پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

شانکر عمیق پوست گردو چه خطراتی برای درخت گردو دارد؟

شانکر عمیق پوست گردو همانطور که از نام آن پیداست، باعث ایجاد برش هایی بزرگ و عمیق روی تنه و شاخه های اصلی میشود. این بیماری با ضعیف کردن درخت؛ همچنین قادر است شرایط مساعد برای حمله سایر بیماری ها و افات را نیز فراهم کند. عامل اصلی این بیماری نوعی باکتری به نام Brenneria nigrifluens است. که با ایجاد بافت عفونی در درختان؛ به آنها آسیب میزند. این بیماری اغلب در فصول گرم مثل تابستان سریعتر رشد میکند. بهترین دما برای فعالیت این بیماری بین 28 تا 30 درجه سانتیگراد است. باران و رطوبت یکی از بهترین راه ها برای انتقال این بیماری به سایر بافت ها و درختان باغ است. این بیماری نسبت به سرما حساس است. بنابراین در پاییز و زمستان های سرد، رشد آن متوقف میشود.

علائم شانکر عمیق پوست درخت گردو

شانکر عمیق پوست گردو به دو صورت روی درخت ظاهر میشود :

  1. شانکر پوستی سطحی
  2. شانکر عمیق زیرپوستی

علائم بیماری شانکر عمیق پوست گردو

شانکر پوستی سطحی: اگر درخت شما به تازگی به بیماری شانکر عمیق پوست گردو دچار شده است. علائم بیماری کاملا قابل مشاهده نیست. جهت تشخیص بیماری در مراحل اولیه ابتلای درخت؛ بهتراست، با افراد متخصص بیماری شناسی مشورت نمایید. با گذشت زمان، ممکن است روی آن لکه های نامتقارنی به رنگ قهوه ای ببینید. رفته رفته این لکه ها، شاخه های اصلی و پوست تنه را نیز درگیر میکند. اگر پوست تنه و یا شاخه های آلوده را بتراشید، خواهید دید که بافت های خارجی کاملا قهوه ای شده اند. این بیماری در تابستان افزایش میابد و با پیشرفت بیماری در قسمت های آلوده، روی تنه درخت برش هایی ایجاد شده و شیرابه ای قهوه ای و یا سیاه از محل شکاف به بیرون میریزد. با گسترش بیماری آوندهای آبکش در درخت نیز مورد حمله قرار گرفته و عملیات تغذیه درخت با اختلال مواجه میشود.

شانکر عمیق زیرپوستی: این بیماری اغلب به درختان میانسال (10 الی 20 ساله) حمله میکند. بخش هایی از درخت که مسن تر هستند مثل شاخه های قدیمی و تنه؛ بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار میگیرند. زخم ها ابتدا متورم شده و به رنگ قهوه ای درمیایند. و با گسترش بیماری از درون آنها شیرابه های قهوه ای و سیاه خارج میشود.

این بیماری در ابتدا باعث مرگ درختان نمیشود. اما زخم های روی درخت باعث تضعیف درخت و در نهایت منجر به مرگ آن خواهد شد. این بیماری همچنین زمینه ساز حمله آفات و یا ابتلا به سایر بیماری ها نیز خواهد شد.

از سایر خساراتی که این بیماری به درخت وارد میکند :

  • کم شدن شاخه و برگها
  • کوچک شدن برگ ها
  • کاهش کیفیت محصول

روش مبارزه با بیماری شانکر عمیق پوست گردو

طبیعتا پیشگیری از بروز یک بیماری از درمان آن آسان تر و با هزینه و خسارات کمتری همراه است. برای پیشگیری از بروز بیماری شانکر عمیق پوست گردو توصیه میکنیم:

روش پیشگیری شانکر پوست عمیق درخت گردو

 

  • پس از دریافت نتایج آزمایش خاک باید با توجه به کمبودهای خاک؛ آن را با کود پوسیده حیوانی و کود کامل تقویت کنید.
  • در ابتدا از سالم بودن نهالی که میکارید اطمینان حاصل کنید. وجود حتی چند نهال آلوده در باغ میتواند کلیه درختان را دچار بیماری کند.
  • درهنگام کاشت نهال باید کلیه اصول باغبانی و فواصل مناسب را به درستی رعایت کنید. خاک باید دارای تهویه مناسب باشد.
  • آبیاری درختان گردو باید به روش آبیاری قطره ای انجام شود. چرا که در این روش طوقه و تنه درخت در فرآیند آبیاری خیس نمیشود. هرگز از روش آبیاری غرقابی و کرتی برای آبیاری درختان استفاده ننمایید.

نکته: استفاده از روش آبیاری نشتی تنها در صورتی که آب به طوقه و تنه درخت برخورد نداشته باشد، مجاز است.

  • یکی از راه های پیشگیری از گسترش بیماری در باغ، آغشته کردن درخت با محلول بردوفیکس 5 در هزار بعد از هر طوفان و تگرگ و باران و برف است.

برای مبارزه با بیماری شانکر عمیق پوست گردو باید درختان را در 4 نوبت سمپاشی نمایید:

  1. نوبت اول محلول پاشی با سم بردوفیکس 10 در هزار بعد از برداشت محصول
  2. نوبت دوم محلول پاشی با سم بردوفیکس 10 در هزار قبل از تورم جوانه ها
  3. نوبت سوم محلول پاشی با سم بردوفیکس 5 در هزار بعد از ریزش شاتون ها
  4. نوبت چهارم محلول پاشی با سم بردوفیکس 5 در هزار بعد از تشکیل میوه

در صورت شدت بیماری:

  • سمپاشی درختان با محلول بردوفیکس 10 در هزار بعد از تشکیل میوه، در 3 نوبت و به فاصله 15 روز انجام شود.
  • تمامی بافت های بیمار و شانکرهای روی شاخه ها و تنه درخت را بتراشید و با سم رقیق نشده بردوفیکس و یا سم اکسی کلرورمس؛ در 2 تا 3 نوبت به فاصله 20 روز، پانسمان کنید.
  • شاخه های آلوده را 10 تا 15 سانتیمتر پایین تر از بافت آلوده هرس کنید. و از باغ دور نموده و آن را بسوزانید. پس از هرس محل برش را با محلول بردوفیکس رقیق نشده و یا خمیر بردو پانسمان کنید.

مبارزه با بیماری شانکر عمیق پوست گردو

نتیجه گیری

بیماری ها یکی از مهم ترین آسیب هایی هستند که به درختان حمله کرده و علاوه بر بروز خسارات و با ضعیف نمودن درخت؛ شرایط مناسب برای حمله سایر بیماری ها و آفات را نیز در درخت فراهم میکنند. بیماری ها به سرعت در باغ گسترش یافته و سایر درختان را نیز دچار مینمایند. بهترین زمان درمان بیماری در ابتدای بروز بیماری و مشاهده علائم اولیه است. از این رو توصیه میکنیم، هرگونه تغییر شکل و رقم و علائم ظاهری را جدی بگیرید و با مشورت با افراد متخصص؛ از گسترش آنها جلوگیری نمایید. تیم بیماری شناسی پالیزگردو؛ همه روزه به صورت حضوری، آنلاین و یا تلفنی آماده ارائه مشاوره و راهکار در خصوص کلیه بیماری ها و آفات در درختان میباشند.

نهالستان پالیزگردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای کلیه مجوزهای رسمی از جهاد کشاورزی از جمله شناسنامه معتبر؛ گواهینامه معتبر و رسمی و گواهی ثبت اختراع میباشد. فعالیت اصلی نهال فروشی پالیزگردو در حوزه فروش انواع ارقام نهال از جمله فروش نهال گردو است. همچنین این نهالستان به همراه تمامی نهال ها، گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو با کارشناسان ما در پالیزگردو در ارتباط باشید.

تماس با پالیز گردو