پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

چطور با کرم گردو مقابله کنم؟

درخت گردو یک درخت بسیار پرمحصول و با سوددهی بالا است. این درخت را میتوان در بیشتر نقاط کشور کاشته و از آن بهره برداری کرد. همانطور که میدانید درخت گردو نیازمند نگهداری و رسیدگی مداوم است. تا با حفظ سلامتی درختان، محصولات و کیفیت آن ها نیز افزایش یابد. یکی از مهم ترین مراحل نگهداری از درختان؛ آبیاری، کوددهی و سمپاشی برای حفاظت درختان از آفات و بیماری ها است. آفات و بیماری های زیادی حیات درختان گردو را تهدید میکنند. یکی از مهم ترین این آفات، کرم گردو است. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره ی کرم گردو و راه های مقابله با آن بدانیم. پس با ما همراه باشید.

روش پیشگیری کرم پروانه درخت گردو

کرم گردو چیست؟

کرم گردو با نام علمی کارپوکاپس، درواقع نوعی پروانه است که اغلب به درختان میوه و به خصوص میوه های دانه دار حمله کرده و لارو آن در میوه ساکن میشود. این حشره قادر است به درون میوه نفوذ کرده و آن را از درون نابود کند. در برخی موارد خسارت این حشرات تا 30 درصد گزارش شده است.

بهترین زمان فعالیت حشرات ماده در سحرگاه و دمای بالای 13 درجه سانتیگراد است. محل تخم ریزی این حشرات روی برگ ها و میوه ها است. و تنها با گذشت 18 روز از شروع تخم ریزی، کرم ها سر از تخم بیرون آورده و فعالیت خود را آغاز مینمایند. این کرم ها 3 تا 4 روز به صورت سرگردان روی نقاط مختلف درخت جابجا میشوند. پس از آن کرم ها به داخل میوه نفوذ کرده و با تغذیه از آن پس از 4 هفته به رشد کامل خود میرسند. سپس تبدیل به لارو شده و از میوه خارج میشوند. در این شرایط میوه ها به صورت نارس میریزند.

در این بین برخی از لاروها به دور خود پیله بافته و تا بهار سال بعد در خاک میمانند. معمولا در اواخر ماه اردیبهشت و تا اوایل ماه خرداد پیله ها تبدیل به پروانه خواهند شد. برخی دیگر از لاروها نیز پس از شفیرگی برای تخم گذاری و تولید مثل اقدام میکنند.

نسل اول در ماه تیر به صورت کامل از بین رفته و کرم های نسل دوم فعالیت خود را از ماه مرداد آغاز میکنند. آن ها از دم گردو به آن نفوذ کرده و از مغز گردو تغذیه میکنند. به این ترتیب میوه ها را از درون خالی و پوک میکنند.

چطور با کرم گردو مقابله کنم؟

بهترین زمان برای مبارزه با کرم گردو دوره ی سرگردانی کرم ها است. در این دوره کرم ها هنوز خسارتی به میوه وارده نکرده و در بخش های مختلف درخت، قابل مشاهده هستند. بنابراین مراحل سمپاشی به آنها آسان تر انجام میشود. در زمان های دیگر نیز میتوان درختان را سمپاشی کرد، اما سمهای گران تر؛ با اثرات مخرب تر برای محیط زیست و در حجم بالاتری مورد نیاز است. تله شکاری و جنسی و سمپاشی راه اصلی مبارزه با این حشرات به شمار میایند.

تله جنسی برای مقابله با کرم گردو

این تله به صورت یک کپسول حاوی هورمون های حشرات ماده است که روی یک نوار قرار داده میشود. این تله برای جذب حشرات بالغ نر به کار برده میشود. بهترین زمان برای نصب آن اوایل بهار و به ارتفاع 1.5 تا 2 متر از سطح زمین است. این تله را در محلی از باغ ایجاد کنید که بتواند 4 هکتار از زمین را پوشش دهد. برای آگاهی از تعداد و میزان حمله حشرات، هر 2 روز یکبار تعداد حشرات نر شکار شده را یادداشت نمایید.

روش های ایجاد تله جنسی کرم گردو

نحوه سمپاشی کرم پروانه درخت گردو

سمپاشی درختان گردو، به میزان خسارت؛ نوع سم؛ و قدرت آن ها بستگی دارد.
  1. اینسگار (ماده فعال: فنوکسی کارب)، دارت یا نومالت (ماده فعال: تفلوبنزورون)؛ دیمیلین (ماده فعال: دیفلوبنزورون)؛ این سم ها که روی تخم حشره و تغییر پوست لاروها اثر میگذارند. این سم ها تا 3 هفته روی گیاه موثرند، و در برابر آبشویی باران مقاوم اند.
  2. دیمیلین (ماده فعال: دیفلوبنزورون) میزان مصرف 0.4 لیتر در هکتار، دارت یا نومالت (ماده فعال: تفلوبنزورون) میزان مصرف 0.333 لیتر در هکتار، اینسگار (ماده فعال: فنوکسی کارب) میزان مصرف 0.5 لیتر در هکتار، کلارتان (ماده فعال: فلووالینات) میزان مصرف 0.6 لیتر در هکتار؛ تالستار فلو (ماده فعال: بیفن ترین) میزان مصرف 0.375 لیتر در هکتار، زولون فلو (فوزالون) میزان مصرف 1.2 لیتر در هکتار، دانیتول (ماده فعال: فن پروپاترین) میزان مصرف 1.25 لیتر در هکتار؛ این سموم روی لاروهای کارپوکاپس موثرند. این دسته از سموم تا 15 روز روی گیاه باقی میمانند. و در برابر آبشویی باران غیر مقاومند.

آغاز سمپاشی

پس از ایجاد تله جنسی؛ و شمارش پروانه های نر شکار شده؛ اگر تعداد پروانه ها کمتر از مقادیر زیر است، خطری متوجه محصولات نمیشود.

روش های سمپاشی کرم درخت گردو

  • سموم تخم کش: زمانیکه مجموع پروانه های شکار شده در 3 نوبت کمتر از 3 پروانه در 5 روز باشد.
  • سموم لاروکش: زمانیکه مجموع پروانه های شکار شده در 3 نوبت کمتر از 3 پروانه در 12 روز باشد.

3 فاکتور اصلی در انتخاب سموم براساس تاثیر سم در دفع آفت، عدم ایجاد مسمومیت دشمنان طبیعی، عدم تحریک و تکثیر و طغیان کنه ها تعیین میشود.

  • بهترین زمان سمپاشی برای لاروهای نسل اول: برای تاثیر بهتر روی تخم ها و تغییر پوست لاروها بهترین زمان 2 روز پس از رسیدن به آستانه خسارت و در دمای بیشتر از 18 درجه سانتیگراد است. و برای تاثیر بهتر روی لاروهای کارپوکاپس بهترین زمان 2 روز پس از رسیدن به آستانه خسارت و در دمای بیشتر از 18 درجه سانتیگراد و با 8 روز فاصله است.
  • بهترین زمان سمپاشی برای لاروهای نسل دوم: برای تاثیر بهتر روی تخم ها و تغییر پوست لاروها بهترین زمان به محض رسیدن به آستانه خسارت است. و برای تاثیر بهتر روی لاروهای کارپوکاپس بهترین زمان 8 روز پس از رسیدن به آستانه خسارت است.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

 

تماس با پالیز گردو