پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

شکوفه دهی درختان گردو

باغداران در طول سال از درختان خود مراقبت می کنند، نهال های کوچک را پرورش می دهند تا ثمره تلاش های خود را در فصل شکوفایی درختان ببینند. زیبایی درختان در فصل شکوفه دهی می تواند زیباترین جلوه اواسط فصل بهار باشد. برای تمامی درختان این مرحله بسیار مهم تلقی می شود، درختان گردو نیز از این امر مستثنی نیستند. گل دهی و باز شدن شکوفه ها در درختان گردو را می توان یکی از مراحل مهم در پروسه رشد و باردهی آنها دانست.

شکوفه دهی درختان گردو اگر در سرما و یخبندان اتفاق بیافتد، ممکن است باعث شود میزان باردهی به حداقل برسد. گل ها در تمام ارقام نهال گردو به صورت نر و ماده هستند که هر کدام از این گل های نر و ماده کارکرد خاصی دارند. گل های نر تولید کننده گردو بوده و گل های ماده میوه درخت گردو را تولید می کنند.درختان گردو ممکن است در مواقعی به دلایلی گرده افشانی انجام دهند. معمولا گلدهی در تمام ارقام نهال های گردو شبیه به هم است، به نحوی که گل های نر روی شاخه ها و به صورت جانبی مستقر می شوند و شکل قرار گیری گل های ماده نیز به صورت انتهایی است.

شکوفه دهی درختان گردو اگر در سرما و یخبندان اتفاق بیافتد

 

شاید نام برخی از نهال های گردو موسوم به خوشه ای به گوشتان خورده است. این نامگذاری به این دلیل است که در این گونه ها گل های ماده روی شاخه ها در مجاروت یکدیگر قرار می گیرند.

گل های نر و ماده در درختان در درختان گردو

درختان گردو معمولا یک پایه هستند به نحوی که گل های نر و ماده روی شاخه ها به صورت جدا از هم قرار می گیرند. گل های ماده در قسمت نوک شاخه ها و به صورت دوتایی مستقر شده اند و گل های نر به صورت شاتون هستند.

گل های نر و ماده روی شاخه ها به صورت جدا

 

همه درختان گردو معمولا نیازمندیهای مشابهی دارند، همه آنها برای رشد و باردهی مناسب نیاز به آبیاری و کوددهی و … دارند. با این حال همه آنها برای شکوفه دهی نیاز به گرده زا ندارند. بیشتر ارقام آن به خودی خود گل داده و در زمان مناسب به بار می نشینند. اما برخی از این ارقام برای باردهی نیاز به گرده افشانی دارند. برای این منظور بهتر است در باغات خود تنها به کاشت یک رقم نهال گردو اکتفا نکنید و حداقل از دو نوع نهال گردو که همپوشانی دارند، استفاده نمایید.

سنبله های گل های نر

گل های نر در خوشه های آویزان موسوم به شارتون تجمع می یابند که تشخیص آنها به صورت مجزا در سنبله های گل نر دشوار است. این گل ها معمولا به شکلی جانبی روی شاخه هایی که سال قبل رشد کرده اند بوجود می آیند. گل های منفرد فاقد گلبرگ بوده و کاسبرگ هایی سبز دارند که 40 پرچم گرده زا را در هر گل احاطه کرده اند. هر پرچم به یک اندام گرده زا بنام بساک منتهی می شود. هر کدام از بساک ها در هنگام رسیدن شکوفا شده و صدها دانه گرده میکروسکوپی را آزاد می کنند که این دانه ها توسط باد پراکنده می شوند.

توانایی گل های ماده برای پذیرش دانه گرده

 

توانایی گل های ماده برای پذیرش دانه گرده کوتاه مدت است. در صورتی که عملیات گرده افشانی گل ها در موعد معین انجام نشود، شاهد تشکیل میوه نخواهیم بود. تا زمان رشد کامل کلاکه، جذب گرده های معلق در هوا به طور موثری انجام نخواهد گرفت و در پی آن فرایند جوانه زنی و تولید لوله گرده مطلوب نخواهد بود. با شروع پروسه باز شدن زوائد موجود در انتهای کلاله ها، فرایند پذیرش دانه گرده نیز شروع می گردد و یک لایه سطحی از ترشحات کلاله تولید شده و دانه گرده در آن شروع به جوانه زنی می کند.

شکوفه دهی در درختان پیوندی و بذری

درختانی با پایه بذری و پیوندی در باردهی تفاوت هایی دارند. درختان دارای پایه بذری 8 سال یا بیشتر زمان می برد تا محصول دهی داشته باشند. اما درختان گردوی پیوندی معمولا بعد از 3 الی 5 سال کاشت به باردهی برسند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده محصول گردو دارای باغات گردوی فراوانی است که بیشتر درختان کاشته شده در این باغات از نوع بذری هستند.

معمولا درختان گردو در اواسط فصل بهار شروع به شکوفه دهی می کنند. در این میان برخی از ارقام این درختان دیرگل بوده و به همین دلیل از سرمای زمستان در امان می مانند. اما برخی دیگر زودتر به مرحله گل دهی می رسند. دیرگل بودن را می توان برای درختان گردو یک مزیت به شمار آورد زیرا شکوفه ها در این نوع درختان از سرما و یخبندان در امان می مانند.

شکوفه دهی و به بار نشستن گل ها در درختان گردو

 

با توجه به اینکه درختان گردو از اهمیت زیادی به لحاظ اقتصادی برخوردار هستند، بهتر است در هنگام خرید نهال گردو دیرگل و زودگل بودن آنها و آب و هوای منطقه مورد کشت در نظر گرفته شود. انواع نهال های گردو از میزان مقاومت متفاوتی برخوردار هستند که همین امر در میزان باردهی آنها می تواند دخیل باشد. ارقام دیرگل معمولا از سرمای بهاره در امان مانده و از باردهی مطلوبی برخوردار هستند.

جمع بندی

شکوفه دهی و به بار نشستن گل ها در درختان گردو شامل پروسه ای است که اگر به درستی صورت بگیرد می تواند منجر به تشکیل میوه در این درختان شود. در این میان نوع نهال گردو و شرایط آب و هوایی منطقه کشت از جمله عواملی هستند که می توانند در این فرایند موثر واقع شوند.

انتخاب و خرید بهترین نوع نژاد گردو که بتواند نسبت به شرایط اقلیمی منطقه شما باردهی مطلوبی داشته باشد و زمان شکوفه دهی آن به موقع بوده و از یخبندان و سرمای بهاری در امان بماند، امر بسیار مهمی است. در این میان نهالستان پالیز به عنوان مرکز تخصصی فروش بهترین ارقام نهال گردو آماده فروش نهال هایی با کیفیت بالا و با سازگاری مناسب به باغداران محترم است. شما با مراجعه حضوری یا به صورت آنلاین خرید اینترنتی نهال گردو می توانید از خدمات این مرکز در زمینه هایی مانند احداث باغ گردو، نحوه کاشت و نگهداری درختان گردو بهره مند شوید.

نهال های گردوی این مرکز به لحاظ کیفیت مورد تایید نهادهای مربوط بوده و فروش آنها به صورت تضمین شده است. همچنین کارشناسان با تجربه این مرکز آماده اند هر گونه خدمات مشاوره ای در مورد انتخاب، کاشت، آبیاری و نگهداری از درختان و نهال های گردو را با شما به اشتراک بگذارند.

تماس با پالیز گردو