پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

چرا باغداران قدیمی به درختان گردو میخ میزنند؟

شاید درختان گردویی را در باغ ها مشاهده نموده اید که روی آنها میخ زده شده است. و یا خودتان به تقلید از پیشینیان؛ این کار را انجام داده باشید. اما دلیل اصلی میخ زدن به درخت گردو چیست؟ آیا این کار میتواند در بهبود عملکرد درخت مفید باشد؟ در این مطلب قصد داریم تا به طور دقیق به دلایل و مزایا و معایب میخ زدن به درختان اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا باغداران قدیمی به درختان گردو میخ میزنند؟

از گذشته تا کنون میخ زدن به درختان یک امر مرسوم در بین باغداران گردو بوده است. برخی از باغداران علت میخ زدن به درختان را میدانند و برخی دیگر به تقلید از دیگران این کار را انجام میدهند. اما به راستی میخ زدن به درختان چگونه میتواند برای درختان گردو مفید باشد؟ تیم تخصصی پالیزگردو این موضوع را با دقت فراوان مورد بررسی قرار داده و با توجه به مشاهدات خود به نتایج زیر دست یافته است:

از گذشته تا کنون میخ زدن به درختان یک امر مرسوم در بین باغداران گردو

اینطور که به نظر میرسد؛ براساس آزمایشات میدانی؛ متوجه میشویم که با فرو کردن یک میخ بزرگ مسی به درختان؛ عملکرد درختان و محصول دهی آن ها افزایش میابد. همچنین علاوه بر تنه میتوانید میخ های کوچکتر مسی را در ساقه های اصلی درخت فرو نمایید. جالب است بدانید که تحمل سرمایی درختان افزایش یافته و در برابر بیماری ها و زخم و آسیب دیدگی مقاومت بهتری خواهند داشت.

توجیه علمی میخ زدن به درختان گردو چیست؟

مشاهدات و آزمایشات همواره از یک سری قوانین علمی پیروی مینمایند. مس، عنصر اصلی تشکیل دهنده ی میخ است. بنابراین وارد کردن میخ به درخت؛ همان وارد نمودن عنصر مس به طور مستقیم به تنه درختان است. اضافه نمودن و تقویت درخت با استفاده از عنصر مس به طور معمول به صورت کوددهی انجام میشود. عناصر معدنی به وسیله ی ریشه ها جذب شده و با استفاده از آوندهای درخت به تمامی بافت های درختان میرسد. با وارد نمودن میخ مسی به درختان، این روند به صورت مستقیم و سریعتر انجام میشود. بنابراین میتواند در عملکرد درختان گردو موثر باشد.

عنصر مس به طور مستقیم به تنه درختان

مضرات زدن میخ به درختان گردو

وارد نمودن میخ مسی به درختان گردو در گذشته و پیش از تولید کودهای شیمیایی یک امر مرسوم در بین باغداران بوده است. اما به علت مضراتی که این کار برای درختان گردو دارد. امروزه توصیه میشود که همان روش کوددهی برای اضافه نمودن عنصر مس به درختان، بهتر است. چرا که زدن میخ به درخت گردو مضرات بسیار زیادی نیز به همراه دارد. از جمله:

با وارد نمودن میخ به درختان، شاخه ها و تنه اصلی را زخمی میکنیم

  • زخمی شدن درخت: با وارد نمودن میخ به درختان، شاخه ها و تنه اصلی را زخمی میکنیم. زخمی شدن درختان، یک بستر مناسب برای حمله بیماری ها و آفات به درون درختان را هموار میسازد. و از طرف دیگر؛ درخت باید انرژی خود را صرف بهبود زخم ها بنماید.
  • بیماری بلایت گردو: یکی از بیماری های خطرناک و نهان در درختان گردو میباشد. که علت اصلی آن نوعی باکتری است که قادر است زمان زیادی در فصل زمستان را روی گل ها و برگ ها به صورت پنهان باقی بماند. و باعث ایجاد عفونت های درونی در درختان شود. این عفونت ها با حمله به جوانه های درخت؛ باعث مرگ آنها و در نتیجه کاهش محصول دهی درختان خواهند شد. رفته رفته این عفونت تمام درخت را در برگرفته و درنهایت موجب مرگ درختان میشود.

وجود هرگونه زخم؛ بریدگی و یا شانکر روی تنه و شاخه درختان؛ یک بستر مناسب برای ورود این عفونت باکتریایی به حساب میاید.

فواید عنصر مس برای درختان گردو

عنصر مس یکی از تاثیرگذارترین عناصر در متابولیسم سلولی درختان است. اصلی ترین وظیفه ی این عنصر؛ فعال نمودن آنزیم ها است. با افزایش بیش از حد این عنصر در درختان؛ جذب روی و کلسیم و آهن با اختلال مواجه میشود.

میزان مطلوب عنصر مس در برگ درختان حداقل 4 ppmاست. و در آزمایش خاک پیش از کاشت نهال گردو باید 6 ppm باشد.

مضرات کمبود عنصر مس برای درختان گردو

درختان گردو کمتر دچار کمبود مس میشوند. مهم ترین علائم کمبود مس در فصل تابستان و به صورت چروکیدگی و سوختگی در سرشاخه ها دیده میشود. این سرشاخه ها تا پایان تابستان به طور کامل میمیرند. همچنین پوسته ی سبز رنگ میوه به علت کمبود مس دچار چروکیدگی میشود. زردی و ریزش زودهنگام برگها از دیگر علائم کمبود مس در درختان است.

درختان گردو کمتر دچار کمبود مس میشوند. مهم ترین علائم کمبود مس

برای جلوگیری ازاین امر و پس از انجام آزمایش برگی مخصوص میتوانید با استفاده از کوددهی و یا محلول پاشی به درختان؛ کمبود مس را جبران نمایید.

محلول پاشی و کوددهی به صورت:

  • 5 نوبت محلول پاشی هیدروکسید مس در یک سال.
  • یکبار محلول پاشی سولفات مس در فصل پاییز
  • تزریق خاک کلات مس
  • چالکود سولفات مس 1 گرم در لیتر به همراه 5 گرم آهک.
  • محلول پاشی بردو 10-10-100 در اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان

نتیجه گیری

شاید برخی از روش های قدیمی استفاده شده در گذشته بتواند در روند رشد و باردهی درختان ما تاثیرگذار باشد. اما همواره توصیه میشود؛ از روش های به روز برای تقویت درختان خود استفاده نمایید. کمبود عنصر مس در درختان را پس از انجام ازمایش خاک و یا آزمایش برگی به روش های توصیه شده اصلاح نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر شما میتوانید با مشاوران ما در پالیزگردو تماس بگیرید. این مرکز بزرگترین نهالستان فروش نهال گردو در شمال غربی کشور بوده و کلیه مشاوره های در آن به وسیله متخصصین خبره انجام میشود. برای آگاهی از قیمت نهال گردو با ما تماس بگیرید.

تماس با پالیز گردو