پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

بیماری بلایت گردو، خطرناک ترین بیماری درخت گردو

بیماری بلایت گردو یکی از بیماری های مهم درخت گردو است که با حمله به مغز گردو باعث پوسیدگی آن میشوند. این بیماری بیشتر در مناطق پرباران دیده میشود. عامل ایجاد این بیماری یک باکتری به نام Xanthomonas arborica pv. Juglandis است.

این بیماری برای اولین بار در سال 1888 در کشور فرانسه دیده شد و در کشورمان برای اولین بار در سال 1326 در شهر آمل و بابل و رشت دیده شد. رفته رفته در سایر شهرها از جمله تاکستان در شهر قزوین نمودهایی از این بیماری ظاهر شد. و پس از آن شهرهای همدان و تهران و مرکزی و اردبیل و گیلان و مازندران و گلستان نیز به این لیست افزوده شدند. بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی امروزه با این  بیماری مواجه اند. از جمله کشور کانادا؛ فرانسه و شیلی و مکزیک، بریتانیا و استرالیا، ایتالیا و زلاندنو، رومانی و هند؛ روسیه و آفریقای جنوبی و ایران، سوئیس و ایالات متحده آمریکا که بیشتر با بیماری بلایت گردو درگیر هستند. در این مطلب در نظر داریم بیماری بلایت گردو را به طور دقیق بررسی کنیم.

علائم بیماری بلایت گردو

بیماری بلایت گردو

بیماری بلایت باکتریایی درخت گردو به عنوان یکی از خطرناک ترین بیماری های شناخته شده در درختان گردو به شمار میرود. باکتری این بیماری انواع مختلفی دارد. و قادر است به انواع ارقام گردو حمله کند و میوه را از بین ببرد. بیشتر در فصول بهار که گرما و رطوبت بیشتر است این بیماری ظاهر میشود . قادر است از 40 تا 60 درصد از میوه ها را نابود کند. در صورت شدت بیماری و عدم کنترل قادر است بین 80 تا 100 درصد محصول را از بین ببرد. و حتی در شرایط کنترل بیماری نیز حداقل 10% از محصول را نابود میکند.

علائم بیماری بلایت گردو

بیماری بلایت گردو تمامی بافت های سبز و تازه ی درخت را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری به لکه های سیاه نکروزه برروی میوه و شاخه و برگ و گل شناخته میشود.

علائم بیماری بلایت گردو روی برگ :

این بیماری روی بافت های سبز و تازه ی درخت تاثیر میگذارد. لکه های نکروزه روی رگبرگ های اصلی و فرعی درخت ظاهر میشود. این لکه ها پارانشیم و دمبرگ را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. روی پارانشیم لکه های قهوه ای تا سیاه چند میلی متری با هاله های زرد – سبز دیده میشود. و رفته رفته با پیشرفت بیماری این لکه ها تبدیل به نکروزه و رنگ آن قهوه ای و خشک میشود.

حاشیه ی برگ های جوان نیز تغییر حالت داده و خطوط سیاه رنگی در رگبرگ های آن ظاهر میشود. با پیشرفت بیماری باعث ریزش برگ ها خواهد شد.

نکته: برگ های ریخته شده را از سطح باغ جمع آوری کرده و همچنین برگ های باقیمانده را از روی درخت جدا کنید. تا عامل ایجاد بیماری در بخش های دیگر باغ نشود.

علائم بیماری بلایت گردو روی گل نر (شاتون) :

بیماری بلایت گردو گل های نر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. مهم ترین راه شناخت این بیماری سیاه شدن و چروکیدگی و ریزش شاتون ها است. این بیماری به محور گل آذین نیز نفوذ کرده و گل را کاملا درگیر میکند. با آلودگی گل های نر و عملیات گرده افشانی بیماری به سایر درختان نیز منقل میشود.

علائم بیماری بلایت گردو روی شاخه ها

این بیماری شاخه های جوان و سبز درخت را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. شاخه های آبدار و ترد درخت گردو بسیار حساس هستند اما بخش های چوبی از مقاومت بیشتری برخوردارند. در شاخه های جوان زخم های نکروزه ی سیاه ظاهر میشود. ابتدا این نکروزها چند سانتیمتر و رفته رفته با گسترش بیماری، اندازه ی آنها بزرگتر میشود. با توجه به شدت بیماری، لکه ها میتواند سطحی و یا عمیق باشد. حتی در موارد شدید تر تبدیل به شانکر میشود. شانکرها باعث مرگ شاخه خواهند شد.

اگر در آب و هوای مرطوبی قرار دارید، لکه ها قطرات اوز تولید میکنند که برای درخت بسیار مضر است.

علائم بیماری بلایت گردو روی گل های ماده و میوه :

بدترین علائم بیماری بلایت گردو روی میوه ی گردو دیده میشود. البته میزان خسارت این بیماری به زمان حمله ی آن بستگی دارد. اگر بلایت گردو در ابتدای فصل به درخت حمله کند، باعث چروکیدگی و ریزش گل های ماده و آلودگی گل گاه خواهد شد. اگر گلگاه گیاه آلوده شود؛ میوه های کوچک میریزند. اگر بیماری شدت یابد همه ی میوه های نارس میریزند. میوه هایی که هنوز نریخته اند در پوست سبز آنها لکه های تیره آب سوخته دیده میشود. در گلگاه معمولا در نواحی انتهایی ظاهر میشوند. به علت چسبناک بودن سطح کلاله، دانه ی گرده و باکتری روی آن میچسبد. و پس از آن به خامه سرایت میکند. که باعث بروز لکه هایی در بخش انتهایی میوه میشود. در اول فصل معمولا به صورت لکه های انتهایی میوه نهایان میشود.

درمان پیماری بلایت گردو

  • اگر در آخر فصل آلودگی به درخت حمله کند، گرده افشانی به پایان رسیده و لکه ها روی سطح میوه ظاهر میشوند. لکه ها کوچک و در تمامی سطح میوه پراکنده میشود. در موارد شدیدتر لکه ها به هم میچسبند و نواحی فرورفته سیاه روی پوست میوه دیده میشود.
  • اگر آلودگی قبل از سفت شدن پوست چوبی میوه به آن حمله کند. مغز میوه را چروکیده و سیاه و پوک میکند. در مواردی کرم Navel Orangeworm نیز به میوه حمله میکند.
  • اگر آلودگی پس از سفت شدن پوست چوبی به میوه حمله کند، باعث تغییر رنگ مغز میوه میشود. در این مرحله آسیب جدی به درخت و میوه وارد نمیشود.

روش انتشار بیماری بلایت گردو

بیماری بلایت گردو به وسیله ی باران و یا آبیاری نا مناسب در سراسر باغ منتشر میشوند. در مناطقی که بهارهایی پرباران تر دارند این بیماری گسترش بیشتری دارد. رطوبت هوا به صورت مه، شبنم، آبیاری بارانی و… در باغ میتواند به گسترش این بیماری کمک کند.

باکتری ها فقط قادرند در آب حرکت کنند. البته حشرات و گرده افشانی نیز در انتشار بیماری نقش جدی دارند. برای مثال لارو سن یک کرم پروانه سیب است که قادر است باکتری بلایت گردو را به گلگاه برساند.

برای کنترل و درمان این بیماری روش های پیشگیری و درمان به وسیله ی سمپاشی متعددی معرفی شده است. که در ادامه به هریک میپردازیم.

پیشگیری از بیماری بلایت گردو

کاشت ارقام مقاوم

ارقامی که در برابر بیماری مقاوم ترند برای کاشت در باغ های مستعد این بیماری مناسب ترند. براساس تحقیقات به عمل آمده ارقام کلوین، وینا؛ چیکو؛ پاینه؛ اشلی؛ پدرو ارقام حساس در برابر این بیماری و ارقام ماربوت، فرانکوت، یوروکا؛ کنکورد؛ ویبالینا در برابر این بیماری نسبتا مقاوم ترند. ارقامی مثل تاهوما، ترینتا، اسپورگن؛ هانسن، بک، هاو، هیندسی بیشترین مقاومت را در برابر این بیماری از خود نشان میدهند.

کاشت ارقام دیربرگ ده نسبت به ارقام زود برگ ده مقاومت بیشتری در برابر این بیماری دارند. رقم چندلر دیر برگ ده است.

آبیاری مناسب

انتخاب روش آبیاری در انتقال بیماری در سطح باغ بسیار تاثیرگذار است. آبیاری به روش غرقابی به علت حرکت آب در سرتاسر باغ، بیماری را در تمام سطح باغ منتشر میکند. در حالیکه روش آبیاری تحت فشار بابلر فقط به درخت و به اندازه ی مورد نیاز آبیاری انجام میدهد. که این موضوع باعث میشود، حتی اگر درختی نیز دچار بیماری شود، این بیماری در همان قسمت باقی بماند.

پیشگیری رشد بلایت گردو

درمان بیماری بلایت گردو

درمان این بیماری توسط کنترل شیمیایی امکان پذیر است. برای کنترل شیمیایی بیماری بلایت گردو از سموم مسی استفاده میشود. میزان محلول پاشی و استفاده از سموم به پیشرفت بیماری و شدت بارش بهاره و زمان حمله ی بیماری به درخت وابسته است. تعداد دفعات محلول پاشی در مناطق پرباران 3 تا 6 بار و در مناطق کم باران 1 تا 3 بار است. در مناطقی که مستعد بیماری بلایت گردو هستند میتوان تا 10 مرتبه سمپاشی انجام داد. دو برنامه ی اصلی سمپاشی برای درختان وجود دارد:

  • سمپاشی استاندارد: شامل 7 مرتبه محلول پاشی. شروع از تورم جوانه ها و انتها از زمان برداشت میوه. 3 مرحله ی اول محلول پاشی به ترتیب تورم جوانه ها، تمام شکوفه و ظهور میوه است. مراحل بعدی به فاصله ی 1 تا 2 هفته باید انجام شود.
  • روش تقلیل یافته: همانند روش قبلی از مرحله 1 تا 3 انجام میشود.

بهترین زمان برای سمپاشی مرحله رویشی است. مرحله ی رویشی به زمانی گفته میشود که 30 تا 40 درصد جوانه های برگ شکفته میشود. (تقریبا 7 روز پس از تورم جوانه انتهایی)

  1. نوبت دوم سمپاشی 5 تا 7 روز بعد از نوبت اول است. در این دو نوبت از سموم مسی بردو استفاده میشود.
  2. نوبت سوم سمپاشی حدود 15 روز تا 1 ماه بعد از نوبت اول است. (در زمان شکفتن گل های ماده)
  3. نوبت چهارم سمپاشی حدود 15 روز بعد و در ابتدای مرحله ی تشکیل میوه است.
  4. نوبت سمپاشی پنجم تا هفتم در صورت نیاز پس از تشکیل میوه انجام میشود. (با فواصل 20 تا 30 روز)

نتیجه گیری

عوارض بیماری بلایت گردو بسیار شبیه به کرم سیب و آفتاب سوختگی است. روش تشخیص بیماری بلایت گردو از آفت کرم سیب، وجود فضولات حاصل از تغذیه لارو و کرم سیب روی میوه است. و روش تشخیص بیماری بلایت گردو از آفتاب سوختگی، محدود بودن ناحیه سیاه آفتاب سوخته به سمت نور خورشید است.

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو