پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

روش های مبارزه طبیعی با آفات درختان گردو

تمامی باغ ها از جمله باغ گردو ممکن است در معرض حمله ی آفات قرار بگیرند. آفات میتوانند به محصول یا برگ ها و شاخه ها و تنه و ریشه و… درخت گردو حمله کرده و در آن ساکن شود. افت محصول دهی و افت کیفیت محصول یکی از مهم ترین خساراتی است که آفات به باغ وارد میکنند. جلوگیری از حمله ی برخی از آفات غیرممکن است. اما روش هایی برای جلوگیری و یا مبارزه با برخی از آفات مطرح شده است. شما میتوانید پس از کسب اطلاع از نوع آفت؛ با استفاده از روش های خاص مطرح شده به مبارزه با آنها بپردازید. در این بخش در نظر داریم تا شما را با روش های مبارزه با آفات به صورت مفصل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش های شناخت و مبارزه با آفات درختان گردو

باغداران حرفه ای میدانند برای افزایش کیفیت محصولات و افزایش بهره وری از باغ به خصوص در باغ هایی با اهداف تجاری، باید کلیه عملیات لازم برای کاشت و نگهداری از درختان را به خوبی انجام دهند. همانطور که میدانید اولین قدم آگاهی از شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه و آماده سازی زمین و سپس خرید نهال گردوی سالم و کاشت آن در باغ است. نگهداری اصولی از باغ مهم ترین وظیفه ی یک باغدار به شمار میرود. نگهداری یعنی فراهم ساختن شرایط مطلوب رشد و همچنین آبیاری و سمپاشی به موقع آن برای جلوگیری از حمله ی آفات و بیماری ها است. در این بخش قصد داریم تا شما را با روش های مبارزه با آفات درخت گردو بیشتر آشنا کنیم.

آفات درختان گردو

اگر باغ گردوی شما مورد حمله ی آفات قرار گرفت در قدم اول باید آفت را شناسایی کنید. شناخت آفات با استفاده از اثری که از خود باقی میگذارد؛ امکان پذیر است. در مرحله ی بعدی باید یک یا چند روش مناسب برای مبارزه با آفت انتخاب کرده و آن را از بین ببرید. دو روش اصلی برای مبارزه و پیشگیری از آفات درخت گردو وجود دارد:

  1. مبارزه طبیعی
  2. مبارزه عملی یا مصنوعی

مبارزه طبیعی آفات درختان گردو

تفاوت مبارزه ی طبیعی با مصنوعی در تجهیزات و ابزارآلاتی است که در هریک استفاده میشود. مبارزه ی طبیعی به 2 دسته ی کلی تقسیم میشود که شامل:

  • مدیریت آفات با تغییر در زمان رشد
  • مدیریت آفات با تغییر در رفتار آنها

مدیریت آفات با تغییر در زمان رشد

در این روش با استفاده از مکانیزم تغییر جلد و قبل از کامل شدن مراحل لاروی؛ در رشد آفات اختلال ایجاد میکنند. ترکیبات خاصی در آفات باعث بروز اختلالاتی در رشد و نموی آنها میشود. مزایای استفاده از این روش این است که با استفاده از مقدار کمی سم، میتوان به طور کامل از حشرات جلوگیری کرده و این عامل برای مصرف کننده و محیط زیست خطری ندارد.

 مدیریت آفات با تغییر در رفتار آنها

برخی از حشرات موادی را تولید میکنند که باعث دور یا نزدیک شدن برخی از آفات به آنها میشوند. این مواد به دو دسته ی کلی تقسیم میشوند:

  1. فرمون ها: وظیفه ی فرمون ها مخابره ی پیام شیمیایی درون گونه ای است.
  2. آلوکمیکال ها: وظیفه ی آلوکمیکال ها مخابره ی پیام شیمیایی بین گونه ای است.

فرمون ها

زمانیکه فرمون ها پیام شیمیایی درون گونه ای را مخابره میکنند، برخی از واکنش های رفتاری کوتاه مدت در حشرات ایجاد میشود. فرمون ها معمولا از انتهای بدن حشرات خارج میشوند. این مواد برای برخی دیگر از حشرات جذاب است. حدود 170 نوع پروانه وجود دارد که فرمون ترشح میکند. البته دانشمندان موفق به تولید فرمون مصنوعی شده اند که میتوان آن را خریدا

ری کرده و در باغ از آن استفاده کرد.

فرمون ها در 3 طبقه دسته بندی میشوند:

  1. فرمون جنسی

این فرمون ها به صورت گاز از غدد برون ریز پروانه های ماده خارج میشوند. که باعث جذب حشرات نر برای جفت گیری خواهد شد. و اما نحوه ی به کارگیری این فرمون ها برای کنترل آفات:

میتوان با استفاده از این فرمون ها یک تله ی جنسی  ایجاد کرده و حشرات زیادی را به سمت آن بکشانیم. این روش برای کرم خراط مناسب است.

حدود 2 هفته بعد از ایجاد تله ی فرمونی و پس از بدست آوردن پیک جمعیت حشرات میتوان با استفاده از سمپاشی حشرات را از بین برد. این روش برای آفت کرم سیب مناسب است.

زمانیکه فرمون ها در یک محل قرار بگیرند. در جفت یابی جنس نر اختلال ایجاد شده و به این ترتیب از افزایش جمعیت آنها جلوگیری میکند. این روش برای آفت کرم سرخ پنبه مناسب است.

افات نهال گردو

  1. فرمون تجمعی

این فرمون باعث جذب هردو حشره ی نر و ماده میشود. پس از جمع آوری حشرات در یک محل میتوان با استفاده از سموم مخصوصی آنها را معدوم سازی کرد. این روش برای آفت سوسک حنایی خرما مناسب است.

  1. فرمون هشدار دهنده

این فرمون ها در برخی از حشرات زمانیکه مورد حمله ی دشمنان طبیعی قرار میگیرند، ترشح میشود. این فرمون به عنوان یک اعلام خطر برای سایر حشرات است.

آلوکمیکال ها

آلوکمیکال ها دو دسته هستند:

کایرومونها

کایرومونها باعث جذب موجودات به سمت خود میشوند. مثلا بوی گیاه کلم باعث جذب پروانه ی سفید میشود.

آلومون ها

این مواد دو گونه ی دورکننده ویا بازدارنده هستند. درواقع برد ترکیبات به کار رفته در آنها باعث دور یا بازداندگی آفات خواهد شد. به این ترتیب که ترکیبات با برد زیاد، باعث دور شدن و ترکیبات با برد کم باعث بازدارندگی آفات از تغذیه و تخم گذاری خواهد شد.

  1. دورکننده ها: این مواد در محیط دوام کمتری دارند. بنابراین استفاده از آنها توجیح اقتصادی ندارد. اما برای استفاده در آفات خانگی مناسب است.
  2. بازدارنده ها: این مواد بیشتر با مکانیزم آنتی بیوز در مقاومت گیاهان مرتبط است.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو به مدیریت آقای سعید قاسمی با ده ها سال سابقه در زمینه ی پرورش و تولید نهال گردو با کیفیت و ارسال آن به بیشتر نقاط کشور یکی از پیشتازان در زمینه فروش نهال گردو میباشد. این نهالستان کلیه ی مجوزهای رسمی و شناسنامه ی معتبر و شماره ثبت اختراع لازم را داشته و توانسته است بهترین خدمات را به باغداران عزیز ارائه کند. حتما قبل از خرید نهال گردو با متخصصین ما در این حوزه تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره ببرید.

تماس با پالیز گردو