پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

سوالات متداول گردو

 نهال های دریافتی از نهالستان را یک یا دو روز بعد از تحویل بکارید اگر نتوانستید بکارید میتوانید آن را در فضای بسته با یک دستمال مرطوب پیچیده و به مدت سه روز نگهداری نمایید. واگر بعلت مساعد نبودن هوا نتوانسیتد بکارید یک گودال حفر کنید تمام نهال ها را در بکارید و بعد از اولین آبیاری هر 10 روز یکبار آبیاری کنید بعد مساعد شدن هوا بکارید.

درخت گردو و در کل هر درخت میوهای به آب کافی نیاز دارند. ولی درخت گردو، برخلاف ظاهرش به شدت به آب وابسته است و اگر آب کافی به آن نرسد، مغز میوه آن پوچ و سیاه رنگ می شود.

در این حالت درخت گردو دچار سرما زدگی می شود. البته با توجه با فصل وقوع سرما، مقدار تاثیر سرمازدگی تفاوت دارد. به عبارت دیگر، در فصل بهار این تاثیر شدید است ولی در فصل زمستان تاثیری ندارد چون درخت به اصطلاح هنوز بیدار نشده است.

اگر نهال باشد، به دلیل اینکه بسیار حساس است، آن را با نایلون پیچانده و زمانی که سرما برطرف شد، نایلون را باز می کنیم. اگر درخت باشد، برای جلوگیری از سرمازدگی باید زیر درخت، کاه یا هرچیزی که دود شدید و حرارت تولید می کند، روشن نمود تا به نوعی شاخه ها در زمان سرما دودی شده وخشک نشوند.

به دلیل حساس بودن نهال به سرما، توصیه ما این است که کاشت نهال باید در اسفندماه و اوایل بهار انجام شود.

بله، باید به نوبت به طور منظم آب کافی به نهال برسد. ابتدا در هنگام کاشت آن را بلافاصله آبیاری می کنند. آبیاری در سال اول بسیار مهم بوده و تاثیر قابل توجهی دارد. در فصل تابستان نهال ها باید بیشتر از هر زمانی آبیاری مداوم شوند. در زمان بارندگی باید از میزان آبیاری کاست تا خاک غرقابی نشود.

خیر، تاثیر چندانی ندارد؛ زیرا درخت هنوز بیدار نشده است. ولی سرمای بهار تاثیری شدیدی در یخبندان درخت دارد.

اگر نهال بود و سایز بزرگی داشت باید آن را با نایلون بپوشانیم. اگر بسیارکوچک بود، از حفاظی مثل بطری نوشابه یا هر چیز دیگری که مانع ورود سرما شود، استفاده می کنیم. اگر درخت بود، باید آتش زیر آن روشن کنیم تا دود تولید شود. در نتیجه شاخه¬ها دودی شده و از سرمازدگی جلوگیری می¬شود.

خیر، زیرا به اصطلاح گفته می شود که برف ذاتی گرم دارد و سرمای آن آسیب جدی به درخت نمی رساند اما سرمای خشک آسیب زیادی به درخت گردو وارد می کند؛ البته سرمای خشک در فصل بهار. گاهی هم در اثر بارش سنگین برف، ممکن است شاخه ها شکسته شوند.

تاثیری چندانی بر روی درخت ندارد. فقط ممکن است نهال گردو را دچار شکستگی کند یا گردو را از درخت پایین بیندازد.

بله، برای کاشت اولیه نهال گردو ، ابتدا آن را در خاکستر آتش که طبیعت گرمی دارد و خاک شنی قرار می دهند زیرا خاک شنی آب را در خود نگه نمی دارد و از ماندگاری آب و پوسیدگی جوانه نهال جلوگیری می کند. اما برای درخت و نهال بزرگ که نیاز به آبیاری فراوانی دارد، خاک شنی مناسب نیست؛ زیرا آب زیادی را درخود نگه نمی دارد و درخت را تشنه می¬کند.

برای کشت اولیه و نهال خیر، زیرا آب فراوانی در آن می ماند و باعث گندیدن و پوسیدگی ریشه می شود اما برای درختان بزرگ، مشکلی به وجود نمی آورد و مناسب است.

خیر، چون ذاتا سوزاننده هستند و ممکن است به ریشه ها آسیب برسانند.

گردو به نمک نسبتا حساس است و اگر مقدار نمک خیلی زیاد باشد، بر عملکرد و کیفیت آن می تواند تأثیر منفی بگذارد. قبل از کاشت گردو، بهتر است سطح نمک را هم در خاک و هم در آب ارزیابی کنید. اگر شوری خاک شما کمتر از 1.5 dS / m (deciSiemens در متر) و آب آبیاری شما کمتر از 1.1 dS / m باشد ، نمک نباید تولید گردو را محدود کنند. با این حال، به ازای هر 1 dS / m افزایش شوری خاک، می توانید حدود 20٪ کاهش رشد و احتمالاً پتانسیل تولید را داشته باشید.

هر درختی که خاک آن، املاح کافی و مواد مغذی برای فوتوسنتز و تغذیه سلول های گیاهی خود نداشته باشد، خاک را خسته کرده و روی ظاهر درخت و ثمر آن تاثیر می گذارد.

در موقع شکوفه زدن نباید آبیاری انجام داد؛ زیرا باعث ریزش شکوفه ها و جوانه های میوه می شوند.

هر گیاه و درختی یک قطب نر دارد و یک قطب ماده. بعضی درختان فقط یک نوع مادگی یا نر بودن را دارند. بنابراین قاعدتا باید نیاز داشته باشند.

بستگی به نوع گردویی دارد که میخواهیم در آینده ثمر بدهد. پیوند زدن برای اصلاح نوع میوه ای است که قرار است در آینده تولید شود. بنابراین اگر نوع آن باب میل بود، نیازی به پیوند مجدد نیست.

بله، اولین فاکتور حفظ رطوبت خاک است که نباید نه کم باشد و نه زیاد. از عوامل دیگر میتوان به pH خاک که میزان اسیدی و قلیایی بودن خاک را معین می کند و میزان املاح موجود در خاک که البته این مورد را میتوان با کود های تقویتی به حالت طبیعی برگرداند، نام برد.

کمی باید ضخیم باشد که استحکام داشته باشد اما بلندی چندان مهم نیست.

بسته بندی به صورت تکی انجام می شود و نهال باید مقداری گل با خاک مرطوب دور ریشه هایش باشد تا در معرض هوا قرار نگیرند و خشک شوند. می توانیم دور ریشه ها هم نایلون بپیچیم. در کل نباید ریشه ها در معرض هوا قرار بگیرند.

باید از خاک خود گودال برای پر کردن گودال استفاده کرد. درضمن می توان از کود حیوانی هم استفاده نمود و بلافاصله بعد از کاشت باید به آن آب کافی داده شود و منظم آبیاری شود.

در فصل زمستان آبیاری ممنوع است اما در اواخر بهار و تابستان به شدت به آبیاری نیازمند است. همچنین بعد از برداشت محصول هم به یک نوبت آبیاری که به اصطلاح به آن “زخم آب” می گویند، احتیاج داریم.

 کمبود پتاسیم باعث می شود برگ¬های درختان کم رنگ شده و قسمت زیر برگ، خاکستری رنگ شود. در صورت کمبود شدید پتاسیم، برگ ها تغییر سایز داده و کوچک می شوند. علاوه بر این، در حاشیه و نوک برگ سوختگی به وجود می آید. برای رفع این مشکل، میتوان از سولفات پتاسیم استفاده کرد و علائم کمبود را برطرف نمود.

چیدن سرشاخه های درخت گردو در زمان معین، برای جلوگیری از درهم تنیدگی و زیاد شدن ارتفاع را هرس می گویند.

• عمل هرس در هنگام خواب درختان انجام می شود ولی بهتر است این کار در اوایل بهار انجام شود.

هرس درختان جوان، به منظور تقویت شاخه و تولید محصولات زیاد انجام می شود. کلیه شاخه های جانبی روی محور اصلی به جز چند شاخه در پایین تنه، قطع می شود. تمامی جوانه های اولیه که در بالاتر از فاصله 3/1 متری سطح زمین قرار دارند، باید قطع شوند و جوانه های ثانویه، فرصت رشد پیدا کنند تا از رشد ضعیف شاخههای انشعاب یافته جلوگیری شود. هدف اصلی هرس، افزایش محصولات و پربار بودن درخت است. از طرفی در عمل هرس تاخیر صورت گیرد شیره گیاهی خارج شده و تمامی سطوح قطع شده با چسب پوشانده می¬شوند.

معیار اصلی زمان برداشت گردو زمانی است که یک ماه از پاییز گذشته باشد. در اینصورت پوست گردو کمی سیاه و ترک بر می دارد. البته، زمان رسیدن گردو در هر منطقه ای متفاوت است. در مناطق خشک که دمای شب و روز زیاد است، مغز گردو سریع تر میرسد، اما در مناطق مرطوب همراه با مه و باران که شب های نسبتا سردی دارد، رسیدگی مغز به کندی و پیوسته صورت می گیرد. مهمر ترین زمان رسیدگی مغز گردو، زمانی است که بافت مغز آن از سفید به قهوه ای تغییر رنگ دهد. در این صورت مغز گردوی با کیفیتی خواهیم داشت اما ازآنجا که در این زمان پوست گردو نرسیده و هنوز سبز است، باید صبر کرد تا پوست گیری انجام شده و به اصطلاح به یک “برداشت اقتصادی” دست یافت.

دوستان عزیز چنانچه پاسخ سوالات خود را نیافتید، می‌توانید از طریق شماره  ذیل با ما در تماس باشید. پشتیبانی سایت نهالستان پالیز گردو با مدیریت مهندس سعید قاسمی پاسخگوی تمامی سوالات شماست.


مشاوره : 09331832393

تماس با پالیز گردو