پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

تفاوت کود پایه با کودسالانه درخت گردو چیست؟

درختان گردو برای رشد و محصول دهی بهتر نیاز دارند تا از کودهای آلی و شیمیایی به صورت مکمل بهره ببرند. وجود برخی از مواد معدنی در خاک به عنوان پایه و اساس خاک است و وجود آن برای خاک لازم است. معمولا درخت به این دسته از مواد معدنی به مقدار بیشتری نیاز دارد. اما برخی از مواد معدنی و یا ترکیبی وجود دارند که وجودشان در مقادیر کمتر برای درخت مورد نیاز است. لازم است بدانید فقدان این مواد و یا وجود بیش از حد آن ها در خاک هر دو برای درخت زیان آور است. خوشبختانه مقادیر دقیق مورد نیاز درختان گردو توسط محققان در این حوزه مشخص گردیده است. حتما باید قبل از کاشت نهال گردو و در مرحله ی آماده سازی خاک، یک نمونه خاک از بخش های مختلف رویی و لایه های عمقی خاک برداشته و با مراجعه به آزمایشگاه های مخصوص از مواد معدنی و آلی موجود در خاک آگاه شویم. تا بتوانیم با استفاده از کود شیمیایی و آلی، کمبودهای خاک را جبران نماییم. طبیعتا درختان گردو از این مواد در جهت رشد و باردهی بهتر بهره میبرند. بنابراین باید به صورت سالیانه به شیوه های مخصوصی، با اضافه کردن کود آلی و شیمیایی، خاک را مجددا تغذیه نماییم. به این ترتیب دو نوع کود دهی برای درخت مورد نیاز است. یک نوع کود پایه که قبل از کاشت درخت گردو و در مرحله ی آماده سازی خاک است و نوع دوم کود سالیانه است. که با توجه به مصارف درختان گردو؛ میتواند متفاوت باشد و باید به شیوه ی مخصوص به خاک اضافه شود.

درختان گردو برای رشد و محصول دهی

کود پایه

کود پایه برای درختان گردو معمولا شامل عناصر معدنی همچون فسفر، پتاسیم، منیزیم و کلسیم یا آهک (در زمین های اسیدی) است. این دسته از مواد به علت تحرک کمتری که در خاک دارند، باید به عمق زمین و همچنین در چاله هایی که برای کاشت نهال آماده شده است اضافه شوند. این کار برای تمامی ارقام گردو الزامی است. براساس نوع کود باید در لایه ی خاصی از خاک کودریزی انجام شود.

  • پتاسیم: براساس میزان رسی بودن خاک؛ مقدار استفاده از پتاسیم میتواند متفاوت باشد. به این ترتیب که هرچه مقدار رسی بودن خاک بیشتر باشد، باید پتاسیم بیشتری به خاک بیافزاییم. به طور متوسط به ازای هر هکتار بین 200 تا 400 کیلوگرم پتاسیم مورد نیاز است. پتاسیم در ترکیبی اغلب به صورت پتاسیم سولفات و کمتر به صورت پتاسیم کلراید استفاده میشود.
  • فسفر: PH خاک در میزان استفاده از فسفر تاثیرگذار است. خاک هایی که اسیدی تر هستند نیاز بیشتری به فسفر دارند. در این خاک ها معمولا بین 200 تا 300 کیلوگرم فسفر به ازای هر هکتار فسفر مورد نیاز است. این ماده معدنی معمولا در ترکیبی به صورت پنتوکسید فسفر مورد استفاده قرار میگیرد. در خاک های قلیایی بین 100 تا 200 کیلوگرم به ازای هر هکتار به صورت سوپرفسفات روی ردیف درخت ها اضافه میشود.
  • منیزیم: اگر خاک فاقد منیزیم باشد باید بین 300 تا 500 کیلوگرم به ازای هر هکتار به خاک اضافه شود. به طور معمول لازم است بین 200 تا 300 کیلوگرم به ازای هر هکتار به خاک های شنی، منیزیم اضافه کنیم. در خاکهای اسیدی از ترکیب منیزیم اکسید و در خاک های قلیایی از ترکیب منیزیم سولفات یا مخلوطی از منیزیم اکسید و منیزیم سولفات استفاده میشود.
  • کلسیم: در زمین های ترش و یا بسیار اسیدی لازم است کلسیم به خاک اضافه کنیم. میزان آهک به فقر آن در خاک بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که وجود مقادیر بیش از حد آهک مانع جذب عناصر دیگر توسط درخت خواهد شد. از این رو باید در مصرف آن دقت کافی را به خرج دهیم.

کود آلی پایه در درخت گردو

این دسته از کودها با هدف حفاظت از بافت خاک و همچنین تشدید مقاومت به خشکی و جلوگیری از افت خاک استفاده میشود. این کود شامل فضولات دامی و طیور میباشد. معمولا بین 40 تا 60 تن به ازای هر هکتار برای باغ های گردو مورد نیاز است. این کود را نباید در عمقی بیشتر از 25 سانتیمتر بریزیم، چرا که موجب تضعیف خاک و اتلاف عناصر خواهد شد.

توجه: استفاده از این کود در خاک های آهکی توصیه نمیشود.

کود سالیانه

از ابتدای کاشت درخت گردو تا 14 سالگی آن که به باردهی کامل میرسد. باید به صورت سالیانه درختان گردو را کوددهی نماییم.

در سالهای ابتدایی هنوز ریشه ی درخت گردو به اندازه ی کافی رشد نکرده است. به دلیل کوچک بودن ریشه ها باید کود آلی را نزدیکتر به ریشه بریزیم تا بهتر بتواند از منابع آن استفاده نماید.

نیتروژن

در 4 سال ابتدایی کاشت درخت گردو مهم ترین ماده معدنی نیتروژن است که باید به خاک اضافه شود. نیتروژن در دو نوبت به خاک داده میشود. در نوبت اول 2 سوم از آن را در اسفند تا فروردین و در نوبت دوم 1 سوم آن را در اواسط اردیبهشت به خاک اضافه میکنیم.

کود عالی نیتروژن

  • در سال اول: به ازای هر درخت 100 گرم نیتروژن به فاصله 1 متر از درخت به خاک اضافه مینماییم.
  • در سال دوم: به ازای هر درخت 200 گرم نیتروژن به فاصله 1 و نیم متر از درخت به خاک اضافه مینماییم.
  • در سال سوم: به ازای هر درخت 300 گرم نیتروژن به فاصله 2 متر از درخت به خاک اضافه مینماییم.
  • در سال چهارم: به ازای هر درخت 400 گرم نیتروژن به فاصله 2 و نیم متر از درخت به خاک اضافه مینماییم.

پس از افزودن نیتروژن به خاک بلافاصله آبیاری انجام دهید.

  • از سال 5 تا 7 ام: معمولا اکثر ارقام گردو در این سن باردهی را آغاز نموده اند. در این سن باید به ازای هر هکتار بین 40 تا 60 کیلوگرم نیتروژن به خاک اضافه نمایید.
  • از سال 7 تا 9 ام: در این سن نیاز درخت به نیتروژن افزایش یافته و به 60 تا 80 کیلوگرم به ازای هر هکتار میرسد.
  • از سال 10 به بعد: باید در هر هکتار از باغ گردو مقدار 100 کیلوگرم نیتروژن اضافه نمایید.

پتاسیم

  • در 4 سال ابتدایی باید از کود پتاسیم مرکب 3*15 استفاده شود.
  • از سال 5 ام به بعد: براساس نوع خاک و میزان بارندگی باید از پتاسیم سولفات و یا پتاسیم کلرید به مقدار 60 تا 100 کیلوگرم به ازای هر هکتار استفاده شود. بهترین زمان اضافه نمودن پتاسیم به خاک از پاییز تا اواخر زمستان است.

کود پتاسیم

فسفریک اسید

  • در 4 سال ابتدایی باید از کود مرکب 3*15 استفاده نمایید.
  • از سال 5 ام به بعد: از سوپر فسفات P2O5 به مقدار 40 تا 80 کیلوگرم در فصل پاییز به خاک خنثی یا قلیایی اضافه کنید. در زمین هایی آهکی با PH بیشتر از 7 باید در اواخر زمستان به خاک اضافه شود.

کود فسفریک اسید

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو