پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

مهم ترین کنه های درخت گردو کدامند؟

کنه ها آفاتی هستند که به درختان گردو حمله کرده و از شیره ی جان درخت برای ادامه ی حیات خود بهره میبرند. با حمله ی کنه ها به درخت گردو علاوه بر شاخه و برگ و تنه ی درخت، محصول گردو نیز تحت تاثیر قرار گرفته و از بین میرود. کنه های زیادی درختان گردو را تهدید میکند که مهم ترین آن ها دو کنه زرد و کنه قرمز است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با آسیب های کنه زرد و کنه قرمز و نحوه ی مبارزه با آنها آشنا نماییم. پس با ما همراه باشید.

مهم ترین کنه های درخت گردو کدامند؟

کنه های بسیاری وجود دارند که به درختان گردو حمله کرده و آن را تخریب میکنند. خوشبختانه درخت گردو قادر است در برابر برخی از کنه ها مقاومت خوبی از خود نشان دهد. اما در برابر برخی دیگر بی دفاع است. باید این کنه ها را بشناسیم تا بتوانیم با استفاده از روش های سمپاشی مخصوص از درختان گردوی خود در برابر آنها محافظت کنیم. دو مورد از مهم ترین کنه هایی که به درخت گردو آسیب میرسانند، کنه قرمز (Panoncychus ulmi) و کنه زرد (Vasates ungui culatus) است. که در ادامه به شرح هریک خواهیم پرداخت.

کنه قرمز درختان گردو

نه‌تنها درختان گردو، بلکه درختان میوه زیادی وجود دارند که از کنه ی قرمز در امان نیستند. شکل ظاهری کنه ی قرمز کروی و به رنگ قرمز است. اندازه ی تقریبی این کنه بسیار کوچک و در حدود 0.5 الی 0.7 میلیمتر و به زحمت قابل دیدن است. جنس نر این کنه کوچکتر است و در حدود 0.3 الی 0.35 میلی متر است. رنگ آن نیز قرمز متمایل به نارنجی بوده و انتهای بدن آن نیز کشیده تر است. لارو و شفیره ی آن نیز نارنجی و تخم آن که به شکل غده ی پیاز با یک تار مو است، به رنگ قرمز دیده میشود.

افات درخت گردو

در فصل زمستان کنه ی قرمز هنوز در تخم قرار داشته و به شکل گروهی زندگی میکنند. این کنه بیشتر در حد فاصل بین شاخه ها و یا شکاف پوسته درخت زندگی میکند. تخم ها میتوانند تا دمای 30- درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل کنند. تفریخ تخم ها اغلب در اواخر فروردین و تا اواخر اردیبهشت انجام میشود. لاروها پس از خارج شدن از تخم ابتدا به صورت شفیره و سپس بالغ میشوند. کنه قرمز در نیمه دوم اردیبهشت بالغ شده و قادر است تا 6 تا 8 نسل تولید مثل کند. حشرات ماده قادرند از اواخر مرداد، تخم گذاری را آغاز نمایند.

کنه قرمز ابتدا به قسمت های پایینی شاخه ها حمله کرده و به تدریج به سمت بالا برود. این کنه بیشتر به میوه ها و جوانه های میوه آسیب میزند. همچنین در رشد گیاه اختلال وارد میکند. از نشانه های حمله ی کنه قرمز در فصل تابستان، خاکستری شدن بخش های بالایی برگ و ریزش آنها در مرداد ماه است.

برای مقابله با این کنه ها در فصل بهار و در زمان افزایش حداکثری آنها میتوان از کنه کش های زیر استفاده نمود :

  • کنه کش کروپوتکس به میزان یک کیلوگرم به ازای هر هکتار: این کنه کش تنها قادر است روی لاروها اثر کند بنابراین باید قبل از باز شدن تخم ها سمپاشی انجام شود. برای افزایش قدرت این سم، میتوانید آن را با سم پروپال مخلوط کنید.
  • کنه کش سزار به میزان 0.5 لیتر به ازای هر هکتار: این کنه کش را فقط روی لارو ها سمپاشی کنید. زمان سمپاشی باید قبل از باز شدن تمام تخم ها باشد. که معمولا از دهه ی دوم اردیبهشت تا دهه اول خرداد باشد.
  • کنه کش آپولو به میزان 0.4 لیتر به ازای هر هکتار: این کنه کش را در اوایل فروردین و قبل از تفریخ تخمها به درخت سمپاشی کنید. این سم بسیار قوی است. و نباید بیشتر از یکبار در سال به درختان سمپاشی شود. در سال بعد نیز هرگز آپولو را با سزار مخلوط نکنید.

کنه زرد درختان گردو

برخلاف کنه قرمز که روی اکثر درختان میوه ظاهر میشود، این کنه تنها درختان گردو را مورد حمله قرار میدهد. کنه ی زرد حدود 0.12 میلیمتر است و به رنگ زرد دیده میشود. شکل کشیده ای دارد و شبیه به یک دانه برنج است.

آفات درخت گردو

حشره ی ماده به رنگ زرد تیره است. این حشرات اغلب در انتهای جوانه ی شاخه های جوان به صورت گروهی زندگی میکنند. این حشرات عمر کوتاه و رشد سریعی دارند. میتوان کنه ی زرد را در سطح زیرین برگ ها و یا در طول رگبرگ ها یافت. زمان بیدار شدن حشرات ماده از خواب زمستانه با باز شدن جوانه ها مصادف است. کنه زرد قادر است تا 10 نسل تولید مثل نماید. هر حشره قادر است تا 50 تخم بگذارد.

این حشرات در دمای متعادل 25 درجه سانتیگراد (که بهترین دما برای رشد کنه زرد به حساب میاید.) حدود یک هفته به صورت تخم و 4 تا 5 روز به صورت لارو زندگی میکنند. 4 الی 5 روز طول میکشد تا از مرحله ی لارو به شفیره و سپس تبدیل به یک حشره ی بالغ شود. به طور کلی 1 ماه زمان لازم دارد تا از تخم به حشره ی بالغ تبدیل شود.

این حشرات بیشتر در ماه خرداد طغیان میکنند و تا شهریور ماه کمتر خواهند شد.

نشانه های ابتدایی حمله ی کنه زرد روی زاویه های انشعاب رگبرگ های ثانویه دیده میشود. رفته رفته به رنگ قهوه ای درآمده و برگ ها زرد میشوند. رگبرگ اصلی و تمامی رگبرگ های فرعی نیز به رنگ قهوه ای روشن درمیایند. و برگ ها شروع به ریزش مینمایند.

تمامی مراحل سمپاشی که در کنه ی قرمز به آن اشاره شد، روی کنه زرد نیز قابل انجام است. بهتر است زمانیکه کنه زرد حدود 20 درصد از درخت را مورد آسیب قرار داد، سمپاشی را آغاز نماییم.

همچنین در فصل تابستان و زمانیکه 60 درصد از برگ ها مورد آسیب قرار گرفتند میتوانید از سموم زیر استفاده کنید:

  • تالستار (0.625 لیتر به ازای هر هکتار)
  • پروپال (1.2 کیلوگرم به ازای هر هکتار)
  • امیت (4 کیلوگرم به ازای هر هکتار)
  • نئورون (2 لیتر به ازای هر هکتار)

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو