پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

روش مبارزه با آفات درخت گردو – روش های مبارزه علمی

حمله ی آفات میتواند یکی از بدترین اتفاقاتی باشد که برای یک باغ پیش میاید. آفات به باغ حمله کرده و روی درختان ساکن میشوند و از شیره ی جان گیاه تغذیه میکنند. آفات میتوانند باعث کاهش محصول دهی و یا کاهش کیفیت آن ها بشوند. در موارد پیشرفته تر حتی میتوانند باعث مرگ درخت نیز بشوند. آفات زیادی وجود دارند که حیات باغ گردوی شما را تهدید میکنند. بنابراین باید پس از شناخت این آفات، روش های کنترل و مبارزه با آنها را نیز بشناسید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های مبارزه با آفات آشنا کنیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

روش های شناخت و مبارزه با آفات درخت گردو

یکی از مهم ترین وظایف یک باغدار پس از رسیدگی به باغ گردو؛ جلوگیری از آفاتی است که به صورت ناگهانی به درخت حمله ور میشوند. جلوگیری از حمله برخی از آفات غیرممکن است. اما میتوان با آگاهی دقیق از روش های جلوگیری از حمله آفات از برخی از آنها در امان ماند. درخت گردو در برابر آفات مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. اما در برابر برخی دیگر بسیار آسیب پذیر است. بنابراین باید با کسب آگاهی های لازم محصول و درخت خود را از آفات در امان نگاه داریم.

روش شناخت هر آفت

روش شناخت هر آفت یا با دیدن آن و یا اثری که از خود باقی میگذارد، امکان پذیر است. پس از شناخت آفت نوبت به مبارزه با آن بوده که برای هر آفت، متفاوت است. در این مطلب قصد داریم تا درباره ی روش های کلی مبارزه و پیشگیری از آفات درخت گردو بیشتر بدانیم.

به طور کلی مبارزه با آفات درخت گردو دو دسته هستند:

  • مبارزه عملی یا مصنوعی
  • مبارزه طبیعی

مبارزه عملی یا مصنوعی

مبارزه ی عملی به روشهایی گفته میشود که باغدار برای جلوگیری از آفات در باغ خود انجام دهد. یعنی میزان تاثیرگذاری آن به تلاش باغدار بستگی دارد. مبارزه ی عملی خود به 6 دسته ی اصلی تقسیم میشود:

  1. روش زراعی
  2. روش فیزیکی
  3. روش مکانیکی
  4. روش قانونی
  5. روش بیولوژیک
  6. روش شیمیایی

که هر یک از موارد فوق به صورت تنها یا همزمان با روش های دیگر براساس نوع آفت و میزان حمله و آسیب آن به باغ، در باغ استفاده میشوند. به استفاده ی همزمان چند روش مبارزه ی عملی، مبارزه ی تلفیقی گفته میشود. در ادامه به شرح هریک از موارد فوق میپردازیم.

روش زراعی

علت نامگذاری این روش، استفاده از ماشین و ابزارآلات زراعی است که در مبارزه با آفات باید از آنها استفاده شود. روش زراعی بیشتر برای پیشگیری از آفات استفاده میشود و به شرایط اقلیمی و نوع بذر بستگی دارد. با توجه به استفاده ی آسان و پیش از حمله ی آفات از این روش؛ روش زراعی به عنوان کم هزینه ترین راه مبارزه با آفات شناخته میشود. روش زراعی انواع مختلفی دارد که براساس فاکتورهایی مثل تغییرات فصل، نقاط ضعف حشرات؛ نوع گیاه، شرایط جغرافیایی و دیاپوز حشرات، استفاده از روش خاصی توصیه میشود.

انواع روش زراعی :

  1. تناوب زراعی :

برای زمانیکه آفات به بخشی از باغ حمله کرده و از درختان محدودی تغذیه میکنند، مناسب است. برای مبارزه با آفاتی مثل: حمله آفت پروانه سفید کلم، آفت مگس خربزه و جالیز.

  1. شخم زنی و تیلر

برای تغییر بافت خاک و زیرورو کردن آن معمولا از روش شخم زنی استفاده میشود. با این کار شفیره آفت ها از زیر خاک بیرون میایند و قرارگیری در جریان هوا باعث مرگ آنها خواهد شد. علاوه برآن باعث حذف علف های هرز شده که محل تغذیه ی برخی از آفات به شمار میایند. برای مبارزه با آفاتی مثل: آفت کرم غوره، آفت شفیره کرم برگخوار چغندر.

 

روش شخم زنی

درمقابل برخی از آفات مثل شب پره های زمستانه در خاک های شخم زده بهتر رشد میکنند. یعنی شخم زنی باعث افزایش قدرت این آفت خواهد شد.

  1. از بین بردن بقایای گیاه

بقایای گیاه در باغ میتواند محل تغذیه ی آفات بوده و باعث گسترش آن در باغ بشوند. از این رو باید از سطح خاک جمع آوری و سوزانده شوند. هرس درختان و جدا کردن بخش های اضافه در این دسته قرار میگیرد. برای مبارزه با آفاتی مثل مگس گیاه خوار لوبیا، سوسک پوست خوار، کرم ساقه خوار برنج.

  1. تغییر در زمان کاشت

اگر در اطراف باغ شما آفاتی به درختان حمله ور شده اند. بهتر است شما کمی دیرتر یا زودتر نهال گردوی خود را بکارید. برای مبارزه با آفاتی مثل: مگس گیاه خوار لوبیا

  1. استفاده از ارقام مقاوم تر نسبت به آفات

حتما قبل از خرید نهال گردوی خود، ارقام گردو را بررسی کرده و ارقامی با مقاومت بالاتر نسبت به آفات را برای کاشت در باغ خود انتخاب کنید. این کار در هزینه های کنترل آفات و پیشگیری از آنها نقش به سزایی خواهد داشت.

روش فیزیکی

  1. استفاده از حرارت بسیار بالا

برخی از آفات در زمان انبارداری به محصول حمله میکنند. که برطبق روش فیزیکی باید با آنها مقابله کنیم. با قراردادن محصول به مدت 3 ساعت در دمای 55 درجه ی سانتیگراد، این آفات به طور کامل از بین میروند. هرچه رطوبت نسبی بالاتر باشد این روش موثرتر است. اغلب حشرات در دمای بین 40 تا 60 درجه ی سانتیگراد از بین میروند. این روش برای مبارزه با آفاتی مثل سوسک چهار نقطه ای حبوبات؛ آفات سرخرطومی برگ یونجه، مناسب است.

  1. استفاده از حرارت بسیار پایین

میزان تاثیرگذاری سرما از گرما در کنترل آفات کمتر است. در این روش محصولات به مدت 2 هفته در دمای 5 درجه ی سانتیگراد نگهداری میشوند. برای آفاتی مثل مگس مدیترانه ای و حشرات گرمسیری موثر است.

  1. استفاده از نور

استفاده از روش فتوتاکسی برای ایجاد تله نوری و از بین بردن حشرات بسیار موثر است. منظور از نور درواقع اشعه ماورای بنفش است که درون نور تابیده شده وجود دارد و باعث جذب حشرات میشود. شعاع های نوری با طول موج 350 انگستروم مورد علاقه ی حشرات است. میتوان از این علاقه ی حشرات در جهت از بین بردن آنها بهره برد. به این ترتیب که با قرار دادن نور مورد علاقه ی حشرات در یک محافظ پوشانده شده با سیم های داغ، حشرات را از بین ببریم. برای از بین بردن آفاتی مثل پشه ها موثر است.

  1. استفاده از امواج رادیویی

برخی از حشرات درمقابل امواج رادیویی با محدوده ی فرکانس بین 2450 مگاهرتز و طول موج 12145 بسیار آسیب پذیر هستند. مثل شپش گندم. حتما از این روش در محیط های خشک استفاده کنید.

استفاده از امواج رادیویی

  1. استفاده از پرتو یونساز

به پرتوهای که در اثر برخورد به اتم، نظم و توازن آن را از بین میبرند و آن را تبدیل به یون یا اتم باردار میکنند، پرتو یونساز گفته میشود. حشرات با قرارگیری در مقابل این پرتو ها از بین میروند. این پرتوها در مقیاس کمتر میتواند باعث عقیم سازی حشرات شود.

پرتوهای یونساز را میتوانید به 2 صورت مستقیم و غیر مستقیم به حشرات بتابانید.

  1. استفاده از مواد عقیم سازی

این مواد در دستگاه تناسلی حشرات اختلال ایجاد کرده و مانع از گسترش آفات میشود. این روش برای آفاتی مثل کنه قرمز مرکبات و کرم برگخوار چغندر قند بسیار موثر است.

روش مکانیکی

در روش مکانیکی با استفاده از ابزارآلات مکانیکی اقدام به از بین بردن آفات میکنیم. نصب تورهای سیمی، شخم عمیق و یا بیل زدن، تله میزبانی و… میتوانند در این روش مورد استفاده قرار بگیرند. این روش برای مبارزه با آفات مثل ملخ ها، مگس و پشه، لاروهای کرم سفید، پرندگان، سوسک کلرادو و… مناسب است.

روش قانونی

در برخی از کشورها قوانین خاصی درباره ی مبارزه با آفات قبل از جابجایی بین شهری و یا واردات و صادرات آن وجود دارد. تا از انتشار آفات به سایر شهرها و کشورها جلوگیری شود.

 این قوانین در کشورمان به شرح زیر است :

  1. ورود و خروج بذر و نهال و میوه باید با کنترل سازمان قرنطینه و دریافت گواهی عدم آلودگی باشد.
  2. هزینه ی مبارزه با آفات عمومی مثل ملخ برعهده ی دولت است.
  3. ورود سموم و کنترل فروشندگان سموم باید با مجوز از وزارت کشاورزی و دریافت پروانه ی کسب سموم انجام شود.
  4. فروشندگان سموم باید کلیه اطلاعات مربوط به سموم را در کاتالوگ همراه محصول ارائه دهند.

روش بیولوژیک

این روش برای باغ هایی مناسب است که تحت تاثیر آفات کمتری قرار گرفته اند. آفات دشمنان طبیعی دارند. این دشمنان از افات تغذیه کرده و باعث کاهش جمعیت و یا از بین رفتن کامل آنها میشوند. علاوه بر دشمنان طبیعی، آب و هوا و تغذیه و… نیز در از بین رفتن حشرات تاثیرگذار است.

مزایای بهره وری از روش دشمنان طبیعی (روش بیولوژیک) :

  1. دشمنان طبیعی آفات قادرند آفات را از مخفیگاه شان یافته و از آنها تغذیه کنند.
  2. دوره ی زندگی آفات با دشمنان طبیعی شان هماهنگی زمانی دارد.
  3. قدرت تکثیر آنها زیاد است.
  4. در اکثر شرایط آب و هوایی به خوبی رشد میکنند.

این روش مناسب برای آفاتی مثل لارو حشرات که دشمن طبیعی آنها زنبور پارازیتوئید است. مگس phasia دشمن طبیعی آفت حشره کامل سن است.

روش شیمیایی

منظور از روش شیمیایی همان استفاده از سموم و حشره کش ها برای مبارزه با آفات است. این روش آخرین راهی است که برای از بین بردن حشرات باید از آن بهره برد. و البته روش بسیار مهم به خصوص برای باغ هایی در حجم بالا و با اهداف تجاری به شمار میرود. تاثیر مستقیم حشره کش ها به روی حشرات و بی مهرگان است. حشره کش ها آفات را به صورت کامل از بین میبرند و از بروز خسارت جلوگیری میکنند. این روش در مقایسه با سایر روش ها بسیار ارزان تر است و نحوه ی کار با آنها نیز بسیار ساده تر است.

حشره کش ها به روی حشرات و بی مهرگان

سمومی که در حشره کش ها استفاده میشود. شامل :

  • سموم گوارشی
  • سموم تماسی
  • سموم معدنی
  • سموم گیاهی
  • سموم کلره
  • سموم فسفره
  • سموم کاربامات
  • فومیگانت ها

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو به مدیریت آقای سعید قاسمی با ده ها سال سابقه در زمینه ی پرورش و تولید نهال گردو با کیفیت و ارسال آن به بیشتر نقاط کشور یکی از پیشتازان در زمینه فروش نهال گردو میباشد. این نهالستان کلیه ی مجوزهای رسمی و شناسنامه ی معتبر و شماره ثبت اختراع لازم را داشته و توانسته است بهترین خدمات را به باغداران عزیز ارائه کند. حتما قبل از خرید نهال گردو با متخصصین ما در این حوزه تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره ببرید.

تماس با پالیز گردو