پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه ی درخت گردو ناشی از قارچ فیتوفتورا

یکی از مهم ترین عوامل خارجی که ممکن است درخت گردو را تحت تاثیر قرار دهد، قارچ فیتوفتورا است. این بیماری برای اولین بار در سال 1912 در ایالت کالیفرنیا دیده شد. رفته رفته مناطقی از اروپا از جمله ایتالیا و فرانسه، گزارش هایی از این بیماری اعلام نمودند. با مطالعه و بررسی مشخص شد که عامل اصلی این بیماری قارچی به نام P.citrophthora و P.cactorum است.

امروزه 11 گونه فیتورفتورای شناخته شده وجود دارد که حیات درختان گردو را تهدید میکند. با ما همراه باشید تا درباره ی بیماری های مهم درخت گردو به بررسی بپردازیم.

علائم بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه ی درخت گردو ناشی از قارچ فیتوفتورا

قارچ فیتوفتورا عامل ایجاد بیماری ریشه و طوقه ی درخت گردو، به عنوان مهاجم ترین گونه به درخت حمله ور میشود و به سرعت باعث بروز پوسیدگی هایی شدید و حتی مرگ ناگهانی درخت میشود. این بیماری خطرناک گاها روی شاخه های درخت دیده نمیشود و فقط ریشه را مورد حمله قرار میدهد. از این رو تشخیص بیماری و درمان آن را دشوار خواهد کرد.

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه بیشتر چه باغ هایی را تهدید میکند؟

قارچ فیتورفتورا بیشتر باغ هایی را مورد حمله قرار میدهد که زهکشی در آنها به خوبی انجام نشده است. فیتورفتورا حتی قادر است درختان بزرگ را از پا بیاندازد. لازم است بدانید که هیچوقت نمیتوانید ریشه را کاملا از شر این بیماری خلاص کنید. و همیشه مقدار زیادی از آن در خاک باقی میماند. برای درمان این بیماری از برخی از روشهای سمپاشی استفاده میشود اما سمپاشی میتواند خاک و گیاهان را تحت تاثیر قرار داده و همچنین هزینه های زیادی را در پی دارد. بهترین روش، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. برای پیشگیری باید مقاومت پایه را اصلاح کنیم و یک راهکار منطقی برای مدیریت و کنترل و پیشگیری از بیماری ها در نظر بگیریم.

پایه های مقاوم در برابر بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه کدامند؟

برخی از ارقام و پایه ها وجود دارند که در برابر بیماری مقاومت بیشتری را از خود نشان میدهند. طبق بررسی های انجام شده در پایه های هیبرید پارادکس؛ میانگین پوسیدگی در کلون های حساس 90-52% و در انواع متحمل تر 43-20% میباشد. استفاده از کلون های نوع دوم به عنوان پایه، برای کاشت در باغ گردو مناسب ترند.

در بررسی های به عمل آمده مشخص شد که درختان گردو چندلر و وینا و گردوی سیاه شمال کالیفرنیا دربرابر این بیماری حساسند و رقم پارادکس قادر است مقاومت بهتری از خود نشان دهد. میزان آسیب به طوقه و درصد طول پوسیدگی آن در چندلر 82% در وینا 59% در گردوی سیاه شمال کالیفرنیا 89% است درحالیکه در رقم پارادکس 30% است.

درنتیجه میتوان گفت پایه ی گردو سیاه بیشترین حساسیت و پایه گردوی ایرانی با حساسیت نسبی و پایه های هیبریدی پارادکس بیشترین مقاومت را از خود نشان میدهند.

این بیماری در استان های فارس و کرمان و کهکیلویه و بویر احمد بیشتر دیده میشود. در این شهرها به این بیماری آب سیاه نیز گفته میشود.

علائم بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو ناشی از قارچ فیتوفتورا

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه علاوه بر آسیب هایی که روی ریشه و طوقه ی گیاه وارد میکند، در سایر بخش های درخت نیز با علائمی همراه است. در این بخش به علائم بیماری روی هربخش درخت آشنا میشویم:

علائم بیماری در برگ ها :

ابتدا برگهای درخت کوچک و زرد شده و گویی پاییز زودهنگام رخ داده است. پس از آن با شدت گرفتن بیماری، سرشاخه ها خشک شده و رفته رفته با رشد بیماری، درخت میمیرد.

درمان بیماری ریشه طوقه برگ

علائم بیماری در طوقه :

در طوقه ابتدا لکه هایی ظاهر شده و پس از مدتی این لکه ها به هم متصل میشود و سپس به مرگ درخت منجر میشود.

درمان بیماری طوقه

علائم بیماری در ریشه :

پوسیدگی ریشه ابتدا از ریشه های بزرگتر آغاز میشود. رفته رفته سیستم داخلی ریشه را مورد هدف قرار میدهد. اگر بیماری به این مرحله برسد، حتی سمپاشی خاک نیز نمیتواند بیماری را به طور کامل از ریشه جدا کند.

البته پیشرفت بیماری به عوامل مختلفی از جمله رطوبت، درجه ی حرارت و مقاومت پایه و… نیز وابسته است.

درمان بیماری ریشه طوقه

برای پیشگیری و درمان بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درخت گردو ناشی از قارچ فیتوفتورا چه کارهایی باید انجام بدهم؟

یکی از مهم ترین اقدامات، کاشت ارقام با پایه های مقاوم تر در باغ است. البته احتمال ابتلا به بیماری حتی در پایه های مقاوم نیز وجود دارد. از این رو باید به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام آبیاری مراقب باشید که آب به طوقه ی درخت برخورد نکند. برای پیشگیری از این کار باید از روش غرقابی برای آبیاری درختان استفاده نکنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری باید خاک اطراف طوقه را جدا کنید و قسمت های آلوده ی طوقه و یقه درخت را حذف کرده تا به بافت سالم برسید.
  • با سموم مخصوص محل زخم را پانسمان کنید. محلول سم مخصوص (محلول بردو با غلظت 8% و اکسی کلرورمس با غلظت 5 در هزار)

نتیجه گیری

همانطور که دانستید بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه ی درخت گردو ناشی از قارچ فیتوفتورا یکی از مهم ترین بیماری هایی است که میتواند حیات باغ ما را تهدید کند. توجه داشته باشید که پیشگیری از ابتلا به بیماری از درمان آن ساده تر و کم هزینه تر است. استفاده از پایه های مقاوم تر یکی از مهم ترین اقدامات قبل از خرید نهال گردو است. خرید نهال گردوی سالم، از یک نهالستان معتبر مهم ترین اقدامی است که باید به آن توجه شود. سپس استفاده از یک روش مناسب برای آبیاری میتواند از ابتلا به بیماری و گسترش آن در باغ جلوگیری میکند. بهترین روش آبیاری باغ گردو، استفاده از روش آبیاری تحت فشار است که علاوه بر آبیاری بهینه و صرفه جویی در هزینه ها، مانع از خیس شدن طوقه ی درخت و از همه مهم تر گسترش بیماری در سطح باغ خواهد شد.

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو