پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور

درختان گردو انواع مختلفی دارند. ما امروز قصد داریم به مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور به عنوان دو نوع از رایج‌ترین انواع درخت گردو بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های هر یک از این نوع گردوها آشنا کنیم. اگر زمین شما در ارتفاع کمتر از 1200 متر واقع شده است، توصیه می‌شود نوع چندلر (Chandler) را برای کاشت انتخاب کنید. درخت گردو چندلر بهترین تنوع را در بین انواع درخت گردو ارائه می‌دهد. به منظور به حداکثر رساندن بهره‌وری چندلر، باید این نوع درخت با درخت گرده‌افشان فرانکت (Franquette) کاشته شود. نسبت درختان گرده‌افشان به تعداد کل درختان چندلر باید 5 به صد باشد.

انتخاب بهترین درخت گردوی چندلر و فرنور

اما اگر زمین شما در ارتفاع بیش از 1200 متر واقع شده است، بهتر است درخت گردو از نوع فرنور (Fernor) را برگزینید. بهره‌وری فرنور کمی‌ پایین‌تر از چندلر است. اما تحت تأثیر سرمازدگی که در ارتفاعات متداول است قرار نمی‌گیرد. درخت گردو فرنور نیز باید در کنار درختان گرده‌افشان مخصوص به خود کاشته شود. گرده‌افشان فرنور فرنت (Fernette) است و نسبت توصیه شده تقریبا ۱۰ به صد است. البته شاید با نسبت ۵ به صد هم بتوان بهره‌وری قابل قبولی را دریافت کرد.

مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور: درخت گردو چندلر یکی از بارورترین انواع درخت گردو در جهان

درخت گردو از نوع چندلر به صورت خوشه‌ای گردو تولید می‌کند. گردوهای چندلر دارای پوسته‌ای نازک هستند به همین دلیل شکستن و خروج مغز گردو از آن آسان است. یک درخت گردوی چندلر 5 تا 7 ساله، به طور متوسط 25 تا30 کیلوگرم و یک درخت 9 تا10 ساله 70 تا90 کیلوگرم گردو می‌دهد. این درحالی است که یک درخت گردو چندلر 15 تا20 ساله ممکن است تا 150 کیلوگرم گردو نیز بدهد. این نوع درخت گردو به راحتی خود را با آب و هوای منطقه کاشته شده سازگار می‌کند. به عبارت دیگر دارای ویژگی سازگاری است. چندلر اواخر بهار شکوفا می‌شود، به همین دلیل در برابر یخبندان بهاری بسیار مقاوم است. کاشت آن در مکان‌هایی با ارتفاع حداکثر 1200 متر از سطح دریا مناسب است. ارتفاع زمین یکی از ویژگی‌های مهم در مقایسه نهال گردو چندلر و گردو فرنور است. دیگر ویژگی‌های مهم درخت گردو چندلر به شرح زیر است:

انواع درخت گردو چندلر در جهان

منبع: ایالات متحده آمریکا، کالیفرنیا

اندازه میوه با پوسته: 40 تا 42 میلی‌متر

وزن میوه با پوسته: ۵/۱۳ گرم

وزن مغز میوه: ۵/۶ گرم

رنگ مغز میوه: سفید

نوع گرده‌افشان: فرانکت (البته می‌توان از نوع برنت هم استفاده کرد)

گردو فرنور یکی دیگر از بارورترین درختان گردو در جهان

گردو فرنور نیز یکی از بارورترین گردوها در جهان است. به طوری که هر درخت گردو فرنور 5 تا 7 ساله بین 20 تا 25 کیلوگرم، 9 تا 10 ساله 60 تا80 کیلوگرم و 15 تا 20 ساله 90 تا 150 کیلوگرم گردو تولید می‌کند. این نوع گردو نیز دارای پوسته‌ای نازک است به همین دلیل شکستن و خروج مغز گردو از آن آسان است. درخت فرنور برای مناطق سردسیر کاملاً مناسب است. کاشت آن در مکان‌هایی با ارتفاع 1200 تا 1700 متر از سطح دریا مناسب است. دیگر ویژگی‌های مهم این نوع درخت گردو در زیر آمده است:

 درخت گردو فرنور 5 تا 7 ساله

منبع: فرانسه

اندازه میوه با پوسته: 40 تا42 میلی‌متر

وزن میوه با پوسته: 13 گرم

وزن مغز میوه: ۹/۶ گرم

رنگ مغز میوه: زرد روشن

نوع گرده‌افشان: فرنت (از نوع شبین (Şebin) نیز می‌توان استفاده کرد)

مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور از جهات مختلف

گردو چندلر یکی از پرفروش‌ترین گونه‌های درخت گردو است. این نوع گردو توسط دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافته است. در چند سال اخیر، چندلر به دلیل بهره‌وری و کیفیت عالی آجیل، بیش از هر نوع گردوی دیگری برای کاشت در باغ‌ها ترجیح داده شده است.

فرنور از انواع درخت گردو فرانسوی مقاوم در برابر سرما است. این نوع درخت بسیار پربار است. فرنور را می‌توان در مناطق سردسیر در ارتفاعات تا 1800 متر از سطح دریا نیز کاشت. در ادامه به مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور از لحاظ مختلف می‌پردازیم.

گردو چندلر یکی از پرفروش‌ترین گونه‌های درخت گردو

عملکرد درخت

معمولا 90 درصد شاخه‌های جانبی درخت چندلر تولیدکننده میوه هستند. بنابراین گردو چندلر عملکرد بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. درخت گردوی چندلر در همان اولین سال‌هایی که کاشته می‌شود شروع به تولید گردو می‌کند. فرنور نیز یک گونه زودرس است، یعنی تولید گردو 3 یا 4 سال پس از کاشت درخت آغاز می‌شود. فرنور وقتی به بلوغ برسد می‌تواند تا 8 تن گردو در هر هکتار نیز تولید کند.

مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور: کیفیت آجیل و پوسته

چندلر آجیل‌های بزرگ با پوسته نازک و مغزهای بسیار روشن تولید می‌کند. پوسته نازک و رنگ مغز از ویژگی‌های مهم در تعیین قیمت فروش گردو است. گردوهایی که رنگ هسته روشن‌تری دارند با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. هسته آن به آسانی از پوسته جدا می‌شود و به راحتی به دو نیم تقسیم خواهد شد. فرنور نیز آجیل‌هایی با پوسته نازک تولید می‌کند. مغز آن بسیار خوشمزه و دارای رنگ روشن است. هسته آن نیز به آسانی از پوسته جدا شده و به راحتی به دو نیم تقسیم می‌شود.

بهترین مغز گردوی فرنور

اندازه درخت

چندلر به طور متوسط با تنه و شاخه‌های قوی رشد می‌کند و ظاهری نیمه قائم دارد. ارتفاع درخت گردو چندلر می‌تواند به 15 متر نیز برسد. اما از آنجا که معمولا آن را هرس می‌کنند، در ارتفاع کوچکتری نگهداری می‌شود. از لحاظ افقی نیز همینطور است. در واقع معمولاً شاخه‌های درخت هرس می‌شوند تا تقریباً 5 متر عرض داشته باشند. چندلر برای کاشت با چگالی بالا مانند فاصله 7 در 5 متر مناسب است.

فرنور نیز به صورت نیمه قائم رشد می‌کند. فرنور نیزبرای کاشت با چگالی بالا مانند فاصله ۵ در ۶ متر مناسب است. این مورد به عنوان یک شباهت در مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور شناخته می‌شود.

زمان برگ‌ریزی و شکوفایی

درمقایسه گردو چندلر و گردو فرنور از لحاظ برگ‌ریزی باید گفت هر دو نوع درخت گونه‌ای دیربرگ هستند. این یک مزیت است، زیرا گونه‌های دیربرگ کمتر احتمال دارد که تحت تأثیر سرمازدگی و شب‌پره قرار بگیرند.

درمقایسه گردو چندلر و گردو فرنور ادرخت گونه‌ای دیربرگ

گرده‌افشانی

چندلر یک درخت خودگرده‌افشان است به این معنا که می‌تواند بدون گرده‌افشان نیز گردو تولید کند. اما هنگام استفاده از گرده‌افشان می‌تواند بازدهی بالاتری داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود همواره کاشت درختان گرده‌افشان صورت بگیرد. در واقع بهتر است در کنار هر 95 درخت گردو چندلر، 5 درخت فرانکت نیز کاشته شود.

فرنور ویژگی خودگرده‌افشای ندارد. پس برای بازدهی مناسب حتما باید در کنار آن از گرده‌افشان هم استفاده شود. گرده‌افشان فرنور فرنت است. توصیه می‌کنیم به ازای هر 10 درخت فرنور 1 درخت فرنت کاشته شود.

مقایسه گردو چندلر و گردو فرنور: طول عمر

هر دو نوع درختان گردو چندلر و فرنور از نظر طول عمر با درختان گردوی معمولی انگلیسی یکسان هستند. در واقع درختان گردو می‌توانند 100 سال یا بیشتر عمر کنند.

زمان کاشت

با اینکه بهترین زمان کاشت درخت گردو بستگی به کشور شما و موقعیت زمین شما دارد اما هر دو نوع درخت گردو چندلر و فرنور می‌توانند از نوامبر (آبان) تا آوریل (فروردین) سال آینده کاشته شوند.

جمع‌بندی

ما در این مطلب به مقایسه نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور از لحاظ مختلف پرداختیم و ویژگی‌های مهم این دو نوع گردو را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه باید بیان کنیم مجموعه پالیز گردو از طریق مشاوره رایگان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم (آنلاین) به باغداران، کلیه اقدامات مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه (باغداری از جمله نحوه احداث باغ گردو، نگهداری، کاشت، داشت و نحوه رسیدگی به بیماری و آفات‌زدایی، کودهی، هرس و …) را ارائه می‌دهد.

تماس با پالیز گردو