پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

آموزش نحوه ی کاشت داشت برداشت گردو

اگر قصد راه اندازی باغ با سوددهی بالا و نگهداری نسبتا کمتر با عمر طولانی را دارید، احداث باغ گردو یکی از بهترین انتخاب ها برای شما محسوب میشود. پس از انتخاب نوع میوه باید رقم مناسب برای باغ خود را بیابید. طبیعتا تمامی ارقام گردو در باغ ما رشد مطلوبی نخواهند داشت. هر درخت گردو قادر است در شرایط آب و هوایی و منطقه ای و رطوبت خاصی بهترین رشد و باردهی را داشته باشد. این فاکتورها همگی با توجه به ارتفاع های خاص از سطح دریا تعیین میشوند. بنابراین قبل از کاشت نهال گردو از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خود آگاه شده و با ارتفاع از سطح دریای مطلوب رقم گردوی مورد نظرتان مقایسه کنید. اگر درختان در ارتفاع مطلوب خود کاشته نشوند، رشد مطلوبی نداشته و پس از مدتی به طور کامل خشک خواهند شد. بنابراین ارتفاع از سطح دریا مهم ترین فاکتوری است که قبل از کاشت نهال گردو باید به آن توجه شود. اگر قصد راه اندازی باغ گردو دارید؛ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

کاشت نهال گردو

کاشت نهال گردو همانند سایر ارقام میوه مراحل مختلفی دارد.

نحوه کاشت پرورش

وضعیت جغرافیایی

مهم ترین نکته ای که باید در کاشت نهال گردو به آن توجه کنیم موقعیت جغرافیایی زمین و ارتفاع از سطح دریای منطقه است. درختان گردو در عرض جغرافیایی 30 تا 55 درجه شمالی به خوبی رشد میکند. با توجه به عرض جغرافیایی کشورمان که بین 25 تا 50 درجه شمالی است. اکثر نقاط در کشورمان برای کاشت این میوه مناسب خواهد بود. فاکتور بعدی که قبل از کاشت باید به آن توجه شود؛ ارتفاع از سطح دریا است. با جستجو در اینترنت میتوانید از ارتفاع از سطح دریای منطقه خود آگاه شده و با ارتفاع از سطح دریای مطلوب نهال گردو که در سایت پالیز گردو وجود دارد مقایسه نمایید. به عنوان مثال

  • بهترین ارتفاع برای کاشت نهال گردو چندلر بین 0 تا 1200 متر است.
  • نهال گردو فرنور و تویسرکان و نهال گردو ژنوتیپ کانادایی (نهال گردو پالیز کانادایی) را باید در ارتفاع 0 تا 3000 متر بکارید.
  • ارتفاع مناسب برای کاشت نهال گردو اسرائیلی بین 0 تا 2000 متر است.

آب و هوای مناسب برای درختان گردو، آب و هوای مدیترانه ای و تابستان های معتدل و زمستان های سرد است. و نیاز سرمایی درختان گردو بین 300 تا 1500 ساعت قرار گیری در دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد است. درختان گردو قادرند گرما را تا 37 درجه سانتیگراد به خوبی تحمل نمایند. و حداقل دمای قابل تحمل برای آن ها 20- درجه سانتیگراد است. در فصل گلدهی دمای کمتر از 5- درجه سانتیگراد جوانه های گل را میسوزاند. دمای مورد نیاز برای باز شدن درختان از خواب زمستانی 5 تا 7 درجه سانتیگراد است. بهترین دما برای گرده افشانی درختان؛ بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد است.

خاک

بهترین خاک برای کاشت نهال گردو؛ خاک های نیمه سنگین و شنی و رسی و لومی یکدست و با عمق زیاد است. و بدترین خاک برای کاشت نهال گردو، خاک های رسی سنگین و مرطوب است. عملکرد درخت گردو در خاک لومی از خاک شنی بهتر بوده و در بین خاک های رسی – لومی و سیلتی – رسی؛ خاک لومی – رسی برای کاشت درختان گردو مناسب تر است. بهتر است خاک دارای بافت ریز و زهکشی مناسب و تهویه مطلوب باشد. شوری خاک باید 4 میلی موس بر سانتیمتر و ph آن باید بین 5.6 تا 5.7 باشد.

خاک مورد نیاز نهال گردو

نحوه کاشت

پس از انتخاب رقم مناسب برای کاشت در باغ و خرید نهال گردو از نهالستان معتبر نوبت به کاشت آن میرسد. الگوهای کاشت متعددی برای درختان گردو وجود دارد از جمله مثلثی، لوزی؛ داربستی، مربعی و مستطیلی. که بهترین الگو برای کاشت نهال گردو، الگوی مربعی و مستطیلی میباشد. فاصله ی کاشت استاندارد نهال گردو 7 در 7 متر مربع است. در سطوح شیب دار میتوانید نهال گردو را در فواصل نزدیک تر به یکدیگر بکارید. پس از آماده سازی خاک و ایجاد فواصل مناسب کاشت، یک فصل قبل تر از کاشت نهال گردو باید چاله هایی با عمق 30 الی 60 سانتیمتر و قطری برابر 30 تا 50 سانتیمتر ایجاد کنید. بهترین فصل کاشت نهال گردو در مناطق معتدل از اوایل بهمن تا انتهای سال است. ریشه نهال را پس از هرس، در وسط گودال قرار داده و خاک آماده شده را در اطراف آن میریزیم. باید یقه ی نهال بیرون از خاک باشد. سپس روی خاک ضربه میزنیم تا به خوبی سفت شود. پس از کاشت نهال بلافاصله آن را آبیاری نموده و سپس عملیات سربرداری را از ارتفاع 80 تا 120 سانتیمتری با زاویه 45 درجه انجام دهید. روی محل های برش؛ چسب باغبانی مخصوص بزنید تا از حمله آفات در امان بماند. اگر در منطقه بادخیز قرار دارید میتوانید از قیم برای نگهداری و هدایت رشد نهال استفاده کنید. برای افزایش حاصلخیزی خاک نیز میتوانید از کاه و بقایای گیاهان و مالچ نفتی و… برروی خاک استفاده نمایید.

استفاده از پوشش برای تنه میتواند از حمله جوندگان و آفات و همچنین آفتاب سوختگی و سرمازدگی درختان جلوگیری نماید. از محلول بوردو و رنگ سفید میتوانید به عنوان پوشش برای تنه استفاده نمایید.

نگهداری گردو

آبیاری

به طور متوسط برای هر هکتار از باغ گردو بین 8 تا 10 هزار مترمکعب آب مورد نیاز است. به طور متوسط 7 الی 10 روز یکبار درختان را آبیاری نمایید. این مقدار با توجه به میزان بارندگی و نحوه ی آبیاری و همچنین سن درختان و در فصول مخلتلف متفاوت است. برای مثال در فصول سرد سال که احتمال یخبندان وجود دارد و یا در فصولی که بارندگی بیشتر است باید آبیاری را کاهش داده و در فصل رشد درخت و یا فصل گرما، آبیاری را افزایش دهیم. نهال ها در سنین ابتدایی نیاز بیشتری به آبیاری دارند. بهترین روش آبیاری درختان گردو استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار بابلر است که مصرف آب را تا 6 تا 8 هزار متر مکعب در سال کاهش میدهد. از طرفی با استفاده از این روش میتوانید میزان آبیاری را کنترل کنید.

بهترین روش آبیاری درختان گردو

  • باید به ریشه فرصتی برای خشک شدن داده شود. رطوبت دائمی میتواند عامل بروز بیماری های متعددی در درخت خواهد شد.
  • خیس شدن طوقه ی درخت در هنگام آبیاری میتواند زمینه ساز بروز بیماری ها و حمله قارچ ها شود.
  • استفاده از روش آبیاری غرقابی ممکن است باعث خفگی ریشه و مرگ درخت شود.

هرس درختان

بهترین روش هرس درختان گردو؛ هرس جامی با محور تغییر یافته است. در این نوع هرس در سال دوم 3 تا 4 بازوی اصلی در همه جهات با فاصله 30 سانتیمتر از جوانه زیرین هرس میشوند. این هرس تا سال چهارم انجام شده و پس از آن فقط شاخه های خشکیده و اضافی را هرس میکنیم. در ارقامی که باردهی جانبی دارند؛ باید هرساله یک سوم انتهایی شاخه ها را ببریم و محل برش را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانیم. درختان گردو را باید به صورت سالیانه کود رسانی کنید. در این راستا مقاله ی تفاوت کود پایه با کودسالانه درخت گردو چیست؟ در همین سایت را مطالعه نمایید.

هرس کاری نهال گردو

برداشت گردو

اکثر ارقام گردو در اواخر شهریور تا مهر ماه آماده ی برداشت خواهند بود. زمانیکه 80 درصد از پوست سبز رنگ روی گردو ترک برمیدارد؛ گردو به طور کامل رسیده است. پس از برداشت محصول به سرعت پوست سبز رنگ را از آن جدا نمایید.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو