پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

کاشت و پرورش درخت گردو علاوه بر سودآوری بسیار خوبی که برای باغدار دارد با خطرات و ریسک هایی نیز همراه است. درختان گردو نسبت به برخی از شرایط آب و هوایی از جمله خشکی و رطوبت بسیار زیاد حساس هستند و قرار گرفتن در این شرایط میتواند به درخت گردو آسیب های جدی وارد کند. اما نگران نباشید بیماری درخت گردو با علائم ظاهری مشخصی همراه است. بیشتر بیماریهای مهم گردو ابتدا روی برگ های درخت نمایان میشوند. برخی از بیماری ها روی شاخه های درخت تاثیر میگذارد و برخی دیگر حتی میتواند روی ریشه و تنه ی درخت را نیز به طور کلی بپوساند.

  1. بیماری لکه برگی گردو Microstroma jaglandui :

لکه برگی در دسته بیماریهای مهم گردو شناخته میشود. این بیماری درخت گردو به صورت لکه روی برگ درخت گردو دیده میشود که ممکن است برای درخت شما نیز پیش بیاید؛ از نشانه های این بیماری کپک های سفید روی برگ ها است. این کپک ها به صورت اشکال هندسی به صورت نامنظم و منظم و به هم متصل در زیر برگ ها ظاهر میشوند. با دیدن این علائم فورا اقدام به درمان درخت خود کنید تا از گسترش آن در سراسر باغ جلوگیری کنید. روش درمان این بیماری به صورت سمپاشی با قارچ کش مخصوص است. معمولا دو بار با فاصله ی 15 روزه در ماه خرداد باید سمپاشی انجام دهید.

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

بیماری لکه برگی گردو Microstroma jaglandui

  1. باکترویوز (بلایت گردو) xanthomonas campestri f.sp junyeanelis :

این بیماری یک تهدید جدی برای درخت گردوی شماست. با مشاهده ی این بیماری درخت گردو باید به سرعت دست به اقدام بزنید و درختتان را از کاهش 0.08 محصولش نجات دهید. از علائم ظاهری این بیماری لکه های کوچک و منظم روی میوه است که در ابتدای ظهور شفاف اند و پس از مدتی تیره رنگ میشوند. سپس در انتهای میوه به قطر 2 تا 3 سانتی متر میرسد. این بیماری به مغز میوه نیز نفوذ میکند و آن را سیاه و نرم میکند. به همین دلیل به آن بیماریهای مغز گردو نیز گفته میشود. روش درمان این بیماری به صورت سمپاشی روی درخت است. سمپاشی باید هفته ای یکبار و در دو نوبت انجام شود.

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

باکترویوز (بلایت گردو) xanthomonas campestri f.sp junyeanelis

  1. بیماری آنتراکنوز Jnomonia leptostyea :

بیماری آنتراکتوز یک بیماری قارچی است که معمولا در فصل بهار یا تابستان رخ میدهد. رطوبت هوا باعث افزایش این بیماری میشود. علائم این بیماری به صورت لک های نامنظم خاکستری و قهوه ای رنگ برروی برگ درخت ظاهر میشود. حتی باعث ریزش برگ های درخت نیز میشود. این بیماری باعث آسیب دیدن شاخه ها نیز میشود. که لکه های آن درازتر و فرورفته تر میشود. میوه ی درخت نیز نارس و کوچک میشود. روش درمان این بیماری سمپاشی است که یکبار هنگام ظهور بیماری و پس از آن هر دو هفته یکبار روی درخت باید انجام گیرد.

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

بیماری آنتراکنوز Jnomonia leptostyea

  1. خشکی سرشاخه یا شانکر گردو Cytospon jcagtandis :

در این نوع از انواع بیماری گردو باید بدانیم، خشکی سرشاخه یک تهدید جدی برای درختان گردو است. اگر بخواهیم بیماری را از علائم ظاهری بشناسیم؛ باید بگوییم علائم این بیماری به صورت متورم شدن و یا فرورفتگی در روی پوسته ی درخت و همچنین شاخه ها و تنه ی درخت بروز میکند. برای درمان این بیماری باید بخش های آسیب دیده را جدا کنیم و با یک خمیر قارچ کش مخصوص به محل مورد نظر میمالیم. همچنین میتوانیم از محلول مخصوص روی شاخ و برگ بپاشیم.

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

خشکی سرشاخه یا شانکر گردو Cytospon jcagtandis

  1. شانکر عمیق پوست گردو Erwinia rubrifaciens :

مشخصه ی ظاهری این بیماری شکافهای بزرگ روی پوسته و تنه و شاخه درخت است. یک محلول شیره گیاهی و باکتری از درون شکاف به بیرون میریزد. رنگ این محلول شیره ای به رنگ قهوه ای تیره است. این بیماری در هر فصلی ممکن است برای درخت پیش بیاید. درمان خاصی ندارد و بیشتر باید به فکر پیشگیری بود تا درمان. این بیماری میتواند محصول دهی درخت را با کاهش مواجه کند. برای پیشگیری از این بیماری باید با استفاده از تانسیو متر آبیاری درخت را کنترل کنید و همچنین مراقب باشید تا شاخه ها زخمی نشوند.

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

شانکر عمیق پوست گردو Erwinia rubrifaciens

  1. پوسیدگی ریشه و طوقه ناشی از فیتو فتورا :

این بیماری یکی از انواع بیماری ریشه گردو شناخته میشود. یکی دیگر از انواع بیماری گردو پوسیدگی ریشه و طوقه ناشی از فیتوفتورا است. این بیماری در ابتدا به صورت زرد شدن برگ های کوچک ظاهر میشود سپس سرشاخه ها خشک میشوند و در نهایت با شدت بیماری میتواند باعث مرگ درخت شود. بیماری فیتوفترا انواع مختلفی دارد و بسته به درجه حرارت و رطوبت خاک و مقاومت درخت میتواند شدت آن بیشتر یا کمتر شود. این بیماری روش درمان خاصی ندارد. حتی استفاده از سموم گازی نیز نمیتواند این بیماری را درمان کند. این بیماری به ریشه و بدنه ی درخت نفوذ میکند و آن را از درون از بین میبرد. برای پیشگیری از این بیماری باید از زهکشی مناسب استفاده کنیم و همچنین محل پیوند را بالاتر از سطح خاک قرار دهیم.

معرفی انواع بیماری های درخت گردو

پوسیدگی ریشه و طوقه ناشی از فیتو فتورا

  1. پوسیدگی ریشه و طوقه ناشی از قارچ آرمیلاریا :

این بیماری به نام های دیگری نیز شناخته میشود از جمله قارچ ریشه بلوط، قارچ عسلی، پوسیدگی ریشه قارچ خوراکی.

به طور کلی آرمیلاریا یک بیماری ریشه گردو است. علائم ظاهری این بیماری مانند بیماری فیتوفترا است. به همین دلیل باید حتما از افراد متخصص در تشخیص این بیماری استفاده کرد. علائم دیگر این بیماری درخت گردو رشته هایی شبیه به بند کفش است که در درخت ظاهر میشود. این رشته ها می سیلیوم قارچ هستند و به رنگ قهوه ای تیره که داخل آن سفید است، هستند. این بیماری نیز در دسته بیماری هایی است که درمان مشخصی ندارد به همین دلیل باید برای پیشگیری از این بیماری از سموم گازی در خاک استفاده کرد.

  1. پوسیدگی زغالی گردو Macrophonia phaseoli :

این مدل از انواع بیماری گردو در دسته ی بیماری های قارچی درخت گردو شناخته میشود. اگر باغ شما در زمین های سنگلاخی و یا بسیار خشک که خاک زراعی خوبی ندارد، قرار داشته باشد باید بگوییم احتمال این بیماری برای درخت گردوی شما زیاد است. علائم ظاهری که روی درخت بروز میکند بسیار شبیه به بیماری فیتوفتورا است. تنها تفاوت این است که این بیماری در مناطق خشک رخ میدهد و فیتوفتورا در مناطق مرطوب اتفاق میوفتد. این بیماری نیز درمان ندارد و برای پیشگیری از آن باید خاک خود را با خاک زراعی اصلاح کنید. همچنین درختان را به صورت مرتب آبیاری کنید.

نتیجه گیری

همانطور که دیدید برای درختان گردو بیماری های زیادی وجود دارد که در آن به بیماریهای مهم گردو اشاره کردیم. برخی از این بیماری ها قابل درمان و برای برخی دیگر درمان خاصی وجود ندارد. لطفا اگر تغییر ظاهری در درختتان مشاهده کردید حتما آن را به یک متخصص در زمینه ی درختان گردو نشان دهید تا بتواند به درستی بیماری درخت گردو را تشخیص دهد. برخی از این بیماری ها ممکن است به طور کلی حیات درخت را به خطر بیاندازد و برخی دیگر نیز میتواند باعث افت شدید کیفیت و مقدار محصول شود.

نهالستان پالیز گردو دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال گردو، شناخت انواع بیماریهای گردو و بیماری نهال گردو است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران است. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو