پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

نگهداری از خاک دارای پوشش سبز موقت و دائم برای باغ گردو چگونه است؟

چمن ها و یا علف های هرز از منابع موجود در خاک استفاده مینمایند. به این ترتیب کود شیمیایی و آب کمتر به ریشه ی درختان رسیده و تغذیه درختان با اختلال مواجه میشود. همچنین در فصول سرد سال  وجود چمن و یا علف هرز باعث سرمای بیشتر در نزدیکی زمین خواهد شد. در مواردی این اختلاف دما به میزانی است که باعث سوختن جوانه های نزدیک تر به زمین میشود. در این مقاله قصد داریم تا بدانیم چگونه از خاک هایی با پوشش سبز موقت و دائم نگهداری نماییم.

نگهداری از زمین دارای پوشش سبز موقت

زمین هایی با پوشش سبز موقت به باغ هایی گفته میشود که با علف های هرز و یا پوشش های موقتی پوشانده شده اند. برای حفاظت از خاک دارای پوشش سبز موقت باید از مواد شیمیایی و یا علف کش های مخصوص استفاده نمایید. این کار مزایای زیادی برای باغدار به همراه خواهد داشت. عبارتنداز:

  • کاهش فشردگی زمین
  • کاهش فرسایش خاکی در زمین های شیب دار
  • کاهش سرمازدگی درختان در یخبندان بهاره
  • هرس آسان تر با استفاده از وسایل مکانیکی
  • کاهش هزینه های کارگران
  • جذب بهتر عناصر خاک توسط درختان

نگهداری خاک زمین

دفع علف های هرز توسط سموم شیمیایی باعث فشردگی خاک در لایه های بالایی خاک خواهد شد. و این مورد مانع از نفوذ آب به لایه های درونی خاک و ریشه درخت خواهد شد. بهتر است این روش در زمین های زهکشی شده و خاک های سخت و کوبیده استفاده ننمایید.

محلول شیمیایی :

محلول پاشی زمین قبل از رشد علف هرز، و بعد از رشد گیاه انجام میشود.

  • محلول پاشی قبل از رشد گیاه هرز : قبل از رشد علف هرز برای جلوگیری از رشد علف ها محلول پاشی انجام میشود. در این روش محلول علف کش به صورت یکنواخت در سطح زمین پاشیده میشود. این محلول به سرعت توسط ریشه علف های هرز جذب میشود. به این ترتیب علف ها قبل از جوانه زنی و روییدن از بین میروند. بهتر است این کار را پیش از ظاهر شدن علف های هرز انجام دهید. محلول پاشی روی گیاهان سبز تاثیری ندارد. پس از این کار باید عملیات زراعی و سمومی که باعث از بین رفتن تاثیر علف کش ها میشود روی خاک انجام نشود. بهترین زمان محلول پاشی در اسفندماه است. براثر بارندگی های بهاره سموم علف کش در خاک نفوذ میکند. قبل از سمپاشی باید سطح خاک را مسطح کرده و پوشش گیاهی آن را حذف کنیم. معمولا به ازای هر هکتار 300 تا 500 لیتر محلول علف کش موردنیاز است.

سمپاشی علف های هرز

محلول : سیمازین؛ دیورون، نورفلورازون (زوریال)، سیمازین، روغن های نفتی.

  • کاربرد سموم تماسی پس از رشد علف هرز : این دسته از سموم به اندام های نکروزی گیاه نفوذ کرده و به اندامهای خشبی و زیرزمینی آسیبی نمیرساند. محلول پاشی در این روش به ازای هر هکتار 2 مرتبه با 500 لیتر محلول انجام میشود. نباید محلول روی درختان پاشیده شود.

محلول : گلوفوزینات-آمونیوم (باستا)؛ دیکوات؛ پاراکوات.

  • کاربرد سموم سیستمیک پس از رشد علف هرز : این دسته از سموم بیشتر از طریق برگ و ریشه جذب گیاه میشوند. به وسیله شیره گیاهی به سایر بخش های گیاه منتقل میشود. بهتر است محلول پاشی روی علف های هرز در حال رشد انجام شود. این روش برای علف های هرز دائمی همچون پیچک، مرغ، قمیش بسیار موثر است.

محلول : 2-4-D، گلیفوزات، آمینوتریازول.

  • راهبرد مبارزه با گیاهان هرز : مبارزه با علف های هرز از اسفند ماه آغاز و تا مهر ماه ادامه دارد. برای عملکرد بهتر باید براساس نوع علف، از سموم مخصوص آن استفاده نماییم. باید توجه داشته باشید که استفاده ی دائم از علف کش ها باعث افزایش مقاومت علف ها در برابر سموم خواهد شد. به این ترتیب نباید به صورت پیوسته، فقط از یک نوع سم استفاده نماییم. با انتخاب روش آبیاری قطره ای، درختان به صورت هدفمند آبیاری میشوند. به این ترتیب در سایر قسمت های زمین علف هرز رشد نخواهد کرد. اما در محل هایی که آبیاری انجام میشود به خصوص در روش آبیاری غرقابی، علف های زیادی در اطراف درخت و یا در مسیر حرکت آب رشد خواهد نمود. کودریزی در اطراف درخت نیز احتمال رشد علف های هرز را افزایش میدهد. در این بخش ها نیز باید از روش محلول پاشی ضربه ای و به صورت لکه گیری استفاده نمود.

نگهداری از زمین دارای پوشش سبز دائم (چمن)

مزایای داشتن زمین با پوشش سبز دائم؛ حفظ بافت خاک، تسهیل در رفت و آمد ماشین آلات کشاورزی پس از بارندگی خواهد بود. وجود پوشش سبز دائم به کاهش دخالت نیروی انسانی و کاهش قدرت خاک در ایجاد کلروز نیز کمک خواهد کرد. البته زمین با پوشش سبز دائم معایبی نیز دارد. از جمله افزایش سرما در اثر یخبندان های بهاره بین 1 تا 1.5 درجه سانتیگراد همچنین افزایش نیاز به آب و مواد معدنی خواهد بود. در درختان گردو مبارزه ی شیمیایی در 2 سال اول انجام میشود.

چمن سبز دائم

  • سال اول : در اوایل اسفند و فقط یکبار با استفاده از علف کش ها قبل از رشد گیاه با استفاده از سمومی چون سیمازین + دیورون + روغن به مقدار 12 لیتر در هکتار به صورت محلول پاشی در خاک انجام شود.

در اوایل خرداد تا تیرماه در صورت رشد بیش از حد علف هرز با استفاده از علف کش پاراکوت + دیکوات به مقدار 4 لیتر در هکتار به صورت مخلوطی از گراموکسون + رگلون به آن ها اضافه میکنیم.

  • سال دوم : در اوایل اسفند و به صورت محلول پاشی یک بار قبل از رشد علف ها با استفاده از سموم سیمازین + دیورون + روغن به مقدار 6 لیتر و به صورت محلول پاشی روی خاک انجام میشود.

در ماه تیر و خراد در صورت زیاد بودن علف هرز باید 3 بار قبل از رشد علف ها از سموم پاراکوات + سیمازین + دیورون + روغن بین 4 تا 6 لیتر در هکتار با مخلوطی از گراموکسون + رگلون انجام میشود.

برای پوشش سبز دائم، باید از گیاهانی با کاشت آسان و رشد کند و قابل رشد در زمین های سنگلاخی و مقاوم به خشکی و سرما با طول عمر زیاد استفاده شود.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو