پیش فروش نهال گردو آغاز شد.پیش خرید انواع نهال گردو در اولین بزرگترین مرکز تخصصی گردو در ایران بزرگترین تولید کننده انواع نهال گردو در کشور.کلیه نهال های مجموعه پالیز گردو زیر نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی و کادر فنی مجرب همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت تولید و صادر می گردد. افتخار خانواده ما تجربه ۱۰۰ سال تولید نهال گردوست.پالیز گردو با فعالیت ۱۰۰ ساله در زمینه کاشت نهال گردو جدآ جد (پدر به پسر) بعنوان تولید کننده اختصاصی نهال گردو در ایران شناخته شده که فعالیت پیوند گردو را از سال ۸۴ اغاز نموده است

مدیریت 09144501003
مشاوره 09144501007

آموزش نگهداری از درخت گردو در 5 سال دوم

5 سال دوم کاشت نهال گردو؛ مهم ترین سالهای نگهداری از درخت است. درختان در این سنین کم کم بالغ میشوند و محصول دهی حداکثری را آغاز میکنند. بنابراین باید از درختان به خوبی مراقبت کنیم تا بتوانیم بهترین باردهی را تجربه کنیم. اگر شما این مطلب را میخوانید، یعنی باغ خود را راه اندازی کرده اید و قصد دارید درباره ی مهم ترین سالهای نگهداری درخت بیشتر بدانید. پس با ما همراه باشید.

درباره ی دوران بلوغ درخت چه میدانید ؟

دوران بلوغ درخت یکی از مهم ترین نقاط عطفی است که درخت با آن مواجه میشود. یک باغدار حرفه ای میداند در سنین بلوغ درخت باید چه فعالیت هایی انجام دهد تا درخت به بهترین باردهی خود برسد. به طور کلی نگهداری درختان در این سن به 5 بخش اساسی تقسیم میشود.

  • آبیاری
  • هرس
  • جلوگیری از آفات و بیماری ها
  • کوددهی
  • برداشت محصول

که در ادامه به هرکدام خواهیم پرداخت.

آبیاری درخت گردو

در 5 سال دوم به این علت که درختان با شرایط جدید کاشت به خوبی تطبیق یافته و ریشه های آنها در خاک گسترده شده است. در نتیجه توانایی ریشه برای جذب آب و مواد معدنی از خاک بیشتر میشود. معمولا گفته میشود در سالهای ابتدایی کاشت نهال گردو باید میزان آبیاری کمی بیشتر انجام شود. آبیاری درخت گردو در 5 سال دوم هر 7 تا 10 روز یکبار انجام میشود. حجم کل آبیاری سالیانه باید بین 1000 تا 7000 مترمکعب باشد. این میزان براساس میزان بارندگی سالیانه تعیین میشود.

معمولا درختان گردو در فصل گرم مثل تابستان و یا فصل رشد مثل بهار نیاز بیشتری به آبیاری دارند. و در فصل بارندگی مثل پاییز و فصل سرد با احتمال یخبندان مثل زمستان لازم است آبیاری درختان کاهش یافته و حتی متوقف شود.

میزان آبیاری درخت گردو

بهترین روش آبیاری درختان گردو استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار است. این روش علاوه بر استفاده ی بهینه از آب، درختان را به صورت منظم آبیاری کرده و یا میزان آبیاری را به مقدار دلخواه تعیین کنید.

یکی از بدترین روش های آبیاری استفاده از روش کرت بندی است. در این روش علاوه بر هدر رفت آب، درختان ممکن است به بیماری های مختلف مبتلا شده و آب به طور مساوی بین درختان تقسیم نخواهد شد.

هرس درخت گردو

هرس درخت گردو در 5 سال دوم به 2 صورت انجام میشود.

هرس نهال گردو

  1. هرس فرم دهی : معمولا در سالهای ابتدایی کاشت یک فرم برای درختان انتخاب شده و به همین ترتیب درختان باید هرس شوند. هرس فرم دهی باعث میشود شاخه و برگ درختان منظم رشد کنند و این عامل همچنین باعث نوررسانی بیشتر به سایر شاخه ها خواهد شد. در هرس فرم دهی معمولا تعدادی شاخه به عنوان شاخه ی اصلی انتخاب شده و سایر شاخه ها در فاصله 1.5 متری از تنه ی درخت سربرداری میشود. پس از این کار باید محل برش با چسب مخصوص باغبانی پوشانده شود. به این ترتیب شاخه های جانبی نیز رشد کرده و رفته رفته فرم اصلی درخت شکل میگیرد.
  2. هرس باردهی : درختان گردو در 5 سال دوم باردهی را آغاز کرده اند. در نتیجه هرس باردهی برای آنها لازم است. هرس باردهی معمولا در اواخر زمستان و بعضا در تابستان انجام میشود. در این هرس شاخه های اضافه و خشک و یا بیمار باید جدا شوند. نکته ای که لازم است در هرس حتما اجرا شود، پوشاندن محل برش با چسب باغبانی است. به این علت که محل برش یا شکستگی درختان محل مناسبی برای تجمع آفات و بیماری ها به شمار میروند. در هرس باردهی شاخه هایی که مانع از دریافت نور خورشید در بخش های داخلی درخت (تاج درخت) میشوند باید حذف شوند. این کار به افزایش کیفیت میوه های گردو کمک شایانی میکند. هرس معمولا هرساله انجام میشود.

جلوگیری از آفات و بیماری ها

درختان گردو اگر در شرایط مطلوب قرار نگیرند و یا به صورت منظم آبیاری نشوند، ممکن است مورد حمله ی آفات و بیماری های مختلفی قرار بگیرند. آبیاری منظم و صحیح یکی از مهم ترین مراحل جلوگیری از آفات و بیماری ها است و پس از آن آگاهی از نحوه ی صحیح سمپاشی میتواند در سلامت درختان تاثیرگذار باشد. هنگام آبیاری باید توجه کنید که آب به طوقه ی درخت نرسد. چرا که این کار زمینه ساز بروز بیماری های مختلف در درخت است. خوشبختانه امروزه برای اکثر بیماری های درخت گردو یک روش درمان به وسیله ی سمپاشی ارائه شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ای تحت همین عنوان در سایت پالیز گردو مراجعه کنید.

کوددهی درخت گردو

کودهای مورد نیاز درخت گردو روی؛ مس، منیزیم؛ منگنز؛ ازت؛ پتاسیم و کلسیم است. که هرکدام باید به میزان نیاز به خاک اضافه شود. کوددهی پس از کاشت به غنی سازی خاک کمک شایانی کرده و باعث رشد بهتر میوه و درخت خواهد شد. معمولا کودها را باید در چاله هایی به عرض 1 متر در 40 سانتیمتر در سایه انداز درخت به خاک اضافه کنیم.

میزان کوددهی درخت گردو

برخی از کودهای مورد نیاز برای یک درخت که در 5 سال دوم کاشت خود قرار دارد:

  • آهن : اگر خاک با کمبود آهن مواجه است به فاصله ی 2 تا 4 هفته به ازای هر درخت بین 500 تا 1000 گرم آهن را با 20 لیتر آب مخلوط کرده و به درخت محلول پاشی کنید.
  • بور : اگر خاک با کمبود بور مواجه است به ازای هر درخت بین 900 تا 2250 گرم بور را به خاک اضافه کنید. معمولا هر 2 تا 3 سال یکبار انجام میشود.
  • مس : اگر خاک با کمبود مس مواجه است محلول 10-10-100 مس را در اواخر بهار یا اوایل تابستان به درخت محلول پاشی کنید.
  • روی : اگر خاک با کمبود روی مواجه است، نیم کیلوگرم سولفات روی 36 درصد را با 400 لیتر آب مخلوط کرده و به شاخه و برگ درخت محلول پاشی میکنیم.
  • ازت : اگر خاک با کمبود ازت مواجه است باید به ازای هر هکتار از باغ گردو بین 175 تا 225 کیلوگرم کود ازت به خاک اضافه کنیم.

در این بخش به برخی از نیازهای درخت گردو و نحوه ی تامین آن با استفاده از کودهای شیمیایی و آلی بیشتر آشنا شدیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ای در همین خصوص در سایت پالیز گردو مراجعه کنید.

برداشت محصول گردو

درختان گردو در 5 سال دوم معمولا محصول دهی را آغاز کرده و با نزدیک شدن به سن بلوغ درخت، محصول دهی آنها افزایش خواهد یافت. زمان رسیدن گردو به شرایط اقلیمی و منطقه ای و رقم گردو وابسته است. اما به طور معمولا شروع محصول دهی درختان گردو در اواخر مهرماه انجام میشود. زمانی که پوسته ی سبز رنگ میوه به رنگ قهوه ای (خاکی) درمیاید و به راحتی و با دست قابل جدا شدن میشود؛ به معنای رسیدن میوه های آن است. برداشت محصول به دو روش سنتی و مکانیزه انجام میشود. در روش سنتی با یک چوب بلند به میوه ضربه میزنید تا از شاخه جدا شود. این روش میتواند به درخت آسیب وارد کرده و محصول دهی آن را در سالهای بعدی کاهش دهد. روش مکانیزه با استفاده از ماشین های بالابر انجام میشود. باید توجه کنید که حتما تمامی محصولات درخت را از آن جدا کنید. و آنها را درسایه پهن کنید تا خشک شوند.

نکته : میتوان گردوها را در مناطقی که آفتاب ملایم دارند نیز خشک کرد. اما خشک کردن گردو در مناطقی که آفتاب شدیدی دارند، باعث سیاه شدن مغز گردو خواهد شد.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز گردو با مدیریت سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه درحوزه ی پرورش و فروش نهال گردو در سراسر کشور میباشد. نهالستان سعید قاسمی دارای شماره ثبت اختراع و گواهینامه ی معتبر سالیان سال است که به عنوان بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران شناخته میشود. این نهالستان قادر است انواع ارقام گردو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال گردو را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت نهال های باکیفیت و با ضمانتامه ی معتبر؛ از مشاوره های رایگان ما نیز بهره مند شوید.

تماس با پالیز گردو