پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بهترین روش آبیاری درخت گردو برای افزایش باردهی درخت کدام است؟

بیشتر منابع کشاورزی اینطور اعلام میدارند که مهم ترین مراحل نگهداری درخت گردو؛ آبیاری درخت است. درختانی که بهتر آبیاری بشوند، محصول دهی بیشتری داشته و درختان سالم تر میمانند. در مقابل درختان با آبیاری ناکافی، بسیار مستعد بیماری ها و آفات هستند. درخت گردو نیاز متوسطی به آبیاری دارد. مقداری از نیاز درخت به آبیاری توسط باران های فصلی تامین میشود. اما بخش قابل توجهی از نیاز درخت را باید با آبیاری منظم تامین کنیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش صحیح آبیاری درخت گردو آشنا کنیم.

اصول آبیاری درخت گردو

چگونگی آبیاری درخت گردو به نحوه ی مدیریت باغ و سیاست های باغدار بستگی دارد. برای آبیاری درخت گردو معمولا از 3 روش استفاده میشود:

  • آبیاری به روش کرت بندی: در این روش، باغ را به کرت هایی مساوی تقسیم کرده و مرزهای آن را مشخص میکنیم. آب از بالای کرت وارد شده و در طول آن حرکت میکند. از معایب این روش، هدر رفت بسیار بالای آب و راندمان پایین تر آن است. به دلیل آبیاری تمامی سطح باغ، رشد علف هرز در باغ را شاهد خواهیم بود. برخی از بیماری های قارچی نیز به این روش در باغ گسترش میابند. نقطه ضعف این روش، آبیاری ناهمگون آب است. به این معنی که آب بیشتری به درختان در ابتدای کرت رسیده و تا انتهای کرت، رفته رفته میزان آب کاهش میابد. این روش برای زمین های با شیب کم و یا زمین های مسطح مناسب است.
  • آبیاری حوضچه ای: در آبیاری حوضچه ای نهال گردو؛ ابتدا باید ردیف های کشت را مشخص کنیم. و یک جوی آب در بالای این ردیف ها ایجاد کنیم. سپس باید جوی های فرعی منشعب از این جوی اصلی در ردیف کشت درختان ایجاد کنیم. نکته ی بسیار مهم ایجاد یک حوضچه ی دایره ای در اطراف تنه ی درخت است. که با افزایش عمر درخت به علت گسترش ریشه ها باید اندازه ی حوضچه افزایش یابد. از معایب این روش خیس شدن طوقه ی درختان است که میتواند عامل بروز بیماری های مختلف در درخت بشود. برای حل این مشکل باید دور طوقه ی درخت را خاک بریزیم تا تماس آب با آن را به حداقل برسانیم. در این روش راندمان مصرف آب نسبتا بهبود یافته اما همچنان هدر رفت آب آن زیاد است. به علت هدفمندتر شدن مسیر حرکت آب، رشد علف های هرز نیز در این روش کمتر است.
  • آبیاری قطره ای: آبیاری قطره ای درخت گردو، به دو صورت انجام میشود. در اراضی شیب دار و کوهپایه ای، آبیاری به کمک نیروی گرانش زمین انجام میشود. منبع آب که میتواند یک استخر آبی باشد باید در بالای باغ قرار بگیرد. آب به وسیله ی لوله هایی به درون باغ کشیده شده و به کمک انشعاب این لوله ها به پای هر درخت میرسد.

میزان آبیاری درخت گردو

اما اگر زمین باغ شما شیب دار نیست، باید از پمپ برای انتقال آب استفاده کنید. پمپ میتواند برقی یا بنزینی باشد تا به همان روش قبلی توسط لوله ها و انشعابات آب را به پای درختان برساند.

در این روش به یک منبع آب، استخر تغذیه، سیستم پمپاژ و لوله های آب و قطره چکان های مخصوص نیاز داریم. براساس نیاز درختان به آبیاری میتوانید تعداد قطره چکان ها و نوع قرارگیری آن را انتخاب کنید.

آبیاری به این روش با کمترین هدر رفت آب همراه است. آبیاری قطره ای بهترین روش آبیاری درخت گردو شناخته میشود و  معمولا برای آبیاری نهال گردو این روش توصیه میشود.

میزان آبیاری درخت گردو

میزان آبیاری درخت گردو به عوامل مختلفی از جمله سن و خاک و میزان بارندگی و فصل و… بستگی دارد. معمولا درختان در سالهای ابتدایی رشد به علت کوچکی و توان کمتر ریشه در جذب آب و مواد غذایی باید بیشتر آبیاری شوند. در فصول رشد و فصول گرم سال نیز، نیاز گیاه به آبیاری کمتر است. در مقابل در فصل خواب درخت و فصل سرما که احتمال یخبندان وجود دارد، نیاز درخت به آبیاری کاهش یافته و یا حتی به صفر میرسد. به این ترتیب آبیاری درخت گردو در بهار و تابستان بیشتر و آبیاری درخت گردو در پاییز و زمستان کمتر است.

در این بخش میزان آب مورد نیاز درختان گردو را بر اساس سن درخت تقسیم بندی کرده ایم.

  • نهال یک ساله بین 0.34 تا 0.7 متر مکعب
  • نهال دو ساله بین 0.98 تا 2 متر مکعب
  • نهال بین 3 تا 5 سال بین 1.96 تا 4 متر مکعب
  • نهال 6 تا 7 سال بین 2.94 تا 6 متر مکعب
  • نهال 8 تا 9 سال بین 3.92 تا 8 متر مکعب
  • نهال 10 تا 11 سال بین 4.41 تا 9 متر مکعب
  • نهال بیشتر از 11 سال بین 5.4 تا 11 مترمکعب

آبیاری درخت گردو براساس سن

شما میتوانید بر اساس میزان بارندگی و نیاز درخت، تعداد دفعات آبیاری درخت گردو را تعیین کنید. فواصل آبیاری را به گونه ای تنظیم کنید که به ریشه فرصتی برای خشک شدن داده شود.

آبی برای آبیاری درخت گردو مناسب است که میزان شوری آن پایین و در حدود 2 دسی زیمنس باشد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد سلامت درخت و محصول دهی بهتر آن به نحوه ی صحیح آبیاری درخت وابسته است. درختان معمولا در دوره های مختلف زندگی خود به مقدار متناسبی آب نیاز دارند که با توجه به میزان بارندگی منطقه باید آب مورد نیاز درخت فراهم شود.

نهالستان پالیز گردو به مدیریت آقای سعید قاسمی با ده ها سال سابقه در زمینه ی پرورش و تولید نهال گردو با کیفیت و ارسال آن به بیشتر نقاط کشور یکی از پیشتازان در زمینه فروش نهال گردو میباشد. این نهالستان کلیه ی مجوزهای رسمی و شناسنامه ی معتبر و شماره ثبت اختراع لازم را داشته و توانسته است بهترین خدمات را به باغداران عزیز ارائه کند. حتما قبل از خرید نهال گردو با متخصصین ما در این حوزه تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره ببرید.

تماس با پالیز گردو