پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

آیا کود مرغ برای درختان گردو مفید است؟

هر درخت یا گیاه دیگری برای رشد نیازمند تغذیه مناسب مواد معدنی است و اگر خاکی که در آن قرار دارد از این نظر مناسب نباشد یا رشد نمی‌کند یا ضعیف می‌شود. کشاورزان و باغداران علاوه بر انتخاب خاک مناسب به دنبال کود نیز هستند تا از آن به‌عنوان یک مکمل برای رشد محصولاتشان استفاده کنند. درخت گردو هم از این موضوع مستثنی نیست و نیازمند تغذیه و رسیدگی برای ثمر دادن است. کود مرغ برای درخت گردو انتخاب مناسبی است و باعث بهبود شرایط رشد آن می‌شود اما لازم است با شرایط استفاده آن آشنا باشید.

کود مکمل

کود مرغ در کنار انواع کود به دلیل مقدار بالای مواد معدنی شناخته شده است و بسیاری از آن برای افزایش رشد و بهبود شرایط خاک از آن استفاده می‌کنند. استفاده از آن برای گردو بسیار مناسب است اما شرایط و مقدار استفاده خاصی دارد بنابراین لازم است در این مقاله با ما همراه باشید.

کود مرغ برای درخت گردو چه تأثیری دارد؟

کود مرغ از فرآوری فضولات مرغ به دست می‌آید و در چند سال اخیر شدیداً موردتوجه قرار گرفته و دلیل آن، میزان بالای موادی مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفات است که باعث بارور شدن خاک می‌شوند. در مقابل انواع مختلف کود حیوانی، نوع مرغی آن مواد بیشتری مانند اسیداوریک یا نیتروژن دارد و باعث برتری می‌شود.

شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل توجه به این کود را نیتروژن دانست که باعث شده از آن برای خاک‌هایی که با کمبود این ماده روبرو هستند استفاده شود. باید توجه داشت که میزان بالای نیتروژن اگر کود به‌صورت درست کمپوست نشده باشد برای گیاه خطرناک است. استفاده مناسب از آن باعث افزایش توانایی خاک برای نگهداری آب و بالارفتن حیات مفید (باکتری یا کرم) در آن می‌شود. انواع مختلفی از این کود وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است.

فواید کود مرغ برای درخت گردو

انواع کود مرغ برای درخت گردو

روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی این کود وجود دارد که هرکدام مبنای مختلفی دارد. برای تقسیم به گروه‌های مختلف، باید نوع مرغ، خوراک آن، بستر رشد و عوامل دیگری را در نظر گرفت. بر اساس شکل کود به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • پلیت شده یا پلیتی
  • مایع
  • گرانول

کود های حیوانی

روش دیگری نیز وجود دارد که بر اساس نوع پرورش مرغ است که شامل گوشتی و تخم‌گذار و قفسی است.

خاک موردنیاز درخت گردو

درخت گردو به‌گونه‌ای است که ریشه آن تا اعماق 2-3 و حتی 5 متر نفوذ می‌کند بنابراین خیلی مهم است که خاک سفت نباشد و امکان نفوذ داشته باشد. ظرفیت نگهداری آب باید زیاد باشد و سازگاری این گیاه با آب زیاد است و در مناطق مرطوب رشد مناسبی دارد. در نتیجه کود مرغ برای درخت گردو انتخاب بسیار مناسبی برای افزایش خاصیت نگهداری آب در خاک است. خاک مناسب برای گردو باید آهک کمی داشته باشد و اگر پیش از کاشت خاک آزمایش شود برای تعیین ph و مواد معدنی بسیار مناسب است.

خاک حاصلخیز

استفاده از متخصص و مشاور در این حوزه بسیار مناسب است و باعث می‌شود تجربه چندین‌ساله آن‌ها در راستای اهداف شما استفاده شود. مجموعه پالیز گردو از طریق مشاوره رایگان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم (آنلاین) به باغداران کمک می‌کند. همچنین کلیه اقدامات مرتبط با فروش انواع نهال گردو و میوه شامل نحوه احداث باغ گردو، نگهداری، کاشت، داشت، نحوه رسیدگی بیماری و آفات زدایی، کوددهی و هرس را بر عهده می‌گیرد یا می‌توانید از مشاوره استفاده کنید.

کوددهی به دو روش سطحی و عمقی انجام می‌شود یعنی می‌توان کود را روی سطح خاک ریخت و یا در اعماق خاک ریخت. نکته بسیار مهم این است که ریشه گردو نباید به طور مستقیم با کود تماس داشته باشد به‌ویژه اگر مقدار اَزت (یکی از ترکیبات نیتروژن) زیاد باشد باعث سوختن گیاه می‌شود.

چرا کود مرغ برای درخت گردو

علاوه بر نکاتی که گفته شد، دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از این کود را برای گردو ضروری می‌کند. خاک ایران معمولاً از نظر روی ضعیف است و همچنین خاک گردو بعد از مدت کوتاهی از نظر مواد عالی تهی می‌شود بنابراین نیاز به تقویت دارد. برای کاشت لازم است از چاله استفاده شود اما حتماً با درخت فاصله داشته باشد و هم‌زمان با استفاده خاک نیز آبیاری شود. کوددهی به‌ویژه زمانی که درخت جوان است اهمیت زیادی دارد تا ریشه به‌خوبی رشد کند و بهترین زمان نیز فصل بهار و باروری درخت است.

کود مرغ برای درخت گردو مفید است اما باید پیش از استفاده چند نکته دیگر را هم درنظر داشته باشید. اول اینکه در صورتی که بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا در بین طیور شیوع پیدا کرده به‌هیچ‌وجه به استفاده از این کود فکر نکنید. کود باید به‌صورت کمپوست باشد و اگر نمی‌دانید چطور باید این کار را کنید از یک متخصص استفاده کنید. هنگام استفاده از تنفس محصول خودداری کنید و اگر خودتان کود را تهیه نمی‌کنید از افراد مطمئن استفاده کنید.

کود های ارگانیک برای درختان

 کلام پایانی

کود مرغ برای درخت گردو از بهترین انواع کود حیوانی برای رشد است و از نظر مواد معدنی در موارد بسیاری از موارد از آن‌ها پیشی می‌گیرد. این محصول را می‌توانید یا خودتان از فراوری یا کمپوست کردن فضولات مرغ تهیه به دست آورید یا از فروشگاه‌های قابل‌اعتماد خریداری کنید.

در استفاده از آن باید نکاتی مانند فاصله از درخت را رعایت کنید و زیاده‌روی نکنید. مجموعه پالیز گردو، بزرگترین نهالستان گردو، با چندین سال تجربه در زمینه پرورش گردو آمادگی مشاوره رایگان پیش از خدمت‌رسانی را دارد و درصورتی‌که سؤالی در این زمینه دارید یا به کمک نیاز دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

تماس با پالیز گردو