پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

تفاوت نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور

تفاوت نهال‌ های گردو از نظر زمان کاشت، سن و اندازه آنها و همچنین نسبت به بیماری‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف متنوع است. همچنین تنوع اصناف، عمق ریشه و سرعت رشد نیز می‌تواند موارد دیگری باشد که نهال‌ های گردو را از یکدیگر متمایز می‌کند. در این مقاله به برسی تفاوت نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور خواهیم پرداخت.

نهال گردو چندلر

نهال گردو چندلر (Chandler) که اصطلاحاً به عنوان زمین گردو هم شناخته می‌شود، یک نژاد ارزشمند و محبوب گردو است. این نژاد از گردو، متعلق به خانواده Juglandaceae است و معمولاً در مناطق گرم و اقلیم معتدل موفق عمل می‌کند. محصول گردوهای چندلر اغلب بسیار خوشمزه و نرم است و به عنوان یک منبع غنی از چربی‌ های سالم، پروتئین، و مواد معدنی شناخته می‌شود.

نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور یک اصله گردو با میوه‌ های بزرگ و خوشمزه است. این نژاد اغلب برای کشت تجاری و صنعتی گردو استفاده می‌شود و به دلیل میوه‌ های بزرگ و باکیفیتش مورد توجه کشاورزان است. همچنین این نسل از گردو دارای مقاومت به برخی از بیماری‌ ها و شرایط محیطی مختلف است.

تفاوت نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور

نهال گردو چندلر و نهال گردوی فرنور دو نژاد مختلف از گردو هستند. نهال گردوی چندلر معمولاً برگ های بزرگتر و میوه‌ های بزرگی دارد که به صورت گروه‌ های کوچک با گرده ‌افشانی ‌های مختلف رشد می‌کند. از آن جایی که درخت چندلر از شاخه‌ های چندلر شناخته می‌شود، شاید نیاز به جلوگیری از رشدی بیش از حد داشته باشد.

نسل گردوی فرنور از نظر میوه‌ ها بسیار بزرگتر است و معمولاً برگهای کوچکتری دارد. همچنین این نژاد دارای مقاومت به برخی بیماری‌ ها و شرایط مختلف محیطی است.

تفاوت‌ های دیگر ممکن است شامل شرایط زمین ‌شناسی مناسب برای رشد هر نژاد، نیاز های آبیاری و تغذیه، مقاومت به شرایط آب و هوایی خاص، عمق ریشه ‌ها و نیاز به فضای رشد، همچنین مقاومت به بیماری‌ ها و آفات مختلف باشد. این تفاوت‌ ها می‌تواند به کشاورزان و باغداران کمک کند تا گزینه مناسبی برای کاشت در زمین خود انتخاب کنند.

فرق نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور

نهال‌ های گردو چندلر و گردوی فرنور هر دو مورد استفاده برای باغبانان و کشاورزان در کاشت گردو بسیار محبوب هستند، اما دارای تفاوت‌ های قابل توجهی هستند.

گردو چندلر معروف به شاخه‌ های پیوسته و موازی است که باعث تولید میوه‌ های بزرگ و قابل ملاحظه می‌شود. این نوع گردو عموماً کیفیت بالا و طعم مطلوبی دارند. در مقابل، گردوی فرنور مشتق شده از گیاه گردو FC1 است و شکلی تک برگ دارد که میوه‌ های نسبتا کوچک تر و درختان کوچک ‌تری را تولید می‌کند. این نوع گردو به عنوان یک رقم پایه برای پرورش نهال‌ های توتونیک استفاده می‌شود.


خرید نهال گردو


گردو چندلر نسبتاً به خاک‌ های مختلفی مانند خاک‌ های سنگین و خاک‌ های خشک تحمل دارد. این نوع گردو می‌تواند به خوبی با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری داشته باشد. اما گردوی فرنور نیاز به خاک‌ های سبک ‌تری دارد و در مناطق با آب و هوای معتدل و خاک‌ های عمیق و حاصلخیز بهتر رشد می‌کند.

گردو چندلر زمانی طولانی تری را نیاز دار تا میوه دهد  و ممکن است حدود 6 تا 8 سال طول بکشد تا به باردهی کامل برسد. اما بعد از آن، میوه به طور مداوم تولید می‌شود. در مقابل، گردوی فرنور در حدود 2 تا 3 سال پس از کاشت میوه میدهد و به سرعت به باردهی کامل می‌رسد. در مورد مقاومت در برابر بیماری‌ ها، گردو چندلر به طور کلی مقاومت بهتری در برابر بیماری‌ ها نشان می‌دهد.

تولید گردو چندلر و گردوی فرنور در مناطق خاصی انجام می‌شود؟

هر دو نوع نهال گردو چندلر و گردو فرنور قابلیت رشد و تولید در مناطق مختلف را دارند، اما برخی مناطق و شرایط می‌توانند برای کاشت آن‌ها مناسب‌ تر باشند. محدودیت ‌های اقلیمی و خاکی می‌تواند بر کاشت و رشد گردو تأثیر بگذارد. مناطقی که شرایط خاک‌شان سبک‌تر و حاصلخیز است و دارای آب و هوای معتدل یا گرم‌ تر هستند، برای رشد گردو به خوبی مناسب هستند. نهال گردوی فرنور در این مناطق به خوبی رشد می‌کند.

اما برای کاشت گردو چندلر که شاخه‌ های طولانی و میوه‌ های بزرگتری دارد، مناطقی با شرایط سخت‌ تر مانند خشکسالی و خاک‌ های سنگین نیز قابلیت کاشت را دارند. اما در این مناطق نیاز به مراقبت و آبیاری بیشتری قائل خواهند بود.

به طور کلی، گردو می‌تواند در مناطق گوناگونی رشد و تولید شود. بهترین راهنمایی در انتخاب منطقه مناسب برای کاشت گردو، مشورت با متخصصان محلی و کشاورزان تجربه کار در آن منطقه است. آن‌ ها می‌توانند با توجه به شرایط خاک و آب و هوای منطقه بهترین نوع گردو را برای کاشت توصیه کنند.

چه عوامل منطقه ‌ای می‌توانند بر رشد گردو تأثیرگذار باشند؟

برخی از عوامل منطقه ‌ای که می‌توانند بر رشد و توسعه گردو تأثیرگذار باشند عبارتند از:

  • گردو نیاز به آب و هوای مناسب دارد. آبیاری مناسب ، رطوبت و دما بهینه در طول فصل‌ های گرم و سرد برای رشد سالم گردو ضروری است.
  • خاک حاوی عناصر غذایی مناسب برای رشد گردو باید فراهم شود. خاک با بافت مناسب، عمق کافی و دارای زهکشی خوب برای ریشه گردو بسیار مهم است.
  • گردو در مناطقی با نور مناسب آفتاب رشد می‌کند. نقاطی با سایه طولانی یا نور کمتر ممکن است بر رشد و جوانه ‌زنی گردو تأثیرگذار باشند.
  • تراکم نباتات مجاور نیز می‌تواند بر رشد گردو تأثیرگذار باشد. فضای کافی برای توسعه شاخه‌ ها و ریشه‌ های گردو بسیار مهم است.
  • در مناطق با برداشت آب زیاد، رسوبات معدنی و مقادیر آلودگی در آب می‌توانند بر رشد و سلامت درختان گردو تأثیرگذار باشند.

این فقط برخی از عوامل منطقه‌ ای است که می‌توانند بر رشد گردو تأثیر بگذارند و عوامل دیگری نیز در هر منطقه و شرایط خاص ممکن است وجود داشته باشند.

سخن پایانی

در نهایت، انتخاب بهترین نهال گردو در میان گردو چندلر و گردو فرنور بستگی به شرایط خاک و اقلیم منطقه، میزان توجه و مراقبت فردی، و هدف اصلی باغبان یا کشاورز دارد. همه این عوامل باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهتری صورت بگیرد.

با توجه به عوامل منطقه‌ ای مذکور، نتیجه می‌تواند این باشد که برای رشد و توسعه سالم گردو، منطقه‌ ای با آب و هوای مناسب و خاک حاوی عناصر غذایی مناسب انتخاب شود. نور مناسب آفتاب و فضای کافی برای توسعه درختان گردو نیز اهمیت دارد. همچنین، مدیریت منابع آب و جلوگیری از آلودگی در آب نیز برای رشد سالم گردو حائز اهمیت است. در نهایت، با مشورت با متخصصان محلی و کشاورزان تجربه کار، منطقه‌ ای که شرایط مطلوب برای رشد گردو را داراست را می‌توانند به شما پیشنهاد دهند.

 

به این محتوا امتیاز دهید

تماس با پالیز گردو