پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت گردو، علت مرگ گردو

بیماری ها مهم ترین خطراتی هستند که جان باغ را تهدید میکنند. آن ها به درختان نفوذ کرده و باعث ضعیف شدن آنها میشوند. رفته رفته با آبیاری؛ بارندگی، باد و یا انسان ها و حشرات در سراسر باغ گسترش یافته و به طور کامل باغ را از میان میبرند. اثرات برخی از بیماری ها به حدی زیاد است که حتی پس از قطع درختان و شخم زدن زمین نیز در خاک باقی مانده و به نهال های جدید منتقل میشود. معمولا بهترین راه مبارزه با بیماری؛ پیشگیری از آن است. در صورت ابتلا به بیماری ابتدا، علائم ظاهری بسیار خفیف در درختان دیده میشود. این مرحله بهترین زمان درمان بیماری در درختان است. با گذشت زمان، بیماری به سرعت درخت را دربرگرفته و باعث مرگ آن خواهد شد. بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت گردو یکی از خطرناک ترین بیماریهای درخت گردو محسوب میشود. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره این بیماری خطرناک درخت گردو بدانیم. پس با ما همراه باشید.

درمان بیماری پژمردگی ورتسیلیومی درخت گردو

بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت گردو

عامل اصلی بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی نوعی قارچ است. این بیماری به بیش از 350 گونه از درختان و محصولات زراعی حمله کرده و به آن ها آسیب جدی وارد میکند. این بیماری درمان مشخصی ندارد. حتی قارچ کش ها نیز روی این بیماری اثر نمیکنند. به همین دلیل باید تمامی اقدام پیشگیرانه را به خوبی انجام دهید.

بیشترین درختانی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند: پسته، انگور؛ بادمجان، کدو سبز، زردآلو؛ کلم؛ طالبی؛ زیتون؛ ذرت؛ توت فرنگی؛ سیب زمینی؛ گوجه فرنگی, نخود فرنگی, هویج, لوبیا و گردو هستند.

این بیماری نهان است و ممکن است تا یکسال خود را نشان ندهد. تشخیص آن در ابتدا دشوار است و نیاز به تخصص و مهارت بسیار دارد. علائم آن در درختان مختلف متفاوت است. اصلی ترین علائم ظاهری آن پژمردگی است. البته پژمردگی، علائم بیماری های متعددی است. از این رو با مراجعه به آزمایشگاه های مخصوص میتوان به وجود آن پی برد.

پژمردگی ورتیسیلیوم ممکن است در هوای گرم و خشک آغاز شود. از علائم اولیه آن قهوه ای شدن حاشیه برگ ها است. درحالیکه رگبرگ اصلی آنها سبز باقی میماند. برگ های بیمار، کوچکتر از حد معمول هستند. برگهای تاج و شاخه های اصلی پژمرده میشود. رفته رفته تمام شاخه را درگیر کرده و باعث مرگ درخت میشود. از راه های دیگر شناسایی این بیماری، وجود نوار سیاه روی ساقه ها است. گرمای هوا میتواند باعث تشدید این بیماری شود.

برای تشخیص بیماری، پوست روی شاخه های بیمار را با ناخن بخراشید. رنگ چوب زیرین تغییر کرده و روی آن حلقه های دایره ای و نواری ظاهر میشود. این بیماری میتواند تا سالیان سال در درخت پنهان شود. این بیماری از طریق ریشه به گیاه حمله میکند. توجه داشته باشید که هرگز به ریشه آسیبی وارد نکنید. زیرا ریشه های زخمی بهترین مناطق برای رشد این قارچ است. قارچ به وسیله آوندهای گیاه، از ریشه بالا میرود. آوندها را مسدود کرده و به این ترتیب تغذیه گیاه را با اختلال مواجه میکند. گیاهان پژمرده شده و در نهایت میمیرند.

مبارزه با بیماری ورتیسیلیومی چگونه است؟

همانطور که گفته شد، این بیماری درمان مشخصی ندارد. از این رو باید از ابتلا به آن پیشگیری کرد. در صورت ابتلا به بیماری باید فورا آن را درمان کنید.

برخی از درختان مقاومت زیادی در برابر این بیماری دارند. درختان بیمار را میتوانید با هرس کردن و کوددهی و آبیاری درمان کنید. خاک های قوی تر که خوب زهکشی شده و دارای مواد مغذی و فسفر هستند، در مقابل این بیماری مقاوم ترند. کودهایی با ازت بالا تشدید کننده این بیماری هستند. کشت های بینابینی حساس یکی از مهم ترین راه های انتقال این بیماری محسوب میشوند.

مبارزه با بیماری ورتیسیلیومی درخت گردو

باید برگ های آلوده را جداکرده و از باغ دور کنید و بسوزانید. برای درمان درخت حتما از افراد متخصص بهره بگیرید.

نتیجه گیری

در این مطلب با بیماری ورتیسیلیومی درخت گردو آشنا شده و راه های مبارزه با آن را شناختیم. برای جلوگیری از گسترش بیماری در باغ باید از روش آبیاری تحت فشار بابلر استفاده کنیم. این روش در مقایسه با روش غرقابی، آب را فقط در اطراف هر درخت ریخته و در سرتاسر باغ جاری نمیشود. بنابراین، بیماری نیز به همراه آب از درختی به درخت دیگر نمیرود. در صورت مشاهده علائم اولیه بیماری، مراتب را فورا با کارشناسان بیماری شناسی ما در میان بگذارید. متخصصین بیماری شناسی و آفات در دفتر مرکزی پالیزگردو، همه روزه آماده پاسخگویی به سوالات شما در حوزه بیماری درخت گردو هستند. شما میتوانید به صورت آنلاین؛ تلفنی و یا حضوری با ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیزگردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای کلیه مجوزهای رسمی از جهاد کشاورزی از جمله شناسنامه معتبر؛ گواهینامه معتبر و رسمی و گواهی ثبت اختراع میباشد. فعالیت اصلی نهال فروشی پالیزگردو در حوزه فروش انواع ارقام نهال از جمله فروش نهال گردو است. همچنین این نهالستان به همراه تمامی نهال ها، گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو با کارشناسان ما در پالیزگردو در ارتباط باشید.

تماس با پالیز گردو