پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بیماری آنتراکنوز درخت گردو چیست؟

درخت گردو یک درخت با مقاومت بسیار بالا و مناسب برای کاشت در بیشتر مناطق کشور است. اما بیماری هایی وجود دارند که این درخت پرقدرت را نیز تهدید میکنند. بیماری های مهمی که اگر مراقب نباشیم میتواند محصول، شاخه و برگ و حتی حیات درخت را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم ترین بیماری هایی که ممکن است درخت گردو به آن مبتلا شود بیماری آنتراکنوز درخت گردو است. برای شناخت بیشتر بیماری آنتراکنوز درخت گردو با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

بیماری آنتراکنوز درخت گردو

بیماری آنتراکنوز درخت گردو یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماریهای درخت گردو در کشور ایران است. که حاصل از فرم جنسی یک قارچ به نام Jnomonia leptostyea به وجود میاید. این بیماری برای اولین بار در سال 1815 در اروپا دیده شد. و به یکی از شایع ترین بیماری ها در مدیترانه و آسیا تبدیل شد. در کشور ایران برای اولین بار در سال 1331 وجود این بیماری گزارش شد. دوره ی تاخیر این بیماری 2 هفته است و بارندگی زیاد و رطوبت بالای 65 درصد و حرارت کم، از مهم ترین عوامل زمینه ساز آن هستند.

بیماری آنتراکنوز بیشتر میوه و برگ درخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری بیشتر در بهار های بسیار سرد و مرطوب و یا اواخر تابستان که دمای هوا کاهش میابد و رطوبت بیشتر میشود، روی درختان دیده می‌شود.

علائم بیماری آنتراکتوز روی برگ های درخت گردو

برگ درخت گردو بسیار حساس است، یعنی زودتر از سایر قسمت های درخت مورد حمله ی این قارچ قرار میگیرد. اگر درخت به تازگی به این بیماری مبتلا شده است، روی برگ های آن لکه های کوچک و به رنگ قرمز، قهوه ای و خاکستری با نقاط کوچک سیاه دایره ای ایجاد میشود. رفته رفته روی برگ های درخت، لکه های خاکستری و قهوه ای با حاشیه ی قهوه ای رنگ و به صورت نامنظم و در اندازه ی بزرگ ایجاد میشود. و سپس باعث ریزش آنها قبل از فصل پاییز میشود.

بیماری آنتراکنوز گردو

 

علائم بیماری آنتراکنوز روی شاخه ها و میوه درخت گردو

لکه های خاکستری و قهوه ای با حاشیه قهوه ای رنگ به صورت بیضی های کشیده و فرورفته تر روی شاخه های درخت دیده میشود.

اگر بیماری شدت بیابد، لکه ها به رنگ قهوه ای و سیاه رنگ فقط روی پوست سبز میوه دیده میشود. این بیماری اندازه ی میوه را کوچک تر کرده و مغز آن را نارس میکند.

از نشانه های شدت یافتن بیماری آنتراکتوز روی شاخه های درخت گردو، وجود کنه های گرد و یا کشیده فرورفته روی آنهاست. این بیماری سرشاخه ها را خشک و باعث ریزش برگ های آن میشود. این کنه ها رفته رفته روی میوه های درخت نیز گسترش میابند.

با شدت یافتن این بیماری، بافت سبز رنگ درخت به طور کامل از بین رفته و با ریزش برگ ها، به سایر درختان باغ نیز منتقل میشود.

بیماری آنتراکنوز روی میوه گردو

 

روش های پیشگیری از بیماری آنتراکنوز درخت گردو

مقاومت درختان، ژنوتیپ و پایه ها در ابتلا به این بیماری بیشترین تاثیر را دارند. برای کنترل بیماری از روش سمپاشی استفاده میشود. اما بهتر است برای جلوگیری از بیماری، از ارقام مقاوم تر برای کاشت در باغ استفاده کنید.

تحقیقات نشان میدهد که ارقام ژنوتیپ B21 بیشترین آسیب پذیری و ژنوتیپ های OR4 و T19 کمترین آسیب پذیری را در برابر این بیماری از خود نشان میدهند.

یکی دیگر از راه های پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت عمومی باغ است. توجه کنید که حتما باید برگ های ریخته شده در طول فصل پاییز و فصل رشد، جمع آوری و سوزانده شوند.

خسارات بیماری آنتراکتوز

در مرحله ی اول این بیماری باعث ریزش میوه های جوان میشود. بنابراین باعث کاهش محصول خواهد شد.

اگر هنگام حمله ی این بیماری میوه ها کمی بزرگتر باشند؛ نمیریزند. اما سطح روی میوه دفرمه و مغز آن چروکیده میشود.

همانطور که گفته شد رطوبت بالا یکی از عوامل تاثیرگذار در گسترش این بیماری است. اگر سال پربارش و مرطوبی را پشت سر میگذاریم، برگ ها به صورت کامل میریزند. حتما باید برگ های درخت را به طور کامل از زیر درختان جمع آوری کنیم.

علائم بیماری آنتراکنوز گردو

روش های درمان بیماری آنتراکنوز درخت گردو

برای درمان بیماری آنتراکنوز درخت گردو؛ سمومی نیز همچون محلول برودو (غلظت 0.5-1 درصد)، اکسی کلرور مس (غلظت 3-5 در هزار)، سموم زنیب (غلظت 1-2 در هزار)، کاپتان (0.001) استفاده میشود. سمپاشی باید در فصل زمستان و بعد از ریختن تمامی برگ های درخت انجام شود. و دومین بار در فصل بهار و بعد از ریزش گلبرگ ها انجام میشود.

نتیجه گیری

همانطور که دانستیم بیماری آنتراکنوز یکی از شایع ترین بیماریهای درخت گردو است. علائم این بیماری ابتدا روی برگ ها و سپس روی شاخه ها و میوه ها دیده میشود. لکه های قهوه ای و خاکستری به صورت دایره ای ابتدا روی برگ و سپس روی شاخه ها به صورت کشیده تر و پس از آن روی میوه ی درخت دیده میشود. از مهم ترین خسارات این بیماری، خرابی محصول و یا از دست رفتن آن است.

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو