پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بیماری لکه برگی قارچی خطرناک ترین بیماری درخت گردو

عامل اصلی بیماری لکه برگی قارچی همانطور که میتوان حدس زد، نوعی قارچ به نام Sylindrocladiom  و Cslonectria است. آبیاری بیش از حد درختان گردو، عامل اصلی گسترش این بیماری میباشد. ایجاد لکه روی برگ ها و سپس خشکی برگ ها، خشکی ساقه ها و در نهایت خشکی درخت را به همراه خواهد داشت. از علائم ظاهری روی برگ ها در ابتدا ایجاد لکه های نقطه ای به رنگ قهوه ای روی برگ ها است. که با مشاهده ی آن فورا باید با مشاوره بیماری شناسی درختان مشورت کنیم. در این مطلب قصد داریم تا با بیماری لکه برگی قارچی درخت گردو بیشتر آشنا شده و روش های پیشگیری و درمان آن را بدانیم.

علائم بیماری لکه برگی درخت گردو

علائم بیماری لکه برگی قارچی درخت گردو

اگر درخت به تازگی به بیماری لکه برگی قارچی دچار شده باشد؛ لکه هایی قهوه ای رنگ و دایره ای کوچکتر از 1 میلی متری روی برگ ها ظاهر میشود. با گسترش بیماری، قطر لکه ها افزایش یافته و به قطر 3 تا 5 میلی متر و شکل بیضی کشیده در میاید. لکه ها اغلب به رنگ قهوه ای مایل به زرد و مرکز آنها به رنگ خاکستری است. با پیشرفت بیماری، لکه ها تغییر شکل داده و نامنظم میشوند. این لکه ها در دمبرگ ها و در محور سنبله و ساقه نیز دیده میشوند.

خسارت بیماری لکه برگی قارچی درخت گردو

این بیماری باعث خشکی و تغییر حالت بافت های درخت میشود. علائم این بیماری در ابتدا روی برگ ها دیده میشود و رفته رفته سایر اندام های درخت را نیز درگیر میکند. لکه های قارچی به ساقه؛ برگ و سایر بافت های آسیب جدی وارد میکنند. و قادرند باعث مرگ بافت ها و درختچه های جوان بشوند. از سایر خسارات این بیماری ساقه سوختگی؛ ایجاد لکه نقطه ای روی برگ؛ پوسیدگی ریشه و… است.

درمان بیماری لکه برگی درخت گردو

علت بروز و روش کنترل بیماری لکه برگی قارچی

مهم ترین دلیل به وجود آمدن این بیماری کمبود پتاسیم و منگنز در برگ ها میباشد. باقی ماندن لکه های آب در طولانی مدت نیز یکی دیگر از دلایل شایع بروز این بیماری در درختان است. اما چگونه باید با این بیماری مبارزه کرد:

  1. رعایت فاصله کاشت استاندارد و هرس به موقع، دو عاملی که میتواند در سلامت درختان و جلوگیری از اکثر بیماری ها از جمله بیماری لکه برگی قارچی موثر باشد.
  2. همانطور که گفته شد در هنگام آبیاری باید مراقب رطوبت برگ ها باشیم. استفاده از روش های آبیاری مناسب از جمله آبیاری قطره ای میتواند در کنترل هدایت آب موثر باشد.
  3. ایجاد یک جریان هوای مناسب برای رسیدن اکسیژن کافی به برگ های خشک و بیمار به جلوگیری از گسترش عفونت در درخت کمک شایانی مینماید. توصیه میکنیم درختان بیمار را در صورت امکان از سایر درختان جدا نموده (گلخانه و یا اتاق) و در سایه نگهداری کنید.
  4. زمان آبیاری نیز میتواند در کنترل بیماری لکه برگی قارچی درخت گردو موثر باشد. زمان آبیاری درختان را به اول صبح و قبل از طلوع آفتاب اختصاص دهید. به این ترتیب با طلوع خورشید؛ برگ ها به سرعت خشک شده و روی آنها رطوبتی باقی نمیماند.
  5. کنترل و نظارت روی برگ ها برای جلوگیری از بروز بیماری نیز یکی از راه های کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری خواهد بود. شما باید هرگونه تغییرات در برگ ها را جدی بگیرید و با مشاهده هرگونه علائم روی برگ ها و سایر بافت های درخت، فورا با یک متخصص بیماری شناسی و آفات مشورت نمایید.

مبارزه شیمیایی با بیماری لکه برگی قارچی درخت گردو

توجه داشته باشید که این بیماری، پس از بروز علائم اولیه؛ به سرعت در باغ گسترش میابد. بنابراین پس از مشاهده علائم و مشورت با یک فرد متخصص؛ فورا به درمان بیماری بپردازید. توصیه میکنیم برای جلوگیری از گسترش بیماری، در صورت امکان فورا درخت را از سایر درختان باغ جدا نمایید تا بیماری به سایر درختان منتقل نشود. سپس برای درمان آن از روش های زیر بهره بگیرید:

  • یکی از عوامل بروز این بیماری کمبود پتاسیم و منیزیم در خاک است. بنابراین پس از مشاهده این بیماری به سرعت و به طور مداوم از کودهای 18/18/18 و کود پتاسیم با منیزیم بالا استفاده نمایید.
  • آبیاری را به صبح زود انتقال داده و هرگز روی برگ ها غبارپاشی نکنید.
  • برگ های بیمار و لک دار را از درخت جدا نموده و در محلی دیگر آنها را معدوم نمایید.
  • درختان را به طور منظم، هر 3 ماه یکبار با قارچ کش WP سمپاشی کنید.
  • برای مقابله با این قارچ از قارچ کش های Calonectria و Cylindrocladium استفاده کنید.
  • محلول پاشی باید هم به برگ و هم به خاک انجام شود.

سمپاشی بیماری لکه برقی درخت گردو

نتیجه گیری

در این مطلب با بیماری لکه برگی و علائم و روش مبارزه با آن آشنا شدیم. توصیه میکنیم برای کنترل خسارت و جلوگیری از گسترش بیماری پس از مشاهده علائم اولیه بیماری لکه برگی قارچی درخت گردو؛ با یک متخصص بیماری شناسی و آفات مشورت نماییم. تیم تخصصی بیماری شناسی پالیزگردو مستقر در دفتر مرکزی نهالستان پالیزگردو همه روزه آماده ارائه مشاوره و راهکار به شما باغداران عزیز میباشند. شما میتوانید به صورت حضوری؛ آنلاین و یا تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیزگردو؛ بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان در شمال غربی ایران شناخته میشود. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای لازم و معتبر از جهاد کشاورزی از جمله؛ شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی ثبت اختراع و گواهینامه معتبر میباشد. فعالیت اصلی این مرکز در حوزه فروش انواع ارقام نهال به خصوص فروش نهال گردو میباشد. این مرکز موفق به تولید انواع ارقام نهال از جمله ژنوتیپ ها؛ ارقام اصلاح شده و سایر نهال ها شده است. و به همراه تمامی محصولات خود گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین مشاوره در حوزه راه اندازی باغ گردو و… از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو