پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

کنه گال زگیلی گردو و کنه گال کیسه ای گردو چیست؟

کنه گال زگیلی و کنه گال کیسه ای برگ گردو چیست،کنه ها یکی از مهم ترین آفاتی هستند که ممکن است به درخت حمله کنند. آنها پس از حمله به درختان در برگ ها، تنه و یا میوه ساکن میشوند. و از منابع گیاه تغذیه کرده و به آنها آسیب میرسانند. کنه انواع مختلفی دارد. خوشبختانه درخت گردو در برابر برخی از کنه ها مقاوم است. اما برخی از آنها خسارات جبران ناپذیری به درخت وارد میکنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با دو مورد از مهم ترین آفات درخت گردو، کنه گال زگیلی برگ گردو و کنه گال کیسه ای برگ گردو آشنا سازیم. و روش های مبارزه با این حشرات مزاحم را با یکدیگر بررسی کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

علائم کنه زرد زگیلی

کنه گال زگیلی برگ درخت گردو

کنه ی گال زگیلی برگ گردو یکی از مهم ترین حشراتی است که به درخت گردو حمله میکند. اندازه ی کنه ی گال زگیلی نر کمی کوچکتر از جنس ماده است. البته این حشرات بسیار کوچک و به زحمت با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند. در زیر میکروسکوپ موی شانه ای این حشره بلند و به سمت عقب است. اندازه ی این حشرات حدود 200 تا 240 میکرون است. کنه گال زگیلی بیشتر در قاره ی اروپا و آسیا به خصوص آسیای میانی دیده میشود. در کشورمان کنه ی گال زگیلی اغلب در مناطق غربی دیده میشود. استان همدان یکی از مهم ترین مناطق مورد حمله ی این کنه در کشور است. و بیشتر باغ های گردو، گرفتار کنه گال زگیلی هستند.

مراحل زندگی این کنه شامل 4 بخش اصلی :

  • تخم
  • لارو
  • نمف (پروتوژین و دئوتروژین)
  • بالغ

شکل ظاهری :

این حشره دارای چند بخش اصلی است :

  1. ناخن پروش
  2. میکروتوبرکولهای فرم دئوتوژین
  3. میکروتوبرکولهای فرم پروتوژین
  4. ساق و پنجه پای اول
  5. موی جنسی
  6. صفحه پشتی دئوتوژین
  7. صفحه پشتی پروتوژین

آسیب :

این کنه بیشتر درختان جوان را مورد حمله قرار میدهد. شدت آلودگی در تاج درختان یکسان نیست. ابتدا در برگهای تحتانی شاخه و سپس به بخش های انتهایی شاخه در قسمت فوقانی میرسد. این کنه ابتدا در کناره های رگبرگ اصلی و فرعی ساکن میشود. رنگ این بخش ها رفته رفته زرد و سپس تیره خواهد شد. و زمانیکه کنه ی گال زگیلی تمام بخش های آن را فراگرفت، کاملا به رنگ قرمز قهوه ای درمیاید.

در فصل زمستان ماده ها بیشتر در بین فلس های جوانه های برگی شاتون نر و شکاف های ریز شاخه ها و تنه دیده میشوند. در فصل بهار کنه ها به روی برگ های تازه نقل مکان کرده و شروع به تخم گذاری میکنند. با تغذیه ی این کنه از برگ ها شکل ظاهری برگ ها تغییر کرده و ظاهرا روی آنها تاول های زرد دیده میشود.

کنه ی گال زگیلی در هوای گرم و هنگام باز شدن جوانه ها فعالیت خود را آغاز میکند. بیشترین فعالیت این کنه در اواخر تیر و اوایل مرداد ماه است. و تا فصل مهر ادامه دارد. درون گالها اغلب جنس ماده قرار میگیرد که توسط سوراخی که در گال قرار دارد میتوانند خارج شوند. با سرد شدن هوا رفته رفته جمعیت جنس ماده کاهش یافته و جنس نر که علاقه به زمستان گذرانی دارد، بیشتر خواهد شد.

بیشترین خسارت به درختان در شهریور ماه است. و به رگبرگ های اصلی است. این کنه باعث ریزش برگ ها نخواهد شد.

درفصل پاییز گالها تقریبا خالی شده و تنها 2 درصد کنه ها در آن باقی میمانند. بنابراین در فصل پاییز، از بین بردن برگ های گال دار برای مبارزه با این گنه گال دار زگیلی برگ گردو مناسب نیست.

مبارزه :

برای مبارزه با این کنه بهتر است ابتدا بدانیم در فصل زمستان جمعیت آنها چقدر است. در اینصورت بهتر میتوانیم جمعیت آنها را کنترل کنیم. سپس در ابتدای فصل بهار و در هنگام باز شدن جوانه های برگی از سموم مخصوص کنه کش برای مبارزه با آنها استفاده نمیاییم.

کنه گال کیسه ای برگ گردو

شکل ظاهری :

کنه گال کیسه ای شکلی شبیه به کرم دارد. قسمت پشتی این کنه به شکل نیم دایره ای و رنگ آن ابتدا سبز و رفته رفته متمایل به زرد میشود. در نهایت رنگ آن به قرمز قهوه ای تیره درمیاید. پس از حمله ی این آفت به درختان، برگ ها به صورت کیسه ای تغییر شکل میدهند. از این رو به آن کنه گال کیسه ای گفته میشود. زیستگاه ابتدایی این کنه روی رگبرگ های فرعی است. اندازه ی گال ها در حدود 3 تا 6 میلی متر است. و اندازه ی فرم پروتوژین بین 195 الی 220 میکرون است. رنگ هردو جنس پروتوژین این حشره زرد روشن است. درحالیکه افراد دئوژین به رنگ قرمز دیده میشوند.

علائم کنه گال کیسه ای برگ گردو

فرم پروتوژین این کنه دارای بخش های متعددی است :

  • صفحه پرودورسون و تزیینات پا از سطح جانبی
  • ناخن پروش
  • اسپرماتکا
  • صفحه جنسی و ضمائم آن
  • میکروتوبرکولهای پشتی از پهلو
  • میکروتوبرکول
  • صفحه پرودورسوم و گناتوزوما از سطح پشتی
  • سطح جانبی

آسیب :

در فصل زمستان حشره به فرم دئوتوژین در زیر فلس های جوانه های برگی دیده میشود. در فصل بهار و پس از باز شدن برگ ها به روی برگ های تازه نقل مکان میکند. این کنه تا اواخر فصل روی درختان گردو ساکن است. این کنه اغلب روی درختان گردو در سمت غرب کشور قرار دارد. و در شرایط آب و هوایی خاص و پایین بودن رطوبت، تعداد آنها افزایش خواهد یافت.

مبارزه :

برای مبارزه با کنه ی گال کیسه ای در فصلی که تعداد آن به حداکثر مقدار خود میرسد، با استفاده از کنه کش های مخصوص به درخت سمپاشی کنید.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو