پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

آموزش انواع پیوند درخت گردو بزرگ

مقدمه‌ای بر پیوند درخت گردو

حتماً تابه‌حال برایتان سؤال پیش‌آمده که پیوند درخت گردو بزرگ چگونه انجام می‌شود؟ پیوند درخت گردو یکی از امور بسیار مهم و پراهمیت در بخش باغداری و کشاورزی است و در طول تاریخ روش‌های متنوعی برای این‌کار به وجود آمده است. مجموعه پالیز گردو از طریق مشاوره رایگان به‌صورت مستقیم و یا غیر مستقیم (آنلاین) به باغداران کلیه اقدامات مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه باغداری از جمله نحوه احداث باغ گردو، نگهداری کاشت، داشت و نحوه رسیدگی بیماری و آفات زدایی، کوددهی، هرس و مسائل مرتبط با پیوند درخت گردو را ارائه می‌دهد.

اصول پیوند درختان گردو

علت اهمیت پیوند درخت گردو بزرگ

با پیوند درخت گردو، می‌توان آن را اصلاح ژنتیکی کرد و کیفیت محصولات را بسیار بالا برد. به دنبال پیوند درخت گردو، ممکن است برخی ویژگی‌های درخت تغییر کند و باردهی درخت تحت تأثیر قرار گیرد. هنگامی که حس کردید کیفیت گردوهای دریافتی شما کاهش یافته است و یا درخت ضعیف شده، باید از پیوند درخت گردو بزرگ استفاده نمایید تا قدرت درخت شما مجدداً افزایش یابد.

یک درخت گردو برای اینکه بلوغ درستی داشته باشد، لازم است تا رسیدگی و مراقبت کافی داشته باشد. برای داشتن یک درخت پربار باید کارهایی نظیر: هرس کردن، آبیاری، کوددهی، پیوند زنی و خاک‌دهی کاملاً با دقت و کیفیت بالا انجام شود و نور دریافتی گیاه نیز کافی و مناسب باشد. با رعایت این شش نکته شما درخت پر بازدهی خواهید داشت.

با پیوند درخت گردو، می‌توان آن را اصلاح ژنتیکی کرد

انواع برش روی پیوندک

به‌طورکلی دو روش برای برش پیوندک وجود دارد که شامل برش پاشنه‌دار و برش ساده است. چنانچه قصد دارید تا در پیوند درخت گردو بزرگ خود به سود و محصول بیشتری برسید، بهتر است از برش‌های پاشنه‌دار برای شیار زدن پیوندک استفاده کنید. علت استفاده از این نوع برش، بالا بودن افزایش سرعت جوش خوردن پیوندک با درخت است. برش‌های ساده به دلیل کند بودن روند جوش خوردن زیاد برای پیوند زدن مناسب نیستند.

انواع پیوند درخت گردو

پیوند درخت گردو روش‌های متنوعی دارد، اما دو روشی که در ایران طرف‌دار زیادی دارد عبارت‌اند از:

  • پیوند تاجی
  • پیوند وصله‌ای
  • امگا
  • اسکنه
  • شکمی یا تی

پیومد شکمی ، تاجی

هرکدام از این روش‌ها اصول خاص خود را دارند که هم به‌تنهایی و هم به کمک افراد باتجربه و انجام می‌شود؛ در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

روش انجام پیوند تاجی در درخت گردو

  • در قدم اول جهت انجام پیوند درخت گردو بزرگ در این روش، باید پیوندک‌های خود را چند ماه قبل از انجام پیوند در محیطی سرد مثل یخچال بگذارید.
  • قسمتی از درخت که تازه و سالم است و شیره ندارد را به‌عنوان پیوند خود انتخاب کنید.
  • هنگام قراردادن پیوندک بر روی درخت گردو توصیه می‌شود به‌منظور رسیدن به سطحی صاف و بدون شیار برای رشد پیوندک، اطراف درخت را با چاقویی مناسب تمیز نمایید.
  • جهت آغاز روند پیوند گردو در فصل زمستان کافی است تا در روی پیوندک شیارهایی ایجاد نمایید تا پیوندک بتواند روی درخت قرار گیرد.
  • برای تعیین محل پیوندک روی درخت باید آن را بر روی درخت گذاشته و با یک چاقو تیز دورتادور پیوندک را برش دهید، با این روش بخش‌های دیگر درخت آسیب نخواهد دید.
  • پیوندک را در پوسته گردو بگذارید و چنانچه می‌خواهید به‌راحتی داخل درخت قرار بگیرد با چکش دو تا سه ضربه با دقت فراوان و به‌آرامی به پیوندک وارد نمایید. توجه داشته باشید که این کار نباید به‌هیچ‌وجه باعجله انجام شود زیرا پیوندک ممکن از بین برود.
  • در نهایت پس از قرارگیری پیوندک در درخت، محل را با پارچه یا پلاستیک بپوشانید تا پیوندک به‌درستی به درخت شما جوش بخورد و سرما و آفت روی آن تأثیر نامطلوبی نگذارد.

پیوند وصله‌ای نهال گردو

این نوع پیوند یکی از بهترین روش‌ها در پیوند درخت گردو بزرگ است که در فصل تابستان انجام می‌شود. در پیوند درخت گردو تابستان، دما باید در حدود 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد باشد. در این روش دو برش به طول دو سانتیمتر به حالت عمودی و موازی هم در دو قسمت جوانه‌زده می‌شود. این دو برش ایجاد شده باید با دو برش افقی به هم متصل شوند. کمترین فاصله‌ای که برای این پیوند از سطح خاک باید در نظر گرفت در حدود بیست سانتی‌متر است. پس از قراردادن جوانه بر روی پایه، دور پیوندک را با نوار پلاستیکی محکم می‌بندیدم و پس از گذشت شش هفته نوار پلاستیکی را جدا می‌نماییم.

هترین روش‌ها در پیوند درخت گردو

پیوند شکمی گردو یا پیوند T

استفاده از پیوند تی یا شکمی زیاد در درخت گردو موفقیت‌آمیز نیست و حتی امکان دارد پوست پایه را پاره نماید. اما افرادی هستند که هنوز با این روش به پیوند زنی درخت گردو می‌پردازند. در این روش ابتدا در قسمت پایه یک برش عمودی زده می‌شود و سپس روی برش عمودی یک برش افقی به‌اندازه ثلث برش اول به شکل تی زده می‌شود. پس از این مرحله با نوک چاقو پوست پایه را بلند کرده و پیوندک را داخل برش تی می‌گذاریم و با نوار پلاستیکی محکم می‌بندیم.

پیوند تی یا شکمی

پیوند امگا گردو

بهتر است برای انجام پیوند امگا اواخر فصل زمستان و اوایل بهار، هنگامی که پایه و پیوندک یک ساله‌اند، اقدام کنید. در این روش برش پیوندک با دستگاه مخصوص بر روی میز انجام می‌شود. پیوند باید در موم مذاب قرار بگیرد و فوراً در آب سرد گذاشته شود. پس از آن به مدت زمان سه هفته این بخش باید در زیر خاک مرطوب با دمای 25 درجه قرار بگیرد و همچنین پیش از قرار گرفتن در درخت باید برای سازگار شدن، چند روزی در زیر سایه گذاشته شود.

پیوند امگا اواخر فصل زمستان و اوایل بهار

پیوند اسکنه گردو

یکی از روش‌های قدیمی پیوند درخت گردو بزرگ که هنوز هم در بین باغبانان طرف‌دار دارد، پیوند اسکنه است. در این روش در قدم اول باید شاخه‌ها را سرزنی کرد و پس از آن برش‌های عمودی با طول 5 تا 7 سانتی‌متر به سمت مرکز شاخه ایجاد نمود. داخل هر شکاف، پیوندکی با طول 8 سانتی‌متر و ضخامت 10 تا 13 میلی‌متر که دارای دو تا سه جوانه است، می‌گذاریم. در قسمت پایین پیوندک یک برش به طول 5 سانتیمتر می‌زنیم و پیوندک را داخل شکاف قرار می‌دهیم. برای محکم کردن آن بر روی شاخه بهتر است تا از چسب باغبانی استفاده نمایید.

روش‌های قدیمی پیوند درخت گردو

پیوند درخت گردو تابستان| بهترین فصل پیوند درخت گردو

به‌منظور آنکه پیوند درخت گردو به‌درستی انجام شود باید در فصل مناسبی آن را انجام داد. بهترین فصل برای پیوند زدن، فصل بهار است. معمولاً در پیوند درخت گردو تابستان، به دلیل گرمای هوا پیوندک به طور کامل بر نهال جوش نمی‌خورد.

عدم پیوند درخت گردو بزرگ چه عواقبی دارد؟

در صورت کوتاهی کردن باغبان برای پیوند زدن درخت گردو، درخت به‌مرور ضعیف خواهد شد و ممکن است حتی دیگر درخت شما محصول هم ندهد. بنابراین با پیوند درخت گردو بزرگ، می‌توانید کیفیت را در ریشه و محصولات بالا ببرید و درخت خود را تقویت کنید.

در این مقاله با انواع پیوند درخت‌گردو بزرگ و فصول مناسب انجام این کار آشنا شدید. اما پیشنهاد می‌کنیم اگر در این حوزه تجربه ندارید و بار اولتان است که می‌خواهید عمل پیوند زنی را انجام دهید، جهت مشاوره و راهنمایی از متخصصان باتجربه مجموعه پالیز گردو برای خرید نهال گردو تضمینی کمک بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. این مجموعه با بیش از نیم قرن تجربه و داشتن مهارت کافی در انواع خدمات مرتبط با نهال و درخت، شما را در انجام یک پیوند اصولی راهنمایی خواهد کرد.

تماس با پالیز گردو