پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

تغذیه و کوددهی درخت گردو

هر کدام از ارقام درختان برای تغذیه از خاک احتیاج به میزان خاصی از عناصر دارند. قبل از کاشت نهال معمولا آزمایش خاک انجام میشود تا میزان عناصر موجود در خاک بررسی شود. و مواد مورد نیاز درخت که در خاک وجود ندارد با استفاده از کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی جبران میشود. کوددهی درخت گردو در بهار، تابستان، پاییز و زمستان متفاوت است. باغداران معمولا میدانند در هر فصل باید چه موادی را به خاک اضافه کنند. در این مقاله نحوه ی کوددهی و تغذیه درخت گردو را به طور دقیق بررسی میکنیم.

تغذیه و کوددهی درخت گردو

یکی از مهم ترین مراحل نگهداری درخت گردو آبرسانی و تغذیه و کوددهی درخت است. درختان از دو روش تغذیه میشوند. یکی از طریق نور خورشید و فتوسنتز و دیگری از طریق خاک است. خاک در بخش های مختلف یکسان نیست به همین علت همیشه قبل از کاشت نهال در باغ یک آزمایش خاک از زمین انجام میشود تا مواد غذایی موجود در خاک بررسی شود. میزان مواد غذایی مورد نیاز هر درخت متفاوت است اما به طور کلی درختان از 14 عنصر موجود در خاک به همراه اکسیژن، هیدروژن، کربن برای ساخت ترکیبات آلی مثل پروتئین و اسید نوکلئیک استفاده میکنند. همچنین با استفاده از این عناصر درختان میتوانند ph خاک را تنظیم کنند. به علت کمبود این مواد در خاک باید با استفاده از کودهای شیمایی و دامی آن را برای درختان فراهم کنیم.

تغذیه و کوددهی درخت گردو

تغذیه و کوددهی درخت گردو

کوددهی مناسب خاک :

  • در رنگ و طعم و شکل میوه تاثیر به سزایی دارد.
  • از ریزش میوه جلوگیری میکند.
  • مقاومت درخت را در برابر بیماری ها و آفات افزایش میدهد.
  • تحمل سرمایی درخت را افزایش میدهد.

علاوه بر کوددرسانی به درخت باید بدانید، میزان استفاده از هر کدام از عناصر باید مقدار خاصی باشد و استفاده ی بی رویه از این عناصر نیز میتواند به درخت آسیب بزند. بنابراین قبل از کوددرسانی به درختان خود حتما با مشاوره متخصص در این حوزه مشورت کنید.

آزمایش خاک چه چیزی را به ما نشان میدهد؟

آزمایش خاک که معمولا قبل از کاشت درخت انجام میشود، آمادگی خاک برای کاشت درخت را مشخص میکند. میزان عناصر مورد نیاز برای درخت از جمله پتاسیم، ازت، مس، آهن، روی، کلسیم، منگنز، فسفر که مهم ترین عناصر برای رشد درختان هستند به طور دقیق مشخص میشود. (باید دقت کنید که این میزان هرچند حاصل آزمایشات دقیق است اما به علت آنکه خاک در تمام بخش های زمین یکسان نیست، باید کمی درصد خطا به آن اضافه کنیم) اگر یک یا چند عنصر در خاک کمتر باشد با استفاده از کود شیمایی آن را برای درخت فراهم میکنیم.

قبل از کاشت حتما باید خاک را تقویت کنیم تا آماده برای کاشت درختان بشود. درخت گردو در سالهای ابتدایی رشد خود شروع به ریشه بندی گسترده میکند به همین دلیل باید میزان تقویت کننده ای که به خاک اضافه میکنیم بیشتر باشد. افزودن ترکیبات بیورادیکانت در زمان رشد ریشه به خاک، میتواند به رشد بهتر آن کمک به سزایی کند.  این ترکیب میتواند جذب آب و مواد غذایی را در خاک افزایش دهد.

  • ترکیب بیورادیکانت شامل : اسیدهای آمینه، بر، مولبیدن؛ روی، منگنز، آهن، نیتروژن است.

در ادامه شما را با مواد غذایی که به صورت عمده مورده نیاز درخت گردو هستند، آشنا خواهیم کرد.

منیزیم

  • این عنصر در واکنش های آنزیمی درخت تاثیرگذار است. این عنصر در خاک با ph پایین جذب نمیشود.
  • از علائم کمبود منیزیم زرد شدن نوک و حاشیه برگهای پایین درخت است. زمانیکه شاخه های درخت به اندازه کافی رشد کرده باشند به طور کامل میتوان علائم کمبود منیزیم را دید.
  • بهترین روش کوددهی درخت گردو برای درمان این کمبود محلول پاشی سولفات منیزیم است.

ازت

یکی از مهم ترین عناصر برای پرورش گردو؛ ازت است. اگر درخت به مقدار کافی ازت دریافت کند میتواند به خوبی رشد کند، همچنین میزان ابتلا به بیماری برای درختانی که ازت کافی دریافت کرده اند، به شدت کاهش میابد. انواع کودهای ازت و مقدار مصرف آن با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد.

بهترین زمان کوددهی درخت گردو : در زمان مناسب کوددهی درخت گردو (معمولا قبل از شروع فصل رشد) کودهای ازته آمونیومی به خاک داده میشود و روی شاخه و برگ ها اوره محلول پاشی میشود.

علائم کمبود ازت : اگر درخت گردو دچار کمبود ازت شود معمولا شاخه و برگ هایش کمرنگ میشوند. برگ ها کوچک شده و رشد شاخه کمتر میشود. علاوه بر آن محصولات درخت گردو نیز با افت جدی مواجه شده و میوه های آن کم تر و کوچکتر با مغز کم میشوند.

نحوه کوددهی درخت گردو : میزان کوددهی به درخت گردو 175 تا 225 کیلوگرم به ازای هر هکتار است.

منگنز

این عنصر در واکنش های بیوشیمایی درخت نقش به سزایی دارد.

  • علائم کمبود منگنز: مهم ترین علائم کمبود منگنز در فصل تابستان نمایان میشوند. در بین رگ برگ ها لکه های زرد رنگی ایجاد شده و رفته رفته به سمت حاشیه برگ ها میرود. کمبود منگنز باعث ریزش برگ ها میشوند.
  • بهترین درمان استفاده از محلول پاشی سولفات منگنز است.

فسفر

فسفر باعث افزایش انرژی درختان میشود. در کوددهی درخت گردو در زمستان از سوپر فسفات استفاده میشود. این کود، موجب افزایش کیفیت میوه ی درختان جوان میشود. استفاده از این کود در درختان بالغ هیجان چندانی ایجاد نمیکند.

  • زمان مناسب کوددهی درخت گردو : اگر از کود سوپر فسفات تریبل در زمان رشد درختان جوان و به مقدار زیاد استفاده کنیم میتواند میزان برگ و عملکرد درخت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • علائم کمبود فسفر : از مهم ترین علائم کمبود فسفر، رشد ضعیف درخت و کوچک شدن برگ های آن است. تراکم شاخ و برگ ها کمتر شده و با ادامه یافتن این روند زرد میشوند و روی آنها لکه های مرده به صورت نا منظم ایجاد میشود.

پتاسیم

میزان پتاسیم مورد نیاز در برگ های گردو به میزان 3.1 تا 4.2 درصد است.

علائم کمبود کود: کمبود پتاسیم در برگ، با کمرنگ شدن برگ ها شروع میشود و رفته رفته حاشیه ی آنها به سمت بالا برمیگردد و پیچ میخورد. در موارد حادتر رنگ زیر برگ به خاکستری نزدیک میشود. هرچه این کمبود شدیدتر باشد علائم آن بیشتر میشود در موارد شدیدتر برگ ها کوچک شده و حاشیه و نوک آنها حالت سوختگی پیدا میکند.

روی

روی یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز برای درخت گردو است که به کنترل فعالیت آنزیم ها کمک میکند. کمبود این عنصر میتواند صدمات زیادی به محصول و رشد درخت موارد کند.

  • علائم کمبود کود : کمبود روی باعث ایجاد اختلال در متابولیسم گلوکسید و اکسیژن میشود. این مورد کاهش برگ گیاه را به همراه دارد. علائم ظاهری آن در فصل رشد نمایان میشود. علائم اولیه با ایجاد لکه های سبز روشن روی پهنگ برگ ها آغاز میشود. رفته رفته روی باز شدن جوانه ها تاثیر میگذارد و آنها را به تاخیر می‌اندازد. رنگ جوانه های تازه نیز زرد شده و اندازه ی آنها کوچک تر خواهد شد. در موارد شدیدتر نوک سرشاخه ها و شاخه های قسمت بالایی تاج درخت خشک میشوند و همچنین اندازه ی میوه کمتر میشود. در صورتی که میزان روی کمتر از 18 باشد میتوانید علائم آن را با چشم به خوبی ببینید.

معمولا سالیانه باید 558 گرم در هکتار از این نوع کود استفاده کنیم. برخی از عوامل محیطی میتوانند در کاهش روی تاثیرگذار باشند مثلا بالا بودن میزان ph خاک باعث میشود روی کمتر جذب درخت شود. در خاک های مرطوب که نور مستقیم شدید خورشید و دمای بالایی دارند نیز با کاهش جذب روی همراه خواهد بود. (به خصوص زمانیکه میزان فسفریک اسید در خاک بیش از حد زیاد است.)

بهتر است عنصر روی را به برگ و تاج درخت از طریق محلول پاشی اضافه کنید. برای این کار باید برپایه کیلیتهای روی (برخی از آنها اکسید روی دارند) محلول را ساخته و به محض مشاهده ی علائم کمبود روی، روی درخت محلول پاشی کنیم. به میزان شدت عارضه، تا دو بار میتوانیم به فاصله زمانی 10 تا 15 روز این کار را تکرار کنیم.

تغذیه و کوددهی درخت گردو

طریقه کود دهی

  • طریقه کوددهی درخت گردو : میزان کوددهی به درخت گردو در محلول پاشی، نیم کیلوگرم سولفات روی 36 درصد را در 400 لیتر آب حل کرده و روی شاخ و برگ درخت میپاشیم. در برخی از موارد نیز میتوانیم از نیم کیلوگرم کلات روی در 400 لیتر آب استفاده کنیم.

معمولا باید اولین محلول پاشی باید بعد از اوج گلدهی درخت باشد. در دوره های دوم و سوم به میزان کمبود روی در درخت، به فواصل دو تا 3 هفته محلول پاشی انجام میدهیم.

مس

کمبود مس در درختان اگر کمتر از 4 باشد علائم آن روی درخت با چشم قابل مشاهده است. این کمبود با ایجاد لکه های مرده روی برگ آغاز شده و با زردی و ریزش زود هنگام برگها ادامه میابد. لکه های کوچکتر به رنگ قهوه ای تیره در اطراف درخت دیده میشوند. بهترین روش کوددهی درخت گردو از محلول پاشی محلول بر دو 10-10-100 را در اواخر بهار یا اوایل تابستان برروی درخت استفاده میکنیم.

بر

بر عموما برای فتوسنتز و انتقال شیره پرورش گیاهی از قبیل قند و پروتئین و پکتین و آنزیمها در درخت به کار میرود. این عنصر در کنار عناصر دیگر در مریستم و اندام های تولید مثلی درخت، نقش حیاتی دارد.

اگر میزان بر در درخت کم باشد، برگ های نامتعارف و کلروزی در درخت نمایان میشوند. اگر میزان این کمبود بیشتر باشد شاخه های درخت غیر طبیعی و ضعیف میشوند. میانرگ های درخت کوتاه و زرد میشوند و نوک شاخه های میشکند و برگ های درخت کوچک میشوند. در این مرحله درخت گردو شکل ظاهری خود را از دست میدهد و باردهی آن نیز کاملا متوقف میشود. اگر میزان بر در درخت کمتر از 20 باشد علائم آن با چشم کاملا قابل مشاهده است.

درخت گردو به دلایل متعددی دچار کمبود بر میشود. از جمله کاهش بر در خاک، همچنین عملیات های زراعی که باعث خشکی خاک و آزاد شدن بر شده است. آبیاری بیش از اندازه ی خاک نیز باعث شسته شدن این عنصر میشود.

برای درمان کاهش بر معمولا بوراکس به میزان 900 تا 2250 گرم به ازای هر درخت از طریق خاک به درخت اضافه میشود. این کار باید هر دو تا 3 سال یکبار انجام شود. هرگز نباید بیش از اندازه به خاک نمک اضافه کنیم.

از علائم مسمومیت بر، سوختگی و مردن بافت های نوک برگ و رگبرگها در اواخر تابستان است. درختان مسموم به نظر میاید دچار حریق شده اند. برای جلوگیری از این عامل باید درخت را به طور کامل شست.

محلول پاشی بر، بر روی برگ درختان به صورت 2 تا 3 بار محلول پاشی روی تاج درخت است. این رقم به میزان کمبود بر در درخت بستگی دارد.

آهن

  • معمولا درختان برای تنفس به آهن احتیاج دارند. همچنین با استفاده از آهن عملیات سنتز کلروفیل و تنظیم کاتالیزوری سیستم های اکسایشی – کاهشی بهتر انجام میگیرد.
  • اگر این ماده در درخت کم باشد. رگبرگ های درخت در اوایل فصل رشد خود زرد میشوند. اگر میزان کمبود بسیار شدید باشد کاملا به رنگ سفید در می‌آیند. کلروز به شکل زرد شدن پهنک برگ ها بروز پیدا میکند. این علائم 2 تا 3 ماه پس از بیدار شدن گیاه ابتدا در برگ های انتهایی و جوان و سپس برروی برگ های قدیمی تر نیز نمایان میشوند. در میوه نیز باعث خشبی شدن پوست گردو شده و اندازه آن کوچک میشود. همچنین میزان بار درخت نیز به صورت چشمگیری کاهش میابد.
  • به صورت میانگین درختان سالیانه به 1.1 کیلوگرم آهن در هر هکتار نیاز دارند.
  • کمبود آهن دلایل متعددی دارد. در خاک های سنگین شرایط تهویه هوا و تنفس برای درخت وجود ندارد. همچنین رفت و آمد ماشین آلات سنگین نیز میتواند در این عامل نیز تاثیر گذار باشد. آب باران و آبیاری، اینگونه خاک ها را فشرده تر میکند. دلیل دوم نیز شخم زدن بهاره که باعث آزاد شدن کلروز میشود. دلیل سوم شرایط آب و هوایی و خاکی منطقه است. همچنین دما و تابش زیاد نور خورشید باعث افزایش ph خاک شده و کمبود آهن را به همراه خواهد داشت.
  • برای درمان کمبود آهن در درخت باید کیلیتهای آهن را نهایتا در اوایل اسفند به خاک اضافه کرد. درمورد سایر ترکیبهای آهن نیز در فواصل زمانی 2 تا 4 هفته باید به خاک اضافه کرد.
  • نحوه کوددهی درخت گردو: آهن را به ازای هر درخت بین 500 تا 1000 گرم در 20 لیتر آب ترکیب کرده و به درخت محلول پاشی کنید.
  • اگر قصد دارید محلول پاشی را به خاک انجام دهید باید دو سوراخ به عمق 30 سانتی متر در دو طرف درخت ایجاد کرده و محلول را به درون آن بریزید.
  • پس از انجام محلول پاشی بهتر است با هرس و حذف شاخه های معیوب و آلوده درخت خود را تقویت کنید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد درختان مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارند. معمولا با مشورت با یک مشاور کارکشته و یا نهالستانی که نهال خود را از آن تهیه کرده اید و یا حتی تحقیقات و مطالعه کتاب ها و مقالات مربوطه؛ میتوانید متوجه شوید درخت شما به چه مواد غذایی بیشتر احتیاج دارد و پس از انجام آزمایش خاک، کمبودهای خاک خود را بدانید تا بتوانید در بهترین فصل کوددهی درخت گردو، مواد غذایی مورد نیاز را برای درخت فراهم کنید.

نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال گردو و تغذیه و کوددهی درخت گردو میباشد. نهالستان پالیز نهال بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران است. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از روش کوددهی به درخت گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان پالیز نهال تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو