پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

آموزش احداث باغ گردو

اصولا مراحل احداث باغ گردو نسبت به سایر باغ ها نیاز به یک تجربه و تخصص منحصر بفردی دارد. معمولا افرادی وجود دارند که با استفاده از طرح توجیهی احداث باغ گردو و برطبق اصول اقدام به احداث باغ گردو میکنند. این عمل به ما کمک میکند تا با ریسک کمتر بهترین بهره وری را از فضا و باغ انجام دهند. هر باغی برحسب شرایط خاصی که دارد باید به شکل خاصی احداث شود و برای اینکه بدانیم چگونه میتوانیم باغ خود را احداث کنیم باید طرح توجیهی احداث باغ گردو مخصوص به خودمان را از متخصصین این حوزه دریافت کنیم. در این مقاله در نظر داریم تا درباره ی شرایط احداث باغ گردو به صورت مفصل با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

احداث باغ گردو

شاید به جرات بتوان گفت که گردو جزو دسته بندی مهم ترین محصولات باغی در کشور و دومین محصول خشکباری در ایران به حساب می آید. در رتبه‌بندی کشورهای تولید کننده‌ی گردو به ترتیب چین و آمریکا و در رتبه‌ی سوم ایران قرار دارد اما به دلیل عدم تمرکز درختان گردو و شرایط احداث باغ گردو همچنین امکان رشد آن در نقاط مختلف کشور، گردو تنوع زیادی در کشور دارد و همین امر مانع از صادرات آن می‌شود.

درخت گردو یک درخت چند ساله و بسیار مقاوم است. هر درخت پس از رشد کامل به صورت میانگین تا 18 کیلوگرم محصول میدهد که میشود هم در داخل کشور و هم خارج از کشور به قیمت بالایی آن را به فروش رساند. زمان احداث باغ گردو شما نیاز به سرمایه برای کشت دارید اما پس از آن تا سالهای سال درختان برای شما ثمره میدهند و احتیاجی به خرید دوباره ی نهال ندارید.

درختان گردو معمولا عمر طولانی دارند و تا سالهای طولانی به شما محصول میدهند و با افزایش سن درخت میزان محصول آن نیز افزایش میابد. اگر قصد احداث باغ گردو دارید باید بدانید که سرمایه هایی باید به صورت ثابت و جاری برای پرورش درختان خود در نظر بگیرید. شما حداقل تا 10 سال نباید توقع بازگشت سرمایه از باغتان را داشته باشید تا نهال هایتان تبدیل به درختان تنومند شوند. هزینه های ثابت و جاری شما باید صرف خرید نهال گردو و کاشت و کوددهی و تغذیه محصولتان شود. با احداث باغ گردوی پیوندی شما میتوانید پس از 5 سال به برداشت محصول برسید و هر سال به میزان باردهی درختان افزوده میشود.

بروزترین احداث باغ گردو

مراحل احداث باغ گردو

برای اینکه بتوانیم یک باغ گردوی خوب داشته باشیم طبیعتا باید مراحل احداث باغ گردو را بدانیم. برای احداث باغ گردوی باکیفیت لازم است مراحل زیر را طی کنید:

مکان یابی باغ گردو

اصولا درختان گردو در عرض جغرافیایی 30-55 درجه شمالی رشد می‌کنند و کشور ایران در مدار جغرافیایی 25-40 درجه شمالی قرار دارد. و به علت موقعیت خاص جغرافیایی کشور، برطبق روش احداث باغ گردو، برای کاشت درختان گردو، بیشتر بخش های کشور بجز مناطق جنوبی مثل حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مناسب هستند.

اما برای اینکه بدانید کدام نوع گردو در چه ارتفاعی از سطح دریا مناسب تر است این بخش از مقاله را از دست ندهید:

  • درارتفاع 0 تا 1200 متر از سطح دریا درختان گردوی محلی، فرانکوت، پدرو، چندلر، هارتلی، اسرائیلی به خوبی رشد میکنند.
  • در ارتفاع 1200 تا 2000 متر درخت گردوی فرنور و وارتیه ویژه پالیز به خوبی رشد میکنند.
  • بهترین روش احداث باغ گردو، کاشت گردو در ارتفاع 800 تا 2500 متر از سطح دریا است.

اقلیم مناسب کاشت نهال گردو:

اصولا درخت گردو در شرایط آب و هوای مدیترانه ای که در تابستان معتدل و در زمستان سرد است به خوبی رشد میکند. درخت، بسته به نوع گردو از 300 تا 1500 ساعت باید دمای 0 تا 7 درجه سانتیگراد را تجربه کند. در کنار آن درجه حرارت لازم برای رشد گردو از 9 تا 12 درجه ی سانتیگراد است . توجه کنید که ماکسیمم درجه حرارت یک درخت گردو نباید بیشتر از 37 درجه سانتیگراد باشد. دمای اپتیمم باید بین 15 تا 20 درجه ی سانتیگراد بوده و زمان محصول دهی باید دمای آن از 18 تا 22 درجه و ماکسیمم 35 درجه سانتیگراد باشد.

دمای لازم برای زمانیکه درخت شما از خواب زمستانی بیدار میشود، 5 تا 7 درجه سانتیگراد و مینیمم دمایی که یک درخت گردو میتواند تحمل کند 20- است. گاها پیش می‌آید که در فصل بهار ناگهان هوا بسیار سرد میشود اصطلاحا میگوییم که درختان را سرما زده است. سرمای شدید در فصل بهار گردوها را میسوزاند. باید منطقه ای انتخاب کنید که از سرمای ناگهانی بهاره مصون باشد.

سرمای بین 5- تا 7- گل های تازه باز شده‌ی گردو را میسوزاند. و زمانیکه جوانه های زایشی روی درخت هستند، درخت نسبت به سرمای -7 تا 5- درجه سانتیگراد بسیار حساس است و این سرما میتواند جوانه ها را بسوزاند. درمقابل گرمای مناسب برای زمان گرده افشانی یک درخت گردو از 15 تا 20 درجه است. کاشت درخت گردو در دامنه های مشرف به جنوب بسیار مناسب است اما ریسک سرمازدگی در فصل بهار برای آنها وجود دارد.

اقلیم مناسب احداث باغ گردو

خاک مناسب برای کاشت نهال گردو :

خاک مناسب برای کاشت نهال گردو یکی دیگر از نکات مهم در احداث باغ گردو است، اگر درخت گردو را در خاک های رسی سنگین و مرطوب بکارید اصلا رشد خوبی نخواهند داشت. بر طبق اصول احداث باغ گردو لازم است درخت گردو را در خاک های نیمه سنگین و شنی و رسی و لومی یکدست و با عمق زیاد (حداقل 3 متر) بکاریم تا محصول بیشتری از آن برداشت کنیم. مثلا خاک لومی نسبت به خاک شنی بسیار حاصلخیزتر است چون خاک لومی بهتر میتواند رطوبت موجود در خاک را حفظ کرده و مصرف آب را کاهش میدهد. دربین خاک‌های رسی- لومی و سیلتی- رسی، خاک های لومی- رسی برای کاشت درخت مناسب تر هستند. به علت خاک ریز بافت، زهکشی و تهویه همچنین حفظ رطوبت در این خاک ها بهتر انجام میشود.

سایر فاکتورهای خاک مثل شوری خاک باید 4 میلی موس بر سانتی متر و  PH خاک باید بین 5.6 تا 5.7 باشد. خاک ایران به علت PH بالایی که دارد بسیاری از گیاهان در آن قابل رشد نیستند. اگر بتوانیم PH خاک را کنترل کنیم میتوانیم جذب مواد غذایی را ساده تر کنیم.

بهترین خاک برای احداث باغ گردو

آبیاری درخت گردو :

میزان آبیاری درخت گردو براساس منطقه ی آب و هوایی که در آن قرار دارید بین 8 تا 10 هزار متر مکعب برای هر هکتار در سال است. اگر از آبیاری قطره ای استفاده میکنید 6 تا 8 هزار متر مکعب برای هر هکتار در هر سال کافی است. همچنین بلافاصله پس از کاشت باید نهال را آبیاری کنید.

اصلاح روش آبیاری یعنی برای اینکه بتوانیم از منابع آبی بهره ی کافی را ببریم و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، باید بتوانیم حرکت آب را کنترل کنیم.

آبیاری تحت فشار یکی از بهترین روش ها مخصوصا برای بالابردن راندمان آبیاری و کاهش تلفات آب خواهد شد. بهترین روش آبیاری تحت فشار روش بابلر است. این روش میتواند محدودیت هایی که خاک برای شما ایجاد میکند را به حداقل برساند و از روش آبیاری قطره ای سطحی بسیار موثرتر است. مزایای سیستم آبیاری بابلر در مقابل سیستم آبیاری سطحی مزایایی از قبیل کنترل دقیق آب، نفوذ پذیری بیشتر و انطباق بهتر را داراست.

در این روش مقدار کمی آب در دفعات و به صورت مرتب منطبق با مصرف آب گیاه به آن داده میشود. درخت گردو حدود 6 تا 8 هزار متر مکعب آب در سال به روش بابلر نیاز دارد. در روش آبیاری قطره ای بهتر است تا دو گودال کوچک دایره ای به فاصله نیم متر و یک متر دور درخت ایجاد کنیم تا آب در آن جمع شود. اما اگر به علت شرایط نتوانستیم سیستم آبیاری تحت فشار را در باغ خود راه اندازی کنیم؛ بهتر است از روش های دیگر آبیاری استفاده کنیم. کرتی و غرقاب کردن دو روش مرسوم قدیمی در آبیاری بوده است که امروزه تبدیل به روش آبیاری جوی و پشته شده است. در هر منطقه ی جغرافیای تعداد دفعات آبیاری متفاوت است. عواملی که در تعداد دفعات آبیاری تاثیرگذار است میزان بارندگی و میزان تبخیر و تعرق در ماه های خشک سال است.

شیب زمین برای کاشت نهال گردو

با آگاهی از چگونگی احداث باغ گردو زمانیکه شما درختان خود را در شیب های جنوبی میکارید گلدهی بهتری دارد. اما خطر سرمازدگی آن ها در بهار بیشتر میشود.

طراحی باغ گردو

برطبق دستورالعمل طراحی باغ گردو، شما باید مواردی مثل مکان یابی صحیح و مسطح سازی و آماده کردن زمین را بررسی و تعیین کنید و در نهایت با پیاده کردن نقشه ی کاشت بر اساس طرح توجیهی احداث باغ گردو، باغ خودتان را احداث کنید.

الگوی کشت گردو

برطبق اصول احداث باغ گردو و الگوی کشت یک درخت برای رسیدن به رشد کافی و محصول دهی عالی و مرغوب باید نور کافی دریافت کند. به همین دلیل زمانیکه درختان را میکارید باید یک فاصله ی مناسب بین درختان بگذارید تا هم درختان نور کافی دریافت کنند و هم ریشه ها فضای کافی برای رشد را داشته باشند. الگوی کاشت به صورت زیر است.

الف: مثلثی

ب: لوزی

پ: داربستی

ت: مربعی

ث: مستطیلی.

باید دقت کنید که تراکم درختان در باغ باید به اندازه ای باشد که عبور و مرور در باغ با وسایل نقلیه مورد نیاز کاشت و برداشت مقدور باشد. اگر درختان در فاصله ی نامناسبی قرار دارند باید درختان نامناسب را حذف و یا واکاری کنید. واکاری یعنی برخی از درختان را خشک کنید یا فاصله های خالی روی ردیف ها را از بین ببرید.

درخت گردو باید در فواصل کاشت 7*7 متر و اگر گردوی بذی است در فاصله ی 10*10 متر با سیستم مربعی کاشته شود. اگر باغ شما در سطح شیب دار است، برای گردوی پیوندی 6 متر و گردوی بذری 8 متر فاصله در نظر بگیرید.

طرح توجیهی کاشت

گرده افشانی درخت گردو

درخت گردو اغلب توسط باد گرده افشانی میکند. در شرایط مساعد درخت باید در ارتفاع 800 تا 2500 متر از سطح دریا 1500 تا 300 ساعت باید بین 0 تا 7 درجه سانتیگراد باشد. لازم به ذکر است که برخی از درختان گردو مانند درخت گردو چندلر و درخت گردو فرنور نیاز به گرده افشان دارند، باید اطلاعات کافی در رابطه با گرده افشان درخت گردو داشته باشید

تهیه بستر مناسب کاشت درخت گردو

خاک در یک زمین یکسان نیست و در هر بخش از زمین ممکن است با خاک متفاوتی مواجه شویم. همچنین در عمق های مختلف نیز خاک ها با یکدیگر متفاوت هستند. اگر میخواهیم بدانیم ارزیابی خاک موفقیت آمیز بوده یا خیر باید بدانیم اگر موارد زیر در آزمایش خاک شما وجود داشت یعنی خاک شما برای کشت مناسب است.

الف: میزان نگهداری و حفظ رطوبت در خاک باید یکنواخت باشد.

ب: نبود موانع فیزیکی و زهکشی

ج: در زمین محدودیت هایی وجود نداشته باشد که برطرف کردن آنها سخت یا غیر ممکن است.

در خاک هایی که عمق کافی و بافت یکنواخت دارند نیازی به اصلاح گسترده ی خاک وجود ندارد. اما در خاک هایی که لایه لایه هستند باید آنرا اصلاح کنیم. در خاک های لایه لایه به این دلیل که شما نمیدانید در هر لایه چه نوع خاکی وجود دارد باید لایه های مختلف آن را با هم مخلوط کنید.

خاک های رسی بافت سفت و نفوذ ناپذیری دارند به همین علت باید آنرا اصلاح کنید یعنی باید لایه رس را با بقیه نیم رخ خاک مخلوط کنید، تا آب بهتر بتواند در آن نفوذ کند و از طرفی ریشه ها بتوانند بهتر در آن رشد کنند. در برخی از خاک ها که بافت سنگی و سخت دارند در اصلاح خاک باید آن ها را خرد کنیم یا لایه های سخت آن را بشکنیم تا درخت راحت تر بتواند در آن ریشه بدواند.

در قدم بعدی اصلاح باغ برای سهولت در تردد صورت میپذیرد. گاهی لازم است برای انجام بهتر عملیات کاشت و برداشت پستی ها و بلندی های زمین را از بین ببرید. اصلاح فیزیکی خاک نیز برای بهبود شرایط فیزیکی خاک از نظر ساختمان و بافت خاک انجام میگیرد. به وسیله ی خاک ورزی یا افزودن کودهای دامی و… میتوانید اصلاح فیزیکی را انجام دهید.

اصلاح شیمیایی خاک نیز تا حد زیادی در بهبود وضعیت خاک موثر است. موارد شیمیایی میتواند عناصر غذایی مورد نیاز درخت گردو را تامین میکند. در این روش اصلاح PH به میزان 6.5 تا 7.5 و شوری خاک Ec تا 2 زیمنس بر متر نیز انجام میگیرد.

شکستن لایه های خاک باغ گردو

معمولا کلسیم در عمق یک متری از سطح خاک یک لایه ی غیر قابل نفوذ می‌سازد که مانع از رشد ریشه در اعماق خاک می‌شود در نتیجه ریشه درخت نمیتواند به خوبی رشد کند. و به تبع آن درخت به اندازه ی کافی محصول نخواهد داد وگاهی ممکن است به خشک شدن درخت منجر شود برای جلوگیری از این اتفاق باید زمین را تا عمق یک متری شخم بزنیم. وسایل مورد نیاز برای شخم عمیق ریپر و سوسولوز است.

تهیه ی چاله درخت گردو

برای هر درخت باید یک گودال آماده کنیم، البته باید توجه کنیم که زمان گود برداری با زمان درختکاری در ارتباط است. گودال کاشت نهال گردو همیشه باید یک فصل قبل تر زمان کاشت نهال آماده شده باشند. مثلا اگر زمان کاشت نهال در زمستان است، گودال باید یک فصل قبل یعنی در فصل پاییز آماده شده باشند. اینکه گودال را چقدر باید حفر کنید بسته به نوع خاک و ریشه ی درخت دارد. باید ابعاد گودال را به میزانی در نظر بگیریم که در هنگام کاشت درخت، ریشه ی نهال به دیواره ی آن برخورد نکند. اگر خاک شما مرغوب است یک گودال باید 30 تا 60 سانتی متر از نوک ریشه فاصله داشته باشد. و اگر خاک شما نامرغوب است باید این فاصله را بیشتر کنید. قطری که باید برای گودال ها در نظر بگیرید باید بین 30 تا 50 سانتی متر باشد. عمق گودال بیشتر به عمق پراکنش ریشه ها بستگی دارد.

عمق گودال

زمان کاشت نهال گردو

زمان منناسب کاشت نهال گردو از اهمیت زیادی برای باغداران برخوردار است، بهتر است نهال گردو را در مناطق معتدل از اوایل بهمن تا انتهای سال بکارید. در مناطقی که سردسیر است بهتر است درختان را پس از سپری شدن یخبندان یعنی اوایل بهار بکارید. برای مطالعه بیش‌تر در رابطه با بهترین زمان کاشت نهال گردو مقالات تخصصی پالیز گردو را مطالعه کنید.

نحوه ی کاشت نهال گردو

در این بخش به آموزش نحوه کاشت نهال گردو خواهیم پراخت. پس از اینکه ریشه نهال را هرس کردیم، نهال را در وسط گودال قرار داده و خاک آماده شده را به آرامی در اطراف آن میریزیم. سپس روی آن ضربه میزنیم تا خاک سفت شود و محفظه های هوایی در خاک باقی نماند. در هنگام کاشت توجه کنید که محل یقه ی نهال باید بیرون از خاک باشد. 10 تا 15 سانتی متر بالاتر از خاک محل پیوند است.

بعد از اینکه نهال را کاشتید عملیات سربرداری را از ارتفاع 80 تا 120 سانتی متری با برش های 45 درجه روی آن انجام داده و سپس محل بر روی محل برش چسب باغبانی بزنید. برای هدایت رشد و حفاظت نهال در برابر باد باید از قیم گذاری در آن استفاده کنید. برای افزایش حاصلخیزی خاک و حفظ بیشتر رطوبت در آن از موادی مثل کاه و کلش، بقایای گیاهان و یا مالچ نفتی و… به عنوان مالچ روی خاک، میتوانید استفاده کنید.

معمولا باغ داران برای جلوگیری از خساراتی که جوندگان به درختانشان می‌زنند از پوشش برای تنه استفاده میکنند. البته پوشش تنه برای مواردی از قبیل سرما زدگی، آفتاب سوختگی، آفت و بیماریها نیز انجام میگیرد. استفاده از فنس توری برای جلوگیری صدمه ی حیوانات و چرای دام ها انجام میگیرد. محلول بوردو و رنگ سفید روی تنه ی درختان میتواند آفتاب سوختگی را به حداقل برساند.

در برخی از مناطق که آفتاب بسیار شدید است برای حفاظت از آفتاب سوختگی از لوله های پلاستیکی سفید به طول 100 تا 150 سانتی متر و قطر 20 تا 30 سانتی متر استفاده میشود. این کار علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی میتواند از حمله ی جوندگان به درخت نیز جلوگیری کند. باید اشاره کرد که این لوله یک شکاف طولی دارد که به سادگی باز میشود.

نحوه ی هرس فرم درخت گردو

هرس جامی با محور تغییر یافته، یکی از بهترین روش های هرس فرم درخت گردو است. هرس جامی به این صورت انجام میشود که در سال دوم 3 تا 5 بازوی اصلی از جوانه های زیرین در همه ی جهت های درخت و به فاصله ی 30 سانتی متر از یکدیگر هرس شوند. پس از هرس درخت گردو باید به شکل متقارن دربیاید. عملیات هرس در ارقام با باردهی انتهایی تا سال چهارم باید انجام شود.

و پس از آن هرس به بریدن شاخه های خشکیده و زائد محدود خواهد شد. اما هرس در ارقام با باردهی جانبی در هرسال باید یک سوم از بخش انتهایی شاخه ها بریده شده و با چسب باغبانی پوشانده شود. تربیت و هرس درختان نیز با استفاده از حذف شاخه های اضافه و یا آسیب دیده و خشک شده با زاویه حاده (برای جلوگیری از رسیدن نور و هوا) انجام میشود.

عملیات شاخه برداری که در اصطلاح به آن تنک کردن گفته میشود. برای باز کردن و تنک کردن تاج و کنترل قد درختان انجام میشود. شاخه برداری همان برداشتن شاخه های اضافی وبرای از بین بردن رقابت آنها برای جذب غذا که سبب تقویت شاخه های درخت میشود. در این روش شاخه ها را از محل اتصال آنها جدا میکنیم.

سربرداری به حذف قسمتی از شاخه یک درخت گفته میشود و بیشتر از شاخه برداری برای تقویت رشد درخت مفید است. چراکه جوانه های بخش انتهایی شاخه را از جوانه های سرشاخه جدا میکند و باعث میشود جوانه های باقیمانده تحریک به رشد بشوند. همچنین حذف قسمت بالایی شاخه کربوهیدرات های ذخیره شده را بیشتر بین قسمت های پایین شاخه تقسیم میکند.

فرم دهی درخت گردو

تغییر ارقام نامطلوب با روش سرشاخه کاری گردو

ابتدا باید بدانیم سرشاخه کاری گردو چیست؟ سرشاخه کاری همان عملیات تغییر رقم یک درخت به وسیله ی عمل پیوند است که زمان دقیق اجرای آن به روشی که شما برای این کار درنظر میگیرید بستگی دارد. پیوند شاخه انواع مختلفی دارد معروف ترین آنها نیمانیم، جانبی، اسکنه، زبانه ای و گاوه است. این مدل پیوندهای شاخه را میتوانید در فصل زمستان بر روی درخت انجام دهید.

بیشتر ارقامی که در عملیات پیوند شاخه استفاده می‌شود موارد زیر است:

  • گردو پالیز
  • گردو دماوند
  • گردو چندلر
  • گردو پدرو
  • گردو هارتلی
  • گردو روند دو مونتیگناک
  • گردوی مرغوب و دیر برگ جمال
  • و…

این ارقام شناسه دار هستند و توسط کمیته ی فنی استان ها تایید و باید از نهالستان های مجوزدار تهیه شوند. زمان گلدهی،عملکرد، تطابق زمان گرده افشانی؛ عاری بودن از بیماری ها و آفت ها؛ زمان رسیدن و سهولت در جدا شدن دانه از پوست از مهم ترین فاکتورهایی است که در هنگام خرید ارقام باید به آن توجه کرد.

نگهداری درخت گردو

نگهداری درخت گردو منظور همان شخم زدن سالیانه بین ردیف ها و کوددهی و مبارزه با آفت ها و بیماری ها، هرس درختان و… است. کود به دو صورت کود آلی (کود دامی) و کود شیمیایی وجود دارد. کود دامی 15 تا 30 تن در هرهکتار و به صورت چالکود در فصل های پاییز و زمستان استفاده میشود.

کود شیمیایی پس از اینکه نتایج آزمون خاک و برگ را دریافت کردیم با توجه به سن درخت گردو اقدام به کود دهی نماییم. به طور میانگین به ازای هر یک اصله سالیانه از ۱ تا ۵ کیلو ازت خالص در دو نوبت به درختان داده می‌شود. نیمی از کود را در اوایل فرودین و باقیمانده را یکماه بعد که بهتر است سولفات آمونیوم یا اوره باید به درخت اضافه کنیم.

به ازای هر درخت کود فسفر و سوپر فسفات تریپل به میزان ۵ تا ۷۵ کیلوگرم و کود پتاسه و سولفات پتاسیم ۱ تا ۵ کیلوگرم به درخت بدهید. زمان کود دهی در ماه اسفند و در سایه انداز درخت حفر میشود. میتوان تا ۸ چالکود ایجاد کرد و در هرکدام ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم کود دامی پوسیده و به میزان نیم یا ۴/۱ از کودهایی که در بالا به آن اشاره شد داده می‌شود.

بهترین روش نگهداری

مبارزه با آفات درختان گردو

در روش احداث باغ گردو، مبارزه با آفت های شیمایی نیز پیش بینی شده است. آفت های احتمالی و مهم برای یک درخت گردو میتواند این موارد باشد: کرم سیب، آنتراکنوز، کرم خراط، شته و باکتریوز.

روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان

الف) روش کوتاه مدت : مثل گرم کردن باغ با بخاری های نفتی یا غرقاب کردن خاک، استفاده از انواع پوشش ها، رنگ کردن شاخه ها و… که میتواند درختان را به صورت مقطعی گرم کند.

ب) روش بلند مدت : انتخاب مکان مناسب برای احداث باغ گردو، حفاظت درختان با استفاده از ارقام مناسب، عملیات به زراعی، استفاده از بادشکن ها و… که میتواند برای همیشه باغ شما را از سرما زدگی در امان نگه دارد.

برداشت محصول : در دستورالعمل احداث باغ گردو اینطور آمده است که معمولا گردو در اواخر شهریور تا مهر آماده ی برداشت است. در این زمان حدودا 80 درصد از پوست سبز رنگ روی گردو ترک برمیدارد و گردو به اندازه ی کافی رسیده است.

نکته : زمانی که گردو را برداشت میکنید هرچه سریعتر پوست سبز رنگ آن را جدا کنید.

باید گفت که احداث باغ گردو احتیاج به آگاهی از موارد بسیار زیادی دارد که در این مقاله فقط به بخشی از آن اشاره شد. به شما توصیه میکنیم قبل از احداث باغ گردو به یک مشاوره احداث باغ گردو مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را از ایشان دریافت کنید. مجموعه نهالستان گردو شرکت پالیز گردو با مدیریت مهندس سعید قاسمی، دارای سابقه ی طولانی در زمینه ی مشاوره احداث باغ گردو؛ آگاهی از چگونگی احداث باغ گردو همچنین بهترین روش احداث باغ گردو، همراه مطمئن شما در این زمینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس حاصل کنید.

تماس با پالیز گردو