پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

خوابیدن زیر درخت گردو چه ضرری دارد؟

حتما تابه‌حال شما هم این را شنیده‌اید که خوابیدن زیر درخت گردو خوب نیست و مضراتی به همراه دارد اما دلیل آن چیست؟ اگر با کشاورزان و باغداران صحبت کرده باشید متوجه می‌شوید که آن‌ها هم شما را از این کار منع می‌کنند اما واقعا دلیل آن چیست؟ شاید برخی از باغداران هم دلیل آن را ندانند و فقط به‌خاطر تجربه و شنیده‌هایشان توصیه می‌کنند. شاید برخی فکر کنند چنین حرف‌هایی خرافات است و پیشینیان ما به‌خاطر ترس‌هایی که داشتند این داستان را درست کرده‌اند. شاید اصلا همه چیز شایعه باشد و چنین موضوعی حقیقت نداشته باشد. جواب هرچه باشد در اینجا و این مقاله به آن می‌رسید.

درخت گردو پیش از هر چیز درخت است!

درخت و بسیاری از گیاهان دیگر به‌ویژه آن‌هایی که نیاز به ساخت ساقه کربنی دارند، دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می‌کنند و به‌جای آن اکسیژن پس می‌دهند. این موضوع تا حد زیادی درست است و خوب است بدانید درخت با این کار برای خود تنه سفت و محکمی می‌سازد! تنه چوبی درخت یک ساختار کربنی است که بخشی از آن از جذب کربن موجود در گاز CO2 در هوا تامین می‌شود.

با خوابیدن زیر درخت گردو خود را در خطر قرار می‌دهید

این موضوع را بسیاری از ما در کتاب‌های درسی خوانده و از دیگران شنیده‌ایم و به همین دلیل به درخت‌ها ریه‌های زمین می‌گویند. در شب یا در بعضی از فصل‌های خاص، موضوع برعکس می‌شود و درخت اکسیژن جذب می‌کند و به‌جای آن دی‌اکسیدکربن پس می‌دهد. فراموش نکنید درخت هم یک موجود زنده است و نیاز به تنفس دارد.

درخت گردو هم از این قضیه مستثنی نیست و نیاز به اکسیژن دارد. این تنفس به‌ویژه در شب بیشتر می‌شود و گیاه، شروع به مصرف اکسیژن می‌کند. حال بزرگی این درخت را تصور کنید و به شاخه‌های پربرگ آن و تعداد زیاد برگ را در نظر بگیرید. انگار که زیر یک دستگاه بزرگ مکنده اکسیژن قرار گرفته‌اید!

با خوابیدن زیر درخت گردو خود را در خطر قرار می‌دهید زیرا این درخت بزرگ وقتی شروع به تنفس کند اکسیژن زیادی مصرف می‌کند و کمبود اکسیژن بسیار خطرناک است. اگر هوای کافی به ریه‌های شما نرسد امکان ابتلا به آسم یا دیگر مشکلات تنفسی وجود دارد. در بعضی شرایط حتی امکان خفگی و مرگ هم وجود دارد بنابراین قبل از تصمیم به خواب، کمی با خود فکر کنید.

خوابیدن زیر درخت گردو و جنون!

در گذشته، مردم اعتقاد داشتند که این نوع خوابیدن باعث می‌شود آدم دیوانه شود اما می‌دانید دلیل آن چیست؟ نرسیدن اکسیژن به مغز باعث می‌شود آسیب زیادی به آن برسد که فراموشی، ضعف حافظه و ازدست‌دادن اختیار برخی حرکات بدن از نتایج آن است. وقتی گذشتگان ما می‌گفتند کسی دیوانه شده احتمالا منظورشان همین بوده!

درخت گردو نرسیدن اکسیژن به مغز

همان‌طور که گفته شد درخت گردو گیاه بسیار بزرگی است و خوابیدن در نزدیکی آن ریسک زیادی دارد زیرا هنگام تنفس، اکسیژن زیادی را می‌گیرد. این درخت معمولا اندازه بزرگی هم دارد که نشان می‌دهد هنگام تنفس هوای زیادی احتیاج خواهید داشت؛ بنابراین منظور پیشینیان ما اشتباه نمی‌کردند آن‌ها فقط دلیل علمی این موضوع را نمی‌دانستند.

درخت گردو، گیاهی ستیزه‌گر

باغداران می‌گویند این درخت ستیزه‌گر است و اجازه رشد گیاهان دیگر را در نزدیکی خود نمی‌دهد. این اعتقاد چندان هم غلط نیست و برای آن یک توضیح علمی وجود دارد. هر نوع موجود زنده‌ای میل به بقا دارد و این کار را یا با ستیز با دیگر گونه‌ها یا با هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با آن‌ها انجام می‌دهد.

گردو گیاهی است که راه ستیز را انتخاب کرده و این کار را با ترشح ماده‌ای سمی به نام ژاگلون یا جاگلون (juglone) انجام می‌دهد. همچنین ماده دیگری نیز ترشح می‌کند که هیدروکسی‌ژاگلون نام دارد که معمولا ماده‌ای غیرسمی است اما توسط برخی گیاهان جذب شده و تبدیل به ماده‌ای سمی می‌شود. این موضوع بیشتر برای گیاهان حساس و غیرمسالمت آمیز برقرار است و کاشت آن‌ها در نزدیکی گردو باعث پژمردگی می‌شود. البته باید توجه کرد که پژمردگی ممکن است از بی‌آبی هم باشد اما ترشح هیدروکسی‌ژاگلون هم بی‌تاثیر نیست.

 گردو ترشح ماده‌ای سمی به نام ژاگلون یا جاگلون

ترشح ژاگلون تنها محدود به گردو نیست و ممکن است ساقه، برگ یا ریشه دیگر گیاهان هم پیدا شود. گردوی رایج در ایران که گردوی ایرانی است هم این ماده را ترشح می‌کند و نه تنها خوابیدن زیر درخت گردو را برای انسان خطرناک می‌کند، که باعث مرگ دیگر گیاهان هم می‌شود. به همین دلیل باغداران گردو را گیاهی پردردسر می‌دانند که رشد دیر گیاهان در اطراف خود را سخت می‌کند. ترشح ژاگلون در ابتدا باعث پژمردگی گیاهان دیگر می‌شود اما درصورتی‌که ادامه پیدا کند باعث نابودی آن‌ها می‌شود.

مجموعه پالیز گردو از طریق مشاوره رایگان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم آنلاین خرید نهال گردو شناسنامه دار، در تمامی مراحل مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه شامل روش‌های باغداری، کاشت، داشت و نحوه آفت‌زدایی، کوددهی و هرس به باغداران کمک می‌کند که شامل دردسرهای ترشح ژاگلون هم هست.

خوابیدن زیر درخت گردو خطرناک است

کلام پایانی این است که شاید ضررهای خوابیدن زیر سایه انداز درختان گردو را تا حالا جدی نمی‌گرفتید اما اکنون باید کمی فکر کنید. درخت گردو برگ‌های پهن و زیادی دارد که تنفس آن‌ها باعث کمبود اکسیژن به‌ویژه در زیر آن می‌شود. خوابیدن در این محیط برای سلامتی خطرآفرین است. همچنین، ترشح ماده سمی ژاگلون که مکانیسم دفاعی و بقای گردو در برابر دیگر گیاهان است برای انسان نیز خطرناک و سمی است و باید آن ‌را جدی گرفت.

مضرات خوابیدن زیر نهال گردو

مجموعه نهالستان گردو پالیز با سال‌ها تخصص در زمینه کاشت و بهره‌برداری از درخت گردو شما را در تمامی مراحل کار راهنمایی می‌کند. برای ارتباط می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و هر نوع مشاوره‌ای را که نیاز دارید دریافت کنید.

تماس با پالیز گردو