پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

با گذر از کناره ی باغ های گردو خواهیم دید؛ تنه برخی از درختان به رنگ سفید درآمده است. باغداران قدیمی معمولا از پدران خود و یا سایر کشاورزان یاد گرفته اند، که تنه درختان گردوی خود را رنگ کنند. اما شاید برخی از ایشان دلیل این کار را نمیدانند. برخی دلیل آن را جلوگیری از آفتاب سوختگی و برخی دیگر برای جلوگیری از حمله آفات و بیماری ها بیان میکنند. در این مطلب میخواهیم بدانیم چرا باید تنه درختان گردوی خود را رنگ کنیم و آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است یا خیر؟ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

درخت گردو یکی از بهترین و پربازده ترین درختان میوه است. که به علت میوه های پرکاربرد و درختان قدرتمندی دارد؛ شهرت یافته است. نگهداری از درختان گردو، همانند تمامی درختان دیگر؛ نیازمند تجربه و تخصص است. در این مسیر کشاورزان قدیمی و یا جدید نیز ممکن است دچار چالش ها و مسائل خاصی بشوند. یکی از این چالش ها؛ رنگ کردن درختان توسط باغداران خبره است. برخی از باغداران این کار را از سایر باغداران قدیمی آموخته اند و یا برخی دیگر دلایل علمی این کار را میدانند. اما همواره مهم ترین دلیل رنگ آمیزی درختان؛ موارد زیر است:

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

  • جلوگیری از سرما زدگی و گرمازدگی بیش از حد در درختان گردو
  • جلوگیری از حمله حشرات و حلزون ها
  • کاهش تغییرات دمایی و جلوگیری از ایجاد شانکر و بریدگی روی درختان
  • ضدعفونی تنه درختان گردو
  • جلوگیری از آسیب جوندگان مثل خرگوش و سنجاب به درخت
  • جلوگیری از حمله برخی از آفات مهم و خطرناک به درختان گردو مثل کرم خراط
  • جلوگیری از برخی از بیماری های قارچی و ویروسی و… مثل شانکر باکتریایی
  • جلوگیری از حمله انواع کرم های میوه مثل کرم آلو و کرم سیب
  • جلوگیری از خزه بستن در پایین تنه درختان

تمامی موارد بیان شده میتواند علت رنگ آمیزی تنه درختان گردو باشد. در ادامه به شرح برخی از مهم ترین دلایل این کار میپردازیم.

جلوگیری از حمله جوندگان

اصلی ترین دلیل رنگ کردن درختان گردو؛ جلوگیری از آسیب حیوانات و جوندگانی مثل سنجاب و خرگوش اعلام میشود. جوندگان با آسیب به درختان باعث ضعیف شدن درخت و همچنین کاهش محصول دهی آن میشوند. از طرفی درختان ضعیف؛ یک بستر مناسب برای حمله آفات و بیماری ها به شما میایند. از این رو به رنگ سفید، محلول دافع خرگوش نیز اضافه میشود. تا درختان را از حمله جوندگان در امان بدارد.

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی درختان

رنگ همانند یک لایه محافظتی از سوختن درختان در مقابل آفتاب شدید جلوگیری میکند. همانطور که میدانید رنگ سفید دافع گرما است. به این ترتیب زمانیکه تنه درختان به این رنگ درمیایند. دمای تنه افزایش شدید نمیابد. از طرف دیگر افزایش شدید دما در تنه باعث کاهش سطح رطوبت شدید و در نتیجه بروز شانکرها و ترکیدگی هایی روی پوسته تنه میشود. که این شانکرها رفته رفته با گذر زمان بزرگتر شده و یک بستر مناسب برای حمله آفات و بیماری ها به حساب میایند.

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

جلوگیری از سرمازدگی درختان

در فصل زمستان؛ سرما باعث کاهش روند حرکت مواد غذایی و عناصر مفید در آوندهای درخت میشود. و درختان به خواب زمستانی فرو میروند. در مناطق با زمستان های سرد اگر در یک روز هوا بسیار سرد و در روز دیگر هوا گرم شود. به عبارتی تغییرات دما در دو روز بسیار زیاد باشد. انبساط و انبقاض های شدید در درختان باعث بروز شانکرها و بریدگی هایی روی تنه درختان میشود. با رنگ کردن تنه درختان؛ از سرد شدن بیش از حد تنه درخت و همچنین دریافت گرمای بسیار زیاد در آن جلوگیری میکنیم. به این ترتیب؛ میانگین تغییرات دما را تا حد چشمگیری در آن کاهش میدهیم. در نتیجه از درختان در برابر ترکیدگی و شانکرها محافظت میکنیم.

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

جلوگیری از حمله آفات و بیماری ها

مطالعات نشان میدهد که وجود یک لایه ی ضخیم رنگی روی تنه درختان؛ از آنها در برابر حمله حشرات محافظت مینماید. در درختان رنگ شده؛ حشرات دیگر قادر به تغذیه از تنه درخت و سوراخ کردن و نفوذ به لایه های درونی درخت نخواهند بود. از طرف دیگر رنگ کردن، خطرات و آسیب های سم را برای درخت به همراه نخواهد داشت.

چگونه درختان خود را رنگ آمیزی کنیم؟

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی تنه درختان گردو؛ رنگ لاتکس برپایه آب است. به ازای هر گالن رنگ لاتکس به چهار تا پنج چهارم آب برای رقیق سازی نیاز داریم. همچنین برای جلوگیری از حمله جوندگان لازم است محلول دافع جوندگان را به میزان کافی به ترکیب رنگ خود اضافه نمایید.

آیا رنگ کردن تنه درختان گردو کار درستی است؟

  • در روش دیگری میتوانید رنگ لاتکس را با یک سوم آب ترکیب نموده و به تنه درختان بزنید.
  • در انتخاب رنگ باید توجه داشته باشید که رنگ شما حاوی مواد مضر و آسیب رسان به بافت گیاهی نباشد. برای اطمینان از این مورد میتوانید از فروشنده رنگ سوال نمایید.
  • بهترین روش رنگ آمیزی؛ استفاده از قلم مو با سایز مناسب است. برای رنگ آمیزی لازم است از 2 سانتیمتر زیر خاک آغاز نموده و 60 سانتیمتر از تنه درخت را رنگ آمیزی نمایید.
  •  این روش در کنار محلول پاشی روی درختان، در جلوگیری از حمله آفات بسیار موثر است.
  • به طور معمول یکبار در سال لازم است درختان را رنگ آمیزی و یا رنگ آنها را تمدید نماییم. بهترین زمان رنگ آمیزی اواخر پاییز و زمانیکه دمای هوا بیش از 10 درجه سانتیگراد است؛ میباشد.
  •  این روش، ریسک های سمپاشی درختان را ندارد و یک روش ارزان برای محافظت از درختان به شمار میرود.

توجه: هرگز برای رقیق سازی رنگ؛ از روغن استفاده نکنید. چرا که روغن جلوی تنفس درختان را خواهد گرفت.

توجه: علاوه بر رنگ سفید؛ شما میتوانید از هر رنگ روشن دیگری برای رنگ کردن تنه درختان استفاده نمایید. باید توجه کنید که از رنگ های تیره و به خصوص رنگ سیاه اصلا استفاده ننمایید.

توجه: در مناطقی که آفتاب بسیار شدید است. میتوانید شاخه های اصلی درختان خود را نیز رنگ آمیزی نمایید.

نتیجه گیری

در این مطلب با علت رنگ کردن درخت گردو و مزایا و معایب این کار بیشتر آشنا شدیم. برای جلوگیری از آسیب پذیری درختان گردو در برابر آفات و بیماری ها، باید یک درخت قدرتمند تربیت کنیم. درختانی قدرتمندتر هستند که شرایط محیطی و تغذیه بهتری دارند. بنابراین باید در کوددهی و آبیاری درختان توجه کافی به کار برده شود. حتما قبل از خرید نهال گردو از ارتفاع از سطح دریای آن و ارتفاع از سطح دریای منطقه خودتان آگاه شوید. تا در صورت عدم تطابق این دو؛ درختان گردو در اثر سرما و گرمای بیش از حد منطقه ضعیف نشده و یا نسوزند.

نهالستان پالیزگردو؛ بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان در شمال غربی ایران شناخته میشود. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای لازم و معتبر از جهاد کشاورزی از جمله؛ شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی ثبت اختراع و گواهینامه معتبر میباشد. فعالیت اصلی این مرکز در حوزه فروش انواع ارقام نهال به خصوص فروش نهال گردو میباشد. این مرکز موفق به تولید انواع ارقام نهال از جمله ژنوتیپ ها؛ ارقام اصلاح شده و سایر نهال ها شده است. و به همراه تمامی محصولات خود گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین مشاوره در حوزه راه اندازی باغ گردو و… از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو