پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

محصول گردوی کدام شهر در ایران ممتاز است؟

یکی از درختان بسیار ارزشمند در کشور ما، درخت گردو می باشد که گاهی ارتفاع آن به بیش از ۲ متر هم می تواند برسد. گردو یکی از محصولات مهم صادراتی در ایران است که جایگاه خاصی در بین این محصولات دارد و گردو ممتاز ایران شهرت جهانی دارد؛ به همین منظور نهالستان پالیز به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع ارقام نهال گردو پیوندی جهادکشاورزی، به گردوی ممتاز ایرانی می پردازد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه با ما همراه باشید.

معروف ترین شهر گردو

 چرا معروف ترین شهر تولید گردو، تویسرکان است؟

یکی از شهر های بسیار ممتاز در زمینه ی تولید و پرورش گردو، شهر تویسرکان واقع در استان همدان می باشد که عنوان بهشت گردو های ایران به آن تعلق دارد. تویسرکان در قسمت جنوبی کوه الوند و شهر همدان قرار دارد. این شهر به علت تعداد زیاد و بزرگ درخت های گردویی که دارد، در سراسر کشور، از معروفیت زیادی برخوردار است. تویسرکان بعد از مرکز استان، ملایر و نهاوند، بزرگ ترین شهر در استان همدان می باشد. آب و هوای شهر تویسرکان معتدل و تا حدودی کوهستانی بوده و این امر یکی از دلایل رشد خوب درخت گردو ممتاز ایران در آن است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تویسرکان، به گردو غذای مغز نیز می گویند. دلیل این نام گذاری این است که شکل گردو به شکل ظاهری مغز شباهت بسیاری دارد و همچنین دارای مقادیر زیادی امگا سه نیز می باشد که برای سلامت مغز بسیار مفید است. بطوریکه گفته می شود مصرف روزانه ی چهار عدد گردو باعث افزایش اسید چرب ضروری امگا سه می شود. علاوه بر این موارد، گردو می تواند پروتئین، قند، آب، ویتامین، املاح معدنی، فسفر و … بدن را نیز تامین کند..

در شهر تویسرکان در ماه برداشت گردو که اواخر شهریور شروع می شود و تا مهر ماه ادامه می یابد، مردم در باغ های خود معمولا در حال چیدن گردو ممتاز ایران از درخت می باشند.

 مشخصات نهال های گردو در شهر تویسرکان چیست؟

مقدار رشد نهال گردو تویسرکان متوسط می باشد و رشد میوه در آن به صورتی است که میوه در قسمت انتهایی هر شاخه به شکل افقی رشد می کند. کیفیت گردو در این شهر بسیار ممتاز بوده و دارای شکل ظاهری بیضی و اندازه ی تقریباً بزرگ است.

گردوی شهر تویسرکان که به عنوان گردو ممتاز ایران در سطح کشور به حساب می آید، دارای مغز سفید رنگ، روشن و طعم بسیار عالی است. دارای پوست تقریباً سفت بوده و نسب پوست گردو و به مغز درونی آن حدود پنجاه درصد می باشد. همه ی این موارد در کنار هم باعث شده تا خریداران بسیاری داشته باشد و از استقبال خوبی برخوردار شود. این درخت و میوه آن دارای مقاومت قابل توجهی از لحاظ سرما و کم آبی است.در شهر تویسرکان باغ های فراوانی از درخت های گردو با کیفیت عالی وجود دارد که به عنوان یکبار منابع اصلی صادرات گردو ممتاز ایران به خارج از کشور و خاورمیانه به شمار می رود.

طعم و عطر گردو تویسرکان بسیار عالی می باشد و به علت مقاومت خوبی که در برابر سرما در فصول بهار و پاییز دارد، سالانه بر میزان کمیت و کیفیت آن به تدریج افزوده می شود.

کاشت تا برداشت گردو در شهر تویسرکان چگونه انجام می شود؟

 

  • زمان کاشت

یکی از بهترین زمان ها برای کاشت نهال گردو در شهر تویسرکان اوایل بهار محسوب می شود. البته این امکان نیز وجود دارد که برخی افراد نهال را در فصل پاییز بکارند که البته این مورد به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

  • خاک مناسب

خاک مناسب برای کاشتن نهال و درخت گردو در تویسرکان، خاک های مخصوص کشاورزی و زهکشی می باشد. خاک خنک و آهکی نیز از دیگر خاک های مناسب برای کاشت درخت های گردو در شهر تویسرکان می باشد.. یکی از توصیه هایی که پیشنهاد می شود، این است که هنگام کاشت نهال، عمق مناسبی برای ریشه آن در نظر بگیرید تا رشد بهتری داشته باشد.

  • آبیاری درخت گردو

نیاز به آبیاری گردو نسبت به سایر انواع درخت و میوه، بسیار کم تر می باشد که دلیل این امر این است که این نوع نهال، در برابر کمبود آب دارای مقاومت بالایی می باشد. در فصل زمستان نیاز آب درخت توسط آب باران بر آورده می شود و در فصل تابستان، با توجه به نوع خاک و شرایط آب و هوایی، تقریباً آبیاری هفتگی مناسب می باشد.

  • کود دهی نهال گردو

یکی از موارد حائز اهمیت برای رشد خوب گردو ممتاز ایران در شهر تویسرکان، کود دهی و همچنین هرس به موقع درخت می باشد. درخت گردو، مواد مغذی مورد نیاز خود را با استفاده از خاک، جذب می کنند. بنابراین اگر خاک از لحاظ عناصر معدنی مفید و مورد نیاز فقیر باشد، نیاز به کود دهی پیدا می کند. بنابراین لازم است ابتدا خاک را تجزیه و تحلیل کرد و با توجه به نتایج به دست آمده در خصوص خاک، کود مناسب را انتخاب و به خاک اضافه کرد.

  • هرس کردن

هرس کردن همچنین یکی دیگر از موارد مهم است که برای درختان گردو در شهر تویسرکان ضروری می باشد. این کار می تواند باعث رشد جوانه های جدید درخت شده و شاخه های خشک درخت را نیز از بین می برد که در نتیجه به عملکرد صحیح درخت کمک فراوانی می کند.

  • زمان برداشت گردو

در فصول نزدیک برداشت، رنگ پوست گردو در تویسرکان تغییر می کند. به عنوان نمونه پوست سبز قسمت خارجی گردو دچار ترک خوردگی می شود و به رنگ قهوه ای و تیره تبدیل می شود. پس از اینکه گردو ها از درخت چیده شدند، لایه برداری و خشک می شوند و در نهایت پس از طی این مراحل، گردوی تویسرکان به فروش می رسد و حتی به خارج از کشور نیز صادر می شود که این به دلیل کیفیت بسیار مناسبی است که گردو ممتاز ایران یعنی گردو های تویسرکان دارند.

برداشت مکانیزه گردو

سایر مناطق قابل تولید گردو ممتاز در کشور کدام اند؟

تا اینجا با ممتاز ترین شهر گردوی ایران یعنی شهر تویسرکان آشنا شدیم. درست است که این شهر مهم ترین شهر برداشت گردو در کشور می‌باشد اما قطعا تنها شهر هم نیست. گردو در شهر ها و استان های مختلفی قابل کاشت و برداشت می باشد که در ادامه به صورت مختصر با این شهر ها آشنا می شویم.

به طور کلی می توان گردو را یکی از پرطرفدارترین محصولات کشاورزی در بازار داخلی و حتی خارجی دانست. این محصول را می توان در اکثر مناطق کشور مشاهده کرد اما در بعضی استان ها و شهر ها شرایط آب و هوایی مناسب تری برای کشت گردو وجود دارد. به طوری که سطح زیر کشت بالایی در این شهر ها مشاهده می شود.

در واقع ۹ استان همدان، فارس، آذربایجان شرقی، لرستان، کرمان، قزوین، کرمانشاه، البرز و زنجان را می توان به عنوان قطب های اصلی تولید گردو در کشور به حساب آورد که حتی برخی از شهر های این استان ها دارای شهرت جهانی هستند. میزان برداشت گردو در این شهر ها به حاصلخیزی این شهر ها و گاهی خشکسالی تاثیر دارد.

بافت :

در شهرستان بافت علاوه بر چشم انداز های زیبای طبیعت که بسیار چشم نواز هستند، باغ های گردو فراوانی وجود دارد که زیبایی را دو چندان می کنند. در میان بازار های شهرستان بافت، حتما گردو ممتاز ایران با کیفیتی بالا به چشمتان خواهد خورد.

بنابراین می توان بافت را دومین قطب تولید محصول گردو در کشور دانست. گردو های این شهرستان از کیفیت قابل توجهی برخوردارند که همین امر باعث شده صادرات گردو را از این شهر شاهد باشیم.

در این شهرستان شرایط آب و هوایی مساعد باعث شده که سالانه بتوان مقدار گردو قابل توجهی کشت کرد و آن ها را روانه بازار در سراسر کشور و یا حتی در سطح بازار جهانی کرد.برداشت گردو در این شهرستان از مناطق گرم شروع می شود و تا میانه ی مهر ماه، در مناطق سردسیری ادامه خواهد یافت.

اقلید :

اقلید را می توان یکی دیگر از قطب های گردو ممتاز ایران دانست. هنگامی که از شهر های شمالی استان فارس رد می شویم، می توان باغ های بزرگ گردو را دید. باغ هایی با درختان گردو بزرگ و سر به فلک کشیده که گردو های با کیفیت عالی کشت و عرضه بازار می شود. با رسیدن فصل پاییز چیدن گردو شروع می شود.

گردو در شهرستان اقلید بسته به شرایط محیطی و آب و هوایی برداشت می شود که تقریباً از اواسط شهریور شروع می شود. این شهرستان که یکی از مناطق سردسیری در استان فارس به حساب می آید، حدود یک و نیم الی دو ماه به طول خواهد انجامید.

کیفیت گردو های اقلید می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از این عوامل می تواند به اندازه ی گردو، رنگ گردو مثلا رنگ روشن مغز گردو، آسیب های وارده از نظر آفات و کپک ها و یا همچنین بقایای پوست سبز روی میوه اشاره کرد.

تولید گردو ممتاز

یکی از ویژگی های گردو شهرستان اقلید، پوست نازک و سبک است که به آن پوست کاغذی نیز می گویند. این ویژگی یکی از بهترین ویژگی های گردو ممتاز ایران می باشد.

سخن پایانی

نهالستان پالیز در این مقاله سعی کرد تا حدودی شما را با شهر های ممتاز در زمینه کشت و پرورش گردو آشنا کند. در ابتدا با شهر تویسرکان آشنا شدیم و ویژگی های گردو تویسرکان را با هم بررسی کردیم. در ادامه درباره ی شهر های اقلید و بافت خواندیم و دانستیم که این شهر ها نیز از قطب های اصلی گردو در کشور هستند.

درخت گردو عموما در مناطق معتدل و کوهستانی رشد خوبی دارد و به همین دلیل در اکثر مناطق ایران می توانیم گردو ممتاز ایران را مشاهده کنیم.

نهالستان پالیز گردو بزرگترین و تخصصی ترین مرکز فروش انواع نهال گردو در شمال غربی کشور عزیز ایران است که با بیش از نیم قرن تجربه و مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، به ارائه خدمات مرتبط با فروش و پیش فروش انواع و نهال و باغداری از جمله کشت، آبیاری، کوددهی، هرس، آفت زدایی و… می پردازد. مشاوران پالیز آماده پاسخگوی به مخاطبان گرامی می باشند.

تماس با پالیز گردو