پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

مزایا و معایب خوردن گردو در بارداری چیست؟

از مصرف گردو در بارداری چه می دانید؟

مصرف گردو در بارداری چه معایب و مزایایی دارد؟ میزان مصرف گردو در این دوران حساس چه مقدار باید باشد؟ انواع مواد مغذی موجود در مغز گردو چه هستند و چه ارزش غذایی دارند؟

پالیز به عنوان بزرگترین نهالستان گردو در شمال غرب کشور، در این مقاله کوتاه سعی کرده است اطلاعات مختصر و مفیدی درباره مصرف گردو در زمان حاملگی را به شما ارائه نماید.ساختار داخلی گردو شباهت زیادی به شکل مغز انسان دارد؛ شاید به نظر رسد این شباهت اتفاقی است در صورتی که رشد صحیح مغز در دوران جنینی و بهبود عملکرد عصبی آن بعد از تولد، با مصرف مداوم گردو در زمان بارداری اثبات شده است.

فواید مصرف گردو در دوران باردهی

مصرف گردو در بارداری به عنوان یک آجیل فوق العاده و مفید، برای تغذیه حائز اهمیت است که با داشتن ویتامین، پروتئین، فیبر، چربی های مفید و آنتی اکسیدان، عملکرد موثری در رابطه با تغذیه مادر و جنین در دوران حاملگی و جلوگیری از سوء تغذیه آن ها دارد.

چگونگی مصرف گردو در دوران بارداری

مصرف گردو در بارداری به عنوان یک آجیل شناخته شده و دردسترس توصیه می شود؛ نحوه مصرف گردو می تواند بسیار متنوع باشد:

  • معمولا استفاده از گردو در ترکیب کاسه آجیل به صورت بو داده و یا خام انجام می شود.
  • مصرف گردو در فرهنگ غذای سنتی ایرانی ها برای متعادل کردن طبع غذاها مرسوم است؛ گردو به همراه پنیر و یا ترکیب گردو و عسل در سفره صبحانه و عصرانه، جایگاه خاصی در فرهنگ ما دارد.
  • اگردو در کوکو، ماست و خیار، مرغ و ماهی شکم پر هم به کار می رود؛ البته ناگفته نماند که معروف ترین و خوشمزه ترین غذای ایرانی با ترکیب اصلی گردو، خورشت فسنجان است.
  • در شیرینی پزی و کیک پزی و همچنین دسرهای مختلف، از گردو خرد شده و آسیاب شده استفاده می شود که در عین خوشمزه تر کردن ، بر ارزش غذایی آنها نیز می افزاید.
  • در آشپزی مدرن که ترکیب مزه های مختلف با انعطاف بیشتری انجام می شود و همین طور به ارزش غذایی و کالری خوراک اهمیت وافری داده می شود، استفاده از گردوی خرد شده در انواع سالاد ها و خوراک ها کاربرد دارد و طعم و مزه فوق العاده ای به آن می دهد.

می توان میان وعده های مفیدی با مصرف گردو در بارداری تهیه و مصرف کرد که عبارت اند از:

  • ترکیب گردو آسیاب شده با عسل و آب، نوشیدنی خوشمزه و مفیدی برای یک خواب راحت و بدون دغدغه به شما ارائه می دهد.
  • مخلوط کردن میوه جات خرد شده با گردو، سالاد میوه مفیدی برای تامین میان وعده زنان باردار می باشد.

 آیا استفاده از شیرگردو و روغن گردو در بارداری مفید است؟

مصرف گردو در بارداری محدود به خوردن مغز گردو نمی شود. روغن گردو و شیر گردو نیز دو محصول مفید گرفته شده از گردو هستند و برای تقویت زنان باردار موثرند؛ روغن گردو را با ترکیب در سالاد ها و سس ها و یا اضافه کردن به غذاها می توان به کار برد و شیر گردو را نیز می توان به طور روزانه به عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کرد.

درست کردن شیر گردو در خانه به سادگی امکان پذیر است؛ کافیست گردو ها یک شب در آب خیسانده شوند بعد در مخلوط کن و یا آسیاب به حالت پودر در آیند؛ سپس آن را با مقداری آب مخلوط  کرده و صاف می کنیم.

خاصیت روغن گردو

شیر گردو به دست آمده قابل نگهداری در یخچال می باشد؛ برای اینکه شیرگردو تهیه شده طعم و مزه لذیذ تری پیدا کند می توان، هل، گلاب و یا دارچین به آن اضافه کرد.

چرا مصرف گردو در بارداری توصیه می شود؟

 ریز مغذی های مفید بسیار زیادی موجود اند که مصرف گردو در بارداری را ضزوری می سازند؛ شرح جزییات همه آن در این مقاله نمی گنجد؛ برخی از مهمترین این مواد مفید در زیر عنوان شده اند:

  • آب
  • کربوهیدرات
  • فیبر
  • انواع ویتامین ها اعم از ویتامین A، انواع ویتامین های خانواده B ، ویتامین C و  K و همچنین ویتامین E
  • امگا 3
  • املاح معدنی همچون پتاسیم، سدیم، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، منگنز، روی و مس و ترکیبات آهن
  • اسید های چرب اشباع نشده

هر یک از این مواد مغذی در گردو، ارزش غذایی خاصی دارند و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

تاثیرات ضد افسردگی و اضطراب گردو در دوران بارداری چه جایگاهی دارند؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که زنان باردار در دوران حاملگی و بعد از زایمان با آن مواجه می شوند، افسردگی بارداری و پس از بارداری است که با مختل کردن روند طبیعی زندگی و از بین بردن علاقه و انگیزه، دوران بارداری این افراد را با اختلالی قابل توجه رو به رو می کند و یا پس از بارداری توجه و مراقبت از کودک توسط این مادران به حداقل می رساند.

وجود اسید چرب آلفالینوئیک در کنار چربی های امگا 3 تاثیرات مفیدی بر جلوگیری افسردگی، اضطراب و روان پریشی در این دوران حساس می گذارد به همین خاطر مصرف گردو در بارداری به اندازه کافی و روزانه توصیه می شود.

جلوگیری از افزایش وزن در با مصرف گردو در بارداری چگونه انجام می شود؟

یکی از مهم ترین مشکلاتی که بانوان در دوران بارداری با آن درگیر هستند افزایش وزن خارج از کنترل است؛ این مادران برای تامین مواد مغذی لازم جهت رشد جنین و هم چنین برای سالم ماندن پوست، مو  و استخوان بندی ناگزیر به مصرف مواد غذایی متنوع می باشند ولی متاسفانه در بسیاری از موارد، با بالارفتن بیش از حد وزنشان مواجه می شوند.

یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل استفاده از مواد غذایی مغذی و در عین حال سیر کننده می باشد که ضمن تامین احتیاجات غذایی، مدت مشخصی از روز مادران را سیر نگه می دارد و مصرف گردو در بارداری بخاطر داشتن فیبر زیاد و پرکالری بودن، انتخابی فوق العاده است.

تاثیر گردو بر خواب راحت در دوران حاملگی چگونه است؟

از مشکلات عدیده و همیشگی بسیاری از مادران باردار، بی خوابی های گاه و بیگاه و یا نداشتن خواب راحت می باشد.

سطح ملاتونین موجود در خون مادر تاثیر مثبتی بر خواب راحت بخصوص در سه ماه آخر بارداری می گذارد؛ مصرف گردو در بارداری بر روی تنظیم سطح ملاتونین موثر است و کمک زیادی به مادران برای داشتن خواب آسوده بدون دارو دارد.همچنین اثرات گردو در کم کردن تشویش و اضطراب دوران بارداری به طور غیر مستقیم، بر سیستم منظم خواب زنان باردار موثر است.

 آیا مصرف گردو جهت کنترل فشار خون توصیه می شود؟

ابتلا به فشار خون در دوران حاملگی از مشکلاتی است که درصدی از مادران باردار را بدون هیچ زمینه قبلی درگیر می کند و متاسفانه باعث عوارض بدی برای مادر و جنین می شود؛ یکی از مهم ترین این عوارض زایمان زودرس است که با عدم تکامل جنین، مشکلات زیادی بعد از زایمان ایجاد می کند؛ به همین خاطر کنترل فشار خون در دوران بارداری حائز اهمیت بسیار است.

 گردو در جلوگیری از ناهنجاری ها

مصرف گردو در بارداری با تامین اسید های چرب اشباع نشده مفید به جای چربی های اشباع شده، باعث کنترل کلسترول خون و افزایش HDL ( کلسترول مفید خون ) می شود و در نتیجه ریسک ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد.

گردو حاوی ماده موثر دیگری مثل آرژنین است که با خاصیت باز کنندگی رگ های خونی، باعث عادی سازی جریان خون و کنترل فشار می شود.

 گردو در جلوگیری از ناهنجاری های مادرزادی چه نقشی دارد؟

ناهنجاری های مادرزادی که ناشی از کمبود برخی از ویتامین ها و املاح لازم برای رشد جنین اند، از مشکلات برگشت ناپذیری می باشند که در برخی از بارداری ها پیش می آیند. مصرف گردو در بارداری با تامین مواد لازم برای مادر و جنین، در کاهش چشمگیر خطر ناهنجاری های یاد شده موثر است.

  • امگا 3، اسید های چرب مفید و فولات موجود در گردو در رشد صحیح شبکه بینایی جنین و همین طور سیستم مغزی و عصبی او تاثیرات غیر قابل انکاری می گذارد.
  • منگنز و کلسیم موجود در گردو در رشد صحیح استخوان و غضروف ها و جلوگیری از ناهنجاری های اسکلتی موثر است.
  • ویتامین E موجود در گردو با تاثیر گذاری بر روند رشد کامل و صحیح دیواره های سلولی، نقش حائز اهمیتی در تکمیل بافت ریه جنین دارد.
  • گردو حاوی مقادیر قابل توجهی از مس است که برای تولید گلبول های قرمز در بافت خونی جنین لازم است؛ ضمن اینکه وجود مس در گردو باعث اثرات ضد سرطانی آن هم می شود.
  • تاثیر آنتی اکسیدان گردو در تقویت سیستم ایمنی نوزاد و مادر در دوران بارداری ثابت شده است؛ پوست قهوه ای رنگ روی گردو را به هیچ عنوان جدا نکنید؛ بیشتر آنتی اکسیدان موجود در گردو در همین رویه قهوه ای آن قرار دارد.
  • آنتی اکسیدان موجود در گردو در برابر بقیه مغزیجات بیشتر است و علاوه بر آن پلی فنولی که در گردو وجود دارد با اثرات ضدالتهابی خود باعث تقویت سیستم تنفسی و خونی می شود.

آیا مصرف گردو در بارداری خطراتی را به دنبال خواهد داشت؟

برخی از افراد دارای حساسیت به گردو هستند و بعد از مصرف آن دچار بعضی از عوارض مثل: تورم، خارش، کهیر و اختلالات تنفسی می شوند که این افراد باید از خوردن گردو اجتناب کنند.اگر مادر باردار دارای آلرژی نسبت به خورن گردو نباشد، مصرف گردو به صورت روزانه مشکلی ندارد.

مصرف گردو در بارداری به اندازه نصف فنجان مغز گردو در روز توصیه می شود به گونه ای که حدودا 30 گرم به صورت روزانه می شود.

مضرات احتمالی مصرف گردو در بارداری

مصرف بیش از اندازه گردو در بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای مادر و جنین شود:

  • استفاده بیش از اندازه از گردو به همراه یک رژیم غذایی پرکالری و نامنظم می تواند منجر به افزایش وزن گردد.
  • مصرف بیش از اندازه و مستمر گردو ممکن است منجر به کم خونی در مادران باردار شود که به علت مشکل در جذب آهن خون اتفاق می افتد.
  • احتمال افزایش خونریزی در زمان زایمان به خاطر افراط در خوردن گردو وجود دارد.
  • مشکلات گوارشی معمول مثل نفخ و اسهال از عوارض مصرف بیش از حد گردو است.

بررسی شایعات مطرح درباره مصرف گردو در بارداری

شایعاتی درباره مضرات مصرف گردو در دوران بارداری وجود دارند؛  مانند اینکه خوردن گردو در دوران بارداری باعث حساسیت به آجیل در کودک بعد از تولد می شود که به هیچ عنوان توسط مراجع علمی و تخصصی ثابت نشده است؛ حتی تحقیقات جدید تر نشان می دهد که اتفاقا مصرف گردو در این دوران باعث می شود حساسیت کودک به گردو و آجیل بعد از تولد کاهش پیدا کند.

از جالب ترین عقاید قدیمی و بی پایه درباره مصرف گردو در بارداری، احتمال سیاه شدن پوست کودک با خوردن گردو توسط مادر است؛ این شایعه بی اساس هیچ پایه علمی معتبری ندارد و توسط مراجع پزشکی در باب تغذیه مادران باردار رد شده است. درجه رنگی پوست نوزاد ارتباط مستقیم با ژنتیک هر فرد دارد و نوع تغذیه فقط می تواند باعث بهبود نوع پوست باشد.

تاثیرات مصرف گردو در کاهش عوارض کرونا چگونه است؟

از جدید ترین و خطرناک ترین مشکلاتی که یک مادر باردار را تهدید می کند امکان ابتلا مادر به کرونا در زمان بارداری است.

تحقیقات مختلف و معتبر جهانی که فواید گردو را ثابت کرده اند، وجود نوعی از ویتامین  E در گردو را تشخیص داده اند که با تاثیر گذاری بر عملکرد ریه، التهابات مجاری ریه را کاهش می دهد و تنفس راحت تری را به ارمغان می آورد؛ کاهش التهاب مجاری تنفسی در کاستن از حملات آسم و آلرژیک بسیار موثر است.

بهبود عملکرد ریه در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا را فراهم می کند. ضمنا درگیری با ویروس کرونا، باعث ضعف شدیدی در فرد مبتلا می شود و ریکاوری بعد از بهبود شاید ماه ها طول بکشد بنابراین یک رژیم غذایی مقوی برای تقویت بدن بیمار بهبود یافته لازم است و گردو می تواند یکی از مهمترین اجزای این رژیم باشد.

مصرف گردو در بارداری

کلام آخر

درست است که مصرف بیش از اندازه گردو مثل هر ماده غذایی دیگر مضراتی دارد و ممکن است برای برخی از افراد مشکل ساز شود، ولی توصیه ما به شما مصرف گردو در تغذیه روزانه تان است؛ تحقیقات ثابت کرده است که فواید مصرف گردو در بارداری برای سلامت مادر و جنین بی نهایت است و برای داشتن دوران بارداری سالم و با کمترین دغدغه، مصرف این ماده غذایی اعجاب آور و فوق العاده توصیه می شود.

نهالستان پالیز در این مقاله به خواص فوق العاده گردو و اهمیت مصرف آن در دوران بارداری سخن گفت. مخاطبان می توانند جهت دریافت هر گونه خدمات از قبیل خرید انواع ارقام نهال گردو شناسنامه دار جهادکشاورزی، احداث باغ، نگهداری، هرس، کوددهی، آبیاری، آفت زدایی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف گردو در بارداری و سایر موارد مرتبط، با مشاوران پالیز، به عنوان بزرگترین مرکز تخصصی نهال گردو در شمال غرب کشور، بیش از نیم قرن تجربه و همچنین مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، تماس حاضل نمایند.

تماس با پالیز گردو