پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

علت ریزش گردو نارس چیست؟

گاهی اوقات درختانی مانند مانند گردو، کاسنی و گلابی، میوه خود را قبل از رسیدن کامل، به زمین می‌اندازند. این موضوع گاهی می‌تواند ریزش طبیعی بخشی از محصول درخت گردو باشد. اما گاهی ریزش گردو نارس، می‌تواند ناشی از دلایل دیگر و مشکل‌سازتری باشد. مثلا شرایط نامساعد جوی، وضعیت نامناسب سلامت درختان، گرده افشانی ناکافی، حشرات و بیماری. در مقاله پیش رو، 4 علت ریزش گردو نارس از روی درخت را بررسی کرده‌ایم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

حشرات و آفات باعث ریزش گردوی نارس

این مطلب به سفارش مجموعه پالیز گردو تهیه و تنظیم شده‌است. مجموعه پالیز گردو، با سال‌ها دانش و تجربه در خدمت باغداران ایرانی است. این مجموعه از طریق ارائه مشاوره رایگان مستقیم یا غیر مستقیم (آنلاین) به باغداران، به هنگام کلیه اقدامات مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه، در کنار این عزیزان است. همچنین در وبسایت پالیز گردو می‌توانید آموزش‌های مختلف مرتبط با باغداری از جمله نحوه احداث باغ گردو، نگهداری، کاشت، داشت، و نحوه رسیدگی به بیماری و آفات زدایی، کوددهی، هرس و… را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید اقدام به خرید انواع ارقام نهال گردو شناسنامه دار جهادکشاورزی کنید.

و اما 4 علت ریزش گردو نارس:

چگونگی ثمره‌دهی درختان

بیشتر درختان آجیل از جمله گردو، گرده‌افشان‌های نر و گل‌های ماده دارند که به آنها گل‌آذرین، شاتون، دم‌گربه‌ای یا Catkin گفته می‌شود. گل‌های ماده در طول فصل میوه‌دهی، گردو تولید می‌کنند و در آن فصل، باید حداقل تا زمان شروع رشد میوه درخت، زنده بمانند. قرار نیست همه گل‌های روی درخت، هرسال گدو تولید کنند. در واقع، آنها ممکن است سالهای متناوبی در تولید میوه، ثمره داشته باشند.

چندن گردوی نارس از روی درخت

در طول زمان گرده افشانی، ممکن است چندن گردوی نارس از روی درخت به زمین بیفتند. می‌توان آ‌ن‌ها را با کوددهی مناسب به حداقل رساند. به‌عنوان مثال، اگر درختی به اندازه کافی گردهافشانی نشده باشد یا پتاسیم کافی برای میوه‌دهی خوب نداشته باشد، میوه‌هایی روی درخت رشد می‌کنند اما مغز‌های داخل آن‌ها رشد نمی‌کنند. درخت اینگونه میوه‌ها را زود رها می‌کند. زیرا از نظر بیولوژیکی، توانایی تکثیر آن درخت را ندارند. درخت انرژی خود را بر روی میوه‌های درحال رشدی متمرکز می‌کند که دانه‌های خوبی را ایجاد می‌کنند. پس گاهی علت ریزش گردوی نارس بیولوژیکی است و به نفع باغدار تمام خواهد شد.

شرایط فیزیکی درخت

سلامت ضعیف درختان، می‌تواند علت ریزش گردو نارس باشد. وضعیت سلامتی یک درخت، اغلب به‌دلیل جذب ناکافی مواد مغذی که بیشتر در خشکسالی مشهود است، به خطر می‌افتد. هجوم حشرات و بیماری‌ها در این زمان، باعث افزایش تنش درختان می‌شود و می‌تواند وضعیت را حتی بدتر کند. به ویژه اگر درخت در خاک فقیر درحال رشد باشد. هرگونه برگ زدایی زودهنگام، باعث ریزش گردو و میوه‌های بی‌کیفیت می‌شود.

درختان خود را به میزان کافی آبیاری و کوددهی

درختان خود را به میزان کافی آبیاری و کوددهی کنید تا مطمئن شوید مواد مغذی مناسبی برای نگهداری و رشد دادن میوه‌های خود دارد.

تأثیر آب و هوا، دیگر علت ریزش گردو نارس

بارندگی زیاد یا گاهی اوقات حتی یخبندان، باعث گرده‌افشانی نامناسب گل‌های ماده می‌شود. یک امر بسیار طبیعی این‌است که بخشی از گل‌هاییک درخت، گرده‌افشانی چندان مناسبی نداشته باشند. این دسته از گل‌ها، ممکن است میوه‌ای تولید کنند که زود و به صورت نارس از روی درخت می‌افتد می‌افتد یا حتی اصلا تبدیل به گردو نمی‌شود. گاهی گرده‌افشان‌نر می‌تواند قبل یا بعد از پذیرش گل ماده، رسیده شود و این وضعیت معمولاً مربوط به آب و هوا است.

خشکسالی طولانی درطول رشد گردو نیز ممکن است منجر به ریزش گردو نارس شود

خشکسالی طولانی درطول رشد گردو نیز ممکن است منجر به ریزش گردو نارس شود؛ به‌ویژه اگر گیاه در خاک شنی باشد که به سرعت خشک می‌شود. دلیل این افت و ریزش میوه، رقابت گردو‌ها بر سر منابع است که آن را به اصطلاح “افت ژوئن” می‌نامند. زیرا درخت انرژی خود را بر روی پشتیبانی از گردوهایی می‌گذارد که می‌توانند نسل آن را ادامه دهند. آسیب فیزیکی به برگها، گلها و گردوها نیز که در اثر تگرگ و باد به وجود می‌آیند، ممکن است باعث ریزش زودرس گردوها شود.

حشرات و بیماری‌های درختان

بیماری زودهنگام و پوسته پوسته شدن گردو‌های جوان، باعث ریزش زودهنگام آن‌ها از روی درخت می‌شود. این موضوع، دیگر علت ریزش گردو نارس و البته یکی از عوامل اصلی وارد شدن خسارت به باغ و باغدار است. گردوی سیاه در برابر بیماری‌ای مانند آنتراکنوز بسیار آسیب پذیر بوده و شیوع این بیماری در باغ‌های، تجاری بسیار نگران کننده است. بیماری‌های دیگر مربوط به برگ در درختان گردو مانند گال، سوزش، کپک، لکه، لکه قهوه‌ای و… نیز ممکن است باعث ریزش گردو‌های نارس شود.

درختان گردو مانند گال، سوزش، کپک، لکه، لکه قهوه‌ای

درخت گردوی آمریکایی که به آن pecan نیز گفته می‌شود، نسب به سایر انواع درختان گردو، هم بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرد و هم در برابر آن، آسیب‌پذیرتر از دیگر درختان هم‌نوع خود است. آفات نیز در ریزش گردوهای نارس بدون تقصیر نیستند. کرم سیب که بعدها به پروانه کودلینگ تبدیل می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث ریزش زودهنگام گردو، مخصوصا در باغ‌های گردوی سیاه می‌گردد.

حشرات و آفات بسیار زیاد دیگری نیز هستند؛ مانند شته‌های سیاه، کرم‌های گردو، کرم‌های زردچوبه، حشرات بد بو و حشرات سرخپوست؛ این آفت‌ها نیز درصورتی که به باغ حمله کنند، ممکن است باعث ریزش زودهنگام محصولات شوند. البته، از استفاده از آفت‌کش‌ها در زمان گل‌دهی درخت خودداری کنید. زیرا مواد شیمیایی می‌توانند حشرات مفید را از بین ببرند و این موضوع، گرده افشانی نامناسب را در پی داشته باشد.

تماس با پالیز گردو