع درخت گردوی داخلی و خارجی، راه های ارائه شده می توانند برای عموم درختان و یا نهال های گردو موثر است و موارد استثنا توسط کارشناسان مجموعه پالیر مورد بررسی قرار می گیرند.

نهالستان پالیز گردو به عنوان بزرگ ترین مرکز فروش مستقیم انواع نهال گردو شناسنامه دار در شمال غرب کشور با بیش از نیم قرن تجربه، به فروش تخصصی انواع نهال گردو از جمله اصلاحی، پیوندی و ژنوتیپ ها می پردازد. این مرکز معتبر با ارائه مشاوره رایگان، پاسخگوی مخاطبان در زمینه فروش،  پیش فروش، احداث و راه اندازی باغ تجاری گردو و موارد مرتبط خواهد بود.

تماس با پالیز گردو