پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

از روش های اصلاح خاک های شنی چه می دانید؟

اصلاح خاک های شنی امروزه، اصلاح آلاینده های زیست محیطی از جمله آلودگی خاک، یکی از مسائل و نگرانی های اصلی مورد توجه دانشمندان محیط زیست و باغبانان برای انواع نژاد نهال گردو می باشد.

خاک های شنی حاوی ذرات بزرگی هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند و معمولاً رنگ روشن دارند. خاک های شنی سست هستند  و رطوبت به راحتی در آن ها نفوذ می کند اما برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و حتما باید اصلاح خاکهای شنی صورت گیرد.

یکی از ویژگی های خاک های شنی این است که هوای بیشتری بین ذرات شن وجود دارد . این بدان معناست که آب به سرعت در خاک حرکت می کند و هوا به سرعت جایگزین آن می شود.

اصلاح مکانیزه خاک شنی

آیا برای کاشت و پرورش درخت گردو اصلاح خاک های شنی لازم است؟

آماده سازی خاک را می توان در هر زمانی که زمین خیلی مرطوب یا یخ زده نباشد انجام داد. اگر یخبندان شدید در راه است، توصیه می شود که کاشت را برای مدتی به تعویق بیندازید تا درجه حرارت معتدل شود. به طور کلی ، تا زمانی که خاک مورد نظر قابل کار باشد، کاشت مطلوب  است.

هدف از آماده سازی خاک های شنی یا اصلاح خاک های شنی در مورد احداث باغ های گردو، اضافه کردن مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی و همچنین تجزیه و کاهش تراکم هرگونه خاک فشرده برای درختان گردو است.

آماده سازی خاک قبل از کاشت درختان گردو، عملکرد درخت شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد و باعث رشد سالم و مقوی آن می شود. اولین اقدام این است که با استفاده از مترهای دیجیتال، خاک خود را آزمایش کرده تا مشخص شود که آیا خاک مورد نظر فاقد مواد معدنی و مواد مغذی ضروری است یا خیر.

در ادامه بعد از آزمایش و تایید شدن خاک، با استفاده از روش های اصلاح خاک های شنی، حفره را به اندازه کافی عمیق و وسیع حفر کرده تا سیستم ریشه،  فضای کافی برای گسترش آسان را داشته باشد و باقی مانده خاک سطحی را در یک توده جداگانه نگه داشته تا بتوان آن را در انتهای سوراخ قرار داد.

آیا خاک شنی برای رشد درختان گردو مناسب است؟

درختان گردو صرف نظر از اینکه برای چوب یا آجیل پرورش داده می شوند، در خاک لومی عمیق،  با زهکشی خوب، آبیاری مطلوب و غنی از مواد آلی رشد می کنند اما باید توجه داشت، اصلاح خاکهای شنی در صورتی که از این نوع خاک استفاده می کنید، برای رشد درختان گردو ضروری است.

این نوع درختان فقط در خاک هایی که سیستم ریشه آن بتواند آزادانه تا عمق (3 متر) یا بیشتر پیش رود، رشد می کنند. مساحت خاکهای شنی تقریباً 900 میلیون هکتار در سراسر جهان به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک است. مناطق وسیعی از خاک های شنی در حال کشت وجود دارد اما باروری خاک به دلیل وجود میزان کربن آلی (SOC) اغلب کم است .

اصلاح خاکشنی با کودحیوانی

کربن آلی خاک در خاکهای شنی مناطق معتدل و سرد، بیشترین میزان و درخاکهای منطقه خشک  کمترین میزان را دارا می باشد. همانطور که می دانید کربن آلی خاک، ظرفیت تبادل کاتیونی را افزایش داده و تراکم فله را کاهش می دهد. در صورتی که اصلاح خاک های شنی در ترکیب با آبیاری انجام شود، سطح کربن آلی خاک را می توان به طور قابل توجهی در خاک های شنی افزایش داد.

باید ها و نبایدهای اصلاح خاک های شنی در پرورش درخت گردو کدام اند؟

خاک های شنی بسیار مطلوب تر از خاک های رسی هستند، وزن کمتری دارند و فشرده نمی شوند؛ به طور کلی حفاری یا اصلاح خاک های شنی برای پرورش درخت گردو با کمپوست آسان تراست. خاک های شنی در مقایسه با خاک های رسی تمایل دارند در فصل بهار کمی سریع تر به دمای بالا برسند؛ گیاهان پیوندی گردو در خاک های شنی نیز کمی سریع تر رشد می کنند.

خوشبختانه  حفاری خاک های شنی به راحتی صورت می گیرد؛ همچنین ترکیب کود و افزودن مواد آلی به خاک های شنی،  برای کاشت و پرورش درختان گردو، امر مهمی است اما درمورد خاک های غیر از شنی می توان مواد آلی را بدون توجه به نوع خاک اضافه کرد و به حفظ آب و کود بیشتر و تأمین مواد اضافی کمک کرد.

در اصلاح خاک های شنی برای احداث باغ گردو، می توان مواد مغذی کمی درشت برای خاک  استفاده کرد زیرا آن ها در خاک هایی با زهکشی خوب خیلی سریع تجزیه می شوند، به ویژه اگر باران های محلی شدید باشد.

از آنجا که خاک های شنی فضای هوای بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع خاک ها دارند و تبخیر آب از سطح خاک نسبت به خاک های رسی با سرعت بسیار بیشتری انجام می شود، مالچ کردن برای استقرار گیاهان ضروری می باشد. استفاده از لایه مالچ متشکل از کمپوست یا سایر مواد آلی، تبخیر آب را تقریباً متوقف می کند؛ این امر به نگه داشتن آب در زیر زمین که گیاهان به آن نیاز دارند، کمک می کند. یک لایه مالچ همچنین باعث خنک شدن خاک در طول گرمای تابستان و افزایش طول عمر گل ها و سبزیجات در باغ و همچنین کاهش دمای کلی در باغ می شود.

بهترین روش اصلاح خاک شنی

اقدامی دیگر در رابطه با اصلاح خاک های شنی، استفاده از کودهای کم رها برای کاهش میزان کودهای آلوده و افزودن هرچه بیشتر مواد آلی به خاک، نگهداری آب، مواد مغذی و نگهداری ریشه در جای خود است.

نکته دیگر این است که افزودن مواد ارگانیک و کمپوست ، هر نوع خاکی را بهبود می بخشند و مواد آلی، ذرات خاک شنی را به هم متصل می کنند تا رطوبت و مواد مغذی را بهتر حفظ کنند؛ آن ها همچنین ذرات رس و سیلت را از هم جدا می کنند تا آب بتواند به عمق نفوذ کرده و ریشه ها را مرطوب نگه دارد.

سخن پایانی

گردو یکی از قدیمی ترین مغز خوراکی گیاهان در ایران است که علاوه بر استفاده از آن در غذا، به عنوان دارو نیز از آن استفاده می شود؛ توجه داشته باشید که گردو مصرفی باید مراحل کوددهی و غیره را به خوبی گذرانده باشد در غیر این صورت  نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد؛ نهالستان پالیز به همین منظور، در این محتوا به اصلاح خاک های شنی پرداخت.

مجموعه پالیز به عنوان بزرگترین نهالستان گردو در شمال غربی کشور، با بیش از نیم قرن تجربه و مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، به ارائه خدماتی همچون فروش و پیش فروش انواع نهال گردو پیوندی جهاد کشاورزی، نهال متناسب مناطق سردسیر و ژنوتیپ ها و همچنین خدمات مرتبط با احداث باغ از جمله کشت نهال، کوددهی، هرس، آبیاری، آفت زدایی، برداشت و نگهداری می پردازد؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید.

تماس با پالیز گردو