پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

مهم ترین شپشک های درخت گردو کدام اند؟

درخت گردو همواره مورد حمله ی بیشتر آفات و شپشکها قرار دارد. شپشک های سپردار درواقع نوعی از آفات هستند که روی میوه تخم میگذارند. همچنین لاروها از مغز میوه تغذیه کرده و باعث میشوند که میوه قبل از رسیدن، بریزد. انواع بالغ تر آن از شاخه های نازک و گلبرگ ها تغذیه میکنند. این حشرات شبیه به کرم بوده و با چشم قابل دیدن هستند. دو نوع اصلی و خطرناک شپشکهای سپردار، شپشک توت و شپشک قرمز گلابی است. برخی از روش های مقابله با هریک از این حشرات معرفی شده است که در ادامه به آن میپردازیم.

 

درخت گردو همواره مورد حمله ی بیشتر آفات و شپشکها قرار دارد

مهم ترین شپشک های درخت گردو کدام اند؟

به جرائت میتوان گفت یکی از مهم ترین آفاتی که ممکن است حیات درخت گردو را به خطر بیاندازد، شپشک های سپردار هستند. شپشک های سپردار انواع مختلفی دارند. 2 نوع اصلی آنها:

  • شپشک توت
  • شپشک قرمز گلابی

است. شکل ظاهری جنس نر و جنس ماده در سنین بلوغ متفاوت است. جنس نر دارای بدنی کشیده، بالدار، دارای پنجه و شاخک است. و در سن بلوغ اغلب به بارور کردن حشرات ماده میپردازد. این حشره در طول زندگی کوتاه خود بیشتر روی اندام های درخت سرگردان است و تغذیه نمیکند. جنس ماده شپشک ها بدنی نرم و لاغر و با رنگی تیره تر دارد. سپرهای محافظ مومی آنها به ایشان در قرارگیری بهتر روی تنه، ساقه؛ شاخه و… درخت کمک میکند. خرطوم نوک تیزی دارند که به کمک آن بزاق سمی ترشح نموده و از شیره ی درخت تغذیه میکنند.

این حشرات در یک محل و بدون تحرک تولید مثل مینمایند. سپرهای مومی و خشک شده ی حشرات پیر و مرده مانند محافظی برای حشرات جوان طوری قرار میگیرد که آنها را در مقابل سمپاشی در امان نگهدارد.

شپشک توت درخت گردو Pseudaulacaspis pentagona

این حشرات دارای سپر مومی 2.8 در 2 میلی متری است. شکل ظاهری سپر مخروطی شکل و پهن بوده که راس آن به رنگ سفید مایل به سرخ دیده میشود. جنس ماده ی اسن حشره سپر زرد رنگی دارد. سپر در جنس نر سفید است. لارو شپشک توت به رنگ سرخ و نارنجی دیده میشود.

Pseudaulacaspis pentagona

  • این حشرات روی تنه و بازوی درخت گردو زندگی میکنند. سپرهای مومی حجیم همانند یک لایه ی ضخیم روی تنه و بازوهای درخت ایجاد میکنند.
  • حشرات ماده در زمستان بارور میشوند. و به طور سالیانه 2 نسل تولید میکنند. نسل اول در اواخر اردیبهشت و نسل دوم در اوایل مرداد ماه زاده میشوند.
  • برای مبارزه با شپشک توت اغلب از روش های سمپاشی استفاده میشود. در فصل زمستان از نوعی روغن زرد زمستانه برای مبارزه با این حشرات بهره برده میشود. در فصل رشد درخت، و زمانیکه لاروها هنوز سرگردان هستند، میتوان از روش های سمپاشی اصولی بهره برد.
  • سمپاشی دقیقا باید با زمان خروج لاروها و پرداکندگی آنها همزمان باشد. سمپاشی لاروها در دو نوبت با فاصله ی 15 روز انجام میشود.

سموم مصرفی :

  • کویینالفوس با نام تجاری اکالوکس به میزان 1.51 لیتر در هکتار
  • متیداتیون با نام تجاری محلول اولتراسید به میزان 2.11 لیتر در هکتار

 توجه: سموم معرفی شده بسیار برای محیط زیست خطرناک هستند از این رو، فقط نقاط آلوده را سمپاشی نمایید. این سموم میتوانند باعث طغیان کنه ها بشوند.

شپشک قرمز گلابی Epidiaspis leperii SIGN

جنس ماده ی این حشره به رنگ قرمز تیره دیده میشود. اندازه ی آن کمی کوچکتر از شپشک توت است. طول سپر محافظ مومی آنها به 1 تا 2 میلی متر میرسد. شکل سپر پهن و خاکستری است. محل زندگی شپشک قرمز گلابی بیشتر در بازود و شاخه و تنه درختان گردو است. این شپشک ها رفته رفته درخت را ضعیف و در نهایت باعث نابودی درختان گردو خواهند شد.

Epidiaspis leperii SIGN

در زمستان همانند شپشک توت بارور میشوند. این حشرات یک نسل در سال تولید میکنند. و لاروهای آنها در اواسط ماه خرداد بیرون میایند. این حشرات بیشتر در زیر شاخه های درخت و خزه و گلسنگ های روی تنه ی درخت مخفی میشوند.

برای مبارزه با این حشره ابتدا باید گلسنگ و خزه های روی تنه ی درخت را به طور کامل از بین ببریم. سپس با استفاده از همان سمومی که در شپشک توت معرفی نمودیم به اضافه ی سموم مسی (1500 الی 2500 گرم مس خالص در 1000 لیتر آب در هکتار) مبارزه را آغاز نماییم.

  • کویینالفوس با نام تجاری اکالوکس به میزان 1.51 لیتر در هکتار
  • متیداتیون با نام تجاری محلول اولتراسید به میزان 2.11 لیتر در هکتار
  • محلول بردو (سولفات مس با 20% مس خالص) 10 کیلوگرم در 1000 لیتر آب در هکتار
  • هیدروکسید مس (کوپراکسید با 50% مس خالص) 4 کیلوگرم محلول تجارتی در 1000 لیتر آب در هکتار

نکته: معمولا میزان استفاده از محلول در باغهای بالغ و بارده بین 800 تا 1000 لیتر و در باغهای جوان بین 300 تا 500 لیتر است.

حتما تمامی شاخه ها و تنه ی درخت را به محلول مسی آغشته نمایید. در فصل زمستان از روغن زرد برای کاهش جمعیت شپشک های قرمز گلابی استفاده نمایید. سمپاشی دقیقا باید با زمان تفریخ تخمها و سرگردانی حشرات منطبق باشد.

نتیجه گیری

در این مطلب با انواع شپشک های مهم درخت گردو آشنا شده و روش مقابله با آنها را دانستیم. همانطور که میدانید روش مبارزه با بیشتر آفات و شپشک ها استفاده از روش سمپاشی است. سموم برای درختان و محیط زیست خطرات زیادی را به همراه دارد بنابراین توصیه میشود، فقط درختان آلوده را سمپاشی نمایید. همچنین سمپاشی در درختانی که هرس و ترتیب اصولی دارند بهتر نتیجه میدهد. حتما مقادیر مشخص شده برای سمپاشی را به طور دقیق رعایت کنید. (استفاده ی بیشتر از سموم میتواند باعث خشکی درخت شود.) حتما از وسایل و دستگاه های سمپاشی سالم استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در زمان وزش باد سمپاشی را متوقف نمایید. چراکه وجود باد میتواند مسیر حرکت سموم را تغییر دهد. اگر پس از سمپاشی در منطقه ی باغ بیش از 20 تا 25 میلی لیتر بارندگی رخ داد بهتر است سمپاشی را تجدید کنید.

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو