پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

هر درخت گردو چند لیتر آب نیاز دارد؟

درخت گردو جزو گیاهانی است که در برابر کم آبی حساس می باشد و به همان نسبت نیز حساسیت زیادی در برابر آبیاری بیش از اندازه دارد. این درخت تنومند در اثر آبیاری بیش از اندازه دچار پوسیدگی ریشه و بیماری طوقه شده و از بین می رود. بنابراین نحوه آبیاری این گیاه و از همه مهم تر تناسب مقدار آب مورد نیاز این درخت در مناطق آب و هوایی مختلف، مهم ترین تاثیر را در سلامت و باردهی گیاه بر عهده خواهد داشت. اگر قصد کاشت این گیاه را دارید، بهتر است بدانید هر درخت گردو چند لیتر آب نیاز دارد؟ تا بتوانید آبیاری بهینه ای را انجام دهید.

درخت گردو جزو گیاهانی است که در برابر کم آبی حساس می باشد

عوامل بسیاری بر نحوه آبیاری درختان گردو تاثیر گذارند که از جمله این عوامل می توان به سن درخت گردو، مساحت منطقه زیر کشت، میزان بارش منطقه، نوع خاک و… اشاره نمود.

آبیاری نادرست نه تنها محصول همان سال، بلکه محصول سالهای آتی را نیز تحت الشعاع قرار داده و از کیفیت و کمیت آن به شدت می کاهد. درخت گردو قادر است به مدت یک سال به اندازه حداکثر 19 درصد از نیاز آبی دوران رشد خود، کمبود آب را تحمل نماید. در صورت ادامه کم آبی بیش از یک سال، درختان گردو دچار خسارات زیادی خواهند شد.

مقدار آب مورد نیاز درخت گردو تاثیر بسیار زیادی بر مقدار و کیفیت محصول می گذارد. در فصل تابستان و با افزایش دما درختان گردو به آبیاری بیشتری نیاز دارند و بر عکس در فصل زمستان جهت جلوگیری از سرمازدگی گیاهان، آبیاری کاملا قطع می شود.

عوامل تاثیر گذار بر میزان آبیاری درخت گردو

سن درخت گردو

درختان گردو کم سن و سال ریشه های ضعیف تری دارند در نتیجه آب و مواد معدنی کمتری را از خاک دریافت می کنند. از همین رو نهال های تازه کاشته شده و درختان جوانتر به آبیاری بیشتری نسبت به درختان مسن نیاز دارند. بهتر است نهال های تازه کاشته شده به مدت دو سال به طور مداوم و به صورت هفتگی آبیاری شوند.

درختان گردو کم سن و سال ریشه های ضعیف تری دارند

شرایط فصلی

در فصل بهار رطوبت خاک زیاد است و درخت می تواند از رطوبت موجود در آن تغذیه کند. اما با نزدیک تر شدن به تابستان درختان گردو به آب بیشتری نیاز پیدا می کنند. چرا که در این فصل به جهت افزایش دمای هوا، حجم بالایی از رطوبت خاک از بین رفته و همچنین در اثر تبخیر آب موجود در برگها نیاز درختان گردو به آب افزایش می یابد.

اقلیم و آب و هوا

در سالهایی که بارندگی کمتر است، رطوبت خاک در ابتدای فصل از بین می رود، در نتیجه نیاز آبی درختان گردو افزایش می یابد. در سالهایی که بارندگی زیاد است، رطوبت هوا نیز بالاست در نتیجه درخت گردو به آبیاری کمتری نیاز دارد و حتی بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است تا اوایل فصل بهار و شاید تا فصل پاییز درخت نیازی به آبیاری نداشته باشد.

نوع خاک

مقدار آب ذخیره شده در خاک به سه عامل نوع خاک، وضعیت خاک و عمق خاک بستگی دارد. در هنگام آبیاری، آب در خاک ذخیره می شود. خاک های سبک، خاک های شنی و خاک های سنگی کوخه ای مقدار آب کمتری در خود ذخیره می کنند. در نتیجه درخت آب کمتری دریافت می کند. خاک های نرم مثل خاک های شنی لومی رطوبت بیشتری را جذب نموده و تا عمق 2 الی 3 متری خاک در حدود 80 درصد از رطوبت آب را جذب می کند. ریشه درختان در این خاک ها به خوبی گسترده شده در نتیجه درخت آب بیشتری را دریافت می کند. در نتیجه به دفعات آبیاری کمتری نیاز پیدا می کند.

تخمین مقدار آب مورد نیاز درخت گردو بر حسب سن

یکی از مرسوم ترین روش ها جهت اندازه گیری میزان آب روزانه مورد نیاز درخت گردو اندازه گیری قطر تنه درخت است. به عنوان مثال درختانی با قطر تنه 30 سانتی متر روزانه به 4 لیتر آب نیاز دارند.

انواع روش‌های آبیاری درخت گردو

به طور کلی، بسته به نوع و رقم گردو و منطقه کشت درخت، به 7 الی 10 هزار متر مکعب آب در سال، به ازای هر هکتار مورد نیاز است. البته این میزان آب بر حسب نوع آبیاری متغیر است. به عنوان مثال در آبیاری قطره ای برای هر هکتار به 6 الی 8 هزار متر مکعب آب نیاز است، هر چند با روش های نوین آبیاری قطره ای این مقدار آب به حدود 3 الی 4 هزار مترمکعب کاهش یافته است.

به طور کلی، بسته به نوع و رقم گردو و منطقه کشت درخت، به 7 الی 10 هزار متر مکعب آب در سال، به ازای هر هکتار مورد نیاز است

 جدول زیر مقدار آب مورد نیاز درختان پیوندی و غیر پیوندی را بر حسب سن و به متر مکعب بیان می کند:

سن درخت به سال

برای هر گردوی غیرپیوندی

برای هر گردوی پیوندی

 

در هر هکتار

1

0/7

0/34

70

2

2

0/98

200

3-5

4

1/96

400

6-7

6

2/94

600

8-9

8

3/92

800

10-11

9

4/41

900

11 سال به بالا

11

5/4

تا 1100

امروزه با توجه به کمبود آب و محدودیت منابع آب های سطحی و زیر زمینی در اغلب نقاط دنیا روش های آبیاری سطحی و سنتی به روش های نوین آبیاری و بر مبنای علمی تغییر یافته است. همین مورد سبب شده تا مقدار آبهای مصرفی در باغات گردو از نیاز آبی درختان غیر مثمر نیز پایین تر باشد.

در روش سنتی غرقابی، آب در سطح خاک جاری می شود. از مهم ترین معایب آبیاری به روش سطحی و سنتی هدر رفت آب و کاهش تهویه خاک است. میزان آب و نحوه آبیاری برای مقاومت درخت و عملکرد سال بعد آن بسیار مهم است. معمولا صحیح ترین و بهترین روش آبیاری درخت گردو در روش های نوین، آبیاری قطره ای است.

آبیاری قطره ای  درخت گردو

در این روش از آبیاری آب به صورت آهسته و قطره ای بر روی خاک جاری می شود. این نوع از آبیاری بهترین و موثر ترین روش جهت آبیاری درختان گردو است. آبیاری قطره ای کمترین میزان هدر رفت آب را دارد.

مزایای آبیاری قطره ای درخت گردو

  • کاهش تبخیر آب
  • جلوگیری از هدر رفت آب
  • آبیاری تا عمق ریشه درخت
  • کاهش آب مصرفی توسط علف های هرز

مقدار آب مورد نیاز درخت گردو در آبیاری قطره ای

در روش آبیاری قطره ای میزان مصرف آب در حدود 3 الی 4 هزار متر مکعب به ازای هر هکتار تخمین زده می شود.

آبیاری فواره‌ای (بابلر) درخت گردو

آبیاری فواره ای که به آبفشان (Bubbler) هم معروف است، نوعی از آبیاری قطره ای است که آبفشان را روی یک پایه در کنار درختان گردو نصب می کنند. آب به صورت چتری و به قطر 60 سانتی متر در اطراف درخت پخش شده و نیاز آبی درخت گردو را تامین می کند. این نوع از آبیاری یکی از بهترین روش های آبیاری باغات بزرگ گردو است.

آبیاری فواره ای که به آبفشان (Bubbler) هم معروف است، نوعی از آبیاری قطره ای است

نکات :

  • آبیاری مناسب درختان گردو در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور برای رشد درخت،کیفیت و رنگ میوه ها بسیار مهم است.
  • ما بین زمان تشکیل میوه تا پر شدن مغز حساس ترین مرحله برای آبیاری درخت گردو است. پنج تا شش هفته بعد از گلدهی درخت گردو، تشنگی موجب آسیب به درخت گردو می شود.
  • اوایل پاییز تا انتهای زمستان آبیاری درخت گردو بایستی متوقف شود.
  • شور شدن خاک موجب کاهش جذب آب و املاح از طریق خاک می شود. در قدیم باغداران بر این باور بودند که سنگ نمک برای درخت مفید است اما امروزه ثابت شده که نه تنها مفید نبوده بلکه موجب سوختگی حاشیه برگها در فصل تابستان می شود. برای رفع شوری خاک بایستی با آبیاری سنگین سدیم و کلر را از خاک شستشو داد.
  • آبیاری زیاد درخت گردو بعد از رسیدن میوه به حداکثر رشد خود، موجب تغییر حجم مغز گردو شده و پوسته سبز آن را می ترکاند.
  • در هنگام آبیاری نباید تنه درخت با آب در تماس باشد چرا که درخت دچار بیماری و آفات می شود.

جمع بندی

در کل تعداد دفعات آبیاری با توجه به سن درخت، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع خاک، نحوه آبیاری و … تعیین می شود. آبیاری صحیح موجب افزایش کیفیت میوه و عمر درخت گردو می شود. جایگزینی آبیاری مدرن به جای آبیار سنتی یکی از مهم ترین شرایط برای افزایش باردهی محصولات است. بنابراین باغداران بهتر است بر حسب منطقه آب و هوایی و نوع خاک و سایر شرایط از آبیاری مدرن و مناسب برای آبیاری باغ گردو استفاده نمایند.

ممکن است تهیه و خرید نهال گردوی مرغوب برای بسیاری از باغداران به عنوان یک دغدغه محسوب شود، یا در روش کاشت، نگهداری یا احداث باغات گردو به مشکل بخورند، در همین راستا نهالستان گردو به عنوان یک مرکز تخصصی فروش انواع ارقام نهال های مرغوب، آماده است باغداران محترم را در انجام فعالیت های مذکور یاری کند. کیفیت حرف اول را در خدمات ارائه شده از سوی نهالستان پالیز می زند و این مرکز نهال های خود را به صورت تضمینی در اختیار باغداران قرار می دهد، نهال ها شناسنامه دار بوده و به لحاظ کیفی توسط نهادهای مربوطه به تایید رسیده اند.

شما می توانید در این مرکز نهال های مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و به صورت خرید آنلاین اینترنتی انواع نهال گردو و حضوری تهیه کنید. مشاوران حاضر در مجموعه پالیز همواره آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره در زمینه خرید، کشت و نگهداری از نهال گردو هستند.

تماس با پالیز گردو