پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

گردو نماد چیست؟

درخت گردو نماد از تبار راش سانان است و از درختان پهن برگ در بیشتر نقاط دنیا محسوب می شود. پراکندگی درخت گردو در جهان بسیار گسترده است؛ ایران، ترکیه، چین، ژاپن و تقریبا تمام شرق آسیا، اروپای شرقی، آسیای شمالی و قفقاز و آمریکا، دارای درختان گردو هستند.

ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان گردو دنیاست و تقریبا به هر شهر و دیاری که سر بزنید درختان گردو افراشته را می بینید؛ اما گردو عمدتا در نواحی کوهستانی ایران از آذربایجان تا همدان و کرمانشاه و کهکلویه و بویر احمد تولید می شود. به سبب تاثیر شگفت انگیز این درخت در اقتصاد داخلی و صادرات جهامی، نهالستان پالیز گردو به عنوان مرکز تخصصی خرید بهترین نژاد نهال گردو، به گردو نمادین و یا نماد های رایج گردو می پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

رایج ترین نمادهای گردو

 چرا گردو الهام بخش هنرمندان ایرانی است؟

تولید و کشت گردو در ایران مربوط به دوران جدید نمی باشد و گردو از گیاهانی است که ریشه در ایران باستان دارد و جایگاه آن نزد پیشینیان ما  بسیار ارزشمند است. گردو نمادین و سرافراز است و همیشه در فرهنگ غنی ایران و ایرانی به عنوان سمبل استقامت و زیبایی بوده است.

گردو، درخت گردو، شکوفه گردو، باغ گردو، چوب گردو و تمام متعلقات مربوط به این میوه زیبا در طول اعصار، دست آویز کارهای هنری و زیبایی شناختی متفاوتی بوده اند؛ از نقاشی و عکاسی گرفته تا شعر و دل نوشته و فیلم، همه را با برداشت از نمادهای گردو در فرهنگ غنی ایرانی مشاهده می کنیم.

درختان گردو با راز و رمز بسیاری که در طول تاریخ داشته اند، الهام بخش بسییاری از کارهای هنرمندان بزرگ در دنیا بوده اند؛ اشعار بسیاری درخت گردو را به عنوان استعاره و تشبیه به کار برده اند؛ نقاشی هایی که با الهام از نگفته های باغ های گردو طراحی شده اند و یا آثار تجسمی که بر پیکره چوب گردو نقش بسته اند، تنها بخش ناچیزی از تاثیر شگرف اسرار این میوه خارق العاده است.

فرهنگ عنی نماد گردو

نماد گردو در فرهنگ تاریخی ایران چگونه بوده است؟

بشر این قابلیت را دارد که واقعیات محیطی و تجربی را به خاطر ناآگاهی، به زیباترین شیوه ممکن تفسیر کند؛ درختان همیشه ارج و قربی والا میان آنها داشته اند ولی برخی از درختان را بسیار بالاتر از بقیه و به عنوان نمادی از روح خدا می پنداشتند.

گردو نمادین در باب استقامت، ثروت، عقل و عشق بوده و ارزش زیادی در فرهنگ جوامع متفاوت داشته است. در ادامه به برخی از نماد ها و سمبل های متعلق به گردو می پردازیم.

 چرا گردو نماد استقامت و سربلندی است؟

گردو فراتر از یک میوه است؛ گردو نماد سرسختی است و در مناطق کوهستانی که کمتر گیاهی حتی توان ماندگاری و رشد دارد، همیشه سرسبزی و حاصل خود را حفظ می کند.درختان گردو را نماد استقامت در دوره سختی و خشکسالی و یخبندان می دانستند همچون موجودی زنده ای که می تواند در مقابل هر سختی دوام بیاورد و سر خم نکند.

درخت گردو عمری طولانی دارد و صدها و حتی هزاران سال پابرجا می ماند؛ قدیمی ترین درخت گردوی دنیا در کرمان با دو هزار سال عمر ثبت شده است.

عشق و عقل در نماد گردو

 آیا گردو سمبلی از ثروت و دارایی است؟

گردو را در بسیاری از نقاط کشور به عنوان نماد دارایی و ثروت می شناسند و حتی هنوز در بعضی روستاها و دهکده های قدیمی، درختان گردو را به عنوان سرمایه دختر پشت قباله ازدواج او ثبت می کنند و یا اینکه با تولد هر کودکی، یک نهال گردو به اسم او کاشته می شود.

دهکده های قدیمی نماد گردو

 چرا چوب گردو نماد سختی است؟

ارتفاع درخت گردو جزء بلندترین درختان میوه است و حتی تا 40 متر رشد می کند و چوب آن هم از محکم ترین و در عین حال انعطاف پذیر ترین چوب ها برای خراطی و نجاری است.

چوب درخت گردو از متنوع ترین چوب های درختان از نظر رنگ و بافت است و در عین حال چوب مقاومی نیز هست؛ به همین خاطر محصولاتی که از چوب گردو تراشیده و یا آذین داده می شوند از نفیس ترین ها محسوب می گردند و بن مایه مناسبی برای کار هنرمندان جهت خلق آثار زیبا می باشند.

درختان گردو، نمادی از عقل و خرد

درخت گردو را به عنوان نماد دانای کل و خرد جمعی می شناختند چرا که بر این باور بودند که همه اتفاقات و وقایعی که اطراف این درخت روی می دهد، در جان و پیکر آن درخت برای همیشه ثبت و ضبط خواهد گردید و شاهدی برای عشق، نفرت و پیمان خواهد بود؛ بر اساس این طرز تفکر، درخت گردو نمادین ترین اسوه ترس تلقی شده و شاهدی دائمی و همیشه زنده برای رویداد های تلخ و شیرین است.

یکی از جالبترین مستندات درباره این عقیده، دو تکه چوب گردو در یک آزمایشگاه چوب شناسی در شهر ساری می باشند که به طور عجیبی تصویر انسان بر آنها نقش بسته است.

گردو نمادین ترین میوه در زمینه خرد و عقل است؛ مهمترین وجه تشبیه آن را در شکل ظاهر مغز گردو می توان دید؛ شباهت مغز گردو با مغز انسان این تصور را واقعیت می بخشد. گردو را سمبلی از الهام بخشی، روشنی و قدرت های ماوراطبیعیه می دانستند و موثر در تقویت عقل و اهدا کننده شجاعت در نظر می گرفتند. در عصر جدید ثابت شده است که گردو با داشتن آنتی اکسیدان ها و چربی های مفید اشباع نشده، خواص فوق العاده ای در حفظ سلامت کلی بدن و جلوگیری از زوال عقل و مشکلات مغزی دارد.

ارزش گردو در ساختار فرهنگی ایران چگونه است؟

اگر بخواهیم گردو را فقط از دید اقتصادی و مادی گرایانه بنگریم، قادر نخواهیم بود از لایه سطحی مسئله فراتر برویم در صورتیکه گردو ریشه در تاریخ ایران و حتی کره زمین دارد.

گردو نمادین است؛ نماد صلابت و کامل بودن. گردو در واقع بخشی کوچک و قوی از یک ساختار کهن فرهنگی و تاریخی است؛ توان استقامت درختان گردو در ساختار محیطی سرد و کوهستانی و در عین حال رشد میوه ای بسیار مغذی و کامل از آن درخت را می توان سمبل پیچیدگی و سادگی، توامان با هم دانست که کمتر درخت و میوه ای با آن قابل مقایسه است.

گردو نماد چیست؟

درخت گردو تا چند صد سال پس از پیدایش همچنان بار می دهد؛ از سویی میوه گردو از خشکبار است و با نگهداری درست مدت ها قابل استفاده است. چوب آن از ارزشمند ترین در میان بافت های چوبی است و تقریبا همه اعضای آن قابل استفاده است.زیبایی درختستان ها و نهالستانهای گردو خیره کننده است و می تواند به عنوان مراکز گردشگری طبیعی در کنار فروش محصول، سوددهی داشته باشد.

باورهای عامیانه درباره گردو کدام اند؟

مغرور ولی افتاده، سرسخت و درعین حال انعطاف پذیر، ترسناک اما مهربان، برافراشته ولی دست و دلباز؛ همه این تعاریف متناقض و سمبلیک از گردو، همیشه آنرا برای مردم پر از راز و رمز کرده است. باور های متفاوت و جالبی درباره گردو در نقاط مختلف دنیا و ایران وجود دارد؛ باور های مشابهی درباره اینکه نباید زیر درخت گردو خوابید و یا اینکه زنان و کودکان را به تنهایی به پای درختان گردو فرستاد  و حتی در بعضی نقاط این عقیده وجود دارد که نباید گردو خام را بیش از اندازه مصرف کرد چون باعث نوعی نئشگی و گرفتگی می شود که سبب شده گردو نمادین، سمبلی بر توهم باشو و اکثرا همه این ناشناخته ها به وجود اجنه نسبت داده می شده است. اینکه تنهایی رفتن و یا خوابیدن نزدیک درخت گردو، انسان را جن زده می کند با این موضوع بی ارتباط نیست ولی علم امروز، ثابت کرده است که دی اکسید کرین متصاعد شده از این درخت، نوعی مسمومیت ایجاد می کند که به جن زده بودن تعبیر می شده است.

درختان گردو نمادین و پرابهت را آنقدر بزرگ و ارجمند می دانستند که با آنها مانند شخصیتی واقعی برخورد می کردند؛ این شخصیت پنداری تا آنجا پیش رفته که خیلی از درختان کهنسال برای خود نامی منحصر به فرد در میان مردم منطقه دارند و یا اعتقاد به اینکه درختان گردو مغرور هستند بومیان را متقاعد می کرد موقع بالا رفتن از درخت و برداشت گردو دست و دلشان بلرزد.

درخت گردو در یونان چه نمادهایی را به خود نسبت می دهد؟

درخت گردو نمادین در باب عقل، عشق و باروری است و این باور در فرهنگ یونانیان با افسانه ای زیبا گره خورده است؛ بر اساس این افسانه دئونیزوس خدای باروری، موسیقی و شراب وقتی عشق خود کاریا را از دست می دهد او را به یک درخت گردو بدل می کند.

گردو نماد چیست؟

باور سرخپوستان در باره گردو نمادین چگونه است؟

زیبا ترین تعبیر درباره درختان را می توان در نگاه سرخ پوستان آمریکا دید. آنها ناباورانه ولی زیبا، درختان را مردمی زنده و راست قامت می پندارند که برای خود شخصیت و زبان خاصی دارند و هر درختی بار و بر خود را به انسان ها پیشکش می کند. مردم بومی آمریکا گردو را نماد تله پاتی و قدرت ذهن می دانند و به فواید دارویی چوب گردو آگاهی دارند.

سخن آخر

انسان ها از گذشته تا به امروز پیوندی ناگسستنی با طبیعت و درختان داشته اند و علاقه مند به مفهوم های نمادگرایانه در ارتباط با واقعیت های ملموس زندگی خود هستند. برای بیان و بروز اندیشه ها و احساساتشان به اسطوره و سمبل ها متوسل می شوند و در کنار تحمل رنج و سختی زندگی، لذتی سرشار از این توهمات باورپذیر هم نصیبشان می شود. میوه و درخت گردو نمادین، بسیار تاثیرگذار در رابطه انسان و طبیعت اطراف آن است به گونه ای که در حد یک اسطوره بزرگ و در مقام یک هستی ارزشمند تلقی می شود.

نهالستان پالیز گردو به سبب تکریم تمامی مشاغل مرتبط با گردو، به ارج و ارزش این میوه ارزشمند پرداخت. پالیز به عنوان تخصصی ترین مرکز فروش و پیش فروش انواع نهال گردو، ارائه خدمات مرتبط با باغداری همچون احداث باغ، بستر سازی، کوددهی، آبیاری، آفت زدایی، هرس و مواردی از این قبیل، آماده پاسخگویی به پرسش های مخاطبان گرام می باشد. جهت اطلاع از نحوه خرید اینترنتی نهال گردو و موارد مرتبط، با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید!

تماس با پالیز گردو