پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

چگونه درختان گردو را جابجا کنیم؟

شاید کمتر کسی بداند که درختان بزرگ گردو را میتوان جابجا نمود. از مهم ترین دلایل جابجایی درختان گردو میتوان به آتش سوزی؛ ساخت و ساز؛ از بین رفتن خاک و یا جابجایی باغ و… اشاره نمود. جابجا نمودن درختان گردو، فارغ از علت جابجایی؛ امری دشوار است که نیاز به تخصص ویژه و استفاده از ابزار آلات و تجهیزات مخصوصی است. در این بخش در نظر داریم تا بیشتر درباره جابجایی درختان گردو بدانیم. پس با ما همراه باشید.

چرا باید درختان گردو را جابجا نماییم؟

درختان گردو جزو درختان سودمند و با باردهی بسیار عالی برای باغداران محترم هستند. خرید و احداث باغ گردو و کاشت نهال های جوان و مراقبت از آنها تا رسیدن به سن بلوغ و محصول دهی حداکثری؛ نیازمند صرف هزینه های گزاف است. بنابراین زمانیکه مشکلاتی برای باغ به وجود میاید. مثل فرسایش خاک، آتش سوزی؛ ساخت و ساز؛ فروش باغ و خرید باغ گردوی جدید؛ شرایط بد آب وهوایی؛ حمله دسته جمعی آفات و… جابجایی درختان گردوی سالم به محل جدید؛ توجیه اقتصادی برای باغداران محترم خواهد داشت.

درختان گردو جزو درختان سودمند و با باردهی بسیار عالی

شرایط اقلیمی مورد نیاز برای جابجایی درختان

درختان گردو برای انتقال به منطقه ی جدید نیازمند شرایط اقلیمی خاصی هستند. در غیر اینصورت درختان پس از کاشت در محل جدید قادر به تطابق پذیری و رشد و محصول دهی نخواهند بود. در ادامه به مهم ترین شرایط اقلیمی مورد نیاز درختان گردو اشاره مینماییم:

آب وهوای درخت گردو  :

در ابتدا به مهم ترین عامل تاثیرگذار در رشد درختان گردو در محیط جدید میپردازیم. درخت گردو یکی از ارقام حساس به سرما و گرمای بیش از حد است. دمای بیشتر از 38 درجه ی سانتیگراد در فصل تابستان موجب آفتاب سوختگی تنه درختان و پوسته ی سبز رنگ آنها خواهد شد. دمای بالا همچنین باعث خشکی و ایجاد ترک های سطحی و عمیق روی تنه درختان و شاخه ها و همچنین باعث ایجاد چروک و پوک شدن میوه ی درختان گردو میشود. اگر دمای هوا بسیار گرم باشد و همچنین رطوبت منطقه نسبتا کم باشد. درخت به طور کامل میسوزد. از طرف دیگر سرمای بیش از حد درختان گردو، باعث یخزدگی و سرمازدگی درختان خواهد شد. درختان گردو اغلب قادرند دماهای بالای 20- درجه سانتیگراد را تحمل نمایند. در فصل شکوفه زنی دمای هوا نباید کمتر 2 درجه سانتیگراد باشد.

ارتفاع از سطح دریا درخت گردو :

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید هنگام کاشت نهال و جابجایی در نظر بگیرید؛ مطابقت پذیری ارتفاع از سطح دریای نهال با منطقه ی جدید است. هر منطقه از کشورمان دارای ارتفاع از سطح دریای خاصی است. که با جستجوی آن در سایت میتوانید از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خود آگاه شوید. اطلاعات مربوط به ارتفاع مطلوب درختان؛ در سایت پالیزگردو قرار داده شده است. اگر ارتفاع از سطح دریای منطقه شما با ارتفاع مطلوب نهال شما سازگار نباشد؛ علاوه بر عدم تطبیق پذیری درخت با محل جدید، ممکن است درخت 2 تا 3 سال پس از کاشت به طور کامل بسوزد.

نیاز سرمایی :

آب وهوای منطقه ای که در آن درخت گردو را میکارید؛ باید نیاز سرمایی درخت را تامین نماید. درختان گردو برای افزایش محصول دهی و رشد بهتر نیازمند به گذراندن زمان خاصی از فصل پاییز و زمستان در دمای کمتر از 7 درجه ی سانتیگراد هستند. این مقدار در هر رقم گردو متفاوت است. بنابراین توصیه میکنیم پیش از انتقال درختان به محل جدید، به نیاز سرمایی درخت و همچنین برطرف سازی این نیاز در آب وهوای محل جدید اطمینان حاصل نمایید.

دیرگل یا زود گل نهال گردو :

برخی از مناطق در کشورمان زمستان های سرد و طولانی داشته و مستعد سرمازدگی ناگهانی در اوایل فصل بهار هستند. بنابراین توصیه میکنیم ارقامی که زودگل هستند را به این مناطق انتقال ندهید. سرمازدگی باعث سوختن جوانه ها و کاهش محصول دهی درختان خواهد شد. بنابراین پیش از انتقال و کاشت درختان؛ این مورد را در نظر بگیرید.

سرمازدگی ناگهانی در اوایل فصل بهار

 

بارندگی منطقه ای :

مناطقی که برای کاشت نهال گردو مناسب هستند باید دارای حداقل 800 میلی لیتر بارندگی باشند. اگر بارندگی از این مقدار کمتر باشد؛ باید با استفاده از روش های آبیاری؛ نیاز آب درختان را برطرف نماییم.

خاک مورد نیاز درخت گردو :

بهترین خاک ها برای کاشت درختان گردو؛ خاک های شنی و لومی و رسی هستند. هرگونه سنگ و یا بافت های سخت را از خاک جدا نموده و خاک را به خوبی شخم زده و با کودهای شیمیایی تقویت کنید. عمق خاک باید حداقل 3 متر و دارای زهکشی مناسب باشد. PH خاک باید بین 5.6 تا 5.7 بوده و شوری آن 4 میلی موس برسانتیمتر باشد.

چگونه درختان گردو را جابجا کنیم؟

به علت ریشه ی عمیق و بزرگ درختان گردو، جداسازی آن از خاک برای جابجایی کار دشواری است. حتما باید درختان را در فصل زمستان یعنی زمان خواب آنها جابجا کنید. درختان را 3 روز قبل از جابجایی به خوبی ابیاری کنید تا در هنگام جداسازی و جابجایی و کاشت دچار کم آبی و تشنگی نشوند. همواره باید عمق ریشه را به اندازه ی خود نهال درنظر بگیرید. یکی از نکات مهم در هنگام جابجایی؛ علامت گذاری جهت تابش نور خورشید است. برای جلوگیری از هوادهی به ریشه حتما ریشه را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید تا نور خورشید به آن نتابد.

به علت ریشه ی عمیق و بزرگ درختان گردو

پس از جابجایی و در هنگام کاشت نهال باید یک گودال 2 الی 3 برابر عمیق تر از ریشه ایجاد نمایید. خاک باغ جدید را آبیاری نموده و با مالچ پاشی، عملکرد آن را دو چندان نمایید. درخت را به سرعت پس از خارج نمودن از خاک در محل جدید بکارید.

توجه کنید که ممکن است پس از کاشت درخت در محل جدید؛ زمانی برای تطبیق پذیری درخت با محل جدید لازم باشد. پس اگر بعد از جابجایی، درخت برای مدتی رشد خود را متوقف نمود؛ نگران نباشید.

نتیجه گیری

نهالستان پالیزگردو بزرگترین نهالستان در شمال غربی کشور با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، فروشنده ی انواع ارقام نهال گردو؛ از جمله ارقام اصلاحی؛ پیوندی و ژنوتیپ ها با بهترین کیفیت و بالاترین سازگاری با تمامی مناطق کشورمان, آماده ی خدمت رسانی به شما باغداران محترم میباشد. برای کسب اطلاع از قیمت نهال گردو؛ پیش خرید و یا خرید نهال گردو و همچنین مشاوره رایگان با مشاوران ما از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تماس با پالیز گردو